Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Luchtkwaliteit weer eens actueel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

    Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
    Ik heb ergens mijn bedenkingen, wanneer men in de zomer de hoge fijnstof pieken meldt... komt dat dan ook door al die mensen die in putteke zomer zitten hout te stoken?
    Ja dat fijn stof in de zomer .. dat smelt als sneeuw voor de zon .. of dat lost gewoon op ...


    CO2 uitstoot heb je ook met stookolieketel hoor.
    Op een tank van 2000 liter ga je toch al gauw meer dan 5 ton CO2 uitstoten.
    so what .. waar betwijfel ik dat? ik zeg enkel dat men aan gans het verhaal glorieus zijn "dingskes" veegt en dat de CO2 uitstoot nog nooit zo hoog geweest is als nu, onegacht al de fanfare die men er rond maakt! Misschien moeten we nog wat meer "propere gebakken lucht" ergens anders kopen! kwestie van in orde te zijn met de papieren ecologie!

    Terwijl een houtkachel CO2-neutraal is, omdat wat vrijkomt aan CO2 evenveel is als het natuurlijk verrottingsproces van hout.
    Ja , dat soort verhaal heb ik al meer gehoord, die chemische vergelijking en energiebalans van dat soort uitspraken wil ik wel eens deugdelijk uitgeschreven en berekend zien want ik geloof daar geen bal van .. en helaas komt de factor "tijd" niet voor in de vergelijking ... waarvan zou je het natste worden? van een ganse ton water ineens of van elke dag een druppel tot de ton leeg is? .. juist ja ...

    En bij die aardolie komt dat niet op natuurlijke wijze vrij, de mens moet het al uit de grond of zee gaan boren.
    Hout stoken levert wel wat meer fijn stof op dan stookolie, doch, stookolie is dus ook niet helemaal proper.
    Maar hoogrendementshoutkachels, zeker met meerdere verbrandingsruimtes waar je gefaseerde verbranding hebt, stoten heel weinig andere schadelijke gassen en stoffen uit.
    Probleem is dat België geen deftige keuring heeft qua normen waar kachels aan moeten voordoen, terwijl men in de Scandinavische landen en de Alpen veel strikter is in deze reglementering.
    Wel vreemd dat men gisteren op de TV in de item over fijn stof en verbranding van hout, in zo een fabriek, een ingenieur van de kwaliteitscontrole voor houtkachels wist te vinden die kachels duidelijk op normen controleerde, moet een alien geweest zijn. .. en ik krijg "de dunne" van beweringen als "gefaseerde verbranding" en tchic en tchac ... Jan_Modaal veegt daar om te beginnen zijn ongefaseerd g@t aan, en de rendementen donderen naar beneden bij het minste "slecht" onderhoud (lees "geen")

    .. en in Amerika wrijft men zich in de handen .. $$$$ in de pocket door massieve boskappingen om de Europeanen van pellets te voorzien voor hun roemrijke gedefaseerde houtkachels, alles onder de noemer van "hernieuwbare energie", helaas kan de aanplanting de kap niet volgen wegens "voortgezet succes" .. dus toch spijtig dat de tijdschalen kompleet in de war lopen en weeral niet kloppen! .. maar de intenties waren alleszins goed!


    Je kan naar jezelf kijken, je kan met de vinger wijzen naar anderen...
    Ja ik kijk naar mijzelf en naar de anderen en ik vraag mij af waarom zo een idioot ben die al die jaren "sober" geleefd heb met "minimale" behoefden terwijl Jan_met_pet overal glorieus zijn ... idd
    Hout groeit in bossen, die elke 30 jaar makkelijk hernieuwd kunnen worden.
    Feit.
    ja daar schiet je een eind mee op! Als ik de gigantische houtkap op de planeet bekijk schijnt niemand zich veel zorgen te maken over dat "hernieuwbare" ten bewijze de onverminderde en bliksemsnelle afslanking van het bosbestand! met alle gevolgen vandien. haha .. volgens de belgische "metingen" zijn die twee bomen in dat parkske voor uw deur nu ook al een "bos", gut ik kom niet meer bij van de lach! draai of keer het zoals ge wilt, wij zijn de boel grondig aan het verkl... en aan lichtsnelheid en we houden ons recht met papieren maatregelen en drogredenen ..... en het"hout en dioxine" verhaal zal ook wel k.. zijn zeker ...

