Gisteren zaterdag ging ik shoppen in Hasselt. In de schoenwinkel Shoe Discount in de St.Jozefsstraat (TT-wijk) kocht ik een paar schoenen (géén soldenartikel).
Aan de kassa was het druk en was de eerste verkoopster bezig met afrekenen en de andere met schoenen aan het inpakken. Men vroeg mij om alvast te betalen terwijl de andere verkoopster de beveiligingsbol eraf haalde. En blijkbaar zat er in de voetzool ook nog een verborgen beveiliging want die probeerde men ook te deactiveren door met de schoenen op een bepaalde plaats over de toonbank te schuiven.
Dit laatste lukte blijkbaar niet, men is daar even mee bezig geweest en op de duur waren ze er met drie verkoopsters en de uitbater ermee bezig maar zonder resultaat. Steeds kreeg men een fluitsignaal. De schoenen hebben ze in alle kanten gebogen en gewrongen, zonder resultaat. Ze hebben zelfs enkele keren met een naald de voetzool doorboord (waar die beveiliging zou zitten) maar het fluitsignaal bleef telkens men de schoenen over het magnetisch veld bewoog. Ik kon de schoenen zo meenemen, maar dit zou betekenen dat ik voortaan met mijn schoenen in gelijk welke winkel steeds een alarm zou veroorzaken. Dat wou ik dus niet.
Ze stelden dan voor dat ik zelf eens kon proberen om bij thuiskomst de schoenen gedurende een paar seconden in de microgolfoven
te steken. Dat zou de beveiliging ook wel deactiveren.
Maar ik vond dit ook geen optie. Ik wou gewoon een goed product hebben, daar betaalde ik trouwens ook voor. Men is dan gaan kijken in de voorraad voor een ander paar schoenen in dezelfde maat van hetzelfde type, maar blijkbaar hadden ze maar één paar meer, het mijne...
"Tja", zei men, "wat gaat u doen meneer?"
Ik zei dus dat ik de bewuste schoenen als ze niet in orde waren zeker niet zo wou hebben. Vond men zelfs logisch.
Ik zei dat het jammer was, maar dat de verkoop dan niet doorging.
Vond men ook logisch.
Ik zei dat ik dus dan graag mijn geld terug kreeg dat ik net had betaald.
Maar hier was géén sprake van volgens de uitbater. Ik kreeg een 'Tegoedbon'
en dat was het. Er werd bij hem in de zaak nooit geld terug gegeven !!!
Ik argumenteerde dat ik niets had terug gebracht, dat ik nog aan de kassa stond om mijn schoenen in ontvangst te nemen en dat ik een paar minuten in afwachting al had betaald... Ik had de schoenen na het passen zelfs niet meer in handen gehad! "Niets mee te maken", zei de uitbater, "terugbetalen is uitgesloten. Enkel een Tegoedbon ..."
Tja, en dan hoor je Yvo Mechels van Testaankoop in je hoofd over de rechten van de consument, maar wàt doe je op dat moment dan. Beter gezegd, wàt kàn je doen. Je kan NIETS...
Je voelt je op dat moment volkomen machteloos, bedrogen en OPGELICHT...
Ik neem het woord 'diefstal van mijn geld' niet in de mond, maar we zijn er niet ver af....
(eind van het verhaal, ik heb in een andere winkel van ShoeDiscount de bewuste schoenen gevonden en kunnen 'betalen' met de Tegoedbon). Dààr waren ze wél vriendelijk !
Maar ik blijf absoluut met een "wrang" gevoel zitten over de praktijken van de ShoeDiscount winkel in de St.Jozefstraat in Hasselt...
Aan de kassa was het druk en was de eerste verkoopster bezig met afrekenen en de andere met schoenen aan het inpakken. Men vroeg mij om alvast te betalen terwijl de andere verkoopster de beveiligingsbol eraf haalde. En blijkbaar zat er in de voetzool ook nog een verborgen beveiliging want die probeerde men ook te deactiveren door met de schoenen op een bepaalde plaats over de toonbank te schuiven.
Dit laatste lukte blijkbaar niet, men is daar even mee bezig geweest en op de duur waren ze er met drie verkoopsters en de uitbater ermee bezig maar zonder resultaat. Steeds kreeg men een fluitsignaal. De schoenen hebben ze in alle kanten gebogen en gewrongen, zonder resultaat. Ze hebben zelfs enkele keren met een naald de voetzool doorboord (waar die beveiliging zou zitten) maar het fluitsignaal bleef telkens men de schoenen over het magnetisch veld bewoog. Ik kon de schoenen zo meenemen, maar dit zou betekenen dat ik voortaan met mijn schoenen in gelijk welke winkel steeds een alarm zou veroorzaken. Dat wou ik dus niet.
Ze stelden dan voor dat ik zelf eens kon proberen om bij thuiskomst de schoenen gedurende een paar seconden in de microgolfoven

Maar ik vond dit ook geen optie. Ik wou gewoon een goed product hebben, daar betaalde ik trouwens ook voor. Men is dan gaan kijken in de voorraad voor een ander paar schoenen in dezelfde maat van hetzelfde type, maar blijkbaar hadden ze maar één paar meer, het mijne...
"Tja", zei men, "wat gaat u doen meneer?"
Ik zei dus dat ik de bewuste schoenen als ze niet in orde waren zeker niet zo wou hebben. Vond men zelfs logisch.
Ik zei dat het jammer was, maar dat de verkoop dan niet doorging.
Vond men ook logisch.
Ik zei dat ik dus dan graag mijn geld terug kreeg dat ik net had betaald.
Maar hier was géén sprake van volgens de uitbater. Ik kreeg een 'Tegoedbon'

Ik argumenteerde dat ik niets had terug gebracht, dat ik nog aan de kassa stond om mijn schoenen in ontvangst te nemen en dat ik een paar minuten in afwachting al had betaald... Ik had de schoenen na het passen zelfs niet meer in handen gehad! "Niets mee te maken", zei de uitbater, "terugbetalen is uitgesloten. Enkel een Tegoedbon ..."
Tja, en dan hoor je Yvo Mechels van Testaankoop in je hoofd over de rechten van de consument, maar wàt doe je op dat moment dan. Beter gezegd, wàt kàn je doen. Je kan NIETS...
Je voelt je op dat moment volkomen machteloos, bedrogen en OPGELICHT...

Ik neem het woord 'diefstal van mijn geld' niet in de mond, maar we zijn er niet ver af....
(eind van het verhaal, ik heb in een andere winkel van ShoeDiscount de bewuste schoenen gevonden en kunnen 'betalen' met de Tegoedbon). Dààr waren ze wél vriendelijk !
Maar ik blijf absoluut met een "wrang" gevoel zitten over de praktijken van de ShoeDiscount winkel in de St.Jozefstraat in Hasselt...
Comment