Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 32

Discussie: NAS Synoligy

Standaard NAS Synoligy

Vermits ik met dergelijke toestellen geen ervaring heb, de volgende vraag.

Onlangs heb ik 'n topic opgestart met de iPod op Onkyo en daar heb ik ook even getwijfeld aan 'n Logitech met Nas server.
    Nu, om het kort te houden.
    Mijn configuratie zou bestaan uit 'n Nas Synoligy met 2TB HD, maar wel de DS110j.
    Iemand reageerde toen niet zo positief , omdat dit model traag was.

Nu is er ook het model DS110 wat duurder is en de dubbele processor snelheid heeft, meer geheugen plus nog eens 'n esata aansluiting heeft.
    Je kan de vergelijking hier zien:
    http://www.synology.com/products/com...mpare_show_top

Bij deze nogmaals voor de meer ervaren gebruikers....is dit OK?
    Het is voor mij al voldoende met 1TB HD, maar die esata maakt het wel Interessant, vermits ik al 'n esata heb draaien op PC bureau)

De Nas zou voor mij 'n opslagplaats zijn voor backup en als server dienen voor familie, uitwisselen van data. Het gemak om aan mijn applicatie's "first aid kit" te kunnen heb ik al vaak nodig gehad.
    Paar zwatte doezekes
    Ex-Metzers erelid...;-)
    's zijn gezond.

Standaard Re: NAS Synoligy

Heb zelf de DS210j thuis draaien. Works like a charm. Ben er enorm tevreden van. Het enigste verschil tussen de DS110 en de DS210 is het aantal schijven die je in de behuizingen ingebouwd krijgt.
    Canon EOS 40D * Canon EOS 400D * EF 24-70mm f/2.8 L USM * EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS * EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 * Speedlite 430EX
    http://picasaweb.google.com/alex.wyckmans/

niemand meer advies of info?
    eerste maal....tweede....knock?

Voorlopig zal het dus de DS212+ worden met 2 X 2TB (samsung ecogreen)http://www.synology.com/products/com...mpare_show_top
    Iets meer als ik nodig heb maar dat koop je ook niet elk jaar.
    Paar zwatte doezekes
    Ex-Metzers erelid...;-)
    's zijn gezond.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
    niemand meer advies of info?
    eerste maal....tweede....knock?

Voorlopig zal het dus de DS212+ worden met 2 X 2TB (samsung ecogreen)http://www.synology.com/products/com...mpare_show_top
    Iets meer als ik nodig heb maar dat koop je ook niet elk jaar.

Prima spul en keuze. Verschoot ook van de prijs toen ik mijn 211 kocht en dan voornamelijk toen ik hem uit de doos nam en opendeed om de HD's in te bevestigen. Ik vergelijk het met een dure brooddoos
    Nu na 2 jaar in gebruik moet ik zeggen dat de keuze prima was na een stuk of 4 andere nasjes te hebben gehad.
    Hij staat non-stop te draaien zonder enig enkel probleem en is voornamelijk snel en stabiel wat je van een nas eigenlijk wil.
    De support van Synology is trouwens top!

Een kleine opmerking trouwens over een nas als backup. Als IT'er moet ik zeggen dat een nas eigenlijk geen backup is.
    Ikzelf heb nog een goedkope nas draaien in een andere kamer ergens weggestopt. Het is misschien een beetje beroepsmisvorming maar de extra 150€ die ik heb uitgegeven staan niet in verhouding met wat ik kan kwijtspelen.
    Een paar factoren:
    De hardware van de Synology kan falen
    hd's defect
    Inbraak
    Foutief deleten door een familielid

Bij mij start ik elke week een copy job naar de backup nas. Alles wat nieuw is komt erbij.
    Laatst gewijzigd door Luke; 16 februari 2012 om 21:03

Hier ook sinds een tweetal weken een Synology Disk Station DS212+ met twee Seagate Barracuda Green 2TB schijven draaien.

Installatie was gemakkelijk. Men moet wel enige notie hebben van raid, opslag, backup etc...

Tot nu toe tevreden over de aankoop. Draait zeer stil en is redelijk snel.

Ik ben nog bezig met de ontdekking van al de interne mogelijkheden.
    Groetjes
    ----JO

Ik heb gisteren de handleiding al gedownload om 'n beetje voorbereid te zijn en de mogelijkheden te bekijken.

Er is toch wat ik nog moet bijleren merk ik.
    Maar het is wel 'n geruststelling dat er hier nog mensen zijn die met dezelfde software en hardware werken....be prepaired

Voor wat ik het ga gebruiken denk ik niet dat ik alles moet weten wat in de handleiding staat. Gewoon enkele users aanmaken met hun eigen folder...wat ze daarmee doen qua beveiliging is hun zaak.
    Mijn persoonlijke backups/data moeten beveiligd zijn.
    En naast de folders van de users 'n folder die ik wil delen, onderling met de users en dat is dus wel publiek.

