Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mysterie van de piramides van Gizeh...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Mysterie van de piramides van Gizeh...

    Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
    Ik zeg juist dat ik geen Von Daniken fan ben, toch niet van zijn ancient alien theorieën. Maar ik ben nog minder fan van een kaste wetenschappers die nog altijd ziek zijn in het bedje van de negentiende eeuw, en dus overal tempels voor godenverering in zien. In datzelfde concept past geen beschaving die ver, en misschien verder dan de onze zou zijn geëvolueerd. En helemaal niet als die beschaving ouder zou zijn dan 5000 jaar, misschien wel van voor de laatste ijstijd. Nog altijd hebben we geen flauw idee hoe de piramide gebouwd is. Gebouwd door een volk dat geen plannen op papier kon tekenen maar wel perfect ronde vazen uit dioriet achterliet, en massa's stenen waar mensen die thuis zijn in steenbewerking zo de sporen van machinale bewerking op kunnen aanduiden. Ik heb nog op school geleerd hoe ze grote stenen blokken vervoerden op rollende boomstammen. Dat is dus je reinste kul: vanaf een bepaalde tonnage verkruimelt ook het hardste hout als peperkoek. En zo gaat dat telkens als ze eens een reconstructie willen doen van hoe ze het gemaakt hebben: dat mislukt feestelijk. Van de Stonehenge blokken over de Paaseiland koppen tot Sacsayhuaman : na eerst al flink wat toegevingen te doen door gebruik te maken touw dat ze dixit zijzelf toen niet hadden, gewichtsreductie enz. , brengen ze er niks van terecht. Weet je wat een groot teken van intelligentie is ? Eens een keer durven zeggen: we weten het niet, we hebben geen flauw benul, we moeten al onze voorgaande stellingen opnieuw toetsen aan wat we vandaag de dag kunnen deduceren uit wat her en der op deze planeet te vinden is. Denken dat een kaarsrecht gesneden gigantisch blok graniet ergens in het Peruaanse gebergte gemaakt is door Indiaansen hobbyisten met koperen beiteltjes, dat is geen wetenschap, dat is geloof. Geloof in de afgod en de doctrines van onze huidige wetenschap, maar die zijn al een paar keer eerder moeten bijgesteld worden. Ondertussen liggen de getuigen van volkeren die het wiel nog niet hadden uitgevonden, maar die wel meterlange glanzende perfect rechte boorgaten in hun stenen aanbrachten, vrij om door iedereen bekeken te worden.

    Walter
    Verklaren, dat ze het niet weten, is niet zo interessant als de talrijke fantasietjes die men op ons loslaat en
    daarmee zin te geven aan onzin
    Ik kan maar niet begrijpen en nog minder aanvaarden dan men verklaringen toewijst aan het bovennatuurlijke of een god.
    En nog niemand heeft bewezen dat god bestaat of niet bestaat

    Mijn probleempje is gekend: die oerknal dus. Er zouden er zelfs meerdere geweest zijn.
    Waar kwam die oerknal vandaan. En wat was er voor die oerknal.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #17
      Re: Mysterie van de piramides van Gizeh...

      Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
      Maar wat je nu neerschrijft is toch volledig in de veronderstelling dat "het establishment" van archeologische wetenschappers ervan uitgaat dat er geweten is hoe alles ging. Dat lijkt mij een verkeerde perceptie van jouw kant eerlijk gezegd...
      ..

      Nee toch niet, tot op de dag van vandaag volharden ze in hun achterlijke nonsens. Zowel wat betreft Egypte, als Nan madol, de Bimini road, Puma Puncu enz. Een Nazca lijn in Peru ,in onherbergzaam gebergte, perfect recht , bijna 30 (!) km lang, zou zijn gemaakt door primitieve indianen. Probeer eens in je tuin een perfect rechte lijn te trekken van 50m Ik heb hier een aflevering liggen van National Geographic van maart 2010: en maar lachen met de Von Daniken believers, maar zelf de van de pot gerukte stelling blijven handhaven dat mensen die zelf nooit het resultaat van hun werk konden zien dit deden uit godenverering. Het lijken gvd wel de donkere middeleeuwen, de aarde is plat en moet dat blijven.

      Walter
      D850

      Comment


      • #18
        Re: Mysterie van de piramides van Gizeh...

        Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
        ..
        Een Nazca lijn in Peru ,in onherbergzaam gebergte, perfect recht , bijna 30 (!) km lang, zou zijn gemaakt door primitieve indianen.r
        Kan je daar even de bron van geven?
        ik wist niet goed wat nazca lijnen waren, dus even gegoogled, maar meeste sites vertellen tot lengtes van max 300m... geen 30 km?

        Hoe de vork in de steel zit, dat weet ik niet..
        maar 'k vind het wel interessante materie...

        grtz,
        Koen
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

        Comment


        • #19
          Re: Mysterie van de piramides van Gizeh...

