Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Middel tegen teken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Middel tegen teken

    Graag zou ik van jullie willen weten of er een goed afweermiddel tegen teken is.
    Bij ons op Schouwen wemelt het er echt van. Tijdens een wandeling had ik een tijdje terug 3 stuks te pakken. En we weten allemaal wat je er van kunt krijgen.
    Dus als ik rare reacties begin te geven weten jullie, waarvan het komt.
    Ik weet dat Deet goed helpt, maar met dat aan je handen kan je echt beter geen camera pakken, want dat smelt zo erg, dat je precies ziet waar je vingers hebben gestaan.
    Het voorval was eind mei, en sindsdien, durf ik eigenlijk niet meer daar naar toe. Vooral omdat ik als landschapsfotograaf, veelal tussen de struiken, of in het hoge gras sta.
    Dank voor het meedenken, alvast.
    Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

    Vriendelijke groeten, Johan

  • #2
    Re: Middel tegen teken

    Ik denk niet dat je het in de hoek van de chemische middeltjes moet zoeken, maar eerder in juist schoeisel en kleding.

    Comment


    • #3
      Re: Middel tegen teken

      Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
      Ik denk niet dat je het in de hoek van de chemische middeltjes moet zoeken, maar eerder in juist schoeisel en kleding.
      Te beginnen met een goede hoofdbedekking
      http://www.smuttynose.nl

      Comment


      • #4
        Re: Middel tegen teken

        Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
        Te beginnen met een goede hoofdbedekking
        Een lange broek is volgens mij belangrijker dan hoofdbedekking.
        Een tijdje geleden was ik hier vlakbij in een natuurgebied aan het wandelen (netjes op de toegelaten wandelweggetjes) toen ik iemand van Natuurpunt in een korte broek door het hoge gras zag wandelen (hij was op zoek naar oranje zandoogjes).
        Ik heb er even een babbeltje mee gemaakt en hij vertelde mij dat hij een paar weken daarvoor ook drie teken van zijn lichaam had gehaald na zo'n wandeling.
        Het was erg warm die dag, normaalgezien loop ik dan ook altijd in een korte broek rond, maar als ik vertrek voor zo'n wandeling, dan trek ik wel eerst een lange broek aan.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Middel tegen teken

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Een lange broek is volgens mij belangrijker dan hoofdbedekking.
          Een tijdje geleden was ik hier vlakbij in een natuurgebied aan het wandelen (netjes op de toegelaten wandelweggetjes) toen ik iemand van Natuurpunt in een korte broek door het hoge gras zag wandelen (hij was op zoek naar oranje zandoogjes).
          Ik heb er even een babbeltje mee gemaakt en hij vertelde mij dat hij een paar weken daarvoor ook drie teken van zijn lichaam had gehaald na zo'n wandeling.
          Het was erg warm die dag, normaalgezien loop ik dan ook altijd in een korte broek rond, maar als ik vertrek voor zo'n wandeling, dan trek ik wel eerst een lange broek aan.
          Mee eens hoor maar het is makkelijker een teek van je benen te verwijderen als je alleen op stap bent dan uit je eigen nek
          http://www.smuttynose.nl

          Comment


          • #6
            Re: Middel tegen teken

            Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
            Mee eens hoor maar het is makkelijker een teek van je benen te verwijderen als je alleen op stap bent dan uit je eigen nek
            En wat doet hoofdbedekking aan je nek?
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Middel tegen teken

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              En wat doet hoofdbedekking aan je nek?
              Ik heb een hoed met een brede rand
              http://www.smuttynose.nl

              Comment


              • #8
                Re: Middel tegen teken

                Hier wat tips van de tekenradar. https://www.tekenradar.nl/teken/teke...beet-voorkomen
                Kom veel in de bossen met hoger gras...toch met regelmaat een teek mee naar huis, maar deze zitten dan op kleding.
                Goed controleren is erg belangrijk want die krengen zijn behoorlojk snel en kruipen soms toch daarheen waar je ze liever niet wil..

                Comment


                • #9
                  Re: Middel tegen teken

                  Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                  Ik heb een hoed met een brede rand
                  Ja en?
                  Is met die brede rand heel je lichaam volledig hermetisch afgeschermd?
                  Teken kruipen meestal in plooien en verstoppen zich op allerlei plekken, ook op plekken in de kledij.

