Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn hobby heet "fotografie" of is het "laatste-model-hebberij"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn hobby heet "fotografie" of is het "laatste-model-hebberij"

    Dit zal wel opnieuw de nodige discussies opvoeren maar...
    Meer en meer stel ik vast dat we weinig bezig zijn met datgene waarvoor we ooit een "analoog" en later het "digitaal" reflectiefototoestel kochten.
    Vroeger waren we heel tevreden een mechanisch hoogstandje te kopen en we maakten foto's dat de brokken, euh, filmrolletjes ervan vlogen.
    Op diawedstrijden, fotowedstrijden pronkten we dan met de afgeleverde resultaten.
    Exif's werden niet opgevraagd en nog minder de vraagstelling naar type toestel, lens, merk lens ... We waren blij, heel blij en na jaren kennis garen en onderzoek kenden we ons bakske rats van buiten.
    Mijn reflex Zenith, de Russiche fototank doet het hier nog altijd en de bijhorende lenzen ook. Toestel is zo'n 25 jaar oud of misschien zelfs nog meer.

    Anno 2007 kopen we een digitaal fototoestel en het eerste waarmee we bezig zijn is vergelijken of dat we wel iets beters hebben dan wat vorige week besproken was. En als we dan een nagelnieuw type aankopen, rijst binnen de kortste tijd indien er een evenwaardige opvolger komt bij een ander merk en of en dat is heel belangrijk al voorzien heeft in een opvolger van het nieuwe.
    Op een paar dagen tijd rijzen voorstellen, prognoses, wensen om het huidige systeem te overstijgen...
    Helaas, helaas, iedereen weegt, overweegt, vergelijkt vooral TECHNIEK.

    Wanneer ik foto's bekijk op het internet merk ik dat de foto's van weleer (analoog) dezelfde kwaliteitsnorm halen als deze met het superhoogtechnologische digitaaltje. Dus aan nieuw materiaal zal de fotokwaliteit normaliter niet echt liggen. Laat duidelijk zijn dat hier niet de hoeveelheid Megapixel bekeken wordt. Iedereen weet immer dat een 300 op 200 wel iets mindere kwaliteit heeft dan een 12 terra-pixel, waarbij ik bij deze laatste wel nog twijfels heb bij afdrukken van 9 cm op 6

    Blijkbaar zijn we nooit tevreden over datgene wat we hebben. Toch sneu hé, en ik die zo goede mooie foto's kan maken maar helaas, mijn toestel hé, maar aha, morgen wordt het beter, morgen is er een nieuw type.

    Rare hersenkronkels...
    Laat me maar bij mijn spul blijven en er lekker van genieten zonder technologie te gaan vergelijken. DIe kruisspin daar voor me, en die prachtige bloem .. trekken zich van die technologie nikske aan.
    Mijn uitdaging is mijn materiaal zo te leren kennen en te gebruiken dat iedereen de geproduceerde fotokes zo mooi vinden dat ze zelfs niet de tijd hebben om zich een technologische out-off-topic-vraag te stellen.

    Mijn gedacht.
    Ik ga nu verder de fotokes bewerken die ik vanmiddag in een kelder zonder flits en weinig licht genomen heb. 't was wel spijtig dat ik geen flits had van een paar 1000000000000 lumens die een 4700Kelvintemperatuursbeeld geven. Ge zout wat zien
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    Re: Mijn hobby heet "fotografie" of is het "laatste-model-hebberij"

    Er zit heel veel waarheid in je boodschap maar ik denk dat dit nu eenmaal bij het "moderne" leven hoort.
    Wat mij vooral opvalt is dat de multimedia de melkkoe is van de hedendaagse mens. Wat moet je tegenwoordig al niet hebben om in te zijn: GPS, DVD-recorder, flat-tv, mp3 speler, laptop, digitaal videocamera, digitaal fototoestel, gsm, enz...
    Liefst van dit alles enkele stuks en vooral het allerlaatste model.
    Tja, en dan zijn er velen verwonderd dat ze elke maand met moeite toekomen met hun loon. Schrijnend....
    SITE: http://www.xraypictures.be
    FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

    Comment


    • #3
      Re: Mijn hobby heet "fotografie" of is het "laatste-model-hebberij"

