Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

    Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
    Zal wel rekening houden met een snel systeem.
    Ben zeer tevreden over de QNAP TS-559 PRO, haal snelheden van gemiddeld 100 Mbit (gigabit local network), zie ook hier voor testresultaten.

    Comment


    • #17
      Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

      Mijn NAS zou vandaag normaal gezien aankomen, maar welke RAID gebruiken jullie voor je foto's?

      @Tom: Zelf al een oplossing?
      Andy Lemaire

      andylemaire.be

      Comment


      • #18
        Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

        Oorspronkelijk geplaatst door andylemaire Bekijk bericht
        Mijn NAS zou vandaag normaal gezien aankomen, maar welke RAID gebruiken jullie voor je foto's?

        @Tom: Zelf al een oplossing?
        Hangt van je aantal schijven af.
        RAID 5 kan pas van 3 en meer schijven en vergt meer van je CPU.
        RAID 1 reeds vanaf 2
        RAID 0+1 vanaf 4 (= 2 RAID 1 die in RAID 0 gezet worden.)

        RAID 5 is trager dan RAID 1 bij het schrijven (parity moet weggeschreven worden) maar is dan weer sneller bij het lezen. Hoe meer schijven hoe sneller gelezen kan worden.
        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

        Comment


        • #19
          Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

          Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
          Hangt van je aantal schijven af.
          RAID 5 kan pas van 3 en meer schijven en vergt meer van je CPU.
          RAID 1 reeds vanaf 2
          RAID 10 vanaf 4 (= 2 RAID 1 die in RAID 0 gezet worden.)

          RAID 5 is trager dan RAID 1 bij het schrijven (parity moet weggeschreven worden) maar is dan weer sneller bij het lezen. Hoe meer schijven hoe sneller gelezen kan worden.
          Heb een Synology DS410 besteld, max. 4 schijven dus..

          Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
          RAID 5 kan pas van 3 en meer schijven en vergt meer van je CPU.
          De CPU van de NAS of de computer?
          En wat zou je nu uiteindelijk zelf aanraden? Heb nog maar 2x 2TB WD Black Caviar 7200rpm 64MB besteld.. Uitbreiden is altijd een optie.
          Andy Lemaire

          andylemaire.be

          Comment


          • #20
            Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

            Oorspronkelijk geplaatst door andylemaire Bekijk bericht
            Heb een Synology DS410 besteld, max. 4 schijven dus..



            De CPU van de NAS of de computer?
            En wat zou je nu uiteindelijk zelf aanraden? Heb nog maar 2x 2TB WD Black Caviar 7200rpm 64MB besteld.. Uitbreiden is altijd een optie.
            CPU van de NAS, voor je comp is dat gewoon 1 logische disk, de NAS handelt de Read/Write af.

            Hangt er van af eh..ga je je NAS enkel als backup gebruiken (=trage data, maar veel) of wil je er gewoon live mee werken?

            In het eerste geval kun je ze gewoon naast elkaar gebruiken, dus niet in RAID en heb je 4GiB storage, in het ander geval zou ik gewoon voor RAID1 gaan.
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

            Comment


            • #21
              Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

              Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
              CPU van de NAS, voor je comp is dat gewoon 1 logische disk, de NAS handelt de Read/Write af.

              Hangt er van af eh..ga je je NAS enkel als backup gebruiken (=trage data, maar veel) of wil je er gewoon live mee werken?

              In het eerste geval kun je ze gewoon naast elkaar gebruiken, dus niet in RAID en heb je 4GiB storage, in het ander geval zou ik gewoon voor RAID1 gaan.
              Ik wil hem wel live gebruiken, daarom dat ik net voor een RAID NAS heb gekozen..
              Dus beginnen met RAID 1 en upgraden naar RAID 10 zodra hij vol steekt?
              Andy Lemaire

              andylemaire.be

              Comment


              • #22
                Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

                Oorspronkelijk geplaatst door andylemaire Bekijk bericht
                Ik wil hem wel live gebruiken, daarom dat ik net voor een RAID NAS heb gekozen..
                Dus beginnen met RAID 1 en upgraden naar RAID 10 zodra hij vol steekt?
                Zou mogelijk moeten zijn.
                Onthou wel dat je op dit moment geen backup hebt he. 1 foto verwijderen op je disk == foto weg op alle disks.