@ luke
    Het is idd beroepsmisvorming, maar daar denk ik niet anders over
    Iedere Pc die hier staat, zowel WIN als Mac heeft zijn eigen fysieke HD met 'n 1:1 copy.
    Met de NAS zal ik nu mijn Imac/macbook kunnen starten met interne schijf, FW800 of NAS.(of nieuwe installatie via CD)
    Ik gebruik Super Duper als backup en die maakt bootable partitions 1:1
    Super duper is/was gratis, maar met beperkingen voor smartupdates te doen of incremental. (kostprijs 25 $...kan je niet voor sukkelen)
    Paar zwatte doezekes
    Ex-Metzers erelid...;-)
    's zijn gezond.

Gisteren ontvangen en ziet er prima uit.
    Wordt onmiddellijk herkent, maar nu begint het zoekwerk....
    Zeer stil en koel (25 a 28 gr)

Nu:
    Standaard zet de nas zich op synoligy en dat is SHR of raid1 variant. Ik wil de volledige capaciteit.

Dan kun je kiezen tussen raid0 of JBOD
    Als ik nu de manual nalees is JBOD gewoon 'n verzameling van HD's van verschillende grootte's (wat logisch is).
    Er staat: Som van alle HDD-groottes

Maar raid0 zou de 2 HD's gebruiken voor het wegschrijven van blokken.
    Er staat: (HDD #) x (kleinste HDD- grootte)

Voor welk systeem moet ik nu gaan ?
    Paar zwatte doezekes
    Ex-Metzers erelid...;-)
    's zijn gezond.

.......Ik wil de volledige capaciteit.......
    Bij Raid 1 wordt spiegeling gebruikt en dan wordt 1 Disk exact hetzelfde gehouden als de andere. Dus 2X2 terra wordt 2terra. of 1X 2 terra en 1 X1,5 terra wordt maar 1,5 terra.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door w00ha
    Er staat: (HDD #) x (kleinste HDD- grootte)
    2 terra X 1,5 terra = 3 terra

Bij Raid 0 wordt de data verspreid over de twee schijven. Dus 2X 2 terra wordt 4 terra of 1 X 2 terra en 1 X 1,5 terra wordt 3 terra.

Bij JBOD wordt de data geplaatst waar jij het wilt, op de ene ofwel op de andere schijf.2X2 terra wordt 4 terra of 1 X 2 terra en 1 X 1,5 terra wordt 3,5 terra.

Als je twee, niet dezelfde schijven qua grootte hebt, zal bij raid altijd de kleinste schijf worden genomen om het volume te bepalen.

Voor volledige capaciteit zul je voor JBOD of voor RAID 0, bij gelijke grootte van de schijven, moeten gaan.

Bij RAID 0 zit de data van één file verspreid over de twee schijven. Bij uitval van één schijf ben je bijna alle data kwijt. Er zitten grote gaten in de files doordat de data over de twee schijven verdeeld zit.

Bij JBOD ben je bij uitval van één schijf deze data kwijt maar de data op de andere schijf blijft bewaardt.

Bij RAID 0 en JBOD blijft het noodzakelijk dat je een backup hebt van de twee schijven.

Bij RAID 1 is het risico iets kleiner. Een backup (van één schijf) is voldoende.

RAID 1 is in principe beterkoop als RAID 0 als je gaat backuppen.
    Laatst gewijzigd door jo99841; 18 februari 2012 om 18:43
    Groetjes
    ----JO

@jo99841

Zover was ik ook al dus.
    Voor max capaciteit heb ik voor JBOD gekozen.
    Ik ken de voordelen van raid 1, maar raid 0 en JBOD of "Just a Bunch Of Disks" geeft toch nog iets data bij deffect.

De Nas staat in mijn bureel omdat daar de n-router staat.
    In mijn living staat mijn iMac en die is voorlopig op wifi.
    Ik kan dus rustig mijn data naar de NAS sturen en de synoligy assitant openen. De nodige account voor de familie met eigen paswoord...etc. Alles komt er keurig op.

ik heb me 'n dns server via no-ip.com aangemaakt.
    Mijn probleem is dat ik die NAS op internet wil hebben,maar dat wil niet lukken.
    Ik heb voorlopig mijn router op DMZ geplaatst, zodat ik zeker ben dat alle poorten opstaan...nada, tot nu toe.
    Paar zwatte doezekes
    Ex-Metzers erelid...;-)
    's zijn gezond.

