Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 42

Standaard Netgear Orbi RBK50 multiroomwifi

Heeft iemand hier dit systeem thuis staan ?
    Ik had graag wat gebruikerservaringen uit de eerste hand, ipv reviews op commerciële sites of reviews die misschien gesponsord zijn.

Heb me eens verdiept in mesh-netwerken, maar die staan blijkbaar na al die jaren nog steeds niet volledig op punt.

Het enige dat in verschillende reviews naar boven komt is de Netgear Orbi RBK50, wel een "multiroom" systeem, maar strict genomen geen mesh-netwerksysteem.

Als ik reviews op het internet lees schijnt dit systeem wel goed te werken, ook redelijk foolproof te zijn, maar de "vazen" zijn nogal groot, dus ik vrees voor de WAF-factor

Enfin, ik heb deze vraag vroeger nog eens gesteld hoor, maar nu zijn we weer een tijdje verder - misschien zijn er nu wel BD-ers die dit in huis hebben ? ( en het is nu toch "komkommertijd" )

https://www.youtube.com/watch?v=kjvf1rngTWY
    "Stultitiam simulare loco prudentia summa est"

Standaard Re: Netgear Orbi RBK50 multiroomwifi

Ken dit niet, maar waarschijnlijk wat overkill.

Hoeveel routers/AP's heb je in huis, en hoe is dat aangesloten?

Waar staan die toestellen, en waar heb je problemen?
    Kan je extra AP's toevoegen die bedraad aangesloten zijn?

Die Orbi is eigenlijk niks meer dan een dure (en hopelijk betere) Range extender.

Met netwerken is het simpel: draad is altijd beter dan door de lucht, en zorg er dan voor dat je die "luchtverbindingen" zo kort mogelijk houdt.
    Tommie
    Een machientje van Sony, een oud bierblikje, iets breed van Tamron, en een Minolta macroscoopje. En een dikke Jonagold om alles in te bewaren.

Jaren geleden dat ik hier nog iets gepost heb, maar lees wel nog regelmatig mee in de verschillende fora.
    Maar aangezien ik in dit topic wel iets zinnig kan melden, toch nog maar eens in de pen gekropen...

Ik heb dus thuis zo'n Netgear Orbi netwerk, dus kan wel wat eerstehands ervaringen delen:
    Eerst en vooral is het wel wat meer dan een "simpele" range extender. Doordat de backhaul verbindingen over een apart 5G kanaal verlopen, verlies je dus geen bandbreedte in de kanalen waar je end-point devices connecteren.
    Verder is het wel degelijk (sinds de update van een maand of drie geleden, ken het versienummer niet vanbuiten en zit niet thuis dus kan het ook niet even nakijken) een mesh netwerk infrastructuur aangezien de satellieten nu wel de mogelijkheid hebben om via daisychaining te connecteren naar de router. Voordien was dat niet het geval en moest de router module centraal in huis staan en connecteerden alle satellieten naar die module.

Voor wat betreft performantie is dit voor mij de snelste Wifi die ik reeds gehad heb (en dat zijn er heel wat aangezien ik als IT'er een bloedhekel heb aan trage of onstabiele netwerkverbindingen) en haalt de Orbi set ook een zeer groot bereik.
    Ik heb de set met router + 2 satellieten en cover daarmee de gehele woning + tuin rondom het huis (om en bij de 1.500 vierkante meter) terwijl de muren van de woning best wel dik zijn.
    Qua internet verbinding heb ik thuis de snelste lijn van Telenet liggen en ik haal daar met een speedtest dan ook quasi 97% van de beloofde snelheid uit, en dat overal in huis en zelfs tot halverwege de tuin.
    Verder in de tuin zakt dat weg naar ongeveer 50% (wat nog steeds meer dan voldoende is om een Netflix film in HD te streamen BTW).

In het begin had ik af en toe wel eens een disconnect waarbij een satelliet verbinding verloor met de router, maar na die satelliet een metertje verplaatst te hebben is ook dat volledig de wereld uit.
    Ook handig vind ik het feit dat elk van de devices 4 LAN aansluitingen heeft zodat je toch nog een aantal zaken bekabeld kan aansluiten.
    En als je de mogelijkheid hebt om de satellieten bekabeld aan de router te hangen heb je natuurlijk best of both worlds, maar de meeste mensen die kijken naar een mesh systeem doen dit net omdat ze die mogelijkheid niet hebben natuurlijk.

