Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

juiste schrijfwijze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • juiste schrijfwijze

    Graag wil ik, zonder belerend te willen zijn, even een eitje kwijt.

    Ik kom heel veel op dit forum.
    En steeds weer stel ik onderstaande, vaak voorkomende schrijffouten vast:

    Het is namelijk niet: een camera verkeerD in goede staat, maar wel: een camera verkeerT in goede staat.
    En men bedoelD niet iets, maar wél: bedoelT. ("Bedoeld" met D wordt namelijk alleen gebruikt in de verleden tijd, en als voltooid deelwoord)

    Men maakt hier quasi even veel fouten tegen, als men fouten maakt met het woord "aantal".
    Dit woord is op zich namelijk al een meervoudsvorm. Dus als men het volgende schrijft, dan is dat verkeerd:
    "Een aantal messen zijn geslepen". het moet namelijk zijn: "een aantal messen IS geslepen"
    En zo zijn er nog wel een paar.
    Het is bijvoorbeeld "jouW fiets" en niet "jou fiets" (heb ik tot eigen scha en schande moeten leren ;-)

    Let wel!...Ik ben ook God niet hoor, maar ik stoor me wel een beetje aan dergelijke veel voorkomende foutjes, die makkelijk te vermijden zijn.
    En ik weet het: 't is hier "maar" een forum en geen Nederlandse les...gelukkig maar.

    Sorry, ik moest dit toch even kwijt.

    Laat jullie toorn nu maar nederdalen (als het "te" wordt dan zeg ik mijn abonnement op deze thread wel op.
    Last edited by dréten; 16 februari 2017, 12:36. Reden: tekst nog wat "gesubtiliseerd" ;-)

  • #2
    juiste schrijfwijze

    Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
    Let wel!...Ik ben ook God niet hoor, maar ik erger me wel aan dergelijke veel voorkomende foutjes, die makkelijk te vermijden zijn.
    Inderdaad, want voor en na drie puntjes laat men in principe een spatie. [emoji1]

    Maar er gebeuren vermoedelijk ook heel wat foutjes door te snel te zijn of een zin (deels) aan te passen waardoor het geheel niet meer klopt.

    Iedereen maakt wel eens een fout, maar niets om zich aan te ergeren.

    Edit: En een titel begint men in principe met een hoofdletter ... zoals elk eerste woord van een zin.
    Kwestie ook wat te commaneuken. [emoji1]
    Last edited by VerSeg; 15 februari 2017, 22:45.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: juiste schrijfwijze

      'Een aantal' als onderwerp, kan zowel door een enkelvoud als meervoud werkwoordsvorm gevolgd worden:

      Comment


      • #4
        Re: juiste schrijfwijze

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Inderdaad, want voor en na drie puntjes laat men in principe een spatie....[emoji1]
        Je bedoelt vóór een ellips of beletselteken. Helaas, pindakaas, achter een ellips mogelijk wel, maar niet ervoor.
        Trouwens, dat heeft op zich weinig met taal te zien, maar alles met interpunctie.

        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: juiste schrijfwijze

          Ik vind dit niet gepast Dré.

          U stoort zich aan mensen die de taal minder machtig zijn?
          U zou bv ook gehandicapten kunnen uitlachen omwille van hun gebreken.

          Mensen komen met gebreken en kiezen daar niet voor!
          Niet iedereen was de beste leerling in de klas. Niet iedereen heeft de kans gehad een goede leerkracht te hebben die het haarfijn en goed heeft uitgelegd.

          Beroepshalve zie ik veel mensen zeer zware fouten maken. Ik stoor mij daar niet aan, ik help die mensen.

          Nu ben ik mijn ei ook kwijt.

          Ik hoop dat je mijn betoog kan relativeren en dit niet moet leiden naar een openlijke ruzie.

          Comment


          • #6
            juiste schrijfwijze

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Je bedoelt vóór een ellips of beletselteken. Helaas, pindakaas, achter een ellips mogelijk wel, maar niet ervoor.
            Trouwens, dat heeft op zich weinig met taal te zien, maar alles met interpunctie.

            Het heeft er vooral mee te maken dat men geen commentaar op anderen moet geven als men zelf ook fouten maakt ... inderdaad, iedereen maakt fouten.

