Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Natuurwetten wie weet de oplossing van dit raadsel?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Natuurwetten wie weet de oplossing van dit raadsel?

    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Klopt, alles is te meten in drukken, maar het zullen zelfs geen volle mbar's zijn.
    Overdrukken in clean rooms, spuitcabines enz. variëren tussen 100 en 300 Pascal, is dus 1 à 3 mbar wat reeds een behoorlijk
    drukverschil is, komt neer op een druk tussen 10 en 30 Kg per vierkante meter, het kan dus behoorlijk tochten als zo een deur open
    gaat, om het openen van deze deuren te vergemakkelijken zijn veel clean rooms meestal voorzien van schuifdeuren en of een doorgang sas Tommie.
    Bij spuitcabines is het zo dat de turbines maar gestart worden als de deuren dicht zijn, anders krijg je dat gewoon niet dicht.
    Ook zijn er dan meestal overdruk flappen voorzien, dat om ongelukken te voorkomen, deze openen meestal op een druk van 500 Pascal.
    Is meestal gewoon een soort klapdeur met een gewicht dat je kan regelen.
    Bij ons hadden wij zelfs een ruimte waar twee clean rooms in elkaar gebouwd waren, dus twee verschillende iso normen of klassen,
    de ene ruimte van ongeveer 100m² zat dus in een andere van ongeveer 300m² stofwering op de inblaas waren eerst gewone filters daarna actieve kool filters
    met daarna nog eens een koelgroep met een soort radiator die constant gespoeld werd met demi water, dat om het laatste stof ook nog eens te vangen.
    Voordeel van twee clean rooms in elkaar te bouwen is dat je met een inblaas systeem de twee ruimtes kon behandelen.
    Allemaal fel overdreven voor wat het moest dienen, maar enige reden was om hun beoogde ISO norm te halen.
    Maar als je dat nu allemaal eens gaat bedenken is dat nog niets tegenover de drukverschillen die er zijn gewoon in de natuur, zie barometer standen.

    Comment


    • #17
      Re: Natuurwetten wie weet de oplossing van dit raadsel?

      Als in ons vroegere labogebouw alle afzuigkappen werkten kon men nog nauwelijks de buitendeuren openen, en die ging naar buiten open wegens ontploffingsbeveiliging ...

      Comment


      • #18
        Re: Natuurwetten wie weet de oplossing van dit raadsel?

        Ik heb een goede vriend wiens huis zodanig dicht is dat hij een gat heeft moeten laten kappen naar zijn kruipkelder om lucht te geven aan zijn (design) open haard. Ik moet eerlijk zeggen dat ik in 35 jaar die haard geen twee keer heb zien branden :-(

        Comment


        • #19
          Re: Natuurwetten wie weet de oplossing van dit raadsel?

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Je kan alles meten hé Paul, en desnoods aanpassen, in onze drie stofvrije ruimtes was dat gewoon die ruimte een paar
          mbar in overdruk zetten, gewoon met een op druk gestuurde turbine, zo kon er geen stof via het sas of andere
          gaatjes of spleten naar binnen, maar om dat ten dienste van het roken te zetten zou wat duur uit komen.
          Inderdaad. Die lichte overdruk wordt ook dikwijls toegepast in labo's waar er een grote kans is op contaminaties van culturen door bacteriën en schimmels van buitenaf.
          Maar, hoewel ons dit veel te ver afleidt van het onderwerp, er zijn gebieden waar iedere poging tot meten de meting vervalst, de natuur heeft talloze smerige trucjes in petto als je naar de wereld van het superkleine en supergrote gaat. Als (let op : ik geloof er niet in) een opperwezen bestaat dat ons gadeslaat, dan moet hij toch al dikwijls hebben gelachen : "lap, ik heb ze weer liggen".
          Bepaalde zaken omvatten zodanig veel parameters dat ze in de praktijk echt niet meer te berekenen zijn, ook niet met de meest geavanceerde computers. Vraag maar aan de meteorologen....