                  Na een natuurbezoek moet je jezelf altijd controleren op een tekenbeet. Plan je een bezoek aan de natuur? Enkele eenvoudige maatregelen kunnen het risico op een
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Middel tegen teken

                    Teken zijn Europa al jaren aan het inpalmen, en zijn een reëel gevaar.
                    In Duitsland zijn er zelfs al bossen die afgesloten worden omwille van deze plaag.
                    Onze Oosterburen gaan al jaren heel bewust om met de tekeninvasie: https://www.zecken.de/de/fsmerisikogebiete-deutschland
                    Wie regelmatig in bosrijke omgevingen vertoeft laat zich beter inenten (tegen FSME).
                    Uiteraard is het dragen van zo veel als mogelijk beschermende kledij (lange mouwen, lange broek, kousen) en een tekencontrole na iedere boswandeling ten zeerste aanbevolen.
                    Ik ken iemand die de ziekte van Lyme heeft opgelopen in de tuin; de persoon in kwestie is nu rolstoelafhankelijk.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Middel tegen teken

                      Een hoed is goed als zonbescherming (draag ik ook altijd) maar tegen teken nutteloos, draag een lange broek en met de pijpen in de sokken wanneer je door hoog gras loopt.
                      Ik kom ze vaak tegen bij wandelingen met korte broek en op sandalen: dan is vragen naar teken.
                      Last edited by Binnenuit; 27 augustus 2018, 11:02.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Middel tegen teken

                        Als ik ooit teken had, dan was dat meestal op mijn rug, of onder mijn oksels.
                        Een teek laat zich vallen vanuit een boom en landt dan ergens in je nek of rug, en gaat zich vasthechten.
                        Ik vermoed dat het ook kan dat die op je armen landen, en dan omhoog kruipen.

                        Een hoed is wel degelijk nuttig tegen teken die in je nek of haar vallen, maar een lange broek lijkt me essentieel!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Middel tegen teken

                          Uit ervaring met teken (natuurfotografie, hondenwerk en jacht): zo goed als niks helpt 100%.

                          Dingen die het teken moeilijker maken:
                          - zo veel mogelijk wegblijven uit lang gras, struiken etc. Ik heb de indruk dat teken actiever zijn bij vochtig weer.
                          - insmeren met (goed!) insecticide, let erop dat het permethrine bevat. DEET is voor mij het best, maar zoals je al zei moet je heel erg oppassen met plastic als je DEET gebruikt hebt.
                          - lange broek, lange mouwen, hoofdbedekking. Broek in sokken, zelf heb ik meestal ook nog laarzen aan. Als je huisdieren hebt met een tekenband (ik gebruik Scalibor voor mijn honden), koop er een extra, knip in stukken, en steek die in je zakken en bewaar ze in de kast tussen je "boskleding".
                          - probeer gebieden met veel reewild te vermijden (reeën zijn een verspreidingsvector voor teken). Ter info: heb ooit >200 teken en larven aangetroffen op de kop van één jonge reebok.
                          - controleer jezelf na elke wandeling, en vraag iemand anders om de plekken die je zelf niet ziet te controleren.
                          - altijd doktersbezoek na tekenbeet, niet wachten tot je cirkels ziet verschijnen. Heb ik ooit gedaan, met als gevolg nu besmetting met Lyme. Als ze me sneller AB gegeven hadden was er - waarschijnlijk - niets gebeurd.
                          - als je toch gebeten wordt, verwijder de teek zoals het hoort, met een tekentang. NIET eerst ontsmetten, sigaret gebruiken, aandippen met nagellak etc - al die zaken zorgen ervoor dat de teek zijn maaginhoud terug doet vloeien in de bloedbaan, net wat je wil vermijden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Middel tegen teken

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Als ik ooit teken had, dan was dat meestal op mijn rug, of onder mijn oksels.
                            Een teek laat zich vallen vanuit een boom en landt dan ergens in je nek of rug, en gaat zich vasthechten.
                            Ik vermoed dat het ook kan dat die op je armen landen, en dan omhoog kruipen.

                            Een hoed is wel degelijk nuttig tegen teken die in je nek of haar vallen, maar een lange broek lijkt me essentieel!
                            Je leest toch steeds dat teken niet uit bomen vallen..

                            https://www.tekenradar.nl/teken/teke...n?state=online

                            Comment


                            • #15
                              Re: Middel tegen teken

                              Dan zijn die ik ooit op mijn rug had toch een eind naar boven gekropen.
                              We leren bij.

                              Comment

                              Working...
                              X