En de WAF factor: tja, het zijn vrij grote devices, maar ze zijn egaal wit en hebben geen lelijke antennes die eruit steken, dus best nog discreet. Bij ons vallen ze quasi weg tegen de witte muren dus op dat vlak heb ik nog geen klachten gekregen.

Bob

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gervaisbob Bekijk bericht
    Jaren geleden dat ik hier nog iets gepost heb, maar lees wel nog regelmatig mee in de verschillende fora.
    Maar aangezien ik in dit topic wel iets zinnig kan melden, toch nog maar eens in de pen gekropen...

Ik heb dus thuis zo'n Netgear Orbi netwerk, dus kan wel wat eerstehands ervaringen delen:
    Eerst en vooral is het wel wat meer dan een "simpele" range extender. Doordat de backhaul verbindingen over een apart 5G kanaal verlopen, verlies je dus geen bandbreedte in de kanalen waar je end-point devices connecteren.
    Verder is het wel degelijk (sinds de update van een maand of drie geleden, ken het versienummer niet vanbuiten en zit niet thuis dus kan het ook niet even nakijken) een mesh netwerk infrastructuur aangezien de satellieten nu wel de mogelijkheid hebben om via daisychaining te connecteren naar de router. Voordien was dat niet het geval en moest de router module centraal in huis staan en connecteerden alle satellieten naar die module.

Voor wat betreft performantie is dit voor mij de snelste Wifi die ik reeds gehad heb (en dat zijn er heel wat aangezien ik als IT'er een bloedhekel heb aan trage of onstabiele netwerkverbindingen) en haalt de Orbi set ook een zeer groot bereik.
    Ik heb de set met router + 2 satellieten en cover daarmee de gehele woning + tuin rondom het huis (om en bij de 1.500 vierkante meter) terwijl de muren van de woning best wel dik zijn.
    Qua internet verbinding heb ik thuis de snelste lijn van Telenet liggen en ik haal daar met een speedtest dan ook quasi 97% van de beloofde snelheid uit, en dat overal in huis en zelfs tot halverwege de tuin.
    Verder in de tuin zakt dat weg naar ongeveer 50% (wat nog steeds meer dan voldoende is om een Netflix film in HD te streamen BTW).

In het begin had ik af en toe wel eens een disconnect waarbij een satelliet verbinding verloor met de router, maar na die satelliet een metertje verplaatst te hebben is ook dat volledig de wereld uit.
    Ook handig vind ik het feit dat elk van de devices 4 LAN aansluitingen heeft zodat je toch nog een aantal zaken bekabeld kan aansluiten.
    En als je de mogelijkheid hebt om de satellieten bekabeld aan de router te hangen heb je natuurlijk best of both worlds, maar de meeste mensen die kijken naar een mesh systeem doen dit net omdat ze die mogelijkheid niet hebben natuurlijk.

En de WAF factor: tja, het zijn vrij grote devices, maar ze zijn egaal wit en hebben geen lelijke antennes die eruit steken, dus best nog discreet. Bij ons vallen ze quasi weg tegen de witte muren dus op dat vlak heb ik nog geen klachten gekregen.

Bob
    Bedankt voor deze fijne uitleg, Bob !

@Bob of wie kan helpen:

Stel dat ik zo'n Orbi RBK50 zou kopen, de hoofdmodule is dan een soort router, naar ik begrijp ? Kan ik die zomaar achter mijn Telenet-router plaatsen ?

Concreet: er loopt een UTP via de kruipkelder naar mijn bureau, en die UTP steekt daar in een WAP. Kan ik die WAP dan vervangen door het basisstation van de Orbi ? Of moet er nog iets aan de Telenet router aangepast worden ?
    Laatst gewijzigd door Alfa Centauri; 24 juni 2018 om 11:04

Standaard Netgear Orbi RBK50 multiroomwifi

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
    Stel dat ik zo'n Orbi RBK50 zou kopen, de hoofdmodule is dan een soort router, naar ik begrijp ? Kan ik die zomaar achter mijn Telenet-router plaatsen ?
    Ja, met voorwaarden (indien dit een router is).
    Ofwel router-gedeelte uitschakelen ofwel in een andere IP-range.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Dank U, Freddy!
    Ik heb ondertussen gevonden dat je tijdens de setup kan kiezen tussen router of AP.
    Maar als AP zou er wel een deel functionaliteit verloren gaan, het is me echter nog niet duidelijk wat precies.