          Om even technisch te gaan : de wetenschappelijke wereld stond 100 jaar geleden compleet op zijn kop toen onweerlegbaar werd aangetoond dat het onmogelijk is om én de plaats én de snelheid van een deeltje te meten (Werner Heisenberg). Nog een geluk dat die effecten enkel beginnen spelen op atomair niveau want anders hadden we een dik probleem. Gelukkig zijn we daar in onze gewone wereld gespaard van gebleven.

          Zo hebben we ooit gedacht dat, op voorwaarde dat we de formules maar gesofisticeerd genoeg maakten, alles kon worden gemeten. Maar op een bepaald niveau klopt dat dus niet meer.

          Blijkbaar zit ik weer achter mijn pupiter maar het onderwerp heeft me altijd erg geboeid. Hij is erg ongekend maar een de personen die de fundamenten heeft onderuit gezaagd was de Oostenrijker Kurt Gödel, een logicus (wiskundige, geen zweefkees en algemeen beschouwd als de grootste logicus ooit), zo paranoia als de pest maar soit ik stop even met de volgende anekdote : Oostenrijk zat onder de Nazi's en Gödel was gevlucht naar de VS waar hij een soort van inburgeringsproef moest ondergaan. De beambte van dienst vond het nodig om hem een preek te moeten geven over hoe de VS grondwet de komst van zo'n Nazi-partij uitsluit waarop Gödel hem meteen van repliek diende over hoe het WEL mogelijk was. Waarop de mede-wetenschapper die hem aanbevool zei dat hij zijn kop moest houden :-)

          Comment


          • #20
            Re: Natuurwetten wie weet de oplossing van dit raadsel?

            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
            Zo hebben we ooit gedacht dat, op voorwaarde dat we de formules maar gesofisticeerd genoeg maakten, alles kon worden gemeten. Maar op een bepaald niveau klopt dat dus niet meer.
            Zeg mij wat, voorbeeld vacuum en de overgang tussen een stromend vacuum naar een moleculair vacuum...
            Weet je trouwens dat ze bij het Cern zelfs het vacuum in hun deeltjesversneller niet kunnen meten, de cijfers die ze daar vrijgeven zijn puur natte vinger gissingen.

            Comment


            • #21
              Re: Natuurwetten wie weet de oplossing van dit raadsel?

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Zeg mij wat, voorbeeld vacuum en de overgang tussen een stromend vacuum naar een moleculair vacuum...
              Weet je trouwens dat ze bij het Cern zelfs het vacuum in hun deeltjesversneller niet kunnen meten, de cijfers die ze daar vrijgeven zijn puur natte vinger gissingen.
              Daar had ik geen flauw benul van. Nochtans : bij CERN mag de apparatuur best wel wat kosten ....
              Ik had een fysicacollega die gewerkt heeft op cryoscopie, hij vertelde dat een liter vloeibare He (toen) rond de 1000€ kostte, en hoeveel zit er in de LHC deeltjesversneller ? Vééééééél.
              In feite werken zij met veel apparatuur die volstrekt uniek is.

              Wondere wereld zeg ik. Jammer dat het niet meer bevattelijk is voor de gewone mens.
              De snelste geest die ik ooit heb gekend is een oud-collega, een burgie die uit de privé kwam (zaak failliet). Die kerel las -als hij niet kon slapen- boeken over schaken (in het Russisch) :-)
              Ik had ooit eens gelezen dat een Wankelmotor bestaat uit een hypotrochoidale rotor die ronddraait in een epi- op peritrochoidale ruimte en ik vroeg mpe af wat het verschil was tussen die laatste twee dus ik naar Herman. "Ik zou het niet direct kunnen zeggen maar ik heb een boek liggen over trochoïden" zei hij en de dag erop had hij dat mee. Beleefdheidshalve heb ik dat eens doorbladerd van voor naar achter en omgekeerd en een paar dagen thuis laten liggen en gezegd dat ik het ongeveer snapte.
              Zo kwam hij eens af -in vervoering- : hij had de "lectures on physics" van Feynman aangeschaft, hoe geniaal eenvoudig dat was uitgelegd. Ik ben zelf geen 3 bladzijden ver geraakt ....

