Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Koelkast verplaatsen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Koelkast verplaatsen

    Hoe doe in dat het best ? Die moet een plaats verder, ik ga nl een andere vloer leggen in mijn keuken. Kan ik die met een steekwagen, een ietsje schuin, die gewoon verplaatsen en meteen weer aanzetten ? Idem voor een staande diepvriezer. Ps, een 5 of 6-tal meter .
    Last edited by toerist; 27 juli 2015, 07:06.
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

  • #2
    Re: Koelkast verplaatsen

    Zo lang je die niet uren op zijn kant legt kan dat geen kwaad.

    Wil je echt veilig spelen, wacht dan een half uurtje (tijd om ze terug in te laden).

    Comment


    • #3
      Re: Koelkast verplaatsen

      Kan zonder probleem, zolang je deze niet helemaal plat legt, wacht 15 min voor je deze her opstart, dan ben je helemaal zeker.
      Kan alleen kwaad als je deze gedurende een wat langere tijd helemaal plat legt.

      Comment


      • #4
        Re: Koelkast verplaatsen

        Het is inderdaad best om die niet meteen terug in te steken, tenzij ze niet draait terwijl je de stekker uit trekt.
        Als ze op dat ogenblik niet draait, dan zal ze ook gewoon opstarten nadat ze verplaatst is.
        Maar als ze wel draaide, en je steekt dan de stekker te snel weer in, dan zal ze niet meteen starten omdat het drukverschil tussen de verdamper en de condensor te groot is.
        Een compressor van een koelkast of diepvriezer heeft bijna altijd een laag startkoppel, die kan alleen terug inschakelen als de drukken intern ongeveer terug gelijk zijn.
        De werking van de thermostaat zorgt er normaalgezien voor dat dat altijd zo gebeurt, maar als je zelf de stekker uit trekt en weer in steekt, dan is dat dus niet goed.
        Er zit wel een beveiliging in, als de compressor niet kan starten omdat het drukverschil intern nog te groot is, dan zal de klixon wel uitschakelen.
        Dat is een beveiliging tegen te hoge temperatuur en te grote stroomsterktes, die schakelt vanzelf weer in als die afgekoeld is.
        De koelkast zal dus niet meteen stuk gaan, want door die beveiliging moet ze er ook tegen kunnen dat bijvoorbeeld de stroom een paar seconden uit valt, maar het is toch veiliger om wat langer te wachten (10-15 minuten is voldoende).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Koelkast verplaatsen

          Bedankt hoor voor de tips, geldt dus ook voor vriezer ?
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

          Comment


          • #6
            Re: Koelkast verplaatsen

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Het is inderdaad best om die niet meteen terug in te steken, tenzij ze niet draait terwijl je de stekker uit trekt.
            Als ze op dat ogenblik niet draait, dan zal ze ook gewoon opstarten nadat ze verplaatst is.
            Maar als ze wel draaide, en je steekt dan de stekker te snel weer in, dan zal ze niet meteen starten omdat het drukverschil tussen de verdamper en de condensor te groot is.
            Een compressor van een koelkast of diepvriezer heeft bijna altijd een laag startkoppel, die kan alleen terug inschakelen als de drukken intern ongeveer terug gelijk zijn.
            De werking van de thermostaat zorgt er normaalgezien voor dat dat altijd zo gebeurt, maar als je zelf de stekker uit trekt en weer in steekt, dan is dat dus niet goed.
            Er zit wel een beveiliging in, als de compressor niet kan starten omdat het drukverschil intern nog te groot is, dan zal de klixon wel uitschakelen.
            Dat is een beveiliging tegen te hoge temperatuur en te grote stroomsterktes, die schakelt vanzelf weer in als die afgekoeld is.
            De koelkast zal dus niet meteen stuk gaan, want door die beveiliging moet ze er ook tegen kunnen dat bijvoorbeeld de stroom een paar seconden uit valt, maar het is toch veiliger om wat langer te wachten (10-15 minuten is voldoende).
            Had dat ook niet te maken met feit dat de koelvloeistof niet op de juiste plek zit als die plat heeft gelegen ? 'k Kan mij vergissen.
            Ik heb een tijd geleden mijn koelkast uitgetrokken toen die aanstond en vrij snel terug ingestoken (ik wou er een power meter tussen steken), ding sprong meteen terug aan.
            Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
            Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
            Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

            Comment


            • #7
              Re: Koelkast verplaatsen

              Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
              Had dat ook niet te maken met feit dat de koelvloeistof niet op de juiste plek zit als die plat heeft gelegen ? 'k Kan mij vergissen.
              Het heeft te maken met koelvloeistof die bij het platleggen van de koelkast op plaatsen komt waar normaal enkel koelgas zit. Vloeistof is niet samendrukbaar en als dat in de cylinder komt, zou zelfs de zuigerstang kunnen breken als de compressor start.
              Bij gedeeltelijk versleten compressors kan zelfs de olie die normaal in het carter zit, naar de cylinder lekken.

