Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn briefje aan hare majesteit koningin der nederlanden Beatrix.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn briefje aan hare majesteit koningin der nederlanden Beatrix.

    Liefste Beatrix,

    Ze hebben me destijds Geert, Gustaaf, Beatrijs genoemd. We hebben dus een band.
    Door een regeling in de vorige eeuwen zijn we brutaal losgescheurd van het mooie Oranje, met
    zijn waterbeheersing, fietspaden en o zo gezellige sigarenkistjes met bandjes die we konden
    sparen en verzamelen en uitwisselen. Ik mis het.

    Ik heb nog van die bandjes met jouw jeugdige foto daarop, Willem II's waren het, ik weet het zeker.
    Bram Vermeulen heeft me er onlangs nog aan herinnerd. Jammer van die prachtige man,
    doodnerveus doodgevallen omdat hij zo goed wilde zijn, maar daarin te zeer gehaast was.
    Zijn natuur misschien. Ik mis hem.

    Rode wijn en sigaren, nog steeds deugddoend maar steeds moeilijker te beleven.
    We moeten voor de wijn naar het zuiden, voor de sigaren, met wat extra pit, moesten we
    weer terug naar Oranje. Maar we hebben te luid geparkeerd naast de shops en nu moeten
    we weer ondergronds. Smoking the Walesa way. Ik mis dit.

    Beatrix, je bent nog steeds mijn oermoeder, waarbij ik met mijn problemen kan aankloppen,
    of het nu Nederlanders, Caraïbers of Opperbelgen zijn: je luistert altijd en overal.
    Nu het wat rustiger wordt en Willem-Alexander nieuwe paarden voor de Gouden Koets aanspant,
    is het misschien tijd voor een wat meer adviserende rol in deze maatschappij. Ik wil dit.

    Want we moeten bekennen, hier in ons Koninkrijkje weten we het eigenlijk niet goed meer.
    Sinds de banken en multinationals beslag hebben laten leggen op ons royale vastgoed,
    met inbegrip van haar bewoners, zijn we wat stuurloos geworden.
    Dure experts en hoogste geleerden slagen er vooralsnog niet in om het schip weer te besturen.
    In de grote economische dieptes waarin wij ons thans bevinden, is er nood aan een kapitein
    die het roer de baas kan.

    Beatrix, ik smeek. Je kan ook ieders Oermoeder worden, wij verstaan U en U verstaat ons.
    Onze vorsten hebben daar meer moeite mee en misschien is het daar waar het stroef loopt:
    we verstaan mekaar steeds minder. We hebben samen de wereld gekoloniseerd, maar we
    hebben nagelaten dit principe in onze eigen contreien toe te passen.
    Sire, het volk mort, en deze keer niet voor croissants. Ik mis je nu al.

    Ik wens je heel veel succes met de overdracht, en groet u met de meest voorname hoogachting,
    Last edited by Laurens; 4 juni 2022, 22:00.

  • #2
    Re: Mijn briefje aan hare majesteit koningin der nederlanden Beatrix.

    Lieve Beatrix.
    je wordt bedankt hoor, daar gaan al onze voorbereidingen.
    grt,bouk.(een inwoner van De Rijp)
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Mijn briefje aan hare majesteit koningin der nederlanden Beatrix.

      Geert, ik gun jou, elke paragraaf

      Dit was een andere Oermoeder.
      KLIK
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: Mijn briefje aan hare majesteit koningin der nederlanden Beatrix.

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        Lieve Beatrix.
        je wordt bedankt hoor, daar gaan al onze voorbereidingen.
        grt,bouk.(een inwoner van De Rijp)
        Uitstel is geen afstel bouk.
        Heb ik gisteren allemaal vernomen via elke Nederlandse tv-zender
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #5
          Re: Mijn briefje aan hare majesteit koningin der nederlanden Beatrix.

          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Uitstel is geen afstel bouk.
          Heb ik gisteren allemaal vernomen via elke Nederlandse tv-zender
          OK.
          we krijgen nu wel de eerste Koningsdag bij ons in De Rijp.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Mijn briefje aan hare majesteit koningin der nederlanden Beatrix.

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            Lieve Beatrix.
            je wordt bedankt hoor, daar gaan al onze voorbereidingen.
            grt,bouk.(een inwoner van De Rijp)
            Sorry Bouk, ik wil jullie niet onder je duiven schieten,
            maar dat heb ik wel echt verstuurd aan jullie rijksoverheid hé,
            en ik kreeg zelfs een paar minuten later reeds een antwoord.

            Comment


            • #7
              Re: Mijn briefje aan hare majesteit koningin der nederlanden Beatrix.

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              OK.
              we krijgen nu wel de eerste Koningsdag bij ons in De Rijp.
              grt,bouk.
              En dit na 123 jaar.... ook geen toeval las ik ergens
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #8
                Re: Mijn briefje aan hare majesteit koningin der nederlanden Beatrix.

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                OK.
                we krijgen nu wel de eerste Koningsdag bij ons in De Rijp.
                grt,bouk.
                Hopelijk wordt wat hij zegt met méér dank aanvaard dan wat den onzen ons heeft verteld
                enkele weken geleden.

                Comment


                • #9
                  Re: Mijn briefje aan hare majesteit koningin der nederlanden Beatrix.

