Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kostuum

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Kostuum

    Op mijn afstuderen had ik er trouwens nette Van Bommels eronder.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #32
      Re: Kostuum

      Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
      Soms zie ik weleens mensen met stropdas, colbertjasje, blouseje en daaronder Jeans broek. Nou dat laatste vind ik er niet onder passen. Mij zie je trouwens sowieso niet in een standaard jeans broek, heb er niks mee. Broeken met gaten vind ik vreselijk.
      Een jeans past voor mij ook wel enkel onder een blazer, met een T-shirt of truitje eronder. Eens men gaat combineren met een hemd en das, vind ik een chino beter geschikt...
      Broeken met scheuren durf ik me 's zomers wel eens schuldig aan maken, maar het moet bescheiden blijven. Een scheurtje hier of daar kan voor mij, maar gapende gaten zoals sommigen ze dragen vind ik er ook een beetje over. Ook daar hangt het er maar weer net vanaf hoe je de rest van je kledij combineert en voor welke gelegenheid het is.

      Comment


      • #33
        Re: Kostuum

        En .... die broeken mét gaten kosten dan nog meer dan gave broeken
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

        Comment


        • #34
          Re: Kostuum

          Voila, gisteren nog een maatkostuum gaan afhalen.
          Zit zo perfect, dat is echt een plezier om te dragen.

          Ik denk dat veel van de afkeer voor een kostuum komt van het feit dat mensen vesten en broeken kopen die niet goed passen.

          Die broek zit beter dan gelijk welke jeans.

          Comment


          • #35
            Re: Kostuum

            Dubbel
            Last edited by Guest14; 21 mei 2017, 07:47. Reden: Dubbel

            Comment


            • #36
              Re: Kostuum

              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Voila, gisteren nog een maatkostuum gaan afhalen.
              Zit zo perfect, dat is echt een plezier om te dragen.

              Ik denk dat veel van de afkeer voor een kostuum komt van het feit dat mensen vesten en broeken kopen die niet goed passen.

              Die broek zit beter dan gelijk welke jeans.
              Persoonlijk denk ik niet dat het al of niet graag dragen van een kostuum ook maar iets te maken heeft met de praktische kant, ttz. het goed of slecht zitten van iets.
              Zo'n 99 % van de redenen waarom men het niet graag draagt kan je lezen in de meeste voorgaande reacties .
              Maar nogmaals, als jij het graag draagt, geen probleem natuurlijk, en je bezorgt je kleermaker nog werk ook, terwijl de meesten onder ons misschien de mensen in de derdewereldlanden "werk en inkomen" bezorgen... maar dat is weer een ander discussiepunt.

              Comment


              • #37
                Re: Kostuum

                Geloof maar niet dat maatkostuums nog in België gemaakt worden.

                Je hebt ze eigenlijk in een 3-tal klasses.

                - zelf je maten opnemen en via internet bestellen. Je zou verwonderd zijn hoe goedkoop die zijn. Vanaf amper 150-200€ heb je een "maatkostuum". Aan de prijs te zien kan het niet anders of dat wordt gemaakt in Cambodja/Vietnam/China/India.
                - de basisformules van winkels als "The Makers", Café Costume, .... In de winkel worden je maten opgenomen en bijgehouden. Je kiest stof, en details (tot de kleur van stiksels, voering, knopen etc). Prijs begitn bij ca 650€, maar je kan ook stoffen kiezen die de prijs opdrijven naar 1500€ (en meer). Maar staar je daar niet blind op, de basisstoffen zijn sowieso al beter dan een confectiekostuum. Meestal worden die kostuums gemaakt in landen als Roemenië, Marokko etc. De stoffen zijn dan meestal Italiaans, Schots, Engels.
                - Italiaans of Engels maatwerk met de superieure stoffen afwerking etc, etc. Verschil zit vooral in de basis. De stof voor het "karkas" is van paardehaar, en houdt zijn vorm in alle omstandigheden. Je kan zelfs zo ver gaan dat de Italiaanse kleermaker hier je maten komt opnemen, en het later ook aflevert. Prijzen: everything north of 2000€.