              Jaren geleden, ik had een boek gekocht over puzzels en op een gegeven moment moesten ze met 6-hoeken, per 4 aan elkaar gelijmd een soort tangramfiguren maken. Op een gegeven moment besefte is dat er 7 manieren waren om die 6-hoeken aaneen te lijmen. 7x4 = 28.
              Opeens dacht ik : stel je eens een driehoek voor die bestaat uit 6-hoeken : onderste rij 7, erboven 6 enz, de laatste 6-hoek op de top, ik kwam aan .... 28.... Maar die figuur stond er niet in.
              Dus ik koop 28 moeren en een tube secondenlijm en ga aan de slag : noppes, ook na drie weken proberen.
              De vraag was dus duidelijk : is het mogelijk ?
              Ik dus naar de wiskunde-collega's. Weeral noppes dus ik naar Herman en ik teken een paar 6-hoeken om te illustreren. Ja man, die geniale analyse (ik kon welgeteld 2 minuten volgen). Steek dat in een computer, zei hij, je weet het direct.

              Ja hallo, hoe steek je dat in een computer ????? "Als ik tijd heb vanavond zal ik eens kijken".
              De dag erop : "het gaat niet, ene kan er niet in" , precies mijn ervaring.
              Waarop ik vroeg : Herman, hoelang heb je daar over gedaan ? Waarop hij : heel verwonderd : "met de computer ?????". "Twee minuten".

              Kijk, daar zakt mijn broek van af

              Hij kwam zo ooit eens binnen 's morgens, euforisch want hij had in Londen een boek gevonden over de snarentheorie van Witten (Ed Witten wordt momenteel beschouwd als de knapste theoretische fysicus).
              De dag erop, lichtjes deprimo : "ik snap er geen jota van". En toen besefte ik hoe gruwelijk slim de toplaag dan wel niet moet zijn.

              Om te eindigen nog een anekdote : na het failliet van de bouwfirma (Herman heeft nog altijd de grootste overspanningen van België op zijn naam, ttz : de berekeningen) kwam hij in het onderwijs terecht wegens te oud. Op een gegeven moment vroeg ik waarom hij niet op de unief was gaan werken. Simpel, hij had daar een doctoraat voor nodig. Ewel dan ????. Simpel, zijn promotor begreep niet waar hij het wou over hebben

              Ooit had ik op mijn 8088 XT een foutboodschap "stack failure" en ik dacht : wat is dit nu weer dus ik naar Herman. Ik ga je dat eens uitleggen en je zal het direct snappen, zei hij. Ah ???
              Stapel een hoop borden opeen, ben je nog mee ? Ja.
              Neem het onderste bord en leg dat van boven, snap je ? Ja.
              Voila, dat is de stack ! ......................?................

              Comment


              • #22
                Re: Natuurwetten wie weet de oplossing van dit raadsel?

                Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                Daar had ik geen flauw benul van. Nochtans : bij CERN mag de apparatuur best wel wat kosten ....
                Ik had een fysicacollega die gewerkt heeft op cryoscopie, hij vertelde dat een liter vloeibare He (toen) rond de 1000€ kostte, en hoeveel zit er in de LHC deeltjesversneller ? Vééééééél.
                In feite werken zij met veel apparatuur die volstrekt uniek is.

                Wondere wereld zeg ik. Jammer dat het niet meer bevattelijk is voor de gewone mens.
                De snelste geest die ik ooit heb gekend is een oud-collega, een burgie die uit de privé kwam (zaak failliet). Die kerel las -als hij niet kon slapen- boeken over schaken (in het Russisch) :-)
                Ik had ooit eens gelezen dat een Wankelmotor bestaat uit een hypotrochoidale rotor die ronddraait in een epi- op peritrochoidale ruimte en ik vroeg mpe af wat het verschil was tussen die laatste twee dus ik naar Herman. "Ik zou het niet direct kunnen zeggen maar ik heb een boek liggen over trochoïden" zei hij en de dag erop had hij dat mee. Beleefdheidshalve heb ik dat eens doorbladerd van voor naar achter en omgekeerd en een paar dagen thuis laten liggen en gezegd dat ik het ongeveer snapte.
                Zo kwam hij eens af -in vervoering- : hij had de "lectures on physics" van Feynman aangeschaft, hoe geniaal eenvoudig dat was uitgelegd. Ik ben zelf geen 3 bladzijden ver geraakt ....

