Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moezelstreek regio Bernkastel - Cochem - Trier tips hotel/resto/bezoeken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Moezelstreek regio Bernkastel - Cochem - Trier tips hotel/resto/bezoeken

    Wij denken eraan om eens de Moezelstreek te bezoeken met onze 7j dochter.
    Zijn er nog leuke dingen te doen bij Bernkastel (naast wandelen of fietsen) voor kinderen ?

    Misschien enkele pittoreske dorpjes bezoeken ?
    We dachten eraan om eens de grotere steden Trier of Kobelenz te bezoeken, iemand daar al geweest en de moeite ?
    Last edited by CanonYouCan; 22 april 2015, 11:49.

  • #2
    Re: Moezelstreek / Trier / Kobelenz iemand al geweest en tips ?

    Voor kinderen kan ik niet zo direct iets opnoemen (of toch, Klotten, zie verder), maar de fotograaf in je zal zeker tevreden zijn.

    Trier is de moeite, zeker qua oude gebouwen uit de Romeinse (Zwarte poort, Romeinse baden, de arena, ...) als uit de middeleeuwen. En ook als winkelstad.
    Het park aan de basilica is zeer fijn om te doen.

    Koblenz dan moet je bekijken als een moderne winkelstad, niet veel meer. Onder de oorlog is Koblenz zo ongeveer helemaal platgebombardeerd, daarna is alles heropgebouwd.
    Je hebt er de samenvloeïng van Moezel en Rijn aan het Deutsches Eck en daar dichtbij de oude kerk (St Kastor?) waar in 843 het verdrag van Verdun zou zijn gesloten door Karel de Grote. Iets verder naar het zuiden (aan de westelijke Rijnoever) het in Romantische stijl gerestaureerde Stolzenfels. Moest je de Rijn oversteken aan Koblenz, tegenover het Deutsches Eck (met ruiter(?)stanbeeld van Bismarck of de keizer ('t is al lang geleden dat ik er was) )is de vesting Ehrenbreitstein en vlakbij heb je de romantische rivier de Lahn (met de ruine Lahnstein op de "hoek") en verderop Bad Ems, een meer hautaine "badplaats".

    Langs de Moezel zijn meer mooie dorpjes en stadjes. Ik denk bijv aan Cochem. Voor je dochter (excuseer, ik weet niet of het nog bestaat, mijn zoon is ook al 30 maar ooit was hij ook 6) was/is er Klotten, dat is vlak naast Cochem en bereikbaar met stoeltjeslift, een sprookjesbos en dierenpark (of kinderboerderij?).
    Zeker bezienswaardig is Beilstein, klein, maar fijn. Bij Alf heb je Marienburg, waar de Moezel na een omweg van 20 km links en rechts voorbij stroomt, ik dacht 800 meter in vogelvlucht tussen de beide rivierlopen. Schilderachtige dorpjes zijn er veel, ook wat minder schilderachtige.
    Niet te vergeten, Burg Eltz is niet zo ver van de Moezel, in Munstermaifeld tussen de wijnranken het "binnenland" in.

    Hopelijk heb je hier iets aan.
    En moest je meer willen weten ,ik kan altijd nog wat opzoeken in mijn fotoalbums. Wat ik hier schreef is zo uit het hoofd.
    Last edited by nabi; 20 april 2015, 14:50.

    Comment


    • #3
      Re: Moezelstreek / Trier / Kobelenz iemand al geweest en tips ?

      Een boottochtje op de Rijn is ook zeer leuk.
      Er zijn zeer veel kastelen gebouwd op de oever van de Rijn.
      Ook zijn er leuke uitzichtpunten.





      MVG
      Johan

      Comment


      • #4
        Re: Moezelstreek / Trier / Kobelenz iemand al geweest en tips ?

        Leuk, bedankt voor de interessante info!

        Kobelenz gaan we waarschijnlijk overslaan, wel regio Bernkastel / Cochem en Trier.
        Zal nog eens kijken waar precies te overnachten, tips van iets centraal of bij deze plaatsen altijd welkom.

        Meestal is de prijs rond de 40pp per nacht, mag iets goedkoper ook
        Heb al gekeken bij hotelspecials en weekenddesk, zal nog es booking.com checken.

        Comment


        • #5
          Re: Moezelstreek / Trier / Kobelenz iemand al geweest en tips ?