              De koelkast een beetje schuinhouden kan geen kwaad. Voor alle zekerheid een kwartiertje wachten zodat de olie allemaal terug onderaan in het carter zit.

              Comment


              • #8
                Re: Koelkast verplaatsen

                Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                Het heeft te maken met koelvloeistof die bij het platleggen van de koelkast op plaatsen komt waar normaal enkel koelgas zit. Vloeistof is niet samendrukbaar en als dat in de cylinder komt, zou zelfs de zuigerstang kunnen breken als de compressor start.
                Bij gedeeltelijk versleten compressors kan zelfs de olie die normaal in het carter zit, naar de cylinder lekken.

                De koelkast een beetje schuinhouden kan geen kwaad. Voor alle zekerheid een kwartiertje wachten zodat de olie allemaal terug onderaan in het carter zit.
                Ik ben mij nu alleen nog aan 't afvragen waarom liggen dan slechter is dan staan. Want achter de compressor zit altijd de condensor en in elke koelkast staat de condensor boven de compressor. Als je de ijskast zou uitzetten en laat afkoelen dan krijg je dus ook condens in de lijn tussen de compressor en de condensor, met als gevolg dat er vloeistof terugloopt in de compressor. En de filter zit tussen de condensor en de capilary tube ...
                Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                Comment


                • #9
                  Re: Koelkast verplaatsen

                  Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
                  Ik ben mij nu alleen nog aan 't afvragen waarom liggen dan slechter is dan staan. Want achter de compressor zit altijd de condensor en in elke koelkast staat de condensor boven de compressor. Als je de ijskast zou uitzetten en laat afkoelen dan krijg je dus ook condens in de lijn tussen de compressor en de condensor, met als gevolg dat er vloeistof terugloopt in de compressor. En de filter zit tussen de condensor en de capilary tube ...
                  Ik zou zeggen, probeer het eens. Laat de koelkast een uurtje plat liggen. Zet ze terug recht, zet ze in gang en laat ons het resultaat weten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Koelkast verplaatsen

                    Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
                    Had dat ook niet te maken met feit dat de koelvloeistof niet op de juiste plek zit als die plat heeft gelegen ? 'k Kan mij vergissen.
                    Ik heb een tijd geleden mijn koelkast uitgetrokken toen die aanstond en vrij snel terug ingestoken (ik wou er een power meter tussen steken), ding sprong meteen terug aan.
                    Het is mogelijk dat die koelkast dan wel een compressor met een betere startinrichting heeft, waardoor die wel kan starten met een drukverschil tussen de zuig en de perskant (het is de startcondensator die het verschil geeft tussen een laag of een hoog startkoppel, die condensator is niet duur, maar als ze een paar honderdduizend koelkasten maken, en ze sparen daarbij 1 euro per koelkast uit, dan verdienen ze uiteindelijk een paar honderdduizend euro extra, daarom laten ze die startcondensator wel eens weg, zeker bij de goedkoopste koelkasten en diepvriezers).
                    Als de compressor stil valt, dan zal de druk tussen de condensor en verdamper geleidelijk aan hetzelfde worden, er zit een capillair tussen, daardoor kan dat wel even duren.
                    Het is best mogelijk dat de compressor al wel wat sneller terug opstart als er nog een klein drukverschil over staat, maar om helemaal zeker te zijn is het beter om wat langer te wachten.

                    Een koelkast plat leggen zou theoretisch problemen kunnen geven met de olie die eventueel langs de zuigleiding naar de verdamper loopt, maar omdat het volume van die verdamper zo klein is betwijfel ik eigenlijk of dat ook werkelijk schade kan toebrengen aan de compressor. Zelfs als je de koelkast terug rechtop zet zal de olie ook heel moeilijk vanzelf terug naar de compressor lopen zolang er geen drukverschil is. Dat drukverschil krijg je pas als de compressor begint te draaien. Als de olie dan terug mee komt, dan valt die wel vanzelf terug in het carter, waar die thuis hoort om de compressor te smeren. Tijdens de werking gaat er continu wat olie mee rond, maar die komt met de zuiggassen mee terug naar de compressor.
                    De leidingdiameters zijn ook zo klein dat de olie bijna niet vanzelf op de verkeerde plaats terecht kan komen door een koelkast plat te leggen.