                Jaren geleden, ik had een boek gekocht over puzzels en op een gegeven moment moesten ze met 6-hoeken, per 4 aan elkaar gelijmd een soort tangramfiguren maken. Op een gegeven moment besefte is dat er 7 manieren waren om die 6-hoeken aaneen te lijmen. 7x4 = 28.
                Opeens dacht ik : stel je eens een driehoek voor die bestaat uit 6-hoeken : onderste rij 7, erboven 6 enz, de laatste 6-hoek op de top, ik kwam aan .... 28.... Maar die figuur stond er niet in.
                Dus ik koop 28 moeren en een tube secondenlijm en ga aan de slag : noppes, ook na drie weken proberen.
                De vraag was dus duidelijk : is het mogelijk ?
                Ik dus naar de wiskunde-collega's. Weeral noppes dus ik naar Herman en ik teken een paar 6-hoeken om te illustreren. Ja man, die geniale analyse (ik kon welgeteld 2 minuten volgen). Steek dat in een computer, zei hij, je weet het direct.

                Ja hallo, hoe steek je dat in een computer ????? "Als ik tijd heb vanavond zal ik eens kijken".
                De dag erop : "het gaat niet, ene kan er niet in" , precies mijn ervaring.
                Waarop ik vroeg : Herman, hoelang heb je daar over gedaan ? Waarop hij : heel verwonderd : "met de computer ?????". "Twee minuten".

                Kijk, daar zakt mijn broek van af

                Hij kwam zo ooit eens binnen 's morgens, euforisch want hij had in Londen een boek gevonden over de snarentheorie van Witten (Ed Witten wordt momenteel beschouwd als de knapste theoretische fysicus).
                De dag erop, lichtjes deprimo : "ik snap er geen jota van". En toen besefte ik hoe gruwelijk slim de toplaag dan wel niet moet zijn.

                Om te eindigen nog een anekdote : na het failliet van de bouwfirma (Herman heeft nog altijd de grootste overspanningen van België op zijn naam, ttz : de berekeningen) kwam hij in het onderwijs terecht wegens te oud. Op een gegeven moment vroeg ik waarom hij niet op de unief was gaan werken. Simpel, hij had daar een doctoraat voor nodig. Ewel dan ????. Simpel, zijn promotor begreep niet waar hij het wou over hebben

                Ooit had ik op mijn 8088 XT een foutboodschap "stack failure" en ik dacht : wat is dit nu weer dus ik naar Herman. Ik ga je dat eens uitleggen en je zal het direct snappen, zei hij. Ah ???
                Stapel een hoop borden opeen, ben je nog mee ? Ja.
                Neem het onderste bord en leg dat van boven, snap je ? Ja.
                Voila, dat is de stack ! ......................?................
                Stoppen met roken zou inderdaad verstandig zijn, TS zou er zichzelf en zijn vrouwtje een plezier mee doen...

                Comment


                • #23
                  Re: Natuurwetten wie weet de oplossing van dit raadsel?

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Stoppen met roken zou inderdaad verstandig zijn, TS zou er zichzelf en zijn vrouwtje een plezier mee doen...
                  Klopt allemaal, maar het geeft geen verklaring voor de luchtstromen die er heersen.
                  Zijn rookpluimaanmaakmechanisme is niet koosjer, maar ze zijn wel een handig hulpmiddel om vaststellingen te doen. Die waarnemingen kan je ook anders vast stellen, maar niemand stelde zich die vraag zolang er geen hinder mee gepaard ging.
                  Dus ja TS stopt beter met het spelen van rookgenerator.
                  Neen, stoppen met roken is geen oplossing van het vraagstuk.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #24
                    Re: Natuurwetten wie weet de oplossing van dit raadsel?