          Ik was eigenlijk nog vergeten te schrijven dat in Cochem je zeker de Reichsburg eens moet of zou kunnen bezoeken
          Overigens zijn boottochtjes op de Moezel ook aan te raden. Vanuit bijna iedere plaats kan je terecht hiervoor, bijvoorbeeld om een paar stadjes aan te doen (zoals met de bus).

          Hou er rekening mee dat de verplaatsingen per auto - alhoewel dikwijls zeer mooi - ook wel langdurig zijn, zeker als je de kronkelige rivier volgt (kan soms moeilijk anders ). Je kan ook afkorten over land, maar zelfs dan is Cochem-Bernkastel nog een dik uur rijden, dacht ik.

          Met hotels e.d. kan ik je ook alleen maar naar die websites verwijzen. Ik hoef je niet te zeggen dat iets "buiten" de toeristische trekpleisters (Cochem, Bernkastel, ...) de prijzen lager zijn, zeker?

          Comment


          • #6
            Re: Moezelstreek / Trier / Kobelenz iemand al geweest en tips ?

            Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
            Wij denken eraan om eens de Moezelstreek te bezoeken met onze 7j dochter.
            Zijn er nog leuke dingen te doen bij Bernkastel (naast wandelen of fietsen) voor kinderen ?
            mooie streek en meerdere keren geweest zeker een aanrader.
            voor de kleine hangt het een beetje af wat haar interesse zijn..?
            houd ze van de natuur of is het meer een Plopslaland liefhebber,>?
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Moezelstreek / Trier / Kobelenz iemand al geweest en tips ?

              Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
              Leuk, bedankt voor de interessante info!

              Kobelenz gaan we waarschijnlijk overslaan, wel regio Bernkastel / Cochem en Trier.
              Zal nog eens kijken waar precies te overnachten, tips van iets centraal of bij deze plaatsen altijd welkom.

              Meestal is de prijs rond de 40pp per nacht, mag iets goedkoper ook
              Heb al gekeken bij hotelspecials en weekenddesk, zal nog es booking.com checken.
              Wij hebben 15 jaar geleden de moezel afgereden met de moto
              In die tijd kon je overal slapen bij de wijn boeren.
              Je betaalde dan 700 BF per persoon (kamer en ontbijt).
              S'avonds kon je dan bij de plaatselijke boer een degustatie in zijn "weinstube" doen.

              Comment


              • #8
                Re: Moezelstreek / Trier / Kobelenz iemand al geweest en tips ?

                In Bad Ems is het ook mooi.
                Niet zo ver van Koblenz.
                Ben er vroeger een paar maal geweest
                Last edited by theokus; 22 april 2015, 09:13.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: Moezelstreek / Trier / Kobelenz iemand al geweest en tips ?

                  Badems? Of Bad Ems? Koblenz staat niet (meer) op het programma (zie post #4)
                  (Sorry Theo ik doe het weer)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Moezelstreek / Trier / Kobelenz iemand al geweest en tips ?

                    Hallo,

                    Wij zijn net terug van daar ...
                    Koblenz is wel een stuk interessanter dan Cochem hoor. Het is niet louter een "moderne" winkelstad - er is veel meer te ontdekken.
                    Boppart is ook een heel leuk stadje en van daar naar Bingen is één van de mooiste stukken langs de Rijn.
                    In St-Goar ook de Lorelei niet vergeten.
                    Het park langs de Rijn in Bingen is ook erg mooi en aan de overkant Rüdesheim niet vergeten.

                    Kortom, we hebben het er naar onze zin gehad ...

                    Jaja
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Moezelstreek / Trier / Kobelenz iemand al geweest en tips ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                      Badems? Of Bad Ems? Koblenz staat niet (meer) op het programma (zie post #4)
                      (Sorry Theo ik doe het weer)
                      Haha, ok; mijn fout alhoewel hij "waarschijnlijk" zegt he
                      En het is idd. Bad Ems.

                      Dit is een scan van een slechte foto
                      Last edited by theokus; 21 april 2015, 22:15.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Moezelstreek / Trier / Kobelenz iemand al geweest en tips ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                        Hallo,

                        Wij zijn net terug van daar ...
                        Koblenz is wel een stuk interessanter dan Cochem hoor. Het is niet louter een "moderne" winkelstad - er is veel meer te ontdekken.
                        Boppart is ook een heel leuk stadje en van daar naar Bingen is één van de mooiste stukken langs de Rijn.
                        In St-Goar ook de Lorelei niet vergeten.
                        Het park langs de Rijn in Bingen is ook erg mooi en aan de overkant Rüdesheim niet vergeten.

