Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lastig Word (Mac) probleem: paswoord kwijt

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lastig Word (Mac) probleem: paswoord kwijt

    Op heel onze Mac slechts één paswoord-beveiligd Word document, en natuurlijk zijn we dat paswoord kwijt. Is er een applicatie om dat te kraken, of moet ik dit document (dat ik bij de bank in de safe op papier heb), elektronisch als verloren beschouwen?
    Dank voor een mogelijke tip.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Lastig Word (Mac) probleem: paswoord kwijt

    eens met een hex editor vb winhex (ja onder windows, onder mac ken ik er niet echt subiet eens op googelen) open doen. Meestal vallen die wachtwoorden in office documenten gewoon uit te lezen
    To make your dreams come true, wake up

    Comment


    • #3
      Re: Lastig Word (Mac) probleem: paswoord kwijt

      Hier is er al enen voor mac

      To make your dreams come true, wake up

      Comment


      • #4
        Re: Lastig Word (Mac) probleem: paswoord kwijt

        Dat hangt wel een beetje van de Word versie af.
        Versie 2007 gebruikt een 128 bit encrypted password. Dus ik denk niet dat je editor dan veel zal vinden.

        Voor PC zijn er een hele serie programma'tjes te vinden om dat paswoord te kraken. Maar vanaf versie 2003 gebruiken ze gewoon de brute kracht truuck (dus dat kan lang duren), vorige versies van Word zijn dacht ik beter te kraken.
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: Lastig Word (Mac) probleem: paswoord kwijt

          Dank voor jullie reacties, maar het is me nog steeds niet gelukt. Ik heb de hex editor kunnen downloaden, en als je daar de file op drop, dan opent-ie inderdaad in hexadecimale code... maar dan?

          Wat betreft de Word versie: ik werk met Word 2004, en het moet echt een vrij simpel wachtwoord zijn, alleen blijkbaar verschillend van mijn en mijn vrouws inlogpaswoord. Opzettelijk, want het gaat om confidentieel (testamentair) materiaal. Alleen... we kunnen er niet meer bij.

          Zoals in mijn eerste post gezegd, als ik het niet openkrijg, dan haal ik de papieren versie van de bank, en tik ik het opnieuw over. Een paar uurtjes werk, dat wel, maar ik vrees een beetje dat dit hopeloos is. Tenzij er hier nog cracks zitten.

          En het gaat echt om een document van onszelf, maar eentje dat alleen wij getweeën zouden moeten kunnen openen.

          Dank bij voorbaat voor alle nuttige tips. Ik ga nu slapen, en probeer morgenvroeg met een frisse kop opnieuw.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Lastig Word (Mac) probleem: paswoord kwijt

            Als je het nog op papier hebt is het dan niet makkelijker het snel even te gaan halen en in te scannen of ginder een foto van te nemen?
            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
            http://www.stevevandegaer.be

            Comment


            • #7
              Re: Lastig Word (Mac) probleem: paswoord kwijt

              Vanmorgen nog een uurtje geprobeerd met alle mogelijke paswoordcombinaties. Geen idee hoe we dit hebben kunnen vergeten!
              Zal straks als de bank open is naar de kluis gaan en een papieren kopie ophalen. Overtikken (OCR scan van een 5pp Word tabel lijkt me niet direct het makkelijkst) zal ons probleem wel oplossen.
              Dank om met me mee te denken. Jammer dat zo'n hex editor niet in staat is het paswoord, dat echt niet moeilijk is, kan terugvinden.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Lastig Word (Mac) probleem: paswoord kwijt

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Vanmorgen nog een uurtje geprobeerd met alle mogelijke paswoordcombinaties. Geen idee hoe we dit hebben kunnen vergeten!
                Zal straks als de bank open is naar de kluis gaan en een papieren kopie ophalen. Overtikken (OCR scan van een 5pp Word tabel lijkt me niet direct het makkelijkst) zal ons probleem wel oplossen.
                Dank om met me mee te denken. Jammer dat zo'n hex editor niet in staat is het paswoord, dat echt niet moeilijk is, kan terugvinden.
                Normaal moet er in die word files ergens een verwijzing naar het password staan, en kan die er met de hex editor ook uit gedeleted worden. Maar 'k heb hier geen word op mijn mac staan, om het te proberen. Als het niet overdreven dringend is, moet je anders maar eens een willekeurig document in uw word aanmaken, met password beveiligen (ergens een tekst in zetten) en me doormailen, kan ik eens proberen of het eruit te halen valt. Kan ik je misschien helpen om je vertrouwelijk document open te doen. Maar volgens mij moet het te doen zijn.
                To make your dreams come true, wake up

                Comment


                • #9
                  Re: Lastig Word (Mac) probleem: paswoord kwijt

                  Dank je, jdm. Heb je een PM gestuurd.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lastig Word (Mac) probleem: paswoord kwijt

                    effectief, nog wat verder gekeken, ze gebruiken blijkbaar het password om de text die erin zit te encrypteren (ja de bedoeling van passwoorden is, dat anderen er niet aankunnen ), in plaats van gewoon in het document te zetten dat dit password beveiligd is.
                    Het is niet meer direct voor de amateur, om password recovery op ms office documenten te doen.