            En hoe men het ook noemt, voor de drie puntjes laat men geen spatie indien men een woord afbreekt, anders wel.
            Men heeft een kat, een hond, een konijn, ...
            Godverd...

            Na de drie puntjes kan wel meteen een leesteken volgen.

            Zie hier:

            Vind het antwoord op uw taalvraag.



            En het klopt dat het een beletselteken is, maar op school werd dit nooit zo genoemd ... men noemde het indertijd steeds drie puntjes.
            Last edited by VerSeg; 16 februari 2017, 00:34.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: juiste schrijfwijze

              Erger dan dit soort fouten is het intrinsieke verschil tussen woorden als:

              fysisch versus fysiek (hoe vaak gebruikt men dit niet verkeerd in het nieuws: overal hoor je fysisch, als er lichamelijk iets niet in orde is. Fysisch heeft namelijk te maken met fysica, dus natuurkundig)

              massaal versus massief (letterlijk uit het Engels "massive". Massief betekent uit één stuk zonder holte(s)).

              het foute: naar omlaag/omhoog i.p.v. het juiste: omlaag/omhoog of naar beneden/naar boven (De nieuwslezers/weermannen/weervrouwen maken deze fout ongelofelijk veel).

              gekwetst versus gewond (gekwetst als je zwaar beledigd bent en gewond als je fysiek een beschadiging hebt opgelopen).
              Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

              Comment


              • #8
                Re: juiste schrijfwijze

                De teneur van jullie antwoorden gaat tot nu in de richting van: als je zelf fouten maakt mag je anderen niet op hun fouten wijzen.
                In hoeverre moet men deze denkwijze dan wel hanteren, als ik vragen mag?

                Comment


                • #9
                  Re: juiste schrijfwijze

                  Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                  Ik vind dit niet gepast Dré.

                  U stoort zich aan mensen die de taal minder machtig zijn?
                  U zou bv ook gehandicapten kunnen uitlachen omwille van hun gebreken.

                  Mensen komen met gebreken en kiezen daar niet voor!
                  Niet iedereen was de beste leerling in de klas. Niet iedereen heeft de kans gehad een goede leerkracht te hebben die het haarfijn en goed heeft uitgelegd.

                  Beroepshalve zie ik veel mensen zeer zware fouten maken. Ik stoor mij daar niet aan, ik help die mensen.

                  Nu ben ik mijn ei ook kwijt.

                  Ik hoop dat je mijn betoog kan relativeren en dit niet moet leiden naar een openlijke ruzie.
                  Dit kan ik niet echt volgen. Het proberen schrijven zonder taal- en schrijffouten heeft niets, maar dan ook niets te maken met het uitlachen van gehandicapten ...
                  Dat we anderen wijzen op fouten is dat evenmin.
                  Je kan dit vergelijken met fotografie. Mensen plaatsen hier foto's en wanneer die niet goed zijn, of verbeterd kunnen worden doen we dat ook. De ene in een iets betere en stijl vollere tekst dan de andere, maar kritiek wordt gegeven. Lachen we daarom mensen uit ?
                  Indien je met de wagen rijdt en je rijdt door het rode licht, dan erger ik mij daar aan. Ben ik dan bezig met mensen uit te lachen ? Neen, en dit moet gezien in het geheel van regels. Het zou fijn zijn mocht iedereen die regels kunnen toe passen en het is even fijn als anderen er proberen voor te zorgen dat regels gevolgd worden.
                  Dat niet iedereen even vlot is met zijn pen is nu eenmaal zo en daar hebben we wel als taak ervoor te zorgen dat die persoon zijn schrijfvaardigheid optimaal leert te benutten. Bij fotografie doen we net hetzelfde. Maar daar schrijven we dan niet met een pen, maar met licht.
                  In "Iedereen beroemd" is er wekelijks een mooie en korte verklaring voor foutief gebruik van woorden. Subliem en heel leerrijk of verfrissend.
                  Het is al even erg wanneer ik een Engelse tekst, titel zie waar niet alleen spelfouten in staan, maar eveneens woorden die zelfs geen Engels zijn of Engels klinkende termen die je doen lachen.
                  "Je me suis roulé pierre morte dans un mur aveugle. Zut j'avais encore une montre." als voorbeeld. Oh, ja, dat is een Frans voorbeeld.
                  Helaas zijn er nu éénmaal zones waar regels op het eerste zicht, gezicht niet dienen gevolgd. Durft men daar dan even op fouten te duiden dan wordt het een hetze. (Merk op: zicht en gezicht kunnen beiden).
                  En er zijn woorden waar de schrijfvorm wel degelijk belangrijk is want fout gespeld krijgen ze een andere betekenis. Stijl, steil, vijl, veil ...
                  Of er nu een spatie moet tussen een woord en het vraagteken hangt vooral af van de leerschool die men heeft gelopen. Indertijd leerden we tijdens "typen" dat een spatie moest tussen een woord en het vraagteken. Dat er na een punt 2 spaties moesten en dat het beletselteken als samenvatting diende gezien van een reeks die zou volgen. Dus een spatie ervoor. Maar nogmaals, dit was afhankelijk van de leerschool.

