Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kinderen in het verkeer.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Kinderen in het verkeer.

Toen mijn kinderen nog met de fiets naar school reden, keek ik elke dag hun verlichting na. Nu met die lichten op batterijen, begrijp ik nog steeds niet waarom ze dat dan niet gebruiken, als rijden met dynamo te zwaar is, of wanneer de dynamo doorslipt bij nat weer En hier verwijs ik ook naar de ouders . Of ze het nu al of niet aanzetten, is een andere kwestie.
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

Comment

Kwestie van helmen bij het fietsen: als wij (mijn vrouw en ikzelf) gaan fietsen dragen we vrijwel altijd een fietshelm.

Ik zie dan fietsende families: vader, moeder en twee kleine kinderen in een zitje of met hun eigen fietsje.
      De kinderen met een keurig fietshelmpje, pa en ma zonder.
      Ik heb dan dikwijls goesting om tegen die mensen te zeggen: proficiat dat je uw kinderen zo goed beschermt, maar ze mogen dus wel wees worden als pa en ma eens ongelukkig ten val komen ?
      Natuurlijk helpt zo'n helm maar in een aantal gevallen, dat besef ik ook wel.
      Last edited by nete; 16 november 2009, 19:54.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Ik heb auto leren rijden bij het leger na mijn opleiding als zandstuiver.
        We kregen daar les van een "chef'', voor deze die het niet weten das een segeant met vier latten.
        Ik heb dus leren rijden met een Bedford camion, dat was in '68 in Soest (Duitsland).
        Wat ik toen ingehamerd kreeg zodat ik het nu nog altijd onhouden heb was "let dubbel op voor kinderen".
        Welnu, dat ben ik nog altijd indachtig als ik achter een stuur kruip.
        Jawel, soms werken die jeudige fietsers ook op mijn zenuwen vooral als ze met drie, vier of vijf naast elkaar op straat rijden en zo het verkeer hinderen.
        Maar wat doe je eraan als zelfs de politie niet ingrijpt?

Wat ik wil zeggen, zijn we soms niet te gehaast van zodra we achter een stuur kruipen?
        Wellicht iets om over na te denken?

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
          Als ik 's morgens naar het werk rij, kom ik heel wat schoolgaande kinderen te fiets tegen.
          Wat mij opvalt is:
          - ze vaak roekeloos rijden.
          - SMS'en op de fiets.
          - MP3 luisteren.
          - vaak zonder licht rijden.
          - zelden een fluovestje of valhelm dragen.
          Als automobilist moet je dus zeéér op je hoede zijn. Ik zou het niet willen meemaken dat ik een kind of puber omver rij.
          Maar ik vraag mij vaak af waarom die kinderen zo roekeloos zijn.
          Waar zit de opvoeding van de ouders? Ik heb mijn kinderen er kunnen van overtuigen dat ze altijd hun lichten moeten opzetten (in het duister) en dat ze een fluovestje moeten dragen. Waarom kan de school hier niet optreden? Bvb het verplicht dragen van fluovestje. Die dingen kosten maar een paar euro....maar ze kunnen wel het verschil maken.
          Ik wil niet de paternalistische zeurkous uithangen, maar met eenvoudige ingrepen kan je imho heel wat verkeersongevallen vermijden.
          Wil dit niet goedpraten hoor, maar ik zie totaal geen verschil met onze manier van fietsrijden vroeger.
          Het zijn nu eenmaal kinderen en zelfs met de beste opvoeding thuis, de kick vna het gevaar en het ontdekken van de grenzen zal steeds de bovenhand halen. Dit is ook bij uw kinderen zo hoor, alleen vertellen ze je dat niet.
          Maar mijn hart slaat ook regelmatig enkele tellen over hoor als ik die huidige jeugd bezigzie. Ik probeer dan maar even te denken aan al die volwassenen die ik vroeger een hartaanval bezorgd heb, en wees gerust, ik was nog nen brave...
          Groeten,
          Geert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
            Als ik 's morgens naar het werk rij, kom ik heel wat schoolgaande kinderen te fiets tegen.
            Wat mij opvalt is:
            - ze vaak roekeloos rijden.
            - SMS'en op de fiets.
            - MP3 luisteren.
            - vaak zonder licht rijden.
            - zelden een fluovestje of valhelm dragen.
            Als automobilist moet je dus zeéér op je hoede zijn. Ik zou het niet willen meemaken .
            Soms kan ik ook hetzelfde zeggen als fietser over de automobilist ....
            - ze vaak roekeloos rijden en het zelfs aandurven 120 km te doen waar 5O max toegelaten is
            - SMS's in de linkerhand of rechterhand achter het stuur
            - ze vaak denken koning, neen keizer te zijn en dus denken dat ze nooit fouten maken , alleen die arme sukkel op zijn fiets ...
            - vaak niet kunnen wachten op een groen licht alvorens de wagen vertrekt
            - nog effen harder op het pedaal duwen om toch het kruispunt door te kunnen zonder te moeten stoppen.
            - voorrang van rechts enkel geldt als zij van rechts komen ...
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
              Het zijn nu eenmaal kinderen en zelfs met de beste opvoeding thuis, de kick vna het gevaar en het ontdekken van de grenzen zal steeds de bovenhand halen.
              Als men in steden als Leuven over fietsers spreekt, dan spreekt men in 90% van de gevallen over volwassenen, zeker in het WE!
              En laat het nu net die volwassenen zijn die het meest de verkeersregels aan hun laars lappen.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Als men in steden als Leuven over fietsers spreekt, dan spreekt men in 90% van de gevallen over volwassenen, zeker in het WE!
                En laat het nu net die volwassenen zijn die het meest de verkeersregels aan hun laars lappen.
                Volledig akkoord, maar hoewel ze officieel volwassen zijn denk ik niet dat er veel mensen zijn die 18,19,20-jarigen als volwassen beschouwen. Sorry hoor, maar hoe je het ook draait of keert, het zijn nog kinderen.
                Maar nogmaals, ik praat dit niet goed, ik kan het enkel begrijpen.
                groeten,
                Geert