                    Gelukkig bestaan er nog firma's die hiermee hun geld verdienen
                    To make your dreams come true, wake up

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lastig Word (Mac) probleem: paswoord kwijt

                      Met Mac versie van Word geen ervaring wel met Windows - en neem aan qua logica gelijkaardig... als jij alleen een paswoord voor het editen hebt gezet zou jij als je op het ddocument klikt een scherm moeten krijgen waar je password moet invoeren maar erboven / eronder een paar bullet opties w.o. alleen lezen... Die aanvinken / klikken en dan zou die moeten openen - je kan veranderingen aanbrengen maar dan alleen via OPSLAAN ALS (SAVE AS) bewaren. Doe je dat dan is dit d8 ik standaard zonder passwoord maar even checken - de oude versie gewoon weggooien

                      Hopelijk helpt dit

                      Erik

                      PS bovenstaand werkt niet als je zowel het modificieren als het inkijken met een passwoord beveiligd hebt. Ik, iniden ik een passwoord heb, kies alleen voor dsocument veranderingen beveiligen via en passwoord
                      Empowering Ideas in Photography

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lastig Word (Mac) probleem: paswoord kwijt

                        Ik dank zowel jdm als F4-2grapher voor hun reacties. Het blijkt een lastige klus. Ik heb twee alternatieven:
                        1. een online service betalen om het te decrypteren; een demo schijnt uitstekend te werken;
                        2. de papieren versie opdelven (en hopelijk gaat het om een uptodate versie) en overtikken.

                        Mijn vrouw zal vanavond de knoop moeten helpen doorhakken.

                        @F4-2grapher: dit is het enige Word-document dat wij beveiligd hebben, niet alleen tegen editen, maar tevens tegen lezen. Met geen geweld open te krijgen, en ik heb al een 100tal paswoord-varianten geprobeerd. Zal wel iets met hoofdletters, en kleine letters zijn, vrees ik.... Ik zal ook wel documenten beveiligen tegen editen, maar dat doe ik op een Mac anders (vergelijkbaar met onder Windows de properties op "read only" te zetten).
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lastig Word (Mac) probleem: paswoord kwijt

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Ik dank zowel jdm als F4-2grapher voor hun reacties. Het blijkt een lastige klus. Ik heb twee alternatieven:
                          1. een online service betalen om het te decrypteren; een demo schijnt uitstekend te werken;
                          2. de papieren versie opdelven (en hopelijk gaat het om een uptodate versie) en overtikken.

                          Mijn vrouw zal vanavond de knoop moeten helpen doorhakken.

                          @F4-2grapher: dit is het enige Word-document dat wij beveiligd hebben, niet alleen tegen editen, maar tevens tegen lezen. Met geen geweld open te krijgen, en ik heb al een 100tal paswoord-varianten geprobeerd. Zal wel iets met hoofdletters, en kleine letters zijn, vrees ik.... Ik zal ook wel documenten beveiligen tegen editen, maar dat doe ik op een Mac anders (vergelijkbaar met onder Windows de properties op "read only" te zetten).
                          Heb je toevallig niet jullie standaard paswoorden gebruikt maar met CAPS of op een laptop met numeriek klavier die aanstond? Ik gis maar wat eh.
                          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lastig Word (Mac) probleem: paswoord kwijt

                            Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                            Heb je toevallig niet jullie standaard paswoorden gebruikt maar met CAPS of op een laptop met numeriek klavier die aanstond? Ik gis maar wat eh.
                            Dat was ook mijn eerste gedachte... helaas!
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lastig Word (Mac) probleem: paswoord kwijt

                              Ik heb Office Key van Passware om word documentjes te 'kraken' ... net een wordfile(office 2003) aangemaakt en tegen openen beveiligd
                              het paswoord was natuurlijk kort en zonder speciale tekens ... duurde 5 seconden

                              office key is wel geen gratis software, ik wil ook altijd eens proberen van een word 2004 file te 'kraken'
                              maak een nieuw beveiligd word documentje aan en stuur het maar door, als ik dat kan openen laat ik iets weten

                              Comment

                              Working...
                              X