Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

li-ion batterijen, hoe zit het nu eigenlijk?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • li-ion batterijen, hoe zit het nu eigenlijk?

    ik heb in de loop der jaren al veel verschillende meningen gehoord in verband met het laden van li-ion batterijen maar hoe zit het nu eigenlijk? Dit is wat ik zoal gehoord heb:
    • Bij de eerste laadbeurt, 24u laten insteken en dan helemaal terug leeglaten. Vanaf dan gewoon zo veel mogelijk opladen
    • nooit volledig leeg laten gaan.
    • Eerste laadbeurt gewoon volledig opladen (niet noodzakelijk 24u)
    • anderen zeggen dan weer dat je best zoveel mogelijk oplaad, maar dan af en toe eens volledig leeg laten
    • als je batterij van bvb je laptop vol is, en je wil verderwerken op de pc, haal dan best je batterij eruit zodat je niet constant aan het opladen bent...
    • nooit je laadstekker laten steken als je batterij al 100% vol is...


    wat is er nu juist en niet?
    5DmkIII en wat glas

  • #2
    Re: li-ion batterijen, hoe zit het nu eigenlijk?

    Hallo Matthias,

    Als verdeler van Fujitsu-Siemens laptops geef ik steeds de volgende instructies mee aan mijn klanten:

    Behandel je batterij met zorg

    * Conditioneer (Fully charge and de-charge) de batterij elke 30 dagen en drie keer wanneer je de batterij voor het eerst gebruikt.
    * Li-Ion batterijen hebben geen memory effect. Ze bevatten ingebouwde electronische componenten om het overladen en onderladen te beletten
    * Bewaar de batterijen in een koude (0-30° Celsius), droge omgeving apart van de laptop
    * Niet opladen wanneer de temperatuur on de 5° is of boven de 40° Celsius
    * Maak regelmatig gebruik van een tweede batterij


    Meer spaartips vindt je onder http://www.nos.be/content/view/27/22/

    Weetjes
    • Een Li-Ion batterij verouderd van de eerste dag door zijn chemische samenstelling, ook al gebruikt men de batterij niet.
    • Het verouderingsproces versneld door hitte. Laad je batterij dus niet achter op een warme plaats zoals een auto in de zomer of op een zonnige plek. Een laptop batterij haal je er zelfs best uit wanneer deze is opgeladen en je op AC-spanning werkt.
    • Bewaar een opgeladen Li-Ion batterij in de groentebak van de ijskast, verpakt in een afsluitbaar diepvrieszakje.


    Wanneer je deze tips in acht neemt kan je er van op aan dat de levensduur zeker langer zal zijn dan anders.

    Groetjes,
    [FONT=Century Gothic]Canon EOS 7D Mark II * Canon EOS 40D * EF 24-70mm f/2.8 L USM * EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS * Sigma 70-200mm F2.8 DG OS HSM SPORTS * Sigma TELE CONVERTER TC-2001 * Godox V860II & TT600 * Speedlite 430EX

    Comment


    • #3
      Re: li-ion batterijen, hoe zit het nu eigenlijk?

      Mijn Nokia 5100 gsm is nu bijna 6 jaar oud. Ik heb de li-ion batterij nooit volledig ontladen in 't begin en sedert dag van aankoop elke avond aan de lader gekoppeld om pas 's morgens af te koppelen, dus lang na volledig geladen te zijn.
      M'n batterij gaat tot op heden nog steeds mee.

      'k denk gewoon dat je er geluk mee moet hebben.

      Mvg,
      Frederic

      Comment


      • #4
        Re: li-ion batterijen, hoe zit het nu eigenlijk?

        Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
        Mijn Nokia 5100 gsm is nu bijna 6 jaar oud. Ik heb de li-ion batterij nooit volledig ontladen in 't begin en sedert dag van aankoop elke avond aan de lader gekoppeld om pas 's morgens af te koppelen, dus lang na volledig geladen te zijn.
        M'n batterij gaat tot op heden nog steeds mee.