          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
          ..

          Nee toch niet, tot op de dag van vandaag volharden ze in hun achterlijke nonsens. Zowel wat betreft Egypte, als Nan madol, de Bimini road, Puma Puncu enz. Een Nazca lijn in Peru ,in onherbergzaam gebergte, perfect recht , bijna 30 (!) km lang, zou zijn gemaakt door primitieve indianen. Probeer eens in je tuin een perfect rechte lijn te trekken van 50m Ik heb hier een aflevering liggen van National Geographic van maart 2010: en maar lachen met de Von Daniken believers, maar zelf de van de pot gerukte stelling blijven handhaven dat mensen die zelf nooit het resultaat van hun werk konden zien dit deden uit godenverering. Het lijken gvd wel de donkere middeleeuwen, de aarde is plat en moet dat blijven.

          Walter
          Laat me eerst stellen dat ik er niets van af weet, maar een rechte lijn van 50 m zou toch moeten lukken. Gewoon twee stokken op de uiteindes, een koord spannen en klaar is kees.
          Hadden ze nog geen koorden zoals jij stelde? Of heb ik dat verkeerd begrepen? Als je ooit gezien hebben waar ze hangbruggen mee maken, één of ander gras, dan kan een koord maken toch geen probleem zijn. Of de vezels van braam, hennep, brandnetel, etc. die men gebruikte als bindmiddel.
          Mvg.
          Robert
          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

          Comment


          • #20
            Re: Mysterie van de piramides van Gizeh...

            Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
            Het lijken gvd wel de donkere middeleeuwen, de aarde is plat en moet dat blijven.
            We leven inderdaad in donkere tijden - gelukkig kan iedereen de dag van vandaag een dSLR met spitstechnologie kopen om toch nog foto's te blijven maken.
            Dat we nog nooit zo oud werden is uiteraard puur toeval
            Enfin, ik vind dat je zwaar overdrijft.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #21
              Re: Mysterie van de piramides van Gizeh...

              Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
              Kan je daar even de bron van geven?
              ik wist niet goed wat nazca lijnen waren, dus even gegoogled, maar meeste sites vertellen tot lengtes van max 300m... geen 30 km?

              Hoe de vork in de steel zit, dat weet ik niet..
              maar 'k vind het wel interessante materie...

              grtz,
              Koen

              Hier wordt zelfs gewag gemaakt van eentje van 65 km : http://survive2012.com/index.php/naz...roduction.html



              Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
              We leven inderdaad in donkere tijden - gelukkig kan iedereen de dag van vandaag een dSLR met spitstechnologie kopen om toch nog foto's te blijven maken.
              Dat we nog nooit zo oud werden is uiteraard puur toeval
              Enfin, ik vind dat je zwaar overdrijft.
              Ik vind dat je een open geest moet bewaren, niet meelopen met versleten concepten als je gezond verstand je vertelt dat er iets niet klopt. En ik raak best onder de indruk van sommige overblijfselen die zo gemaakt zijn dat ze wedijveren met het hedendaagse kunnen ja, zeker als je weet dat ze op zijn minst duizenden jaren oud zijn.

              Walter
              D850

              Comment


              • #22
                Re: Mysterie van de piramides van Gizeh...

                Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                Ik vind dat je een open geest moet bewaren, niet meelopen met versleten concepten als je gezond verstand je vertelt dat er iets niet klopt. En ik raak best onder de indruk van sommige overblijfselen die zo gemaakt zijn dat ze wedijveren met het hedendaagse kunnen ja, zeker als je weet dat ze op zijn minst duizenden jaren oud zijn.
                Daar volg ik je volledig
                Maar we kunnen niet om het feit heen dat er héél weinig concrete evidentie te vinden is die een allesomvattende theorie ondersteunt - hoe goed die ook ineen zit.
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #23
                  Re: Mysterie van de piramides van Gizeh...

                  Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                  Maar wat je nu neerschrijft is toch volledig in de veronderstelling dat "het establishment" van archeologische wetenschappers ervan uitgaat dat er geweten is hoe alles ging. Dat lijkt mij een verkeerde perceptie van jouw kant eerlijk gezegd...
                  .. zoals ik hier al eens meer neerschreef ... waar de kennis te kort schiet vult de verbeelding het wel vlotjes aan ...
                  laatstleden zag ik een documentaire over Egypte waar 3 flurken het even gingen proberen om de kapotte neus van de sfinx te recontrueren aan de hand van een gigantische blok steen en bewerkt met die koperen beiteltjes en veronderstelde primitieve hamers ... volgens hun prognoses (na een paar dagen) zouden ze ergens een eeuw of zo, moeten werken om de klus te klaren, na 5 slagen waren de beiteltjes waardeloos en moesten ze opnieuw "gehard" en gepunt worden. ... maar wetenschappers vertikken het om te zeggen dat ze ergens totaal geen idee van hebben, ik weet er alles van! LOL!