                    Met het koelmiddel op zich is er ook geen probleem in een koelkast of vriezer, de vulling is te klein om voor vloeistofslag te kunnen zorgen als dat op de verkeerde plaats zit.
                    Bij grotere installaties is dat gevaar er wel tijdens het opstarten, dan wordt er een carterverwarming geplaatst om de compressor op te warmen (of een pump-down systeem) zodat die bij de start niet helemaal vol zit met koelmiddel (de carterverwarming moet dan een aantal uren ingeschakeld zijn voor de compressor mag starten).
                    Op het werk hebben we zo'n defecte compressor ooit open geslepen, de zuiger en krukas waren helemaal kapot (de oorzaak was duidelijk vloeistofslag, en dan zijn er ook maatregelen getroffen om dat te voorkomen in de toekomst).

                    Toen ze mijn koelkast geleverd hebben lag die ook plat, die mannen leveren dagelijks koelkasten, en die steken die altijd meteen in om te zien of ze werkt.
                    Daarom denk ik dat de kans op problemen met de olie wel héél klein is, anders zouden ze die nooit op die manier thuis leveren, ze zouden dan wel met een kleine vrachtwagen komen in plaats van een bestelwagen waar die niet rechtop in past.

                    In elke koelkast zit een hermetische compressor, de zuigleiding is dan niet rechtstreeks op de compressor zelf aangesloten, die zuigleiding zit aan de "pot" (de zwarte buitenkant van de compressor die dichtgelast is).
                    De compressor zuigt dan de gassen aan vanuit die pot, op die manier kan de olie eerst naar beneden vallen, en zuigt de compressor alleen gassen aan, geen olie of vloeibaar koelmiddel.
                    Last edited by Black B@ndit; 27 juli 2015, 13:19.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Koelkast verplaatsen

                      Even een vraag Bart.
                      Is het niet zo dat tegenwoordig alle koelkasten en huishoudelijke vriezers compressors
                      hebben van het type schroefsysteem ipv. een zuiger en die lamellen klepjes?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Koelkast verplaatsen

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Even een vraag Bart.
                        Is het niet zo dat tegenwoordig alle koelkasten en huishoudelijke vriezers compressors
                        hebben van het type schroefsysteem ipv. een zuiger en die lamellen klepjes?
                        Mijn koelkast is nog niet zo oud, en daar zit toch nog een gewone hermetische compressor onder (met een zuiger dus).
                        Andere types compressors zien er aan de buitenkant ook anders uit.

                        Het is wel mogelijk dat in de nog recentere koelkasten en vriezers andere soorten compressors worden gebruikt.
                        Maar sommige soorten van die compressors zijn duurder dan de "klassieke" (al kan dat natuurlijk wel veranderen als ze er meer van produceren).
                        Als die compressors duurder zijn, dan zal je die misschien wel vinden in de duurdere koelkasten.
                        Scroll compressors zijn doorgaans een stuk duurder dan zuigercompressors met hetzelfde koelvermogen.

                        De mini compressors van Aspen (die wij gebruiken in een heel compacte koelmodule) zijn op dit ogenblik nog niet bruikbaar met R600a (isobutaan), dat is het koelmiddel dat al verschillende jaren standaard in zowat elke koelkast en diepvriezer zit.
                        (R600a is een van de milieuvriendelijkste koelmiddelen, maar het mag alleen worden gebruikt in installaties met een heel beperkte vulling, omdat het brandbaar is)
                        Aspen Compressor - Manufacturer and custom design of Small, Miniature and Mini Variable Speed Refrigeration Compressors as well as Portable Air Conditioners / Heat Pumps

                        Met zo'n compressor zouden ze wel heel gemakkelijk wat meer ruimte krijgen in de koelkast, omdat die lang niet zoveel plaats nodig heeft.
                        Nu is de onderste schuif van een diepvriezer gewoonlijk een stuk minder diep, omdat de compressor daar achter zit, met zo'n mini compressor zou die schuif bijna even diep zijn als de andere.
                        Maar als ik hoor hoeveel ze op het werk betalen voor die compressors, dan denk ik niet dat je die binnenkort al in elke koelkast zal terugvinden (tenzij je een paar honderd euro extra wil betalen voor een koelkast).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Koelkast verplaatsen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Mijn koelkast is nog niet zo oud, en daar zit toch nog een gewone hermetische compressor onder (met een zuiger dus).
                          Andere types compressors zien er aan de buitenkant ook anders uit.

