Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Microgolf en vonken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Microgolf en vonken

    Ben een beetje geschrokken.
    Mijn microgolfoven geeft vonken en wat lawaai natuurlijk.
    Heb net even geprobeerd zonder de BIJGELEVERDE rooster
    en ik zag geen vonken meer.
    Rooster= de oorzaak?
    Op het rooster wilde ik even boter smelten, wel in een aangepast kunststof bakje natuurlijk zoals gewoonlijk.

    * op het rooster en ongeveer in het midden zag ik ong. 4 milimeter koper (?) bloot zitten.
    Last edited by theokus; 18 juni 2014, 19:53.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

  • #2
    Re: Microgolf en vonken

    je hebt waarschijnlijk een combi microgolf/grill gekocht, rooster enkel gebruiken voor grill.
    Canon 5D mkII,30D,500D EF 100mm F 2.8 Macro USM, Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II

    Comment


    • #3
      Re: Microgolf en vonken

      Oorspronkelijk geplaatst door Peke Bekijk bericht
      je hebt waarschijnlijk een combi microgolf/grill gekocht, rooster enkel gebruiken voor grill.
      Ja Peke, juist.
      Maar tot nu toe had ik geen problemen.
      Ik weet dus echt niet meer wat ik nu moet doen.
      Ben maar bang dat stroom uitslaat en dan zit ik hier....
      Voor het bakken moet de bakvorm wat hoger in de combi staan daarvoor en daarom dat rooster.
      Bij het bakken zelf gebruik in zelden of nooit de microgolffunctie.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: Microgolf en vonken

        Oorspronkelijk geplaatst door Peke Bekijk bericht
        je hebt waarschijnlijk een combi microgolf/grill gekocht, rooster enkel gebruiken voor grill.
        Dat denk ik ook, Theo.
        Mijn vader heeft ook een combi.

        Gebruikt die vaak als "gewone" oven daar die bij hem op ooghoogte staat.
        Voor een pizza bv. legt hij een stuk alu-folie in de ovenschaal.

        Maar als hij de microgolf wil gebruiken, en hij vergeet de alu-folie er uit te halen, dan knettert het !
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Re: Microgolf en vonken

          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
          Dat denk ik ook, Theo.
          Mijn vader heeft ook een combi.

          Gebruikt die vaak als "gewone" oven daar die bij hem op ooghoogte staat.
          Voor een pizza bv. legt hij een stuk alu-folie in de ovenschaal.

          Maar als hij de microgolf wil gebruiken, en hij vergeet de alu-folie er uit te halen, dan knettert het !
          Denk dat op die rooster wat metaal bloot ligt.
          Ik wil er niet te veel op hameren maar ik had geen problemen tot nu toe.
          Morgen nog eens proberen
          Voor vandaag heb ik genoeg gehad.

          Ik moet dan wel op zoek gaan naar een alternatief voor zo'n rooster en NIET meer in metaal.
          Kan ik beide functies gebruiken en dus ook samen.

          Ben ook gene "held" op gebied van stroom
          Kan ook niet zien in de zekeringskast welke zekeringen er eventueel zouden springen.
          (zijn geen automaten, heb er wel een paar maar niet allemaal)
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: Microgolf en vonken

            In de handleiding van mijn combi grill/micro staat, dat het rooster enkel mag gebruikt worden tijdens grill en niet tijdens de stand microgolf.