https://kb.netgear.com/31218/How-do-I-configure-my-Orbi-router-to-act-as-an-access-point

Link werkt niet?
    Laatst gewijzigd door Alfa Centauri; 24 juni 2018 om 18:53

Maar als AP zou er wel een deel functionaliteit verloren gaan, het is me echter nog niet duidelijk wat precies.
    Als AP gaat het router-gedeelte weg, je krijgt de IP-adressen dan toegewezen van de andere router.
    Een functionaliteit die eigenlijk overbodig is tenzij men zoals eerder gemeld in een andere IP-range gaat werken ... maar voor de meeste thuisgebruikers niet echt een noodzaak en vaak meer vervelend als men er niet goed thuis in is.
    Spijtig genoeg kan men bij Telenet niet het router-gedeelte uitschakelen in hun modem en heeft men hun modem absoluut nodig.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Het zou dus kunnen werken voor deze dummie ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Als AP gaat het router-gedeelte weg, je krijgt de IP-adressen dan toegewezen van de andere router.
    Een functionaliteit die eigenlijk overbodig is tenzij men zoals eerder gemeld in een andere IP-range gaat werken ... maar voor de meeste thuisgebruikers niet echt een noodzaak en vaak meer vervelend als men er niet goed thuis in is.
    Spijtig genoeg kan men bij Telenet niet het router-gedeelte uitschakelen in hun modem en heeft men hun modem absoluut nodig.
    Ik dacht dat Telenet op aanvraag de router-functie kon( kan?) uitschakelen ?

Ik dacht dat Telenet op aanvraag de router-functie kon( kan?) uitschakelen ?
    Geen idee of ze dat doen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Geen idee of ze dat doen.
    Ik lees hier dat ze een "modem-only" modem hebben:

https://www.netweters.be/t5/Instelli...sen/td-p/37536

Klopt, alles kan, maar dan kan het zijn dat de toestellen die aan je Orbi hangen (draad of wifi) niet in hetzelfde privé netwerk zitten als de toestellen die verbonden zijn met je telenet modem.

Die modem-only is vooral voor bedrijven die alles mooi zelf kunnen beheren.
    Tommie
    Een machientje van Sony, een oud bierblikje, iets breed van Tamron, en een Minolta macroscoopje. En een dikke Jonagold om alles in te bewaren.

Ah voila, dat wist ik weer niet
    Ik veronderstel dat de Orbi gebruiken in AP modus dan nog de beste optie is.

Misschien hé.

Maar probeer nu eens eerst al je WIFI toestellen op dezelfde SSID te krijgen.
    En dan kan je eventueel je AP's die nog geen AC Wifi ondersteunen vervangen.

Ik vind die Orbi's gewoon te duur.
    Setje van 2 kost al 350€, en ik zou ze niet op de kast zetten, daarvoor zijn ze te lelijk.
    Voor elke extra betaal je nog eens 220€, en het is niet zeker dat ze door je muren geraken.

Goed voor huizen met houten muurtjes zoals in de VS.
    Tommie

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Misschien hé.

Maar probeer nu eens eerst al je WIFI toestellen op dezelfde SSID te krijgen.
    En dan kan je eventueel je AP's die nog geen AC Wifi ondersteunen vervangen.

Ik vind die Orbi's gewoon te duur.
    Setje van 2 kost al 350€, en ik zou ze niet op de kast zetten, daarvoor zijn ze te lelijk.
    Voor elke extra betaal je nog eens 220€, en het is niet zeker dat ze door je muren geraken.

Goed voor huizen met houten muurtjes zoals in de VS.
    Heb je zelf zo'n set Tommie?
    Ik heb net Alfa Centauri via mail nog wat extra informatie verschaft en één van de punten die ik daarbij aanhaalde was het feit dat bij de verbinding tussen de Orbi router module en één van de satellieten doorheen twee muren van ongeveer 60cm dik moet gaan en dat ik dan (via wifi verbonden op die satelliet - duidelijk te bekijken in de admin pagina's van de Orbi) nog steeds snelheden van 170Mbps haal...

Bob

Ik heb net Alfa Centauri via mail nog wat extra informatie verschaft en één van de punten die ik daarbij aanhaalde was het feit dat bij de verbinding tussen de Orbi router module en één van de satellieten doorheen twee muren van ongeveer 60cm dik moet gaan en dat ik dan (via wifi verbonden op die satelliet - duidelijk te bekijken in de admin pagina's van de Orbi) nog steeds snelheden van 170Mbps haal...

