Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

koelbox auto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • koelbox auto

    wij zoeken een koelbox voor in de wagen om voeding koel te houden.

    ik zie echter geen duidelijkheid in de vele mogelijkheden. welk systeem is aan te raden? peltier, absorptie, compressor? 12V, netstroom en gas?

    kan iemand me helpen?

    merci

    moa

  • #2
    Re: koelbox auto

    Een Pelletier element heeft een laag rendement, en zal maar een bepaald aantal graden lager kunnen koelen dan de omgevingstemperatuur. Het verbruik is vrij hoog, als je blijft rijden geeft dat geen problemen, maar als de koelbox moet blijven werken als de motor niet draait, dan mag je verwachten dat de accu op minder dan 10 uur volledig leeg is. Het ventilatortje zal je wel horen, maar dat zou minder moeten zijn dan bij een systeem met compressor.

    Een adsorbsiekoelbox heeft ook een laag rendement, maar omdat het koelproces op gang gehouden wordt door verwarming kan je bij die koelboxen kiezen tussen 12V, 230V of gas (de meeste kan je op alle drie laten werken, op 12V, 230V of op gas). Voor gas heb je dan wel een gasfles nodig, en er moet een "schouw" worden voorzien om de verbrande gassen af te voeren (toch zeker als die in een gesloten ruimte moet werken).
    Omdat er geen bewegende delen in zo'n systeem zitten is het wel bijna geluidloos.

    Een koelsysteem met een compressor heeft het hoogste rendement, maar die trekt na een tijdje even goed de accu leeg. De temperatuur is wel beter regelbaar omdat die met een thermostaat gestuurd wordt.
    De compressor (+ ventilator voor de condensor) zal meer geluid maken dan de andere twee.

    Elk systeem zal de accu leegtrekken op een nachtje, als je dan s'morgens wil vertrekken heb je gegarandeerd startproblemen...

    Als je een koelbox nodig hebt terwijl je gaat winkelen, steek dan vooraf een paar van die ijspacks in de vriezer. Met zo een paar blokken zal een koelbox wel een tijdje fris blijven.
    Voor een daguitstapje kom je daar meestal ook mee toe, zeker als de dranken al gekoeld zijn voor je ze in de box steekt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: koelbox auto

      Is het niet goedkoper en leuker om onderweg wat eten te scoren ?

      Comment


      • #4
        Re: koelbox auto

        thx black b@ndit

        @ marco: ja doen we hoor! het gaat em voornamelijk over babyvoeding.

        Comment


        • #5
          Re: koelbox auto

          Ah oke. Baby thuislaten dan maar

          Comment


          • #6
            Re: koelbox auto

            Ik heb zowel een koelbox met pelletier element als een gewone zonder koeling.

            De box met pelletier element is waardeloos. Ze koelt slechts 20° onder de omgevingstemperatuur. Zolang je rijdt (met de airco aan), en je vult de box alleen met koude spullen gaat het nog. Maar als je auto een paar uur in de zon staat, dan is alles gewoon warm.

            We gebruiken nu een goede klassieke box van het merk CampingGaz. Die is is veel groter, en isoleert buitengewoon goed. Koude spullen erin en een paar ijsblokken, en dat blijft prima koel.

            Wil je toch iets met extra koeling, neem er dan één met compressor, maar kijk zeker na of er een spanningsbeveiliging op zit. Anders sta je vroeg of laat gegarandeerd met een platte batterij.

            Comment


            • #7
              Re: koelbox auto

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Elk systeem zal de accu leegtrekken op een nachtje, als je dan s'morgens wil vertrekken heb je gegarandeerd startproblemen...

              Als je een koelbox nodig hebt terwijl je gaat winkelen, steek dan vooraf een paar van die ijspacks in de vriezer. Met zo een paar blokken zal een koelbox wel een tijdje fris blijven.
              Voor een daguitstapje kom je daar meestal ook mee toe, zeker als de dranken al gekoeld zijn voor je ze in de box steekt.
              De koelbox die wij hebben, gekocht bij Blokker, zou automatisch moeten uitschakelen als de batterijspanning onder 11,5V komt. Normaal nog voldoende om de auto te starten.

              Je hebt inderdaad een beter rendement als je ijspacks gebruikt in combinatie met een koelbox.

              Mvg.
              Robert
              Mvg.
              Robert
              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

              Comment


              • #8
                Re: koelbox auto

                Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                De koelbox die wij hebben, gekocht bij Blokker, zou automatisch moeten uitschakelen als de batterijspanning onder 11,5V komt. Normaal nog voldoende om de auto te starten.

                Je hebt inderdaad een beter rendement als je ijspacks gebruikt in combinatie met een koelbox.