                    Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                    Ik heb dergelijk probleem ongeveer 11 jaar geleden op zeer eenvoudige wijze opgelost:
                    Ik ben gestopt met roken...


                    Ik geef eerlijk toe dat het niet makkelijk was, maar het is gelukt !
                    Hier zijn wij allebei ondertussen 32 jaar gestopt met roken .
                    Ik had het welgeteld enkel de eerste week lastig, maar daarna heb ik zeker de sigarettenrook nog graag geroken gedurende twee jaar.
                    Daarna stonken de sigaretten en toen wist ik dat ik er definitief van af was .

                    Wij hadden ons wel zelf een beloning beloofd... als we stopten, elk jaar twee keer op reis ipv één keer.
                    Maar ik moet zeggen, dat ik op vandaag graag een koppel verstokte rokers hun sigaretten zou betalen als zij onze reizen betalen .

                    En ook als lost dit het probleem van TS niet op, zijn vrouwke zou heel content zijn mocht hij stoppen met roken, en wij zijn er nog altijd fier op, nê .

                    Ik vond vier emoticons meer dan genoeg.
                    Last edited by Guest17; 11 september 2017, 16:04.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Natuurwetten wie weet de oplossing van dit raadsel?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      En ook als lost dit het probleem van TS niet op, zijn vrouwke zou heel content zijn, en wij zijn er nog altijd fier op, nê .
                      Typische reacties van rond de pot draaien en geen plausibel antwoord kunnen geven.
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #26
                        Re: Natuurwetten wie weet de oplossing van dit raadsel?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                        Typische reacties van rond de pot draaien en geen plausibel antwoord kunnen geven.
                        Typische reactie van een xxxx (vierletterwoord dat hier nogal eens gebruikt wordt).
                        Mijn principe is de oorzaak bestrijden en niet de gevolgen, want dan is het veel gevallen te laat.
                        Niet de ondergelopen kelder uitpompen maar beletten dat het water er in komt !!

                        Dus de oorzaak van TS zijn probleem is het roken, dus....
                        Mocht het te moeilijk zijn om te begrijpen voor U, dan kan ik er nog altijd een tekeningske bij maken op een bord met krijt of schrijven ze in het onderwijs niet meer met krijt (?).

                        PS Dat U averechts reageert is al lang geen nieuwtje meer, dat zijn we hier al lang gewoon .
                        GAL
                        Last edited by Guest17; 11 september 2017, 17:01.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Natuurwetten wie weet de oplossing van dit raadsel?

                          aiaiaiaiaiai wat loopt het weer scheef jongens.

                          Ten eerste hou ik van roken ook al is het mogelijks niet zo gezond op lange duur, mijn opa is 94 geworden en rookte elke dag zijn zware wervik zonder filter. maar om toch verder rond de pot te draaien vertel ik even dat ik ook het electronisch dampen gedaan heb voor een tijdje en wat mij erg opviel is dat een echte sigaret nog steeds lekkerder is van smaak. Nog sterker ook mijn bevinden dat gewoon roken (op de smaak na) niet aanvoelt als zijnde veel ongezonder. Ik denk dat ze ons behoorlijk veel wijsmaken bij volksgezondheid. En dat een uurtje door het vieze diezelverkeer in een drukke stad superveel ongezonder is dan een pak sigaretten roken. Los van alle vuiligheid dat in onze voedselketen toegelaten wordt onder E nummers waar we kankers van krijgen maar geen haan om kraait. Of denk eens aan de zeer brede tolerantie we hebben voor alcoholmisbruik. Het wordt allemaal aanzien als een lachertje en we drinken er maar op los en gaan dan nog eens achter het stuur kruipen ook. Dat noem ik pas een verkeerde perceptie.

                          Ten tweede is het roken niet de oorzaak van enig probleem. Of ik nu rook of niet, het vreemde tocht fenomeen in mijn keuken zal altijd zo zijn. De redenering houd dan ook geen stand dat het roken aan de oorzaak ligt.
                          Gelukkig hebben verstandige mensen dat ingezien en ook daar specifiek op gaan denken en een plausibel antwoord op gegeven waarvoor dank.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Natuurwetten wie weet de oplossing van dit raadsel?