                  Misschien is de term 'storen' niet de juiste omschrijving voor het probleem dat zich stelde, stelt en dient men eerder zeggen dat het spijtig is.
                  Last edited by Wim.Vanmaele; 17 februari 2017, 13:40.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Re: juiste schrijfwijze

                    Dat bedoel ik net Wim.
                    Alléén ..., jij maakt er meer je werk van ;-)
                    "Ik ben blij dat je in m'n team zit" ( Lydia Protut)

                    Comment


                    • #11
                      Re: juiste schrijfwijze

                      Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                      Let wel!...Ik ben ook God niet hoor, maar ik erger me wel aan dergelijke veel voorkomende foutjes, die makkelijk te vermijden zijn.
                      Misschien makkelijk voor jou maar niet voor iedereen?
                      Er zullen wel genoeg leden op dit forum zijn met een andere moedertaal? Sjappoo dat ze toch communiceren in het Nederlands?
                      Zou het hun irriteren als ze constant verbeterd worden? Ik denk het wel

                      Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                      En ik weet het: 't is hier "maar" een forum en geen Nederlandse les...
                      exactly!

                      Comment


                      • #12
                        Re: juiste schrijfwijze

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                        Misschien makkelijk voor jou maar niet voor iedereen?
                        Er zullen wel genoeg leden op dit forum zijn met een andere moedertaal? Sjappoo dat ze toch communiceren in het Nederlands?
                        Zou het hun irriteren als ze constant verbeterd worden? Ik denk het wel


                        exactly!
                        Voilà, dat is eveneens van toepassing op de kritieken op foto's hier. Zolang je zegt dat het mooi, goed, super is is er geen vuiltje aan de lucht, maar pas op indien je fouten probeert te duiden ...

                        Een mooi voorbeeld heb je in de kritieken die ik bij de vorige challenge-opdracht heb gegeven. 't Kot was te klein bij sommige, alhoewel weer anderen er toch heil in zagen.

                        eksaaktlie
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #13
                          Re: juiste schrijfwijze

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                          Misschien makkelijk voor jou maar niet voor iedereen?
                          Er zullen wel genoeg leden op dit forum zijn met een andere moedertaal? Sjappoo dat ze toch communiceren in het Nederlands?
                          Zou het hun irriteren als ze constant verbeterd worden? Ik denk het wel
                          Met alle respect.
                          Ik heb dit topic echt niet gestart om te irriteren hoor.
                          Ik deed het gewoon om te helpen met goeie raad.

                          Trouwens mijn Engels zal aan de andere kant van de lijn ook wel met de nodige glimlach ontvangen worden denk ik dan ;-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: juiste schrijfwijze

                            En tussen 'zijn' en '7D' staat normaal gezien een spatie.
                            Ah je leest wel ergere scheiffauten dan deze op een forum.

                            Comment


                            • #15
                              Re: juiste schrijfwijze

                              Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                              En tussen 'zijn' en '7D' staat normaal gezien een spatie.
                              Hola! Da's dichterlijke vrijheid.
                              Nu ga je wel echt op zoek om met te kunnen pakken hé, Stefan ;-)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                              Ah je leest wel ergere scheiffauten dan deze op een forum.
                              Weet ik wel. En dan?

                              Comment

                              Working...
                              X