        'k denk gewoon dat je er geluk mee moet hebben.
        Nee hoor, wat jij doet is precies goed voor de batterij. Nooit ontladen, zo vaak mogelijk weer 'aftoppen'.

        Als je 'm snel 'dood' wilt hebben moet je 'm juist volledig ontladen ("conditioneren" heet dat blijkbaar). Met batterijadviezen van iemand die ze verkoopt moet je altijd voorzichtig zijn.

        Comment


        • #5
          Re: li-ion batterijen, hoe zit het nu eigenlijk?

          Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
          Mijn Nokia 5100 gsm is nu bijna 6 jaar oud. Ik heb de li-ion batterij nooit volledig ontladen in 't begin en sedert dag van aankoop elke avond aan de lader gekoppeld om pas 's morgens af te koppelen, dus lang na volledig geladen te zijn.
          M'n batterij gaat tot op heden nog steeds mee.

          'k denk gewoon dat je er geluk mee moet hebben.

          Mvg,
          Frederic
          En hoe weet je dan of je batrij nog altijd even lang mee gaat als vroeger. Want dit is eigenlijk mijn grootste zorg. Als mijn batterij in het begin 10 dagen mee gaat hoe lang gaat hij nog mee gaan na een 3jaar 1dag , 3 dagen, ...

          maw , je batterij kan al volledig naar de knoppen zijn zonder je het weet maar zolang je ermee kan leven dat hij maar 1 dag meegaat is dit allemaal in orde natuurlijk. Versta me niet verkeerd ik zeg niet dat hij maar 1 dag mee gaat maar hopelijk versta je mijn tegenargument.

          ps: ik weet de juiste methode ook niet
          [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

          Comment


          • #6
            Re: li-ion batterijen, hoe zit het nu eigenlijk?

            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            Nee hoor, wat jij doet is precies goed voor de batterij. Nooit ontladen, zo vaak mogelijk weer 'aftoppen'.

            Als je 'm snel 'dood' wilt hebben moet je 'm juist volledig ontladen ("conditioneren" heet dat blijkbaar). Met batterijadviezen van iemand die ze verkoopt moet je altijd voorzichtig zijn.
            hupsakee, hier begint het al. Iedereen zegt iets anders waardoor ik eigenlijk niet meer weet hoe het nu juist zit...

            dat conditioneren, is dat nu goed of niet?


            Ik had vroeger een PB laptop, en heb die elke dag opgeladen zonder ook maar één keer volledig te ontladen. Na één jaar dacht ik, kom ik ga eens op de batterij werken ergens anders, en hoe lang ging hij nog mee...? ongeveer 30seconden denk ik... batterij naar de knoppen dus
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: li-ion batterijen, hoe zit het nu eigenlijk?

              - - -
              Last edited by Leonidas; 27 januari 2008, 09:30.

              Comment


              • #8
                Re: li-ion batterijen, hoe zit het nu eigenlijk?

                De oude nikkel-cadmium accu's moest je vroeger geregeld volledig ontladen omdat die last hadden van het "geheugen effect". Als je die telkens zou bijladen, dan "onthouden" die alleen het stukje dat elke keer gebruikt wordt, en daardoor verminderde dan de bruikbare capaciteit.
                De nieuwere nikkel-metaalhydride accu's hebben geen last meer van dat geheugen effect, en die hoef je ook al niet meer elke keer volledig te ontladen. Die nikkel-metaalhydride accu's moet je maar eens af en toe ontladen om ze dan weer volledig te laden.

                Lithium-ion accu's zijn totaal anders, als je die geregeld volledig leeg maakt, dan gaan ze heel snel stuk. Die mag je zonder problemen bijladen na elke fotoshoot (als het camera-accu's zijn natuurlijk), je moet ervoor zorgen dat ze zeker niet te lang (bijna) leeg blijven liggen, wat daar kunnen ze helemaal niet goed tegen.

                Een lithium-ion accu heeft een speciale lader nodig die volledig automatisch werkt. Als die lader aangeeft dat de accu geladen is, dan zal het laadproces ook automatisch stoppen, anders krijg je vuurwerk. Het heeft dus geen zin om die de eerste keer 24 uur te laden, want dat helpt toch niet.