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Sorry Bouk, ik wil jullie niet onder je duiven schieten,
                  maar dat heb ik wel echt verstuurd aan jullie rijksoverheid hé,
                  wat denk je dat wij hebben gedaan...!!!
                  zelfs een claim ingediend, voor de reeds gemaakte kosten.
                  nog geen bericht terug gehad.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mijn briefje aan hare majesteit koningin der nederlanden Beatrix.

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Liefste Beatrix,

                    Ze hebben me destijds Geert, Gustaaf, Beatrijs genoemd. We hebben dus een band.
                    Door een regeling in de vorige eeuwen zijn we brutaal losgescheurd van het mooie Oranje, met
                    zijn waterbeheersing, fietspaden en o zo gezellige sigarenkistjes met bandjes die we konden
                    sparen en verzamelen en uitwisselen. Ik mis het.

                    Ik heb nog van die bandjes met jouw jeugdige foto daarop, Willem II's waren het, ik weet het zeker.
                    Bram Vermeulen heeft me er onlangs nog aan herinnerd. Jammer van die prachtige man,
                    doodnerveus doodgevallen omdat hij zo goed wilde zijn, maar daarin te zeer gehaast was.
                    Zijn natuur misschien. Ik mis hem.

                    Rode wijn en sigaren, nog steeds deugddoend maar steeds moeilijker te beleven.
                    We moeten voor de wijn naar het zuiden, voor de sigaren, met wat extra pit, moesten we
                    weer terug naar Oranje. Maar we hebben te luid geparkeerd naast de shops en nu moeten
                    we weer ondergronds. Smoking the Walesa way. Ik mis dit.

                    Beatrix, je bent nog steeds mijn oermoeder, waarbij ik met mijn problemen kan aankloppen,
                    of het nu Nederlanders, Caraïbers of Opperbelgen zijn: je luistert altijd en overal.
                    Nu het wat rustiger wordt en Willem-Alexander nieuwe paarden voor de Gouden Koets aanspant,
                    is het misschien tijd voor een wat meer adviserende rol in deze maatschappij. Ik wil dit.

                    Want we moeten bekennen, hier in ons Koninkrijkje weten we het eigenlijk niet goed meer.
                    Sinds de banken en multinationals beslag hebben laten leggen op ons royale vastgoed,
                    met inbegrip van haar bewoners, zijn we wat stuurloos geworden.
                    Dure experts en hoogste geleerden slagen er vooralsnog niet in om het schip weer te besturen.
                    In de grote economische dieptes waarin wij ons thans bevinden, is er nood aan een kapitein
                    die het roer de baas kan.

                    Beatrix, ik smeek. Je kan ook ieders Oermoeder worden, wij verstaan U en U verstaat ons.
                    Onze vorsten hebben daar meer moeite mee en misschien is het daar waar het stroef loopt:
                    we verstaan mekaar steeds minder. We hebben samen de wereld gekoloniseerd, maar we
                    hebben nagelaten dit principe in onze eigen contreien toe te passen.
                    Sire, het volk mort, en deze keer niet voor croissants. Ik mis je nu al.

                    Ik wens je heel veel succes met de overdracht, en groet u met de meest voorname hoogachting.
                    Prachtig geschreven Geert! Hoewel ikzelf niet in de geringste geringheid enige Beatrixverering in me heb, mijn complimenten.

                    Walter
                    Last edited by Laurens; 4 juni 2022, 22:01.
                    D850

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mijn briefje aan hare majesteit koningin der nederlanden Beatrix.

                      Goed gedaan Geert !
                      Ja, met zo'n brief aan ons Koningshuis zouden de vertalers weken werk hebben , en daarna een speciale commissie moeten oprichten om een antwoord te formuleren...
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mijn briefje aan hare majesteit koningin der nederlanden Beatrix.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                        Prachtig geschreven Geert! Hoewel ikzelf niet in de geringste geringheid enige Beatrixverering in me heb, mijn complimenten.

                        Walter
                        ik was zo ook een beetje van dit gedacht, zelden ga ik zo'n artikels of brieven lezen gewoon omdat het mij allemaal geen ***** kan schelen.
                        Maar ik moet nu toch wel zeggen dat ik deze brief met plezier uitgelezen heb en er geen moment spijt van gehad heb.
                        Kon iedereen maar zo'n mooie artikels/brieven schrijven dan was de wereld een andere plaats en waren we mss allemaal dichters of dergelijke.

                        bedankt voor dit artikel.

                        Grtz david

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mijn briefje aan hare majesteit koningin der nederlanden Beatrix.

                          Waarschijnlijk goed over nagedacht Geert, maar zeer goed verwoordt. Je hebt echt schrijverstalent.
                          En zoals hier al geopperd, niet toepasbaar voor haar Belgische collega's.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mijn briefje aan hare majesteit koningin der nederlanden Beatrix.

                            Was Juliana niet eerder de "oermoeder" , althans werd zij zo toch meermaals te kijk gezet bij de VPRO (Barend Servet)
                            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                            George Orwell

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mijn briefje aan hare majesteit koningin der nederlanden Beatrix.

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Sorry Bouk, ik wil jullie niet onder je duiven schieten,
                              maar dat heb ik wel echt verstuurd aan jullie rijksoverheid hé,
                              en ik kreeg zelfs een paar minuten later reeds een antwoord.
                              Wat was het antwoord?
                              Misschien of je het kunt herschrijven en dan zonder ge-jij en ge-jouw erin?

                              Comment

                              Working...
                              X