            Comment


            • #7
              Re: Microgolf en vonken

              Ik heb die roosters eens gezien in keramiek. Daar kan je geen last mee hebben. Ik weet wel niet waar je ze kan krijgen, maar met een beetje zoekwerk...
              FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

              Comment


              • #8
                Re: Microgolf en vonken

                Oorspronkelijk geplaatst door JPR Bekijk bericht
                In de handleiding van mijn combi grill/micro staat, dat het rooster enkel mag gebruikt worden tijdens grill en niet tijdens de stand microgolf.
                Ok
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: Microgolf en vonken

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
                  Ik heb die roosters eens gezien in keramiek. Daar kan je geen last mee hebben. Ik weet wel niet waar je ze kan krijgen, maar met een beetje zoekwerk...
                  Wordt zoeken ja
                  In ieder geval mijn roosters niet meer gebruiken, enkel bij gebruik van de oven.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #10
                    Re: Microgolf en vonken

                    Op deze site bespreken ze ook uw probleem, daar wordt gezegd dat het rooster wel mag gebruikt worden, maar dat in bepaalde omstandigheden er kunne vonken optreden(waarschijnlijk bij u dat stukje blote metaal).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Microgolf en vonken

                      Oorspronkelijk geplaatst door JPR Bekijk bericht
                      Op deze site bespreken ze ook uw probleem, daar wordt gezegd dat het rooster wel mag gebruikt worden, maar dat in bepaalde omstandigheden er kunne vonken optreden(waarschijnlijk bij u dat stukje blote metaal).

                      http://www.circuitsonline.net/forum/view/91097/1/senseo
                      Ja ja, denk dat dit ook reden is.
                      (stukje bloot metaal)
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Microgolf en vonken

                        Wij hebben al jaren een semi-professionele combi oven (een cado van mij aan het vrouwtje )
                        Toen mocht je in die tijd absoluut geen metaal in een microgolf steken, maar in die van ons mocht dat wel (2 metalen roosters waren bijgeleverd)
                        In de handleiding staat dat het toegelaten is metaal te gebruiken bij de microgolffunctie maar dat er MOGELIJKS vonken kunnen optreden.
                        We hebben ook echte "combi"-functies zoals bv het klaarmaken van een piza door grill te combineren met micro en dan moet je wel de metalen stand gebruiken.

                        In feite is er helemaal niets verkeerd met die vonken op zich maar de antenne van je oven moet er wel tegen kunnen.
                        Ik leg uit...

                        Eigenlijk is een microgolfoven een GSM met een antenne die 800Watt vermogen afgeeft (100 GSMs dus)

                        Het zijn watermoleculen die resoneren op de frequentie van de antenne (+- 2,4 GHz) en zo wordt het eten dus warm.
                        Vetten en oliemoleculen zijn ook gevoelig op die frequentie.

                        Maar metaal in de oven werkt als een ontvangst-antenne en die energie wordt omgezet in een potentiaal verschil tov andere metalen, en dus komen er vonken van.
                        Het metaal (bv een inox kom) kan het uitgezonden vermogen terug in de golfgeleider sturen en zo de zendantenne bereiken.

                        Het enige dat je je zorgen moet om maken is of de MICRO bestand is tegen metalen in de oven want de zendantenne kan mogelijks een terugslag van zijn eigen zendvermogen niet slikken en zou dus kappot gaan.

                        Voor je zekeringen moet je geen schrik hebben, die gaan niet afspringen.
                        Last edited by xafke; 18 juni 2014, 22:42.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Microgolf en vonken

                          Een GSM heeft een zendvermogen van 20mW tot maximaal (en uitzonderlijk) 2W.
                          Dus een microgolfoven van 800Watt zou gelijk zijn aan een duizendtal GSM's. :-)
                          Info : HIER

                          Edit: De uitleg van Xafke is OK. De uitleg van die link naar dat forum van circuitsonline daar heb ik veel vragen bij ???
                          Last edited by Skitch; 18 juni 2014, 23:05.
                          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Microgolf en vonken

                            Ok xafke !

                            Die roosters ga ik niet meer gebruiken bij de microgolf of in combi.
                            Alleen bij het bakken.

                            Ik schrok wel even omdat het maanden is goed gegaan
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #15
                              Re: Microgolf en vonken

                              Het spel draait weer.
                              Voorlopig dus geen problemen.

                              Et moi, je suis probablement le plus grand "panikeur" dans ma rue
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment

                              Working...
                              X