      Oorspronkelijk geplaatst door Xray Bekijk bericht
      Er zit heel veel waarheid in je boodschap maar ik denk dat dit nu eenmaal bij het "moderne" leven hoort.
      Wat mij vooral opvalt is dat de multimedia de melkkoe is van de hedendaagse mens. Wat moet je tegenwoordig al niet hebben om in te zijn: GPS, DVD-recorder, flat-tv, mp3 speler, laptop, digitaal videocamera, digitaal fototoestel, gsm, enz...
      Liefst van dit alles enkele stuks en vooral het allerlaatste model.
      Tja, en dan zijn er velen verwonderd dat ze elke maand met moeite toekomen met hun loon. Schrijnend....
      Just.
      Alternatief: anders gaan leven.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: Mijn hobby heet "fotografie" of is het "laatste-model-hebberij"

        Ik zal eens vertellen welke oudjes hier nog in mijn kast staan.
        - Voigtlander bessa II
        - Pentax spotmatic
        - 1 van de eerste polaroid toestellen
        Deze apparaten functioneren allemaal nog.
        Op gebied van aankopen streef ik er altijd naar om een breed bereik te hebben van groothoek tot tele. Het hoeft daarom niet topmateriaal te zijn want voor mij blijft het een hobby die betaalbaar moet blijven.

        Hans
        Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

        Comment


        • #5
          Re: Mijn hobby heet "fotografie" of is het "laatste-model-hebberij"

          Hou er wel rekening mee dat die prachtige foto's van toen enkel weggelegd waren voor de gepassioneerde fotograaf. Met het huidig materiaal komen zij ook in het bereik van de modale fotograaf.

          En ik maak nu meer foto's dan ooit tevoren.

          Comment


          • #6
            Re: Mijn hobby heet "fotografie" of is het "laatste-model-hebberij"

            Ik stam met mijn opleiding nog uit het analoge tijdperk, maar ben enorm blij met de digitale ommezwaai. Ook ik maak veel meer foto's dan vroeger. Laat ons zeggen dat digitaal de motivatie serieus heeft aangezwengeld.

            Ik laat me wel eens verleiden om dieper in te gaan op wat technische aspecten; niet zelden omdat iemand anders er een concrete vraag over stelt. Ik probeer evenwel steeds in de mate van het mogelijke al die techniciteit te relativeren.

            Je zegt dat EXIF's niet werden opgevraagd. Inderdaad, want dat bestond gewoon nog niet met die naam. Maar ik weet wel dat ik vaak met een papiertje onderweg was om van elke foto wat specificaties op te schrijven, zodat ik achteraf kon zien tot welk resultaat dat leidde. Digitaal heeft het gewoon makkelijker gemaakt om op dat punt gegevens uit te wisselen. En ik geloof dat je daar erg veel uit kan leren – en leren relativeren, want het verschil in scherpte tussen ƒ8 en ƒ16 is toch niet altijd zo duidelijk op een foto dan men zou verwachten.

            Ik ben in elk geval meer dan tevreden met mijn 5D en ook mijn 300D bewijst zijn diensten met de regelmaat van de klok. De analoge Minolta haal ik for old times sake nog wel eens uit de kast, maar terwijl ik de filmpjes sta te ontwikkelen vraag ik me toch iedere keer weer af waarom.
            Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

            Comment


            • #7
              Re: Mijn hobby heet "fotografie" of is het "laatste-model-hebberij"

              Het begrip gepassioneerd kan ik begrijpen in fotografie.
              Verklaar me nu eens even wat jij verstaat onder 'een modale fotograaf' aub?

              Comment


              • #8
                Re: Mijn hobby heet "fotografie" of is het "laatste-model-hebberij"

                Analoog of digitaal, het is en blijft nog altijd de man achter het toestel die bepalend is voor de kwaliteit van de foto.
                Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
                BD0993BE
                Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

                Comment


                • #9
                  Re: Mijn hobby heet "fotografie" of is het "laatste-model-hebberij"

                  Binnen een paar jaar zien we op het containerpark digi's naast de computers liggen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mijn hobby heet "fotografie" of is het "laatste-model-hebberij"

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fabbe Bekijk bericht
                    Binnen een paar jaar zien we op het containerpark digi's naast de computers liggen
                    Dat duurt zo lang niet meer
                    To make your dreams come true, wake up

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mijn hobby heet "fotografie" of is het "laatste-model-hebberij"

                      Purlut

                      Oef, jij schrijft wat ik vaak gedacht heb. Als ik al die technische termen onder een foto zie staan, als ik die aanbiedingen of te koop gevraagd bekijk, het is alsof er steeds nieuw pas uitgekomen materiaal nodig is om nog betere foto's te maken.