Bob
    Dank je Bob, mail gelezen en reeds een bedankje / antwoord gestuurd !
    Ik heb héél veel reviews gelezen en ben heus niet over 1 nacht ijs gegaan hoor
    Anderzijds: Tommie probeert ook te helpen waarvoor dank.

Het probleem is dat er nog maar weinig mensen in België zo'n Orbi hebben - alhoewel hij al van 2016 bestaat dacht ik - maar nu heeft ie ook mesh-functionaliteit.
    Stel dat je 2 Apple-routers koopt, ben je méér geld kwijt. Dus het is allemaal een beetje relatief. Ik wil naast een vlotte verbinding ook een zekere verbinding.
    En als ik zo na ga heb ik heus wel wat dingen in huis die wifi vragen, dus denk ik wel dat het ( voor mij alleszins ) de inverstering waard is.

Maar ik aanvaard hier alle hulp - ik weet dat ze steeds goed bedoeld is.

Bob
    Nee, ik heb ze niet.
    Wat ik wel weet is dat mijn Linksys EA6900 door een muur en een plafond geraakt onder 45°, en dat ik dan nog 150 mbps haal.
    Die kost nu ca 110-120€.
    Tommie

Ah voila, dat wist ik weer niet
    Ik veronderstel dat de Orbi gebruiken in AP modus dan nog de beste optie is.
    Een modem met de Orbi zal uiteindelijk hetzelfde resultaat geven als een router met de Orbi in AP modus.
    Verschil is vooral dat als je problemen krijgt met de configuratie niet bij TN moet aankloppen om uw Router te configureren met de modem only.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Nee, ik heb ze niet.
    Wat ik wel weet is dat mijn Linksys EA6900 door een muur en een plafond geraakt onder 45°, en dat ik dan nog 150 mbps haal.
    Die kost nu ca 110-120€.
    En dat is deze dat hier binnenkort de deur uitvliegt omdat hij niet het resultaat biedt dat zou moeten.
    Mogelijks verschil tussen de versienummers?
    Nu vastlopen doet die wel niet, slechts een keer of twee moeten herstarten.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Klopt, alles kan, maar dan kan het zijn dat de toestellen die aan je Orbi hangen (draad of wifi) niet in hetzelfde privé netwerk zitten als de toestellen die verbonden zijn met je telenet modem.
    Ik mag veronderstellen dat je de TN router bedoelt in combinatie met een eigen router?
    Mogelijks lopen reacties hier wat dooreen, vandaar de vraag.
    Met een modem only en eigen router, dan hangt juist alles wel in hetzelfde netwerk.
    Tenzij ik dat verkeerd heb?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Wat ik denk dat voor Marc de beste oplossing is (rekening houdend met zijn historiek), dat is op plaatsen waar het kan een extra AP hangen dat via UTP verbonden is met zijn TN router.

Zelf zou ik nooit iets installeren dat op het repeater systeem gebaseerd is.

Maar iedereen doet daarin wat hij wil natuurlijk.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

En dat is deze dat hier binnenkort de deur uitvliegt omdat hij niet het resultaat biedt dat zou moeten.
    Mogelijks verschil tussen de versienummers?
    Nu vastlopen doet die wel niet, slechts een keer of twee moeten herstarten.
    Welk probleem heb je daar mee?
    Tommie

Is een AP een repeater systeem??? Ik dacht een repeater de snelheid halveerde? Dat doet een AP toch niet?

Wat ik denk dat voor Marc de beste oplossing is (rekening houdend met zijn historiek), dat is op plaatsen waar het kan een extra AP hangen dat via UTP verbonden is met zijn TN router.

Zelf zou ik nooit iets installeren dat op het repeater systeem gebaseerd is.

Maar iedereen doet daarin wat hij wil natuurlijk.
    En zou jij dan opteren om de routerfunctie door de Netgear te laten doet of versta ik dat verkeerd?

... doorheen twee muren van ongeveer 60cm dik moet gaan ...

Bob
    Laat me raden .. u woont in een middeleeuws burcht or een abdij uit dezelfde periode ?

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Reacties: 7
    Laatste bericht: 5 januari 2016, 11:59
  2. netgear raedy nas
    Door david_ve in forum Chit Chat
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 4 september 2009, 13:22

Regels voor berichten