Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Informatie gevraagd voor spandoek (dringend)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Informatie gevraagd voor spandoek (dringend)

    Voor onze zaak ga ik spandoeken laten maken die je nu veel ziet in zo'n ijzeren frame.

    Het doek is 200cm x 400cm groot.

    Het bestand moet doorgestuurd worden in photoshop met een resolutie van 300 dpi.


    Nu is mijn vraag , hoe groot moet ik mijn afbeelign maken?

    Wanneer ik die zet op hoogte 200 cm en breedte op 400 cm slaat heel de boel tilt.
    Zelfs als ik de helft of 1/3 pak blijft alles steeds vastlopen bij de kleinste bewerking.


    Wie kan mijn helpen.
    Iets vragen wat je niet weet, is je even schamen. Iets niet vragen, zodat je het antwoord nooit weet, is je voor altijd schamen.
    De domste mensen zijn de mensen die denken dat ze alles weten.

  • #2
    Re: Informatie gevraagd voor spandoek (dringend)

    Man, man man : 300DPI...
    100 % zeker van ?

    Even rekenen : 300 DPI = 11.8 puntjes/mm.

    400 cm. = 4000 mm. = 47200 punten
    200 cm. = 2000 mm. = 23600 punten

    Levert een beeld op van 1.113.920.000 punten.

    Als elk puntje 24 bits inneemt (3 bytes), heb je dus een beeldje van 3.1 GB...

    Als je PC slecht 2 GB heeft zitten, zal je dus efjes geduld moeten hebben om dat beeldje zelfs maar gewoon in te lezen...

    Een poster op dat formaat bekijk je niet als een foto van 15x11 cm hé. Daar zit je op een behoorlijk grote afstand van. Het is dus compleet zinloos die op een dergelijk resolutie door te spelen.
    Gebruik gewoon het aantal beeldpunten zoals het van je camera komt, en je zal daar echt geen problemen mee hebben. Die bijkomende beeldpunten ontstaan trouwens toch door interpolatie, en eigenlijk bevatten die dus GEEN bijkomende informatie...
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #3
      Re: Informatie gevraagd voor spandoek (dringend)

      Leyton, moet je wel de afbeelding doorsturen op ware grootte?

      Toch eens vragen aan de makers van de spandoeken.

      Mijn ouders hebben vrienden die dit soort spandoeken maken (oa voor kinepolis en H&M), ik zal daar eens mijn licht opsteken.
      Wat zou ik missen als ik er zelf niet was?

      Comment


      • #4
        Re: Informatie gevraagd voor spandoek (dringend)

        Zulke spandoeken worden niet op 300 dpi afgedrukt.
        Ga er maar eens van kortbij naar kijken en trek zelf conclusies.
        Vermoedelijk zet de drukker zelf het beeld in de vereiste resolutie.
        Vraag aan de drukker welke pixelafmetingen hij minimaal nodig heeft voor het spandoek.

        T.

        Comment


        • #5
          Re: Informatie gevraagd voor spandoek (dringend)

          Ik dacht dat je voor zulke grote afbeeldingen geen rasterprogramma (photoshop) moet gebruiken maar een vectorprogramma (illustrater). Kwestie van scherpe randen te behouden. Het verschil : http://nl.wikipedia.org/wiki/Vectortekening
          Ik denk dat de drukker gewoon een ontwerp ,eventueel in PS gemaakt, wil om als voorbeeld te dienen. Welke zij dan nadien zullen herwerken in een vectorprogramma.

          mvg,
          Geert

          Comment


          • #6
            Re: Informatie gevraagd voor spandoek (dringend)

            Je kan best aan diegene die de spandoeken drukt vragen welke resolutie hij moet hebben.

            Zelf laat ik regelmatig spandoeken maken en digitale prints op groot formaat (ook 2 meter hoog of 4 meter breed).

            Gedrukt wordt dan op 150dpi op ware grootte.
            Je kan je opmaak dan doen op ware grootte (4x2 meter) in Photoshop en 150 dpi instellen, maar je kan ook de opmaak doen op bv de helft van de ware grootte (2x1 meter) en je dpi dan verdubbelen naar 300 dpi. De kwaliteit van het eindresultaat blijft hetzelfde.

            Wat vectorieel betreft... Als je in de opmaak teksten gebruikt, dan zou ik je aanraden om de opmaak te doen in een vectorieel programma (Illustrator). Je maakt hierin de teksten en je importeert je kant-en-klare foto in het illustrator-document. Voordeel van deze werkwijze is dat straks bij het drukken de teksten "absoluut scherp" blijven. Voor afmetingen en opmaak geldt hetzelfde verhaal als bij Photoshop.

            Succes.

            Comment


            • #7
              Re: Informatie gevraagd voor spandoek (dringend)

              Je kan hier meer info vinden: http://www.encounters.be/printingwor...anleveren.html

              Kleine digital prints worden op 720dpi, grotere prints op 360dpi geprint en hele grote zelfs nog veel minder, met raster van paar mm groot

              Voor een spandoek groter dan een paar meters mag je zelfs 50dpi nemen ware grootte.
              Neem diagonaal x 1,5 als regel voor de kijkafstand.
              GlamStar models en photographers

              Comment


              • #8
                Re: Informatie gevraagd voor spandoek (dringend)

                Ik maar regelmatig zulke doeken op.
                Als resolutie mag je 500 dpi aanhouden, op schaal 1/10.
                Dat is 50 dpi op ware grootte.

                Als je computer het aankan en het bestand niet te groot zal worden, mag je 720 dpi hanteren op schaal 1/10, of 72 dpi op ware grootte.
                Fuji FinePix S100fs

                Comment

                Working...
                X