                        Kortom, we hebben het er naar onze zin gehad ...

                        Jaja

                        Dat is wel alles langs de Rijn en niet langs de Moezel

                        Wat Koblenz betreft, jaja, zoals ik tussen de regels al zei is het +/- 25 jaar geleden dat ik daar was. Ik heb ook enkele bezienswaardigheden opgesomd die ik me herinner (deels dan nog buiten de stad). Wanneer jij nu zegt dat Koblenz meer is dan een winkelstad (als jij dat zegt geloof ik dat, maar ik herinner het me niet) denk ik dat TS (en ik ook) graag geweten had waarom en wat er te zien/doen is.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Moezelstreek / Trier / Kobelenz iemand al geweest en tips ?

                          Onze planning is bijna afgewerkt, dus Bernkastel is een klein dorpje met oude huisjes om wat te wandelen tot het kasteel met mooi panorama.
                          Traben-Trarbach zou meer authentiek zijn dan Bernkastel?

                          1> Bernkastel - Zell en/of Beilstein zou ook mooi zijn?
                          2> Trier
                          3> Cochem (stadje, stoeltjeslift en bezoek aan Burg Eltz, het mooiste kasteel van Duitsland 25min verderop).
                          Last edited by CanonYouCan; 12 mei 2015, 20:29.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Moezelstreek / Trier / Kobelenz iemand al geweest en tips ?

                            Traben Trarbach is in mijn ogen eerder het tegendeel van Bernkastel.
                            Je hebt een zeer klein historisch centrum - of de overblijfselen ervan - aan de kant van de bekende stadspoort (die je altijd op postkaarten ziet) en dan heb je het meeste gehad. Nog wat promeneren langs de Moezel, de (mooie) brug over en aan de overkant is wat Jugendstil. Verder heb je nog een burgruine op de berg en dat is het helemaal. Ik vermoed dat Traben-Trarbach getroffen is door een ramp (vuur? wereldoorlog?) en dan heropgebouwd.

                            Beilstein is een zeer zeer mooi, maar ook klein dorp met eveneens een burgruine. De markt is de moeite en zeker ook eens kuieren door de weinige straatjes.

                            Zell is meer toeristisch, druk en meer modern. Vooral "gebouwd" rond de wijn "Zeller Schwarze Katz". Je hebt er wat oude overblijfselen (o.a.een wachttoren) en een vorstelijk slot uit de barok, geloof ik.
                            Wel wandelwegen maar die heb je elders ook. Ietsje verder ligt de Moselschleife (als ik de naam juist heb) met de abdij waar je na de bocht van 20 km de Moezel ziet voorbij stromen 800 meter verder.

                            Ik meen dat Lodewijk XIV in deze streek zwaar heeft huisgehouden. Bij Monreal (ergens bij Mayen) liggen nog versterkingen en kazematten uit de tijd. Het stadje/dorpje Monreal is zeker de moeite !! Maar ligt niet bij de Moezel Moest je overwegen om er te passeren bij de heen of terugrit, zeker stoppen!!
                            Last edited by nabi; 12 mei 2015, 20:04.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Moezelstreek regio Bernkastel - Cochem - Trier tips hotel/resto/bezoeken

                              Bedankt voor de tip, zou 1 & 3 te doen zijn telkens op 1 dag?

                              dag 1> Bernkastel - Beilstein - Zell (overal stukje rondwandelen) en misschien een mini-cruise van 1u tss Bernkastel & Traben Trarbach en terug
                              dag 2> Trier stad (geen probleem)
                              dag 3> Cochem : in de vroege ochtend : bezoek aan Burg Eltz (met pendelbusje best, anders 45min wandelen) + bezoek aan Cochem stad zelf en ook de stoeltjeslift.

                              Zou dit een mooi gedeelte zijn voor een minicruise tss Bernkastel & Traben Trarbach of beter bij Cochem?
                              Last edited by CanonYouCan; 12 mei 2015, 21:31.

                              Comment

                              Working...
                              X