@jo99841

Mijn probleem is dat ik die NAS op internet wil hebben,maar dat wil niet lukken.
    Ik heb voorlopig mijn router op DMZ geplaatst, zodat ik zeker ben dat alle poorten opstaan...nada, tot nu toe.
    Toch geen poort geblokkeerd bij de provider?
    Anders op de router een port forwarding doen vanuit een hoge externe poort (vb 10000) naar de poort van de nas (was het niet 5000 of 5005 ?)

Trouwens zou ik opletten met de nas open en bloot te zetten. Heb dit ooit op de raidsonic nas gedaan en na een week hing het ding vast. Na te zoeken hoe dit kwam zag ik een log die buiten proporties groot geworden was. De inhoud betrof alle hack pogingen van landen zoals China, Brazillie etc etc

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Luke Bekijk bericht
    Toch geen poort geblokkeerd bij de provider?
    Anders op de router een port forwarding doen vanuit een hoge externe poort (vb 10000) naar de poort van de nas (was het niet 5000 of 5005 ?)

Trouwens zou ik opletten met de nas open en bloot te zetten. Heb dit ooit op de raidsonic nas gedaan en na een week hing het ding vast. Na te zoeken hoe dit kwam zag ik een log die buiten proporties groot geworden was. De inhoud betrof alle hack pogingen van landen zoals China, Brazillie etc etc
    Het lukt langs geen kanten, maar ik ben niet de enige...
    Fora genoeg die dezelfde problemen aankaarten.
    bv:
    http://www.pc-helpforum.be/f184/nas-...nternet-27835/
    Die heeft het toch kunnen oplossen, ttz met telenet als isp en synoligy nas.(wat hier ook van toepassing is)

ik heb alles geprobeerd wat voor sommige het probleem opgelost heeft, maar niet voor mij niet.
    Vroeger had ik steeds hetzelfde IP adres. Nu zie ik dat meerdere malen veranderen per dag (na verhuis)
    De router is 'n Belkin N600 en staat niet in de lijst. Dus heb ik via virtuele server alle poorten ge-forward op de router. (ook gelijk vermeld in de link...andere poorten)
    Maar ik weet, 'tis weer 'n kleine instelling die mij belet.

Local is de nas gewoon bereikbaar in mijn eigen netwerk, bv op macbook
    http://192.168.2.100:5000/webman/index.cgi (OSX)
    Als ik me als admin met paswoord inlog kom ik op het DSM configuratie scherm, kan ik alle instellingen zien en met de file browser werken.(incl file tranfer)

ullep ? tips zijn welkom
    Paar zwatte doezekes
    Ex-Metzers erelid...;-)
    's zijn gezond.

@jo99841

Zover was ik ook al dus.
    Voor max capaciteit heb ik voor JBOD gekozen.
    Ik ken de voordelen van raid 1, maar raid 0 en JBOD of "Just a Bunch Of Disks" geeft toch nog iets data bij deffect.

De Nas staat in mijn bureel omdat daar de n-router staat.
    In mijn living staat mijn iMac en die is voorlopig op wifi.
    Ik kan dus rustig mijn data naar de NAS sturen en de synoligy assitant openen. De nodige account voor de familie met eigen paswoord...etc. Alles komt er keurig op.

Ik kan je niet echt helpen met je probleem maar zou je toch ten stelligste aanraden (net zoals Luke hierboven schreef) je router niet in DMZ te zetten, dat is echt om problemen vragen
    Camera images are like women - to cure a flat one, give it some curves
    RAW images are like men - They have no idea how to dress themselves; you have to do it for them

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
    Ik kan je niet echt helpen met je probleem maar zou je toch ten stelligste aanraden (net zoals Luke hierboven schreef) je router niet in DMZ te zetten, dat is echt om problemen vragen
    Uiteraard was dit enkel om te testen.
    Paar zwatte doezekes
    Ex-Metzers erelid...;-)
    's zijn gezond.

wie helpt me even testen...
    we zijn er bijna dat ik mijn poorten heb kunnen forwarden.
    Alleen merk ik dat mijn dyndns dienst niet rap genoeg mijn nieuw ip adres doorgeeft.

Daarom geef ik het adres :

http://84.195.232.88:5000

normaal moet je op 'n login scherm komen met mijn naam "nas_w00ha"

diegene die het proberen en het lukt, gelieve mij ook te zeggen welke isp je hebt...telenet, skynet...etc.

dank bij voorbaat.
    Paar zwatte doezekes
    Ex-Metzers erelid...;-)
    's zijn gezond.

Werkt perfect hier via dommel.
    Kon enkel niet inloggen, gaf een 'account or pwd invalid', maar dat zal een user error zijn.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Luke Bekijk bericht
    Werkt perfect hier via dommel.
    Kon enkel niet inloggen, gaf een 'account or pwd invalid', maar dat zal een user error zijn.
    bedankt

Als je het inlogscherm ziet, is het gewoon 'n kwestie van 'n naam en 'n paswoord.
    Er staat mijn volledige iTunes collectie op en daarom kan ik niemand laten inloggen. Dat zou dus illigaal zijn. Kan die folder read/write uitzetten.