                  Comment


                  • #24
                    Re: Mysterie van de piramides van Gizeh...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                    Laat me eerst stellen dat ik er niets van af weet, maar een rechte lijn van 50 m zou toch moeten lukken. Gewoon twee stokken op de uiteindes, een koord spannen en klaar is kees.
                    Hadden ze nog geen koorden zoals jij stelde? Of heb ik dat verkeerd begrepen? Als je ooit gezien hebben waar ze hangbruggen mee maken, één of ander gras, dan kan een koord maken toch geen probleem zijn. Of de vezels van braam, hennep, brandnetel, etc. die men gebruikte als bindmiddel.
                    ooit even gekeken naar de Nazca vlakte ???

                    Comment


                    • #25
                      Re: Mysterie van de piramides van Gizeh...

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      .. zoals ik hier al eens meer neerschreef ... waar de kennis te kort schiet vult de verbeelding het wel vlotjes aan ...
                      laatstleden zag ik een documentaire over Egypte waar 3 flurken het even gingen proberen om de kapotte neus van de sfinx te recontrueren aan de hand van een gigantische blok steen en bewerkt met die koperen beiteltjes en veronderstelde primitieve hamers ... volgens hun prognoses (na een paar dagen) zouden ze ergens een eeuw of zo, moeten werken om de klus te klaren, na 5 slagen waren de beiteltjes waardeloos en moesten ze opnieuw "gehard" en gepunt worden. ... maar wetenschappers vertikken het om te zeggen dat ze ergens totaal geen idee van hebben, ik weet er alles van! LOL!
                      Voilà! het is juist door hardnekkig rationeel te blijven dat je vaststelt dat er iets niet klopt!

                      Walter
                      D850

                      Comment


                      • #26
                        Re: Mysterie van de piramides van Gizeh...

                        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        ooit even gekeken naar de Nazca vlakte ???
                        Op internet wel, in het echt niet. En wat wil je aantonen?
                        Mvg.
                        Robert
                        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                        Comment


                        • #27
                          Re: Mysterie van de piramides van Gizeh...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                          Voilà! het is juist door hardnekkig rationeel te blijven dat je vaststelt dat er iets niet klopt!

                          Walter
                          Maar wat zeg je dan tegen Ockham en Fermi ?
                          Ockham's razor is algemeen bekend maar de beroemde oneliner van Enrico Fermi staat nog als een rots : "where is everybody ?"
                          In het Vlaams : "als ze er zijn, waar zijn ze dan ? "

                          Comment


                          • #28
                            Re: Mysterie van de piramides van Gizeh...

                            Als ik voor de Dom in Keulen sta of voor de kathedraal van Salisbury of bij loodzware stenen van Stonehenge, dan heb ik ook vragen
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #29
                              Re: Mysterie van de piramides van Gizeh...

                              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                              Maar wat zeg je dan tegen Ockham en Fermi ?
                              Ockham's razor is algemeen bekend maar de beroemde oneliner van Enrico Fermi staat nog als een rots : "where is everybody ?"
                              In het Vlaams : "als ze er zijn, waar zijn ze dan ? "

                              Ockham's Razor kun je eenvoudigweg omdraaien: als 't allemaal zo eenvoudig is geweest, bewijs dat dan eens hé. Zogzegd is de thriliton in Baälbek door de Romeinen gebouwd , niet door een veel eerdere beschaving ( vermoedelijk de Kanaänieten ).En de Romeinen beschikten over kranen. Jazeker beschikten ze daarover, die zijn in detail nagebouwd. Vernuftig hoor. Je kon er 4 ton mee opheffen. Helaas wogen die blokken rond de 800 ton
                              Wat de grote geleerde Fermi met die uitspraak bedoelde weet ik niet.

                              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                              Als ik voor de Dom in Keulen sta of voor de kathedraal van Salisbury of bij loodzware stenen van Stonehenge, dan heb ik ook vragen
                              De dom van Keulen, de Sint pieters, de Aya Sofia of Salisbury: dat is van een andere orde: daar sta je in bewondering naar te kijken en je beseft: dat was de toptechnologie van toen. Van naaldje tot draadje weet je hoe ze het gemaakt hebben. Stonehenge daar kun je wel weer vragen bij stellen: wereldwijd is er een probleem met stenen. Stenen zo zwaar dat je ze niet kunt verrollen over boomstammen. Wist dat er ook in Zuid-Afrika een massa dolmen en menhirs staan? En weet je waar ook? Op de bodem van Loch Ness!!! Jawel, dat meer is niet overal even diep en op een diepte van 30m is een steencirkel ontdekt. Dat betekent dat die cirkel minimaal 9000 jaar oud is.

                              Walter
                              D850

                              Comment


                              • #30
                                Re: Mysterie van de piramides van Gizeh...

                                En de dolmen in Antequera - Spanje niet vergeten

                                Comment

                                Working...
                                X