Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Installatie IP camera ( long story ;)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Installatie IP camera ( long story ;)

    Het zal een lang draadje worden, maar alhoewel ik niet veel kaas van ICT heb gegeten, zou ik dit toch zelf ( with a little help from my friends ) willen oplossen.

    Eerst wat info:
    =========
    Ik heb net een FOSCAM FI 9831W gekocht.

    - ik zit bij TELENET
    - in mijn bureau staat nog een LINKSYS N300
    - de camera gebruik ik draadloos, dus zonder utp-kabel ingeplugd. ( kan niet anders wegens onvoldoende dekking v/d camera )

    (maar ik zie niet goed hoe die nu werkt: via de Telenet router of via de LINKSYS router ?)


    Werkt op het thuisnetwerk perfect, maar ik wil er ook met de laptop en/of met de gsm bv. van op mijn werk aankunnen.
    Daartoe dien ik PORT FORWARDING in te schakelen.
    Bon, deze dummie porbeert dan de video van FOSCAM te volgen:

    Foscam HD Cameras - Port ForwardingThis tutorial shows you how to see your camera remotely from any outside network, which requires port forwarding. Forwardi...


    1) Eerste "ongelijkheid"

    Op 1:13 spreken ze in het filmpje van HTTP Port en Media Port

    Ik zie echter HTTP Port en HTTPS Port ????

    ===> Is HTTPS Port hetzelfde als Media Port ?

    2) Bon, ik ga daarvan uit en volg de rest van het filmpje ( Ik pas de HTTP aan naar een 4-digit getal en laat de HTTPS Port verder ongemoeid )
    Ik SAVE dat en na een minuutje is dat correct aangepast.

    Ik log opnieuw in en via het programma IP Camera Search Tool log ik in op mijn router.
    ( in het filmpje op 5:56 )

    Ik klik op NETWORK CONFIGURATION en daar moet ik zien op welke GATEWAY ik ben.
    Maar .....daar staat NIETS ( allemaal "nullen" )

    Dus ik zit vast....

    Heeft dit te maken met het feit dat mijn camera geen FIXED IP adres heeft ?
    Maar....( sorry voor de domme vragen )

    - Hoe geef ik de camera een FIXED IP adres en hoe zie ik dat ik geen conflicten met een ander apparaat genereer ???
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Installatie IP camera ( long story

    Je router zal via DHCP IP-adressen geven aan gebruikers die inloggen op deze router. De meester routers beginnen pas IP adressen toe te kennen boven een bepaalde waarde zoals 192.168.1.100 en dit tot 192.168.1.255.
    Alles tussen 192.168.1.0 en 192.168.1.99 kan je gebruiken om andere gebruikers te laten inloggen op deze router (vast dan wel WiFi).

    De gateway is het adres van je router.

    De S in HTTPS staat voor secure en heeft niks te maken met Mediaport.
    Hier de eerste hit in Google ivm Mediaport (en dit in verband van Ip beveiligingscamera's):

    Comment


    • #3
      Re: Installatie IP camera ( long story

      Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
      Je router zal via DHCP IP-adressen geven aan gebruikers die inloggen op deze router. De meester routers beginnen pas IP adressen toe te kennen boven een bepaalde waarde zoals 192.168.1.100 en dit tot 192.168.1.255.
      Alles tussen 192.168.1.0 en 192.168.1.99 kan je gebruiken om andere gebruikers te laten inloggen op deze router (vast dan wel WiFi).

      De gateway is het adres van je router.

      De S in HTTPS staat voor secure en heeft niks te maken met Mediaport.
      Hier de eerste hit in Google ivm Mediaport (en dit in verband van Ip beveiligingscamera's):
      http://answers.yahoo.com/question/in...3010200AAKWkuK
      Ahum...effe slikken...
      Waar moet ik dat IP adres aanpassen, Sultana ? In de soft van mijn camera ?
      Of moet ik naar de router van Telenet ?
      ( Wellicht lig je nu te rollen van het lachen, maar ik ken hier echt niets van.... )
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #4
        Re: Installatie IP camera ( long story

        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
        Ahum...effe slikken...
        Waar moet ik dat IP adres aanpassen, Sultana ? In de soft van mijn camera ?
        Of moet ik naar de router van Telenet ?
        ( Wellicht lig je nu te rollen van het lachen, maar ik ken hier echt niets van.... )
        Ik veronderstel dat ik in de camera-soft moet zijn ?

        IP-adres

        OBTAIN FROM DHCP uitschakelen ?
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Re: Installatie IP camera ( long story

          Inderdaad, kort gezegd is DHCP een stuk software op je router die aan inloggende gebruikers zelf een IP adres zal toekennen, iets wat dus bij een camera iets moeilo-ijker te achter halen is en je eigenlijk ook niet wil.
          Ga je dat uitvinken moet je dan alles kunnen invullen (IP adres, SUBNET mask, gateway, ...)

          Comment


          • #6
            Re: Installatie IP camera ( long story

            Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
            Inderdaad, kort gezegd is DHCP een stuk software op je router die aan inloggende gebruikers zelf een IP adres zal toekennen, iets wat dus bij een camera iets moeilo-ijker te achter halen is en je eigenlijk ook niet wil.
            Ga je dat uitvinken moet je dan alles kunnen invullen (IP adres, SUBNET mask, gateway, ...)
            OK, Thx, zo gedaan.