Ik heb zojuist nog via mijn smartphone enkele nummers gedownload en dat werkt perfect.

Er is nog 1 probleem dat is die dynDNS
    op de site no-ip.com staat die juist op domein : nas-w00ha.zapto.org
    Maar hij stuurt 'n oud adres door ?

Ik ben al blij dat ik dat eindelijk heb draaiende gekregen. Die dyn DNS service's zijn er genoeg.

Ik heb er dagen achter zitten te zoeken in combinatie met 'n Belkin N600
    Deze morgen kwam de zwaarste Netgear 4500 binnen. Ik heb nog nooit zo rap op internet gezeten.
    Zeer makkelijk te configureren en ik had giga Lan poorten nodig voor de nas ( en ik had al 'n vermoeden dat het met 'n andere modem misschien wel zou lukken)
    Paar zwatte doezekes
    Ex-Metzers erelid...;-)
    's zijn gezond.

Werkt ook via Telenet

Perfect via Dommel en een vpn tunnel.

we zijn er bijna dat ik mijn poorten heb kunnen forwarden.
    Alleen merk ik dat mijn dyndns dienst niet rap genoeg mijn nieuw ip adres doorgeeft.

Daarom geef ik het adres :

normaal moet je op 'n login scherm komen met mijn naam "nas_w00ha"

diegene die het proberen en het lukt, gelieve mij ook te zeggen welke isp je hebt...telenet, skynet...etc.

dank bij voorbaat.
    Werkt hier ook prima met Telenet.

Heb hier ook een Synology NAS , DS111, in gebruik.
    Werkt zeer goed, beter dan men vorige Iomega storecenter.
    Ook die DSM werkt zeer fijn.
    Nikon D3100 .:. AF-S 18-105 VR .:. AF-S 35 f1.8 .:. SB-700

Allemaal van harte bedankt

Ik ben nu ook aan de interne keuken bezig. Ttz, wie wat mag en niet.
    Die DynDNS heb ik veranderd.

Om in te loggen zou het nu ook moeten lukken met:

nas-w00ha.hopto.org

Als je 'n inlogscherm krijgt vul je de volgende gegevens in:

user : bdleden
    password : w00ha

Eenmaal ingelogd, druk op de pijl en kan je in het file station selecteren en heb je toegang tot 10mb.
    bdleden staat onder homes.
    Post iets, ne foto of zoiets
    Ik zal er zelf ook ne foto op posten die normaal te downloaden is.

nogmaals bedankt voor de feedback
    Paar zwatte doezekes
    Ex-Metzers erelid...;-)
    's zijn gezond.

Heb er net een Jpeg opgeplaatst (naam 'Restart.jpg' : staat wel geen copyright op, maar als je het zou verkopen aan de hoogste bieder, wil ik wel een deel van de opbrengsten), ook geen probleem om je foto te downloaden. Provider : Telenet, maar zit nu op een VPN verbinding via het werk te werken, dus de Amerikaanse login komt van mij

Groetjes,
    Dany_

P.S. Ook even geprobeerd of ik aan de andere folders kon geraken , je security werkt dus ook
    Laatst gewijzigd door Dany_; 22 februari 2012 om 14:36

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dany_ Bekijk bericht
    Heb er net een Jpeg opgeplaatst (naam 'Restart.jpg' : staat wel geen copyright op, maar als je het zou verkopen aan de hoogste bieder, wil ik wel een deel van de opbrengsten), ook geen probleem om je foto te downloaden. Provider : Telenet, maar zit nu op een VPN verbinding via het werk te werken, dus de Amerikaanse login komt van mij

Groetjes,
    Dany_

P.S. Ook even geprobeerd of ik aan de andere folders kon geraken , je security werkt dus ook
    thnx
    Paar zwatte doezekes
    Ex-Metzers erelid...;-)
    's zijn gezond.

Ziet er allemaal goed uit. Staat een bliksempje op nu, hopelijk ver weg van je nas

Mmm wacht eens, ik kan het paswoord van die folder aanpassen.

paswoord is nu 'test' Dus daar nog iets aan aanpassen als je kan.

Edit : heb het nu terug aangepast naar 'w00ha' kwestie van je geen attack te laten krijgen.

Ik heb een 411j, met 4 2TB schijven erin. En dat laat me nooit in de steek. maar zoals hierboven eerder aangehaald: echte safe backup sla je apart op (bij mij is dat sinds kort op een 2TB USB3 schijf). Foto's gaan nog eens afzonderlijk op externe USB schijven.
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten