Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kosten verven trappenhal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kosten verven trappenhal

    De eigenaar van het appartement is van plan om de gang, trappenhal te laten verven in dit huis. De kosten van dit grapje wilt hij verhalen op de bewoners. Ik & nog 2 andere. Nu zijn wij met drieën van mening dat die kosten eigenlijk voor de verhuurder zijn en niet voor de huurder. In het contract vind ik niet direct iets terug dat aangeeft dat het voor ons is. En als dat om 100€ gaat.. , oké.. ik weet leukere dingen om met 100€ te gaan doen.. maar het zou per bewoner 500€ zijn. En daar kan ik echt veel beter dingen mee doen. Het verven van die gang / trappenhal is ook niet echt nodig. Alles is nog in goede staat op een paar kleine vlekjes / donkere plekken na.

    De vraag is... kan de verhuurder dit zomaar verhalen op ons?

    alvast bedankt om er op te reageren en te helpen.

  • #2
    Re: kosten verven trappenhal

    Hmmm, niet dat ik weet. Schade veroorzaakt door de huurders, of als de huurder weggaat om 't onroerend goed terug in "originele staat" te brengen, dan wel. Maar dit? Nee, denk ik niet.
    Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
    MySite - All your base are belong to us - What you say

    Comment


    • #3
      Re: kosten verven trappenhal

      Je zou hem ook kunnen zeggen ,koop de verf en wij met ons drieen smeren ze er wel op voor een prikje

      Nu ga eens naar de woonwinkel !! Die zijn wel op de hoogte !Nu ik ben niet zeker maar interne opknappingen zouden wel voor de huurders ten laste zijn !

      Comment


      • #4
        Re: kosten verven trappenhal

        Weinig info...

        Is het nu een appartement of is het een huis (zie je eigen intro)?
        Hoeveel appartementen zijn er in totaal?

        Een totaalsom van € 1500? Al een aardige oppervlakte die je daar mee kan schilderen. Werden jullie schriftelijk op de hoogte gebracht?

        Verfrissingswerken in de algemene delen van een appartementsblok= kosten voor de eigenaar(s) van de/het appartement(en).

        De eigenaar/verhuurder rekent vaak een kost bij in het huurcontract voor gebruik van de algemene delen. Dit wil zeggen: poetsen van gangen en trappen, verwarming en lichtvoorziening ervan, ...

        Rechtstreeks afrekenen van verfrissingswerken is uit den boze.

        Je kunt je altijd bevragen bij: http://www.huurdersbond.be

        Met vriendelijke groet,

        Comment


        • #5
          Re: kosten verven trappenhal

          Elkele jaren geleden heeft de eigenaar van ons huis (woonhuis verdeeld in 4 appartementen) ook de traphal laten schilderen. In ons huurcontract staat dat wij zelf moeten instaan voor het onderhoud, iedere huurder zijn verdiep + 1 deel v/d trap schoonmaken. Wij betalen geen maandelijkse kosten.
          Voor het schilderwerk heeft hij niets aangerekend aan de huurders.
          Grtz, Tigra-Boy
          ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

          Comment


          • #6
            Re: kosten verven trappenhal

            Waar mijn tante vroeger woonde werd door de eigenaar 500BEF per maand gevraagd van elke huurder voor onderhoud van de inkom en trap.
            Er waren twee verdiepen (+ gelijkvloers) en op elk verdiep 2 apartementen, dus 6 in het totaal. Dat was dus 3000BEF per maand dat die kreeg en nog moest iedereen zelf om beurt een week de volledige trap onderhouden (lees kuisen). Buiten dit moest nog eens elke huurder 500BEF per maand betalen voor verlichting van de inkom, trap en garage (waren 6 garageboxen).

            Wat wettelijk mag is een punt maar wat eigenaars vragen opdat je niet buiten zou vliegen is een ander punt. Ze zijn niet allen steeds zo eerlijk.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: kosten verven trappenhal

              het is een huis verdeeld in 3 appartementen. We betalen inderdaad ook een bedrag voor de gemeenschappelijke delen. 35€ / maand als ik me niet vergis.

              Comment


              • #8
                Re: kosten verven trappenhal

                Alle onderhoud binnen is altijd voor de huurder !
                Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                Comment


                • #9
                  Re: kosten verven trappenhal

                  Ik verhuur zelf enkele panden en kan je formeel bevestigen dat deze kosten zoals jij ze beschrijft ten laste zijn van de eigenaar.

                  Comment


                  • #10
                    Re: kosten verven trappenhal

                    tenzij anders in je huurcontract zijn deze kosten voor de eigenaar!

                    Comment


                    • #11
                      Re: kosten verven trappenhal

                      Oorspronkelijk geplaatst door Bruno Claes Bekijk bericht
                      Ik verhuur zelf enkele panden en kan je formeel bevestigen dat deze kosten zoals jij ze beschrijft ten laste zijn van de eigenaar.
                      Het is dat ik het al wist, ik ben vroeger bedrijvig geweest in de verhuursector.

                      Comment


                      • #12
                        Re: kosten verven trappenhal

                        Het lijkt erop dat de eigenaar wat meer wil verdienen. Waarschijnlijk kent hij iemand die dat schilderwerk voor een prijsje (in het zwart) wil uitvoeren, en rekent hij de verf heel duur door naar de huurders...