    Comment


    • #17
      Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      ik vraag mij af waarom ik zo een idioot ben die...
      Misschien ben je een idioot omwille van je taalgebruik?
      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      ik zeg enkel dat men aan gans het verhaal glorieus zijn "dingskes" veegt

      want ik geloof daar geen bal van

      en ik krijg "de dunne" van

      Jan_Modaal veegt daar om te beginnen zijn ongefaseerd g@t aan

      terwijl Jan_met_pet overal glorieus zijn ... idd

      gut ik kom niet meer bij van de lach!
      Zo almaar foeteren op vanalles... ... man man.
      Kom je ook eens met oplossingen af? Ik denk dat jij onze man bent om de planeet te redden.
      Echt wel

      Comment


      • #18
        Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

        Om die zwarte fijne stof zijn wij juist België ontvlucht.
        We woonden ooit in de meest vervuilde gemeente van België : Evergem.
        's Morgens de was ophangen, 's avonds terug in de wasmachine. Vol met zwarte spikkeltjes.
        Gezellig niet?

        Wij genieten van pure zuivere lucht in het middengebergte, stoken met eik uit onze tuin (staan er toch genoeg) en kunnen vrij ademhalen want er is tot 85 km in de omtrek geen vervuilende industrie.
        Misschien de schapenkeutels?

        Ik besef wel dat niet iedereen dat kan, maar ik kan het alleen maar aanraden.
        Niets geen allergieën meer sedert 2007! Joepie!
        Touch the Earth...Gently
        www.passionsenfrance.com

        Comment


        • #19
          Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

          Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
          Misschien ben je een idioot omwille van je taalgebruik?


          Zo almaar foeteren op vanalles... ... man man.
          Kom je ook eens met oplossingen af? Ik denk dat jij onze man bent om de planeet te redden.
          Echt wel
          jaja ... blah blah blah ... veel geblaat en geen wol, zoals steeds als men na de "dooddoeners", eigenlijk geen argmenten blijkt te hebben ... geef mijn portie maar aan de kat jong ...

          Comment


          • #20
            Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            jaja ... blah blah blah ... veel geblaat en geen wol, zoals steeds als men na de "dooddoeners", eigenlijk geen argmenten blijkt te hebben ... geef mijn portie maar aan de kat jong ...
            Als mensen die enkel commentaar hebben nu ook eens oplossingen, of toch iets constructiefs zouden aanbrengen, je zou nog zeggen.

            Comment


            • #21
              Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

              Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
              Misschien ben je een idioot omwille van je taalgebruik?
              Neen, men is eerder idioot 'wegens' het taalgebruik.

              Comment


              • #22
                Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

                Oorspronkelijk geplaatst door DenBeke Bekijk bericht
                Neen, men is eerder idioot 'wegens' het taalgebruik.
                Mag ik stratens zeggen in plaats van wegens?
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #23
                  Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

                  Als den deze een boertje laat, mogen diegenen die er nog overblijven het jaar rond de verwarming aan zetten.
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                  Comment


                  • #24
                    Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

                    Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                    En we zijn voor de zoveelste keer vertrokken met het kijken naar de buur....
                    Fijn stof ? Jawel en veel te veel ...
                    Laten we dan beginnen bij onszelf.
                    1) carpooling naar SD's ....
                    2) Carpooling naar het werk, station, liefhebberij
                    3) Als we dan toch zo sportief zijn om tw wandelen, fietsen .... Wandel, fiets dan naar het betrokken evenement ....
                    4) Draai de thermostaat maar direct een paar graden lager. Alle verwarming die we hebben is ten koste van fijn stof. Hoe je het ook bekijkt.
                    5) Stop met het kopen van witlof in volle zomer en aardbeien in volle winter. Ofwel is het import, ofwel is het ten gevolge van stoken en beiden dragen hun stofke bij tot het fijn afval ...
                    6) ....
                    En zo kunnen we urenlang doorgaan. In plaats van steeds de vinger te wijzen is het dirngend tijd dat we allen aan een mentaliteitswijziging beginnen. Idereen wil wel en iedereen is er heilig van overtuigd dat het vijf stofdeeltjes voor twaalf is, maar uiteindelijk blijven we babbelen en kijken we steeds aanmanend naar de andere ...
                    volledig mee akkoord .... in de winter hoeven er geen aardbeien te zijn .... tegenwoordig zijn seizoensfruit, vruchten en groenten "all seazon"......
                    grts Peter
                    BD1754BE / Body & glass

                    Comment


                    • #25
                      Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

                      Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                      CO2 uitstoot heb je ook met stookolieketel hoor.
                      Op een tank van 2000 liter ga je toch al gauw meer dan 5 ton CO2 uitstoten.
                      "" 5 ton (=5000kg) CO2 met 2000liter (=1680kg) mazout (=stookolie) ???? wat een rendement !!!! komaan hee zeg , ik lach me een breuk ..... ""
                      dacht ik eerst .... maar 't blijkt zelfs 5240kg te zijn .... iets om even bij stil te staan ....