                RAID != backup
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                Comment


                • #23
                  Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

                  En is er een goede oplossing om zowel live te kunnen werken als backups te hebben?
                  Andy Lemaire

                  andylemaire.be

                  Comment


                  • #24
                    Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

                    Oorspronkelijk geplaatst door andylemaire Bekijk bericht
                    En is er een goede oplossing om zowel live te kunnen werken als backups te hebben?
                    Je data moet sowieso op 2 plaatsen staan, los van elkaar en op geregelde tijdstippen moet je data gekopieerd worden van plaats 1 naar plaats 2.
                    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                    Comment


                    • #25
                      Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                      Je data moet sowieso op 2 plaatsen staan, los van elkaar en op geregelde tijdstippen moet je data gekopieerd worden van plaats 1 naar plaats 2.
                      Met andere woorden: lees: een extra backup NAS om backups van je RAID NAS te maken?
                      Andy Lemaire

                      andylemaire.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

                        ik gebruik een Raid 5 voor de foto's, een raid 1 voor m'n systeem en een raid 0 voor m'n cache en temporary files (snelst)

                        Raid is een oplossing om je te beveiligen tegen disken die kapot gaan (hardware)

                        daarnaast heb je nog nood aan een backup, die beschermt je tegen foto's verdwijnen door wissen van foto's (vb. menselijke fouten) of systeem dat corrupt loopt... (software)
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #27
                          Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

                          Nee niet echt nodig. Meestal hebben die dingen wel rsync aan boord of iets dergelijks. Je kan een deel van de diskspace via een share toegankelijk maken. De andere helft of een stukje, maak je niet toegankelijk vanaf je pc, maar gebruik je om intern op de nas een backup te maken.

                          Let wel dat je toch nog ergens een offline backup moet hebben in geval van brand, diefstal, blikseminslag, ...

                          Als je van raid systeem wil veranderen dan moet je wel alles weer formatteren. Ik zou persoonlijk voor raid 5 gaan in jouw geval, zo haal je er de meeste plaats uit.

                          Comment


                          • #28
                            Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

                            Dat is wat ik het meeste lees, Raid 5 .... Maar dan heb ik nog geen echte backups! Hmm..
                            Andy Lemaire

                            andylemaire.be

                            Comment


                            • #29
                              Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

                              Misschien toch maar best twee HDD's bijbestellen en onmiddellijk naar RAID 10?

                              Want nu is mijn volgende vraag..

                              RAID 10 = 2x RAID 1 in RAID 0 gezet
                              Moet je deze dan naar RAID 1 of naar RAID 10 formateren?

                              Of anders gezegd, moet RAID 5 naar RAID 1 of RAID 10 geformateerd worden om deze in RAID 10 te kunnen zetten?
                              Andy Lemaire

                              andylemaire.be

                              Comment


                              • #30
                                Re: NAS / Back-up systeem via netwerk - tips?

                                Oorspronkelijk geplaatst door andylemaire Bekijk bericht
                                Dat is wat ik het meeste lees, Raid 5 .... Maar dan heb ik nog geen echte backups! Hmm..
                                Raid is nooit een backup... noch raid 1, raid 5, raid 10...
                                het maakt je systeem alleen redundant tegen het falen van een harddisk. Realtime!
                                niet tegen gewiste files of corrupte files...

                                een backup maakt het mogelijk om oude files weer terug te zetten (gewist, corrupt, harddisk crash)
                                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                                Comment

                                Working...
                                X