                Volg de gebruiksaanwijzingen van de fabrikant, niet de "goede raad" van sommige verkopers die nog altijd het verschil niet kennen
                tussen een "antieke" nikkel-cadmium accu en een lithium-ion accu.

                Een lithium-ion accu moet je nooit helemaal leeg maken, als er een fabrikant is die dat in de gebruikaanwijzing zet, dan verkoopt die volgens mij graag zoveel mogelijk accu's (en daar is heel veel geld aan te verdienen, een originele accu voor een camera kost meestal zo'n 80 euro, voor minder dan 10 euro kan je gemakkelijk een vervanger vinden die even goed of zelfs beter werkt. Bij laptop-accu's is dat niet anders, daar worden ook grote winsten op gemaakt.)

                Bij een laptop is het mogelijk dat die zonder accu niet werkt, de meeste zullen geen problemen geven als je de accu eruit haalt, maar sommigen hebben de accu nodig, zelfs al steekt de stekker in het stopkontakt.
                Last edited by Black B@ndit; 27 januari 2008, 10:17.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: li-ion batterijen, hoe zit het nu eigenlijk?

                  Mijn ipod laat ik nooit volledig ontladen. Dat is trouwens een raad van Apple zelf.

                  Comment


                  • #10
                    Re: li-ion batterijen, hoe zit het nu eigenlijk?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    De oude nikkel-cadmium accu's moest je vroeger geregeld volledig ontladen omdat die last hadden van het "geheugen effect". Als je die telkens zou bijladen, dan "onthouden" die alleen het stukje dat elke keer gebruikt wordt, en daardoor verminderde dan de bruikbare capaciteit.
                    De nieuwere nikkel-metaalhydride accu's hebben geen last meer van dat geheugen effect, en die hoef je ook al niet meer elke keer volledig te ontladen. Die nikkel-metaalhydride accu's moet je maar eens af en toe ontladen om ze dan weer volledig te laden.

                    Lithium-ion accu's zijn totaal anders, als je die geregeld volledig leeg maakt, dan gaan ze heel snel stuk. Die mag je zonder problemen bijladen na elke fotoshoot (als het camera-accu's zijn natuurlijk), je moet ervoor zorgen dat ze zeker niet te lang (bijna) leeg blijven liggen, wat daar kunnen ze helemaal niet goed tegen.

                    Een lithium-ion accu heeft een speciale lader nodig die volledig automatisch werkt. Als die lader aangeeft dat de accu geladen is, dan zal het laadproces ook automatisch stoppen, anders krijg je vuurwerk. Het heeft dus geen zin om die de eerste keer 24 uur te laden, want dat helpt toch niet.

                    Volg de gebruiksaanwijzingen van de fabrikant, niet de "goede raad" van sommige verkopers die nog altijd het verschil niet kennen
                    tussen een "antieke" nikkel-cadmium accu en een lithium-ion accu.

                    Een lithium-ion accu moet je nooit helemaal leeg maken, als er een fabrikant is die dat in de gebruikaanwijzing zet, dan verkoopt die volgens mij graag zoveel mogelijk accu's (en daar is heel veel geld aan te verdienen, een originele accu voor een camera kost meestal zo'n 80 euro, voor minder dan 10 euro kan je gemakkelijk een vervanger vinden die even goed of zelfs beter werkt. Bij laptop-accu's is dat niet anders, daar worden ook grote winsten op gemaakt.)

                    Bij een laptop is het mogelijk dat die zonder accu niet werkt, de meeste zullen geen problemen geven als je de accu eruit haalt, maar sommigen hebben de accu nodig, zelfs al steekt de stekker in het stopkontakt.

                    dit is alvast een grote hulp

                    ik wist dus niet dat de NiMh batterijen geen last meer hebben van geheugeneffect... dacht dat enkel Li-ion/polymeer batterijen hiervan verlost waren
                    5DmkIII en wat glas

                    Comment

                    Working...
                    X