                      http://www.co2consult.nl/BerekenCO2emissie.phphttp://
                      Last edited by Peter EOS-500D; 12 december 2013, 10:25.
                      grts Peter
                      BD1754BE / Body & glass

                      Comment


                      • #26
                        Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

                        Wanneer er zich ergens één of andere filantroop geroepen voelt om voor mij een compleet nieuwe hoogrendements aardgasverwarmingketel te financieren, dan doe ik direct mijn 30 jaar oude, nog perfectwerkende, laangverbruikende, CO2brakende gasoilverwarmingsketel weg .

                        Comment


                        • #27
                          Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

                          Als je deze tijd van het jaar met de fiets rijdt, dan krijg je toch op verschillende plaatsen last van de rook die afkomstig is van houtkachels.
                          Er komt dus toch wel degelijk iets uit die schouw waarvan ik ademhalingsproblemen krijg als ik daar te lang door moet blijven rijden.
                          Gezond zal het zeker niet zijn.

                          Maar ik zie ook nog geregeld auto's rijden waar flinke zwarte rookwolken uitkomen als ze gas geven, hoe die daarmee door de controle geraken, dat weet ik ook niet.

                          Een goed afgeregelde mazoutbrander zal niet zo heel veel roet uitstoten, maar zijn ze allemaal wel goed afgeregeld?
                          Een paar jaar geleden heb ik hier de oude wandketel (aardgas) vervangen door een condensatieketel, die zal wel wat minder vervuilen, want het verbruik is met bijna 40% gezakt.
                          Die heb ik op een paar jaar terugverdiend, omdat ik die zelf heb geplaatst heeft mij dat maar zo'n 1400 euro gekost.
                          Dat was volgens mij een heel goede investering.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

                            Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                            En we zijn voor de zoveelste keer vertrokken met het kijken naar de buur....
                            Laten we dan beginnen bij onszelf.
                            1) carpooling naar SD's ....
                            ...
                            Een aantal goede tips geef je hier. Wij zijn hier anders wel goed bezig hoor met ons gezin:
                            - tweede wagen weg sinds student op kot
                            - enige wagen vervangen door kleinere (Volvo V50 prima wagen à 5 lit/100km)
                            - > 70% van de "ritten" voor boodschappen met de fiets
                            - idd carpooling waar mogelijk.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                            Kan je daar een bron voor aanhalen?
                            Als ik de vergelijking begon te maken voor onze nieuwbouw, kwam de warmtepomp wel een pak efficiënter (en ook zuiniger/goedkoper) uit de bus...
                            .
                            In het VRT journaal werd dit tegenover de houtkachels gesteld. (dus niet echt in vergelijking met warmtepomp e.d. ). Je vraag is terecht. Dus het ging over houtkachels versus HR gasketels.

                            Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                            Vrees er ook voor.
                            Ik zal er wellicht ooit de dupe van zijn omdat ik niet de auto neem zeker...
                            Hier zie ik het ook zo: onze dagelijkse wandeling overdag die start/eindigt aan onze woning beginnen we te vervangen door - spijtig genoeg - een wandeling in een klein natuurgebied 15 min rijden met de auto. We zijn de brandlucht beu.
                            Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                            Hoe ongezonder onze omgeving en onze levenswijze voor veel wetenschappers zijn geworden hoe langer we leven.
                            Mogen we ooit nog ergens aan sterven of moeten we echt allemaal honderdtien worden?
                            Hmmm... lijkt me geen correcte oorzaak-gevolg analyse. Ik denk dat we qua levensverwachting erop vooruit gegaan zijn dankzij de wetenschap, en ondanks een aantal verslechterde randomstandigheden. Bovendien moet het effect van huidige slechte meetresultaten (versnelde achteruitgang) verwacht worden op langere termijn. Zo bvb zal de kankersterfte in Fukushima momenteel beter zijn dan binnen 10 jaar. Dit betekent dus niet dat die kernramp heisa door wetenschappers overdreven is. Maar ik begrijp je punt wel als je bedoelt dat er soms tegenstrijdige informatie komt en dat we nogal veel slecht nieuws op ons afkomt.
                            Idd mogen we ooit ergens aan sterven, dat volg ik wel deels, maar we hoeven daarom niet te stoppen naar beter te streven misschien voor kinderen en kleinkinderen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                            ...De vraag is of we effectief een ongezondere trend hebben, sinds men de auto's ook altijd maar ecologischer 'probeert' te maken, iedereen plots terug begint te tuinieren, gezond gaat eten,...
                            En de gezondheid hangt ook van persoon tot persoon af, valt moeilijk te veralgemenen. Iemand kan dan wel genoeg sport doen, maar slecht eten, of omgekeerd.
                            Er gaat veel geld naar research bvb om auto's ecologischer te maken... ik denk bvb aan de inspanningen die destijds gedaan werden om de cx (luchtweerstand) van een wagen te verlagen om brandstofverbruik te beperken... en toen men tot optimale resultaten was gekomen kwam daar plots de "behoefte" om zich met SUV's en jeeps te verplaatsen... Bovendien lijkt het alsof we ons veel meer moeten (willen) verplaatsen met de auto. (bvb Openmonumentendag - bekijk eens het programma en wat er allemaal maar tussenzit; moet dat nu echt?) ...gemiddeld 500.000 bezoekers, en heus een minderheid met openbaar vervoer; reken aan 4 personen per auto dus 125.000 auto's, hoeveel gereden km geeft dat? )
                            Dus ik denk ja, een ongezondere trend ondanks de technologische verbeteringen.
                            En de overheid... die neemt geen of halve maatregelen (denk aan de "promotie" voor dieselwagens tot voor vorig jaar; zie ook het reeds aangehaalde artikel). Gelukkig zijn we al van de Kerstboomverbrandingen af...