                        Als je al een vaste kost per maand moet betalen voor het onderhoud van de gemaanschappelijke delen, dan moet de verhuurder dat geld ook daarvoor gebruiken. Voor 420 euro per jaar, per huurder (= 1260 euro per jaar) moet hij die traphal toch kunnen onderhouden.

                        Als jullie dan toch wettelijk verplicht zouden zijn om die kosten te betalen, dan mogen jullie volgens mij ook zelf een andere oplossing zoeken om de schilderwerken uit te voeren.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: kosten verven trappenhal

                          Huur je een apartement dan is het onderhoud (niet het kuisen) van de gemeenschappelijke delen normaal voor de eigenaar.
                          Huur je een huis, dan zijn alle onderhoudswerken normaal ten laste van de huurder.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: kosten verven trappenhal

                            Het is het kontrakt wat bepaalt wat je moet betalen. Aangezien je aangeeft dat de huidige toestand heel aanvaardbaar is, is er geen sprake van beschadiging door huurders. Dus dit kan de verhuurder niet gebruiken als reden om die kosten door te rekenen. Aan de andere kant begrijp ik ook wel de verhuurder. Want wie heeft uiteindelijk het genot van die gemeenschappelijke ruimten : de huurder. En dan vind ik het eigenlijk ook maar logisch dat die daar voor zou moeten betalen... De uiteindelijke beslissing of je het been stijf houdt of meedeelt in de kosten zal dus tevens afhangen van je eerdere relatie met de verhuurder. Een compromis lijkt me dan gepast, als je de situatie niet wilt verzieken. Maar de volle pot doorrekenen kan niet. Zowieso lijt me het eerlijker om een bedrag voor dergelijke doeleinden over verschillende jaren af te schrijven. Want wat als jij bijvoorbeeld volgend jaar je huur opzegt?
                            Wat betreft die kosten, ik heb hier zelf een prijsofferte liggen van 8600 euro, voor het schilderen van gemeenschappelijke delen in een appartement van 8 verdiepingen (kelder inbegrepen). En dit exclusief btw. Da's dus zowat 1000 euro per vloer of 500 euro per bewoner.
                            Last edited by pnobels; 15 juni 2007, 23:43.
                            Nikon D90

                            Comment


                            • #15
                              Re: kosten verven trappenhal

                              Oorspronkelijk geplaatst door pnobels Bekijk bericht
                              Het is het kontrakt wat bepaalt wat je moet betalen. Aan de andere kant begrijp ik ook wel de verhuurder. Want wie heeft uiteindelijk het genot van die gemeenschappelijke ruimten : de huurder.
                              En wie ontvangt elke maand een dikke huishuur en blijft toch eigenaar van de woning? Wie moet dan meer eens om de 10 jaar de gang laten herschilderen en vraagt meestal nog eens een bedrag per maand voor onderhoud ervan?

                              Veel hangt af of de eigenaar per maand reeds onkosten aanrekent of niet. Als dit wel zo is dan zijn de kosten normaal voor de eigenaar ... of hij moet naar de vrederechter stappen.

                              Buiten het contract bepaalt ook de huurwet wat mag of niet.

                              Uit de HUURWET :

                              b. Hoe worden de andere kosten en lasten bepaald ?
                              De kosten en lasten moeten steeds los van de huur in een afzonderlijke rekening van de huur worden opgegeven. Deze regel is verplichtend.
                              Deze regel is van toepassing zelfs indien de kosten en lasten in vaste bedragen werden vastgesteld, d.w.z. forfaitair zijn.
                              Indien dit het geval is, dus indien de kosten en lasten forfaitair werden vastgesteld (bijvoorbeeld : 75 euro per maand) mogen de partijen deze niet eenzijdig aanpassen rekening houdende met de werkelijke kosten en lasten die hoger of lager zouden zijn dan het forfaitair bedrag.
                              De huurder of verhuurder mogen echter op ieder tijdstip aan de vrederechter vragen :
                              • ofwel de herziening van het bedrag van de forfaitaire kosten en lasten;
                              • ofwel hun omzetting in werkelijke kosten en lasten.
                              De huurwet voorziet dat de rechter uitspraak doet onder meer door rekening te houden met de ontwikkeling van de werkelijke uitgaven en, dat hij telkens als het mogelijk is, tot de omzetting zal beslissen.
                              • Indien de kosten en lasten niet forfaitair werden bepaald, voorziet de wet dat zij moeten overeenstemmen met de werkelijke uitgaven.
                              De bewijsstukken moeten worden voorgelegd.
                              De huurder heeft dus het recht om van de verhuurder de bewijzen van de rekeningen die hem worden toegestuurd te eisen.
                              Een speciale regel bestaat inzake de uitvoering van deze verplichting wanneer het gehuurde goed een onderdeel is van een appartementsgebouw waarvan het beheer door eenzelfde persoon wordt gedaan (dit kan een gevolmachtigde zijn, de eigenaar zelf of een maatschappij).
                              In dit geval beschouwt de wet dat de voorwaarde betreffende het voorleggen van de bewijsstukken vervuld is indien de verhuurder aan de huurder een overzicht van de kosten en lasten laat geworden en aan de huurder de mogelijkheid wordt gegeven om de bewijsstukken in te kijken op de woonplaats van de fysieke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer van het goed waarneemt.

                              Opmerking : deze regels betreffende de betaling van de kosten en lasten zijn verplichtend.
                              Last edited by VerSeg; 16 juni 2007, 00:20.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X