                De reden waarom er vrijwel geen in België gemaakt worden is omdat de traditie er niet meer is. Er zijn hier simpelweg bijna geen kleermakers meer die het metier in de vingers hebben om die topkwaliteit te maken. Retouches etc worden natuurlijk wel hier nog gedaan.



                -

                Comment


                • #38
                  Re: Kostuum

                  Ja, ik weet het. Ik ken iemand uit het IT-wereldje die voor z'n werk regelmatig naar India moet.
                  Die heeft zich daar al regelmatig een maatkostuum laten maken.
                  Vandaag de stof gaan kiezen en de maten laten nemen, en morgen mag je het afhalen.
                  En indien echt dringend (je moet nog je vliegtuig halen of een andere drogreden), dan mag je het over een paar uur gaan afhalen.
                  Over kwaliteit van de stof en het maatwerk ga ik me niet uitspreken, maar een maatpak maken op een paar uur tijd .
                  Maar ja, ze kosten daar dan ook 'niks' hé.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Kostuum

                    Hier een stuk of 10 kostuums, zowel erg formele snit als meer "casual" - die zijn dan ook te dragen met bv een deftig t-shirt eronder. Kostuums in verschillende kleuren: lichtgekleurd (creme of kaki) voor de zomer, zwart voor begrafenissen, donkerblauw, grijs, of onlangs nog gekocht donkerbruin.

                    Ik draag ze geregeld op kantoor, en sowieso op feesten. En af en toe gewoon voor de lol. Tenzij het heel casual is, altijd met das en hemd met manchetknopen. Hemd, das en manchetknopen afgestemd op kleur en design van het kostuum: geen drukke das op een hemd met motief. Bijpassende schoenen en riem ook.

                    Iedereen zijn eigen mening, maar ik moet toegeven dat ik graag een (goed passend) kostuum draag. Gouden tip overigens: beter een goed passende geklede broek en hemd dan een slecht passend kostuum! En kleding aangepast aan de gelegenheid: ik ga niet in korte broek en sandalen naar een trouwfeest, en ook niet naar een sollicitatie. In het verleden heb ik overigens verschillende keren een sollicitant (IT consultancy) geweigerd omdat die in vakantiekleding langskwam voor sollicitatie bij een nieuwe klant.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Kostuum

                      Draag ook graag een kostuum, of vast met broek.
                      Maar in mijn werkkring zijn de dassen verdwenen. Alleen op beurzen, of bij bezoek aan belangrijke klanten komt er nog een das aan te pas.

                      Ik stoor me soms ook aan de kledij van sollicitanten. Ik eis zeker geen dassen of een formeel pak, maar wel gewoon propere kledij.
                      Ik begrijp echt niet dat het soms te veel moeite kost om een propere broek (dat mag van mij zelfs een jeans zijn, maar wel zonder vetvlekkeen of scheuren), en een hemd dat ooit een strijkijzer gezien heeft vind ik wel het minimum.
                      Voor dames verwacht ik dat ze er niet uizien alsof ze net uit de dancing komen. (ik wil geen interview doen met schrik dat hun borsten uit hun BH springen).

                      Nu, elke sector zijn gebruiken, maar dat kledij minstens proper moet zijn, daar ga ik niet van af. Het is een teken van zelfrespect.
                      Last edited by Guest14; 22 mei 2017, 10:57.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Kostuum

                        Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                        Hier een stuk of 10 kostuums, zowel erg formele snit als meer "casual" - die zijn dan ook te dragen met bv een deftig t-shirt eronder. Kostuums in verschillende kleuren: lichtgekleurd (creme of kaki) voor de zomer, zwart voor begrafenissen, donkerblauw, grijs, of onlangs nog gekocht donkerbruin.

                        Ik draag ze geregeld op kantoor, en sowieso op feesten. En af en toe gewoon voor de lol. Tenzij het heel casual is, altijd met das en hemd met manchetknopen. Hemd, das en manchetknopen afgestemd op kleur en design van het kostuum: geen drukke das op een hemd met motief. Bijpassende schoenen en riem ook.

                        Iedereen zijn eigen mening, maar ik moet toegeven dat ik graag een (goed passend) kostuum draag. Gouden tip overigens: beter een goed passende geklede broek en hemd dan een slecht passend kostuum! En kleding aangepast aan de gelegenheid: ik ga niet in korte broek en sandalen naar een trouwfeest, en ook niet naar een sollicitatie. In het verleden heb ik overigens verschillende keren een sollicitant (IT consultancy) geweigerd omdat die in vakantiekleding langskwam voor sollicitatie bij een nieuwe klant.
                        Dus kledij primeert boven kennis/kunde .
                        Geef mij maar iemand met kennis/kunde in vakantiekledij, dan een domoor in een kostuum hoor. Als die beiden komen solliciteren weet ik wel wie kiezen.
                        De Adm. & Fin. Directeur van het bedrijf waar ik werkte kreeg ooit een uitbrander van de eigenaar van het bedrijf omdat hij vertelde dat er iemand op sollicitatie was langsgekomen in jeans en dat hij die quasi direct had afgeschreven omwille van z'n kledij...

                        Comment


                        • #42
                          Re: Kostuum

                          Nee, maar het gaat vaak samen.
                          Het toont dat iemand slim genoeg is om te begrijpen dat je niet in T-shirt en gescheurde jeans komt solliciteren.
                          Ik kijk ook naar "hoe hard is iemand gebrand om een job te krijgen".
                          Het getuigt gewoon van EQ dat je je dresst to the occasion.

                          Eerlijk, als ik iemand moet meenemen naar een klant waar formele kledij de gewoonte is, dan wil zelf ook niet in affronten vallen.
                          Ik verwacht ook geen dassen, enkel ietwat verzorgde kledij.

                          Ik kan me ook ergeren aan een fotograaf op een huwelijk die er in een vuile jeans bijstaat, en waarvan ik een bilspleet zie als die zich bukt.
                          Jeans is misschien OK, maar die mag wel gewassen zijn.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Kostuum

                            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                            Dus kledij primeert boven kennis/kunde .
                            Vakantiekledij (bermuda short, t-shirt met drukke print en afgedragen sneakers) bij een sollicitatie voor een nieuwe klant toont alleszins aan dat de sollicitant weinig sociaal begrip heeft. Ik laat zo iemand wel zijn interview uit doen, maar kledingkeuze speelt zeker mee. Net zoals voorkomen meespeelt: ongewassen haar, rouwranden onder de nagels, erg sterke geur (allemaal meegemaakt!); zo iemand kan je niet naar een klant sturen. Vooral niet als die veel geld op tafel legt om iemand in te huren.

                            Misschien kom je met zoiets nog weg in een KMO, maar niet als je als consultant door een groot bedrijf ingehuurd wordt. Vooral niet als je in je rol met veel mensen in contact komt.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Kostuum

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Geloof maar niet dat maatkostuums nog in België gemaakt worden.
                              Bij top service was er iemand die in ieders geval de maten opneemt voor maatpakken. Maar zijn pakken zullen wel vreselijk duur zijn. Want hij reist heel de wereld rond.
                              Waar een wil is, is een weg
                              ---------------------------------

                              Comment


                              • #45
                                Re: Kostuum

                                Categorie +5k

                                Feit is gewoon dat je in België nog maar héél weinig echte vakmensen hebt.
                                In een compleet maatpak kruipen makkelijk 60 uur werk in. Aan een belgische uurloonkost van een arbeider zit je dan al aan 1800€, en dan is nog geen stof gekocht, en heeft er nog niemand winst gemaakt.

                                Als je dan niet de perfecte topkwaliteit kan bieden...

                                Comment

                                Working...
                                X