                            Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                            Ik heb ergens mijn bedenkingen, wanneer men in de zomer de hoge fijnstof pieken meldt... komt dat dan ook door al die mensen die in putteke zomer zitten hout te stoken?.
                            Heeft ook met klimatologische omstandigheden te maken (temperatuursinversie)

                            Oorspronkelijk geplaatst door marie-anne Bekijk bericht
                            Om die zwarte fijne stof zijn wij juist België ontvlucht...Ik besef wel dat niet iedereen dat kan, maar ik kan het alleen maar aanraden.
                            Niets geen allergieën meer sedert 2007! Joepie!
                            Moedig van u en het speelt ook soms in ons hoofd, maar is idd niet voor iedereen evident.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

                              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                              Wanneer er zich ergens één of andere filantroop geroepen voelt om voor mij een compleet nieuwe hoogrendements aardgasverwarmingketel te financieren, dan doe ik direct mijn 30 jaar oude, nog perfectwerkende, laangverbruikende, CO2brakende gasoilverwarmingsketel weg .
                              Ik kan het je alleen maar aanraden. 12 jaar geleden in mijn vroegere woning gasoilketel na 22 jaar vervangen door beter renderende HR gasketel. (geen stockage en stockage kost meer; geen risico op lekkende tank in de grond; je betaalt pas na je verbruik en wat je verbruikt; 2 maal water in de tank gehad... wat een miserie en stank). De investering zeker gerecupereerd bij de verkoop vd woning, maar ook zonder verkoop geen twijfel.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Luchtkwaliteit weer eens actueel

                                Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                                Ik kan het je alleen maar aanraden. 12 jaar geleden in mijn vroegere woning gasoilketel na 22 jaar vervangen door beter renderende HR gasketel. (geen stockage en stockage kost meer; geen risico op lekkende tank in de grond; je betaalt pas na je verbruik en wat je verbruikt; 2 maal water in de tank gehad... wat een miserie en stank). De investering zeker gerecupereerd bij de verkoop vd woning, maar ook zonder verkoop geen twijfel.
                                Er stond wel een tikfoutje in waardoor je misschien op een verkeerd been kan gezet zijn.
                                'laangverbruikende' moest zijn 'laagverbruikende'.
                                Tank is nog altijd picobello in orde, wordt tweejaarlijks getest, en ik verbruik dus heel weinig. En stockagekosten mag je tegen de huidige interesten wel negeren.
                                Waarde bij verkoop, daar kan ik inkomen, maar wij hopen dat we daar nog lang niet aan toe zijn.
                                Alles is van Viessmann, naar het schijnt hééél degelijk maar duur......dat laatste weet ik niet meer wegens 30 jaar geleden aangekocht.
                                Bij het laatste onderhoud heeft de technieker de eindtest zelfs twee keer gedaan, omdat hij dacht dat er iets niet klopte........het hoge rendement kon niet volgens hem, toch niet bij zo'n oude installatie. Tot de tweede test uitwees dat hij net hetzelfde bekwam. Het is 92,3%, toch niet slecht hé voor dit oudje.
                                Ik kan toch moeilijk veranderen gewoon om mijn centen kwijt te zijn .
                                Last edited by Guest17; 13 december 2013, 09:35.

                                Comment

                                Working...
                                X