Comment

Dit zijn inderdaad pure misverstanden die een slechte afloop kunnen hebben, dit heeft niets met roekeloos rijgedrag te maken maar is een puur dom ongeval! Dat mensen wat teleurstellend reageren omdat hun nieuwe wagen een deuk heeft is ook wel te verstaan, hoe zou je zelf zijn. Natuurlijk mag je altijd minstens een sorry zeggen en met de andere iets inzitten ... nogal logisch!
                  Niet roekeloos . Kom zeg. Effe doorduwen om diene truck te paseren. Die mens was anders wel redelijk gehaast en nukkig omdat hij vertraging had opgelopen.

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                  Soms kan ik ook hetzelfde zeggen als fietser over de automobilist ....
                  - ze vaak roekeloos rijden en het zelfs aandurven 120 km te doen waar 5O max toegelaten is
                  - SMS's in de linkerhand of rechterhand achter het stuur
                  - ze vaak denken koning, neen keizer te zijn en dus denken dat ze nooit fouten maken , alleen die arme sukkel op zijn fiets ...
                  - vaak niet kunnen wachten op een groen licht alvorens de wagen vertrekt
                  - nog effen harder op het pedaal duwen om toch het kruispunt door te kunnen zonder te moeten stoppen.
                  - voorrang van rechts enkel geldt als zij van rechts komen ...
                  - Op het fietspad parkeren om de bakker binnen te gaan.
                  - De deur opengooien zonder te zien of er een fietser passeert.
                  - Een straat invliegen en daarbij de fietsers niet opmerkt die hij gaat kruisen.
                  - Soms zelf nog snel door het oranje vliegen om toch niet te hoeven aanschuiven.
                  - aan een rood licht op het middelste vak gaan staan (om links af te slaan) en toch rechtdoor rijden (vliegen) om iedereen voor te zijn.

En ik kan zo voort gaan.

Je kan natuurlijk ook zeggen dat ze dit in hun kindertijd geleerd hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                    Al een paar keer meegemaakt dat kinderen voor de kick snel voor mijn auto springen. Je zal ze maar raken - als automobilist ben je in zo'n geval altijd fout.

Vorige week ook meegemaakt: ik stap mijn voordeur uit (komt direct uit op voetpad) samen met mijn hond, en we worden net niet aangereden door een kind dat op de fiets over het voetpad rijdt. Verkeerde kant ook nog.

Kind is wel van zijn fiets gevallen van de schrik, hopelijk heeft ie er iets van geleerd
                    als de straat gevaarlijk is, heb ik liever dat mijn kinderen op het voetpad rijden!
                    "Its no use to cry over spilled milk - it's far worse if it's beer!"

Comment

Toch niet. Meestal 16 jarige die in groep wat jokken en bluffen. Later hebben ze een wagen waar hetzelfde mee gebeurd. Ik sta niet verstomd dat de verzekering hun duur verzekeren. Pure statistieken trouwens. Die verkeersdoden in het week-end waarbij jongeren het leven laten in het uitgangsleven is niet omdat men de verkeersregels heeft gerespecteerd (op een paar uitzonderingen na)
                      Last edited by powerkiller; 16 november 2009, 18:02.