                Mvg.
                Robert
                Als een loodaccu met 6 cellen (zo zit er in bijna elke auto wel een) onder de 12V komt, dan is er nog minder dan 10% van de capaciteit over, dan moet je al heel veel geluk hebben dat de motor nog wil starten. De restspanning van 11,5V voorkomt nog net dat de platen in de accu beginnen te sulfateren, als dat gebeurt dan kan je ze helemaal niet meer laden (een auto-accu die een paar dagen helemaal leeg is zal je meestal moeten vervangen).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: koelbox auto

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Als een loodaccu met 6 cellen (zo zit er in bijna elke auto wel een) onder de 12V komt, dan is er nog minder dan 10% van de capaciteit over, dan moet je al heel veel geluk hebben dat de motor nog wil starten. De restspanning van 11,5V voorkomt nog net dat de platen in de accu beginnen te sulfateren, als dat gebeurt dan kan je ze helemaal niet meer laden (een auto-accu die een paar dagen helemaal leeg is zal je meestal moeten vervangen).
                  Ik heb ooit een Opel Vectra 16S gehad. In die periode kwam ik regelmatig in Tsjechië. De winters kunnen daar nogal streng zijn en zekere morgen, na een strenge vriesnacht, stapte ik in mijn auto. Contact aan en de radio, zo eentje met een code was uitgevallen omdat de batterijspanning door de koude te laag was geworden. Dat is zeker minder dan 11,5 V. Sleutel gedraaid en motor startte dadelijk. Eérlijk gezegd, ik heb nooit een auto gehad die beter startte dan deze. Dezelfde batterij heeft 10 jaar gediend zonder probleem.

                  Het is wel zo dat men beter het zekere voor het onzekere neemt en bij een langere stop, de stekker van de koelbox uittrekt.

                  Heb je plaats, dan kan je ook een tweede batterij plaatsen die enkel dient voor de koelbox, maar toch geladen wordt door de alternator van de auto. Wordt gebruikt in mobilhomes.

                  Mvg.
                  Robert
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                  Comment


                  • #10
                    Re: koelbox auto

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                    Ik heb ooit een Opel Vectra 16S gehad. In die periode kwam ik regelmatig in Tsjechië. De winters kunnen daar nogal streng zijn en zekere morgen, na een strenge vriesnacht, stapte ik in mijn auto. Contact aan en de radio, zo eentje met een code was uitgevallen omdat de batterijspanning door de koude te laag was geworden. Dat is zeker minder dan 11,5 V. Sleutel gedraaid en motor startte dadelijk. Eérlijk gezegd, ik heb nooit een auto gehad die beter startte dan deze. Dezelfde batterij heeft 10 jaar gediend zonder probleem.


                    Heb je plaats, dan kan je ook een tweede batterij plaatsen die enkel dient voor de koelbox, maar toch geladen wordt door de alternator van de auto. Wordt gebruikt in mobilhomes.

                    Mvg.
                    Robert
                    Kijk even naar de ontlaadkarakteristiek van een loodaccu:
                    Experimenten Online!: De constructie van een loodaccu.


                    Je ziet duidelijk dat de accu eigenlijk leeg is als de spanning onder de 2V per cel zakt.
                    Met wat er dan nog overblijft kan je zeker in de winter geen auto meer aan de praat krijgen, omdat dan de inwendige weerstand van de accu ook veel te groot geworden is.

                    Wat jij hebt meegemaakt in Tsjechië is dat de accu door de lage temperatuur een grote inwendige weerstand had (de inwendige weerstand wordt ook groter bij een lage temperatuur). Dat wil daarom niet zeggen dat ze leeg is, maar tijdens het starten zakt de spanning zo ver dat sommige radio's plots "geheugenverlies" kunnen krijgen als daar geen back-up batterijtje is ingebouwd.
                    Met een grote inwendige weerstand + de heel dikke olie in de motor kan de spanning dan tijdens het starten zelfs naar 6V of minder zakken (dat hoor je dan wel aan de traagdraaiende startmotor).

                    Als je in die omstandigheden een apparaat aangesloten had (een koelbox heb je niet nodig als het zo koud is ), dat uitgeschakeld was op 11,5V, dan zou het relais van de startmotor misschien nog een keer tikken, meer niet...

                    De tweede accu mag je dan ook niet gewoon paralel schakelen met de andere, want dan trek je ze samen leeg. Die tweede accu mag pas beginnen te laden als de alternator werkelijk stroom levert.
                    En als je zo'n accu gebruikt om ze telkens vrij ver te ontladen, dan heb je ook een speciale loodaccu nodig die daarvoor geschikt is (bijvoorbeeld deze: http://partnernet.varta-automotive.c...RA_special.pdf ).
                    Een gewone loodaccu kan je best nooit te diep ontladen, want dan verkort de levensduur heel sterk. In een auto levert de accu alleen maar stroom tijdens het starten, zodra de motor draait moet alle stroom uit de alternator komen. De accu wordt na het starten altijd vrij snel weer bijgeladen, en dient dan alleen nog maar om de stroompieken op te vangen.
                    Heb je een groter elektrisch verbruik dan wat de alternator kan leveren, dan heb je de volgende keer tijdens het starten wel problemen (of zelfs nog tijdens het rijden).
                    Last edited by Black B@ndit; 11 juli 2009, 10:56.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: koelbox auto

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Kijk even naar de ontlaadkarakteristiek van een loodaccu:
                      Experimenten Online!: De constructie van een loodaccu.