                            @ buurmantBert

                            Ik lees in je openingspost :

                            "mijn vrouwtje heeft liever dat ik niet rook in huis..."


                            "...daar is het vrouwtje dan weer niet gelukkig mee"

                            en als de rook de 'goeie richting' uit gaat

                            "Vrouwtje weer gelukkig"

                            Maar blijkbaar is de rook toch het probleem niet .
                            Ik denk/weet zeker dat je dit 'tochtprobleem' hier nooit had aangekaart mocht je niet gerookt hebben.

                            Iedereen die rookt, kent of zoekt wel iemand te kennen die 100 geworden is en veel rookte.
                            Iedereen die te veel drinkt, kent of zoekt wel iemand te kennen die 100 geworden is en veel te veel dronk.
                            Enz.

                            Dat het roken van e-sigaretten ook schadelijk is blijkt nu inderdaad te kloppen.
                            E-sigaretten die nicotine bevatten kunnen het risico op hartaanvallen en beroertes verhogen, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Uit die studie blijkt dat de elektronische sigaret die nicotine bevat voor een verstijving van de aders kan zorgen, naast een verhoogde hartslag en bloeddruk.


                            En dat al de andere zaken die je opnoemt ook schadelijk zijn voor de gezondheid, dat klopt als een bus.
                            Maar hoe meer je van die zaken kan uitschakelen hoe beter toch (denk ik).

                            Ik wens je verder een goede gezondheid toe .
                            Last edited by Guest17; 12 september 2017, 10:12.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Natuurwetten wie weet de oplossing van dit raadsel?

                              ivan, je hebt gelijk dat zonder het roken dit mij waarschijnlijk nooit was opgevallen.

                              Toch ben ik iemand die geintrigeerd is door sommige dingen en dan ga ik op zoek naar een verklaring. Is gewoon de nieuwsgierigheid in mij.

                              Dat niet roken nog het beste van al is weet ik ook wel.
                              Hier was ik vooral op zoek naar een logische verklaring voor het toch wel opmerkelijk fenomeen.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Natuurwetten wie weet de oplossing van dit raadsel?

                                @buurmanBert

                                Ondertussen nog even nagedacht over eventuele spelbrekers in het luchtverplaatsingverhaal.
                                Deze materie is heel complex en vooral omdat het gaat om zaken die je visueel niet ziet, enkel de impact.
                                Eventueel kan een spouwmuur waarbij het deurkozijn of raamkozijn niet volledig aansluit en waar de spouw daardoor (kozijnkieren, open voegen, ...) de buitenkant met de binnenkant open spel laat, op treden als een soort ventilator. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de oude rolluiken waar de kleien openingen waardoor het rolluiklint gaat echte tochtgaten kunnen zijn. Eventueel in andere plaatsen waarbij we dan steeds alle combinaties moeten bekijken want zoals steeds, de meerderheid wint. De sterkste tocht.
                                Vochtige plaatsen (niet altijd zichtbaar) in de muur genereren ook tocht (plaatsen waar het water verdampt zijn iets kouder dan de andere en dus is de lucht daar iets kouder ... en wordt er een luchtstroompje opgewekt.
                                Zoals ik al schreef in het begin, een antwoord geven op je vraag is mogelijk, maar dan zal er een schitterende gedetailleerde beschrijving en tekening dienen opgesteld en hopen dat er geen enkele mogelijke speler vergeten wordt.
                                Dit zou een schitterende opdracht kunnen zijn voor een soort eindwerk voor wetenschappelijke richtingen. Leerrijk en vooral interessant want je moet echt wel grondig nagaan wie, wat, waar, hoe en waarom (alhoewel deze laatste een filosofische vraag is en alle anwtwoorden goed zijn).
                                PS. Mijn grootvader zaliger heeft zelf nog zijn Wervik geteeld en gedroogd en versneden naast het duivenhok (duivenstof wat later al veel slechter en ook nefaster bleek dan de blauwe damp).
                                https://www.fotospotter.be
                                Je suis content d’être heureux

                                Comment

                                Working...
                                X