Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Media Markt en ID kaart.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Media Markt en ID kaart.

    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Klopt, maar ze zouden dan wel Nederlands moeten verstaan. Ik versta veel beter Frans dan dat ik het spreek, dan moet ik veel meer naar mijn woorden zoeken.
    Het ligt dus aan u dat hij u niet goed verstaat.

    Op verlof doet iedereen anders wel zoveel moeite om andere talen te spreken, of niet soms?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #17
      Re: Media Markt en ID kaart.

      Wij waren voor de eerste keer dit jaar bij MM op Black Friday. De kassierster zei "pas". Ik begreep niet wat ze bedoelde, dan zegde ze nogmaals "pas" en geen woord meer of minder. De klant achter ons vertelde dat we onze identiteitskaart konden laten inlezen voor de garantie. De kassierster verstond nul komma nul Nederlands, en haar gebrabbel leek me eender Pools of Russisch. Het was in de MM van Schoten, niet in Warschau of Moskou !!!

      Comment


      • #18
        Re: Media Markt en ID kaart.

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Als ge uw ID-kaart in die lezer steekt, dan wordt uw aankoop (meestal serienummer van toestel) aan uw naam en adres gekoppeld.
        Als je later aanspraak wil maken op garantie, dan kan je dat zonder enig ticket.

        Hoe je betaalt of moet betalen, heeft daarmee niets te maken.
        Ben je toevallig niet naar de snelkassa gegaan? Daar kan je enkel met de kaart betalen.
        Met een barcode in te scannen hebben ze volgens mij maar enkele gegevens oa. artikelnummer en kostprijs maar een serienummer zit niet in de barcode daarvoor moet de verpakking open voor garantiebon of iets dergelijks.
        Met een eID kaart af te geven geef in meer gegevens vrij dan met een bankkaart zoals je rijksregisternummer, woonplaats, leeftijd enz. Met een bankkaart is dit niet zo.
        Bij MM in Brugge sta je in 1 rij en kan je maar naar een kassa als er ene van de 4 vrij is. Of dit nu een snelkassa was heb ik niet gemerkt maar dat maakt voor mij geen verschil uit als ik contant wil betalen.

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Doen jong, daar kan je dan mooi cash betalen.... , en je hoeft je product zelfs niet eens aan te raken om het misschien eens wat beter of van dichter te bekijken dan wat je op je scherm ziet.......
        Als het inlezen van je ID je garantie bevestigd, graag gedaan zou ik zeggen, gerichte reclame krijg je toch langs alle kanten, met of zonder ID.
        Het gaat er niet om dat ik met cash wil betallen maar de kans daar niet voor kreeg en met de bankkaart moest betallen. Wat in geval ik geen bankkaart bij zou hebben en cash geweigerd werd. Aankoop laten staan dan maar.
        Er zijn wel mensen die nog een beetje zwart geld hebben die ze liever niet om welke reden dan ook hun rekening zetten en daarmee een cash aankoop doen.

        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
        Ik scan mijn kassatickets onmiddellijk en print ze uit, want sommigen vervagen inderdaad zeer snel.
        En de scan bewaar ik dan nog eens op mijn computer.
        Ik doe het zelfde en een kasticket gaat altijd in een kaft dus van vervagen is bijna gaan sprake.

        Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
        Dus als ik het goed begrijp wil je je identiteitsgegevens niet achterlaten bij MediaMarkt (bij eender welke "fysieke" winkel?) maar wel als je koopt via internet (bij eender welke internetshop?)?
        Zit daar ergens een logica in? Mij ontgaat ze
        Coolblus en anderen houden immers ook je gegevens bij en maken er desgevallend gebruik van. Ook voor je garantie als je je rekening niet kan voorleggen om welke reden dan ook (per ongeluk gewist, schijfcrash, ....)
        Als het nu een geschenk is bv een huishoudtoestel voor een pas getrouw stel dan staat de garantie bij afgifte van eID op mijn naam. Dan geef ik liever aan dit stel het ticket vaar ze meer mee zijn en wat het gekost heeft mogen
        ze gerust weten, zonder ticket zouden ze er ook achter kunnen komen wat het koste. Bij een internetshop laat ik minder gegevens na na een registratie dan met het geven van een eID.

        Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
        Dus jij betaalt alles contant ook ?
        Als niet, weten ze toch alles van je. En zeker als je koopt via internet.
        Ik beweer hier niet dat ik alles contant betaal maar voor 4AA batterijen mijn gegevens achterlaten doe ik niet.


        En met het personeel heb ik zeker geen probleem wat ze zijn er echt vriendelijk. Als je een inlichting vraagt zijn ze behulpzaam maar of dat alles wat ze je geven van info klopt heb ik wel soms eens de vraag waar ze die info allemaal vandaan halen met zoveel artikels in hun winkel.

        Comment


        • #19
          Re: Media Markt en ID kaart.

          Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht


          Als het nu een geschenk is bv een huishoudtoestel voor een pas getrouw stel dan staat de garantie bij afgifte van eID op mijn naam. Dan geef ik liever aan dit stel het ticket vaar ze meer mee zijn en wat het gekost heeft mogen
          ze gerust weten, zonder ticket zouden ze er ook achter kunnen komen wat het koste. Bij een internetshop laat ik minder gegevens na na een registratie dan met het geven van een eID.

          Niemand verplicht je je gegevens (eID) achter te laten bij MM of waar dan ook. Als je dat niet wil krijg je toch je kasticket dat je wel zelf moet bewaren (of mee cadeau doen). Dat is jouw keuze.

          Bij een internet aankoop kent de verkoper inderdaad niet je rijksregisternummer en dat zal zo ongeveer het enige zijn wat hij uit je eID extra kan halen dat jij hem niet op een andere manier meedeelt. Bij de aankoop - en zelfs daarvoor, bij het eenvoudig openen van zijn website, kent hij jouw IP adres. Vervolgens ga je over tot aankoop en geeft een aantal gegevens wel vrijwillig (noodgedwongen?) prijs. Vervolgens verkrijgt hij een hoop gegevens omdat je hem betaalt. Je IP adres wordt vervolgens ook verder gedeeld - al is het maar door google omdat je daar gezocht hebt naar informatie over je toekomstige aankoop - en vanaf dan krijg je gerichte reclame.
          Conclusie, hoe dan ook, via internet weet men van jou meer dan jij kwijt wil. En hoogstwaarschijnlijk veel meer dan MM van je eID lezen kan

          Comment


          • #20
            Re: Media Markt en ID kaart.

            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
            Wij waren voor de eerste keer dit jaar bij MM op Black Friday. De kassierster zei "pas". Ik begreep niet wat ze bedoelde, dan zegde ze nogmaals "pas" en geen woord meer of minder. De klant achter ons vertelde dat we onze identiteitskaart konden laten inlezen voor de garantie. De kassierster verstond nul komma nul Nederlands, en haar gebrabbel leek me eender Pools of Russisch. Het was in de MM van Schoten, niet in Warschau of Moskou !!!
            Een beetje geduld en begrip doet wonderen. Wees tevreden dat die mensen trachten te werken, dan leveren ze tenminste een bijdrage aan de maatschappij hier.

            Comment


            • #21
              Re: Media Markt en ID kaart.



              Je id kaart ergens moeten insteken zal meer en meer gebeuren.

              Nu al :

              containerpark, op de trein als je online tickets kocht (dat wordt bijgeschreven op je chip, de kaartjescontroleur moet je id kaart dus in zo'n lezer steken), hotel, campings, .... eenmalig bij de apotheek (id kaart vervangt sis kaart), enz ...

              En, natuurlijk, als MediaMarkt zoiets doet, dan is dat aangegeven aan de commissie privacy.

              Gewoon weigeren. Niet cash mogen betalen ? Alles laten staan. Tenzij ja natuurlijk voor 2.999, 99 euro hebt gekocht, dan mag je idd. niet cash betalen.

              Comment


              • #22
                Re: Media Markt en ID kaart.

                Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                Met een barcode in te scannen hebben ze volgens mij maar enkele gegevens oa. artikelnummer en kostprijs maar een serienummer zit niet in de barcode daarvoor moet de verpakking open voor garantiebon of iets dergelijks.
                Ik neem bij de hand een ticket van MM en wat staat er op?
                Inderdaad de datum en prijs, maar ook het serienummer.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #23
                  Re: Media Markt en ID kaart.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                  [url]Gewoon weigeren. Niet cash mogen betalen ? Alles laten staan. Tenzij ja natuurlijk voor 2.999, 99 euro hebt gekocht, dan mag je idd. niet cash betalen.
                  Of stoppen met misverstanden te laten doorgaan als veralgemeende problemen ... MM verplicht u nooit met de kaart te betalen of uw eID te geven.
                  Het mag, maar moet niet.
                  Ze kunnen misschien eens om BC vragen als je een pak batterijen van 10,98€ wil betalen met een briefje van 200€ of zo?

                  We kennen als buitenstaander niet alle elementen van dit verhaal, volgens mij ontbreekt de verduidelijkende schakel nog.

                  Als men aan de kassa enkel "pas" zegt, dan kan men ook beleefd vragen wat er bedoeld wordt.
                  Die kassiers zien ook dagelijks boerekes van klanten langskomen hoor.

                  Wat water bij de wijn doen helpt altijd.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Media Markt en ID kaart.

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Als men aan de kassa enkel "pas" zegt, dan kan men ook beleefd vragen wat er bedoeld wordt.
                    Die kassiers zien ook dagelijks boerekes van klanten langskomen hoor.
                    Ik heb 2 keer wablief gezegd. Als er aan de kassa dan enkel het woord "pas" wordt herhaald zonder verdere uitleg, dan leg ik niet dadelijk de link naar "identiteitskaart".
                    Het woord "pas" heb ikzelf nog nooit gebruikt als ik het over een identiteitskaart heb. (maar 't klopt wel volgens Van Daele heb ik net gezien)

                    Wie verwacht er nu dat je identiteitskaart wordt gevraagd bij de aankoop van een koffiemachine ?
                    Het zal wel beteren als we allemaal een chip in onze pols krijgen ingeplant .

                    Comment


                    • #25
                      Re: Media Markt en ID kaart.

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Het ligt dus aan u dat hij u niet goed verstaat.

                      Op verlof doet iedereen anders wel zoveel moeite om andere talen te spreken, of niet soms?
                      Ik denk dat je me niet goed begrijpt: als ik in Namur of zo Nederlands zou kunnen spreken en men antwoord me in het Frans, dan is dat prima. Nu zal ik daar Frans spreken en me iets moeilijker uitdrukken. Als tweetaligheid van 2 kanten komt is dat toch het beste van 2 werelden ?
                      Mocht ik er over kunnen beslissen zou het bv. direct gedaan zijn met de kinderachtige bewegwijzering in België: Anvers in Liège, Luik in Vlaanderen, Aix-la-Chapelle in Wallonië, Rijsel in Vlaanderen enz... : weg ermee.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #26
                        Re: Media Markt en ID kaart.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                        op de trein als je online tickets kocht (dat wordt bijgeschreven op je chip, de kaartjescontroleur moet je id kaart dus in zo'n lezer steken)
                        Dit klopt niet helemaal: je schrijft op de NMBS site het nummer van je paspoort tijdens de onlinebestelling, en de NMBS computer linkt dat nummer aan de aangekochte ticket(s).
                        De controleur stopt je ID kaart in zijn toestel en dat gaat dan via GSM verbinding die gegevens op de computer van van de NMBS linken met het paspoortnummer in zijn toestel.
                        Trouwens, waar zou jij thuis gegevens op de chip van je ID kaart kunnen schrijven, de site vraagt tenslotte niet om je kaart in een kaartlezer te steken. Mocht het wél op de chip geschreven staan dan zou de arme controleur ook geen kleine minuut hoeven bezig te zijn met allerlei codes in te tikken op zijn toestel.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • #27
                          Re: Media Markt en ID kaart.