                      En meestal slaagt men daar dan zelfs niet in. Het hangt niet in de eerste plaats van het toestel af, het hangt van het manneke of vrouwke af. Hoe die met open ogen naar de dingen kijkt, op het juiste moment klikt....om een foto te maken met een onderwerp, met een verhaal. Dat was zo met de analoge toestellen, en dat is zo met de digitale (al kan Photoshop achteraf wel wat hulp bieden - en daar is niks tegen)

                      En laat de "techneuten" maar goochelen met hun cijfertjes, modellen, lenzen...ik doe niet mee, maar ik wil wel mooie foto's maken, die iets zeggen, die ikzelf en anderen mooi vinden - al kunnen we een hele discussie houden over "wat is mooi?". Deze discussie woedt al eeuwen in de kunst - en ieder heeft daar z'n mening over.
                      Daarbij, kunst (in alle disciplines) moet niet altijd "mooi" zijn, maar moet ook vragen oproepen, onrust zaaien, gesprekken losweken, verhalen vertellen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mijn hobby heet "fotografie" of is het "laatste-model-hebberij"

                        Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                        Helaas, helaas, iedereen weegt, overweegt, vergelijkt vooral TECHNIEK.
                        Boeiende bedenking Purlut. Alleen ga je voor mij te ver door te stellen dat iedereen wakker ligt van die techniek. Ik heb het de voorbije jaren al meerdere keren geschreven dat ik de techniek van het fotograferen een noodzakelijk kwaad vind om mijn fotografische ideeën vorm te geven.

                        Mijn allereerste fototoestel was ook zo'n Zenith. Die ouwe bak maakt nog steeds mooie foto's. Idem voor mijn oude Canon AE1.

                        Bij mijn keuze voor bodies en lenzen ga ik altijd uit van de vraag " Wat wil ik bereiken en wat heb ik daar voor nodig". En als dat kan met een tweedehands Nikkor van 10 jaar oud dan doe ik dat ook. Als het glas maar goed is.
                        Meer foto's op mijn website

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mijn hobby heet "fotografie" of is het "laatste-model-hebberij"

                          Oorspronkelijk geplaatst door Onkertje Bekijk bericht
                          Analoog of digitaal, het is en blijft nog altijd de man achter het toestel die bepalend is voor de kwaliteit van de foto.
                          laatst een opmerking op de club toen ik met mijn Eos 350D in mijn handen stond. "Hè, heb jij een 350?" Ja. zei ik. "maar je maakt van die mooie foto's"
                          Canon EOS 7D mark II & EOS 40D | 50mm f1.8 | 24-70mm f2.8 | 70-200mm f4 | 300mm f4 | 1.4xII

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mijn hobby heet "fotografie" of is het "laatste-model-hebberij"

                            Oorspronkelijk geplaatst door tijgerhaai Bekijk bericht
                            laatst een opmerking op de club toen ik met mijn Eos 350D in mijn handen stond. "Hè, heb jij een 350?" Ja. zei ik. "maar je maakt van die mooie foto's"


                            Gesniept, gesnapt, gesnopen.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mijn hobby heet "fotografie" of is het "laatste-model-hebberij"

                              Pendragon.
                              Ik schreef dan ook als titel:
                              Mijn hobby is "fotografie" of is het "laatste-model-hebberij"
                              waarmee ik wel doel dat er en fotoliefhebbers zijn en aanbidders van technologie.
                              Wie het schoentje past, trekke het aan, zou ik zeggen waarbij dat tweede model mij een paar maten te groot is.

                              Mijn zin is misschien iets misleidend geformuleerd waar ik beter had geschreven dat:

                              Helaas, helaas, naast de klassieke fotoliefhebber, zijn er die wegen, overwegen, vergelijken, maar dan vooral TECHNIEK.
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment

                              Working...
                              X