                      Je ziet duidelijk dat de accu eigenlijk leeg is als de spanning onder de 2V per cel zakt.
                      Met wat er dan nog overblijft kan je zeker in de winter geen auto meer aan de praat krijgen, omdat dan de inwendige weerstand van de accu ook veel te groot geworden is.

                      Wat jij hebt meegemaakt in Tsjechië is dat de accu door de lage temperatuur een grote inwendige weerstand had (de inwendige weerstand wordt ook groter bij een lage temperatuur). Dat wil daarom niet zeggen dat ze leeg is, maar tijdens het starten zakt de spanning zo ver dat sommige radio's plots "geheugenverlies" kunnen krijgen als daar geen back-up batterijtje is ingebouwd.
                      Met een grote inwendige weerstand + de heel dikke olie in de motor kan de spanning dan tijdens het starten zelfs naar 6V of minder zakken (dat hoor je dan wel aan de traagdraaiende startmotor).

                      Als je in die omstandigheden een apparaat aangesloten had (een koelbox heb je niet nodig als het zo koud is ), dat uitgeschakeld was op 11,5V, dan zou het relais van de startmotor misschien nog een keer tikken, meer niet...
                      Bart, ik wil hier absoluut géén polemiek over voeren, maar mijn radio lag uit vòòr ik probeerde te starten. Spanning was dus al gezakt onder de kritische waarde waardoor de radio zich decodeerde. En een back-up batterijtje dat de code vasthoudt?

                      Ik zie ook de logica niet van jouw redenering in je laatste paragraaf.

                      Mvg.
                      Robert
                      Mvg.
                      Robert
                      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                      Comment


                      • #12
                        Re: koelbox auto

                        bedankt iedereen voor de respons. begin volgende week trek ik naar de kampeerwinkel om er eentje aan te schaffen.

                        mvg
                        moa

                        Comment


                        • #13
                          Re: koelbox auto

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                          Bart, ik wil hier absoluut géén polemiek over voeren, maar mijn radio lag uit vòòr ik probeerde te starten. Spanning was dus al gezakt onder de kritische waarde waardoor de radio zich decodeerde. En een back-up batterijtje dat de code vasthoudt?

                          Ik zie ook de logica niet van jouw redenering in je laatste paragraaf.

                          Mvg.
                          Robert
                          Als de radio al niet meer werkt voor je start, dan werkt volgens mij de startmotor ook niet meer (een radio heeft maar 1/100 van de stroomsterkte van een startmotor nodig, tenzij er een héél zware versterker achter de radio zit).

                          Bij sommige oudere autoradio's zat er een batterijtje in dat het geheugen een tijdje kon bijhouden. Ik heb er zelf zo nog een gehad, als die lange tijd geen spanning kreeg, dan was het geheugen ook gewist.
                          Maar jij hebt het hier over een diefstalcode?
                          (zo'n autoradio heb ik dan weer nooit gehad).

                          De laatste paragraaf, stel dat je een apparaat aansluit op een accu, en dat apparaat schakelt wanneer de spanning van de accu is gezakt tot 11,5V...
                          Dan is de accu te ver leeg om de startmotor nog rond te krijgen, met wat geluk zal je nog net het relais van de startmotor kunnen laten aantrekken, en dat is dan de tik die je hoort.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: koelbox auto

                            Ik heb vorige zomer een Mobicool 26l koelbox gekocht bij De Waele in Lochristie: http://www.dewaelenv.be/pdf/40-folder-nl.pdf
                            De koelbox werkt zowel op 12V als 220V en de koelbox koelt zelfs lauwe dranken na verloop van tijd. Ik ben er alvast heel tevreden over.
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

                            Comment


                            • #15
                              Re: koelbox auto

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Als de radio al niet meer werkt voor je start, dan werkt volgens mij de startmotor ook niet meer (een radio heeft maar 1/100 van de stroomsterkte van een startmotor nodig, tenzij er een héél zware versterker achter de radio zit).

                              Bij sommige oudere autoradio's zat er een batterijtje in dat het geheugen een tijdje kon bijhouden. Ik heb er zelf zo nog een gehad, als die lange tijd geen spanning kreeg, dan was het geheugen ook gewist.
                              Maar jij hebt het hier over een diefstalcode?
                              (zo'n autoradio heb ik dan weer nooit gehad).

                              De laatste paragraaf, stel dat je een apparaat aansluit op een accu, en dat apparaat schakelt wanneer de spanning van de accu is gezakt tot 11,5V...
                              Dan is de accu te ver leeg om de startmotor nog rond te krijgen, met wat geluk zal je nog net het relais van de startmotor kunnen laten aantrekken, en dat is dan de tik die je hoort.
                              Het gaat inderdaad over een diefstalcode. Dit misverstand is dus opgelost.

                              Toch blijf ik twijfelen dat nog nuttige spanning van 11,5 V bij een niet belastte batterij niet meer geschikt is om een "gezonde" motor op gang te krijgen.

                              Mvg.
                              Robert
                              Mvg.
                              Robert
                              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                              Comment

                              Working...
                              X