                          Geen enkel persoon krijgt mijn pas te zien zonder goede reden.
                          Mediamarkt heeft in deze geen reden, dus ze kunnen de pot op.
                          Mijn inziens heeft het een dubbele werking. Datamining is al aangehaald maar er is ook een probleem inzake doorverkoopbaarheid van een artikel dat onderhevig is aan garantie.
                          De garantie is voor zover ik weet enkel als geldige overeenkomst tussen verkoper en koper.
                          Dit impliceert dat indien ik bv mijn camera ga verkopen in tweedehands, mijn koper GEEN garantie meer heeft desondanks ik die zelf wel zou hebben.
                          Dus uw product wordt minder waard hierdoor op de tweedehandsmarkt.

                          Ik denk dan bv aan kerstkados en zo. Soms krijg je foute dingen of dingen dubbel en die verkoop je dan al snel tweedehands.

                          Smerig trickje van Mediamarkt (de zoveelste in rij)

                          Comment


                          • #28
                            Re: Media Markt en ID kaart.

                            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Dit klopt niet helemaal: je schrijft op de NMBS site het nummer van je paspoort tijdens de onlinebestelling, en de NMBS computer linkt dat nummer aan de aangekochte ticket(s).
                            De controleur stopt je ID kaart in zijn toestel en dat gaat dan via GSM verbinding die gegevens op de computer van van de NMBS linken met het paspoortnummer in zijn toestel.
                            Trouwens, waar zou jij thuis gegevens op de chip van je ID kaart kunnen schrijven, de site vraagt tenslotte niet om je kaart in een kaartlezer te steken. Mocht het wél op de chip geschreven staan dan zou de arme controleur ook geen kleine minuut hoeven bezig te zijn met allerlei codes in te tikken op zijn toestel.
                            Ha, ik lees nog teveel kranten, wat daar allemaal in staat ... nu vertrouw ik zelfs de datum niet meer dat er op staat !

                            Ik geloofde het nog ook omdat je via de Lijn hetzelfde ongeveer kan doen en dan wel via je eid-lezer. En uiteraard wordt ook daar niets op de chip gezet. Een kaartlezer zal wel een lezer zijn en geen schrijver zeker ?

                            Soit, weeral wat bijgeleerd en een fout rechtgezet, zo hoort het.
                            Last edited by Empe; 24 december 2015, 00:04.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Media Markt en ID kaart.

                              Jullie maken er een soepje roddel van hoor.

                              eID is niet verplicht bij MM.
                              Ook al geef je die, je krijgt nog steeds een kassaticket dat geldig is voor de waarborg.
                              Verkoop je het toestel, geef dan eventueel het kassaticket mee.

                              Eén persoon kaart hier (niet 100% correct) iets aan van MM en een hoop springt mee op tram 7 om MM slecht te maken zonder er zelf betrokken bij te zijn.

                              Ik koop ook bij MM, soms geef ik mijn eID, soms niet.
                              Soms betaal ik met cash, de andere keren met de kaart.
                              Nog nooit gedwongen geweest een of ander te doen ... voor de eID vragen ze soms of ik interesse heb, andere keren vragen ze niets.
                              Aan elke kassa hangt een duidelijke uitleg, nergens geen verplichting.

                              Ja ze kunnen weten wie wat koopt, maar vertrouwen jullie de pakjesbezorgers dan wel ... als ze aanbellen met een doosje van Coolblue weten die ook wie iets bezit.
                              Sluit u dan op en koop niets.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: Media Markt en ID kaart.

                                Klopt Verseg, maar de opmerking van buurmanBert is ook juist denk ik: als je ENKEL de ID kaart garantie nog hebt (kasticket kwijt of onleesbaar), en je hebt het bewuste toestel verkocht binnen de garantietermijn, dan kan die koper enkel met jouw ID kaart garantie claimen. Goed als die om de hoek woont, iets minder als hij/zij in Arlon woont bv.
                                Maar het principe om de ID kaart te kunnen linken aan de garantie stoort me weinig of niet.
                                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                                Comment

                                Working...
                                X