            Bij GATEWAY en DNS SERVER stond niets: ik heb daar twee keer 192.168.1.1 ingevuld.
            Is dat OK ? Enfin alles werkt toch nog.
            Goed, ik zal nu proberen het filmpje verder te volgen.

            Alleszins reeds héél erg bedankt, Sultana !
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #7
              Re: Installatie IP camera ( long story

              Geraak niet verder.
              Morgen met een fris hoofd eens opnieuw proberen.
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment


              • #8
                Re: Installatie IP camera ( long story

                maakt die camera dan niet een adres aan waar je naar toe kan, bv http://b2439.xipcam.com:3500
                waar dan het achterste getal de poort is waar je op binnen komt, die overigens boven de 2000 moet liggen of zo iets.
                de onderste poorten zitten dicht bij telenet.
                dan in je router ook port forwarding inschakelen naar het juiste ip adres van je cam, die uiteraard vast is.
                als die wisselt kom je er nooit in.

                oh ja, als je hem op de router aanmeldt moet je ook forwarding doen op je telenet modem via mijn telenet.
                Last edited by rufus1964; 6 december 2013, 07:45.
                Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                Comment


                • #9
                  Re: Installatie IP camera ( long story

                  ik heb die video nu niet bekeken.

                  In principe is dat heel simpel.

                  - Het apparaat dat je via http wilt benaderen geef je 'n vast IP adres. Dat doe je in het menu van de foscam.
                  - Ga naar je router config en stuur dat vast adres met de poort door (naar de www). Bij mij is dat 192.168.1.240:88

                  Nu moet je dat nog linken met 'n dyndns server.
                  Ik gebruik no-ip. Voor mijn NAS gebruik ik "nas-w00ha.hopto.org" en voor mijn "foscam-black.no-ip.org" van kunnen maken.
                  Als je via no-ip een host toevoegt dan neem ik aan wat je daar moet invullen.
                  Zoek op via whatsmyip of dergelijke wat je huidig IP is.
                  Vink vanboven aan dat je port redirect doet op 80.
                  Vul je huidig IP adres in en daaronder de poort waarop je camera staat.

                  Dus om samen te vatten:
                  Je cam heeft 'n vast IP adres met per camera één poort.
                  Dit adres moet je forwarden in je router.
                  De dyndns server of host (no-ip) linkt je huidig IP adres aan een domain naam.

                  En nu heel belangrijk...heb geduld...soms kan je 15 min wachten vooraleer hij reageert.

                  Zo ziet er dat bij mij uit

                  Comment


                  • #10
                    Re: Installatie IP camera ( long story

                    Voor een camera dat je van buitenuit wil bereiken kan je best een vast IP-adres configureren en in de Linksys moet je portforwarding configureren.
                    Als je via Telenet werkt moet je in de Linksys wel een poort kiezen die ze niet dichtgedraaid hebben en niet voor iets anders in gebruik is ... voorbeeld 50080 en als protocol "beide" (TCP & UDP)
                    Bij mijn Linksys staat dat bij "Toepassingen & Games" => Doorsturen één poort.
                    Uw camera kan je dan van buitenaf bereiken via uw IP-adres dat je van Telenet kreeg gevolgd door dubbelpunt en de poort.
                    Wat uw IP-adres is kan je vinden via http://www.whatismyipaddress.com voorbeeld 94.255.80.12
                    Om uw camera dan te benaderen van buitenuit is dat http://94.255.80.12:50080 (voorbeeld hé).
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Installatie IP camera ( long story

                      Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
                      maakt die camera dan niet een adres aan waar je naar toe kan, bv http://b2439.xipcam.com:3500
                      waar dan het achterste getal de poort is waar je op binnen komt, die overigens .
                      Ja, de camera maakt een adres aan, en dat werkt, maar dus alleen hier thuis.
                      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                      Si non, on devient bonbon
                      Et les gens nous mangent !"

                      Comment


                      • #12
                        Re: Installatie IP camera ( long story

                        Update: ik ga dit even moeten bevriezen, want mijn madam is de kerstboom aan het versieren en heeft de cam losgekoppeld.
                        Zodra ik weer in de living mag prul ik verder.
                        Echt mannen, dit is chinees voor mij hoor....maar we blijven proberen
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment


                        • #13
                          Re: Installatie IP camera ( long story

                          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                          Ja, de camera maakt een adres aan, en dat werkt, maar dus alleen hier thuis.
                          Als je het ook van buiten wil doen werken MOET je zoals eerder aangehaald een poort doorsturen (port forwarding) in uw Linksys router en dan werkt dat van buitenaf ook.
                          Van buitenaf zal het op het Telenet IP-adres zijn wel te verstaan, niet uw intern IP-adres.
                          Zo moeilijk is het ook niet, ge moet het gewoon één keer gedaan of gezien hebben.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Installatie IP camera ( long story

                            Was je trouwens tevreden over die IP camera? Ik overweeg hetzelfde model of toch de opvolger daarvan te kopen

                            Comment

                            Working...
                            X