Comment

Om effe terug te keren naar de TS zijn punt : schoolgaande jeugd ...
                        On-be-grij-pe-lijk dat de fietsers en in 't bijzonder de schoolgaande jeugd zonder licht rijdt.
                        Ik word er paranoia van 's ochtends en 's avonds. Op de buiten wonende merk ik ze slechts op het laatste nippertje op en dat is niet te wijten aan mijn snelheid.
                        Dit is èn de fout van de ouders èn de fout van de schooldirectie èn de fout van de politionele diensten en bijgevolg van de (gemeente)politiek. Alle sexy campagnes te spijt kunnen al die partijen - elk afzonderlijk zelfs (!) - al het verschil maken.
                        Ouders : controleer de fiets van je kinderen, het zijn gvd jouw kinderen die je o zo graag ziet ! Niet in orde : straf.
                        Schooldirectie : les verkeersopvoeding + controle fietsen bij binnenkomen school. Niet in orde : pakket maatregelen te voorzien gaande van waarschuwing t.e.m. straffen.
                        Politie : laten postvatten voor de schoolpoorten. Sancties voorzien van waarschuwingen tot verplicht volgen van lessen en eventueel als laatste middel de ouders treffen in hun portemenee.
                        Politiek (één letter verschil maar alla) : aangezien ze zich graag profileren ziehier dè manier. Stuur de politie op pad met de nodige folders en tralalala naar de scholen en doe het uitschijnen dat jij de kinderen persoonlijk beschermt.
                        Waarom aan fietsers geen gratis hesjes uitdelen en ze verplichten het te dragen als ze naar school gaan ? Mijn klein mannen dragen er verplicht een van de school bij uitstappen (naar zwembad enzo).
                        Ze krijgen één keer per jaar les over verkeersveiligheid mèt praktijkles. Initiatief van de politie. Wanneer de schooldirectie en de ouders diezelfde politie meerdere malen vraagt te posten aan de poort omdat er ouders zijn die zich als verkeerscowboys gedragen geeft die plots niet meer thuis. Tot zover de opvoeding ...

Tjerri

Comment

hier krijgen alle kinderen op de lagere scholen verkeersles en een verkeerdsexamen af te leggen op de fiets.
                          maar wat gebeurt er daarna???
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            maar wat gebeurt er daarna???
                            Dan zeggen veel ouders "Weeral 6€ batterijen, weeral een nieuw lampeke, weeral kosten voor de fietsmaker, ...".

een verkeerdsexamen af te leggen op de fiets
                            Daar zouden er hier veel in slagen, vooral de ouders.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                              Al een paar keer meegemaakt dat kinderen voor de kick snel voor mijn auto springen. Je zal ze maar raken - als automobilist ben je in zo'n geval altijd fout.
                              Sorry : maar van dat altijd in fout zijn, als er een zwakke weggebruiker in het spel is : dat klopt niet.

Als je er even de definitie van een zwakke weggebruiker bijhaalt :

De zwakke weggebruiker is de passagier, de voetganger en de fietser. Ze worden vergoed zonder dat er een fout moet worden bewezen die de aansprakelijkheid van de bestuurder van het voertuig betrokken bij het ongeval, in het gedrang brengt. Enige uitzondering: slachtoffers ouder dan 14 jaar die het ongeval en de gevolgen ervan hebben veroorzaakt, kunnen zich niet beroepen op de bepalingen die van toepassing zijn voor de zwakke weggebruiker.

Het klopt dus wel dat de verzekeraar quasi ALTIJD zal moeten betalen (onafhankelijk van de schuldvraag : wat ook de reden was dat bij het invoeren van die regel, de BA verzekeringen fors prijziger zijn geworden).
                              Sommige zwakke weggebruikers interpreteren dat alsof ze onkwetsbaar zouden zijn, maar dus zeker vanaf 15 jaar zouden ze beter 2x nadenken (en jonger trouwens ook...).
                              Volgens mij "wint" de auto, en wat ben je met wat verzekeringsgeld als het enkel dient om de 6 planken te betalen ???

Voor een autobestuurder lijkt het me toch wel van belang te zijn te weten of hij nu in fout is of niet (al is het maar om z'n geweten te sussen in het geval hij NIET in fout is). Dat zijn verzekering heeft betaald is dus hiervan GEEN indicatie.
                              Last edited by polleke_cgc; 16 november 2009, 19:24.
                              Groeten,

Polleke

Comment

en ook: als je een te voorzien object raakt met je auto, ben je in fout, maar ik denk dat je bij voor je auto springend jeugd toch wel kan aanvoeren dat je dit niet kon voorzien.
                                hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Working...
                                X