                          Het is wel mogelijk dat in de nog recentere koelkasten en vriezers andere soorten compressors worden gebruikt.
                          Maar sommige soorten van die compressors zijn duurder dan de "klassieke" (al kan dat natuurlijk wel veranderen als ze er meer van produceren).
                          Als die compressors duurder zijn, dan zal je die misschien wel vinden in de duurdere koelkasten.
                          Scroll compressors zijn doorgaans een stuk duurder dan zuigercompressors met hetzelfde koelvermogen.

                          De mini compressors van Aspen (die wij gebruiken in een heel compacte koelmodule) zijn op dit ogenblik nog niet bruikbaar met R600a (isobutaan), dat is het koelmiddel dat al verschillende jaren standaard in zowat elke koelkast en diepvriezer zit.
                          (R600a is een van de milieuvriendelijkste koelmiddelen, maar het mag alleen worden gebruikt in installaties met een heel beperkte vulling, omdat het brandbaar is)
                          Aspen Compressor - Manufacturer and custom design of Small, Miniature and Mini Variable Speed Refrigeration Compressors as well as Portable Air Conditioners / Heat Pumps

                          Met zo'n compressor zouden ze wel heel gemakkelijk wat meer ruimte krijgen in de koelkast, omdat die lang niet zoveel plaats nodig heeft.
                          Nu is de onderste schuif van een diepvriezer gewoonlijk een stuk minder diep, omdat de compressor daar achter zit, met zo'n mini compressor zou die schuif bijna even diep zijn als de andere.
                          Maar als ik hoor hoeveel ze op het werk betalen voor die compressors, dan denk ik niet dat je die binnenkort al in elke koelkast zal terugvinden (tenzij je een paar honderd euro extra wil betalen voor een koelkast).
                          In onze koelkast zit een compressor van ongeveer 100mm diameter en pakweg 150mm hoog, ik meen dat het een schroef compressor is, maakt ook een heel ander geluid dan de traditionele compressor van vroeger, daarmee dat ik dacht dat dat tegenwoordig algemeen goed was en ook omdat deze zuiniger zou werken.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Koelkast verplaatsen

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            In onze koelkast zit een compressor van ongeveer 100mm diameter en pakweg 150mm hoog, ik meen dat het een schroef compressor is, maakt ook een heel ander geluid dan de traditionele compressor van vroeger, daarmee dat ik dacht dat dat tegenwoordig algemeen goed was en ook omdat deze zuiniger zou werken.
                            Dat zal dan toch al zo'n compressor van de nieuwe generatie zijn.
                            Loopt het toerental geleidelijk op tijdens de start?
                            Zit er een elektronische module in de buurt van de compressor?

                            Er zijn nog meer fabrikanten die zo'n kleine compressors maken: http://ec91026598.sell.everychina.co...r-cooling.html
                            Ze werken wel allemaal op laagspanning, maar het is geen probleem om de netspanning om te zetten naar 12 of 24V met minimale verliezen.
                            Die omzetting kan wel zorgen voor een beperktere levensduur, een schakelende voeding zal waarschijnlijk geen 15 jaar (of langer) meegaan, dat is iets wat een conventionele compressor doorgaans wel doet.
                            Die voeding is natuurlijk wel apart te vervangen, maar als de koelkast 10 jaar oud is, dan wordt er wel een nieuwe gekocht (dan kan je de juiste module waarschijnlijk ook niet meer kopen).
                            De motor in zo'n mini compressor is altijd driefasig, in de module wordt er van de 12 of 24V DC drie fasen gemaakt om de compressor te laten draaien.
                            Een driefasige motor heeft normaalgezien een hoger rendement dan een enkelfasige, en door die omvormer is het simpel om de compressor een hoger toerental te laten draaien dan op 50 of 60Hz.
                            Door dat hogere toerental krijg je meer koelvermogen uit zo'n kleine compressor, voor hetzelfde koelvermogen op 50Hz heb je een veel grotere zuigercompressor nodig.
                            Last edited by Black B@ndit; 28 juli 2015, 20:37.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment

                            Working...
                            X