Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iMac

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: iMac

    Tuurlijk is dat een geschikt model. Ik ben absoluut voorstander van de verdubbeling van je RAM tot 16GB, gezien het 'probleem' om achteraf aan te vullen.
    Ik kan je geen advies geven wat betreft SSD of fusion drive, gezien voor mij deze technologie nog te nieuw is, of ik te oud. Ik heb vorige zomer nog geopteerd voor een klassieke, zij het snelle (7200rpm) 1TB harde schijf.
    Een vraagje voor de kenners van de nieuwe technologie: acht je het mogelijk om op een later tijdstip dan aankoop een klassieke HD te (laten) vervangen door een fusion drive?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #17
      Re: iMac

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Een vraagje voor de kenners van de nieuwe technologie: acht je het mogelijk om op een later tijdstip dan aankoop een klassieke HD te (laten) vervangen door een fusion drive?
      Zeg wel "laten vervangen" want het OS staat op een verborgen partitie op de HDD, maar waarom zou dat niet kunnen?
      Mocht iemand zomaar zijn HDD vervangen door een FD dan is hij zijn OS kwijt. (Het OS wordt niet meer op DVD geleverd zeker?)
      Of je die HDD kan klonen naar een FD weet ik niet,
      Aan TS, een FD is zeker de moeite waard, alles zal veel sneller opstarten en afsluiten.
      Last edited by Red Falcon; 28 januari 2014, 22:49.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #18
        Re: iMac

        Je kunt met Carbon Copy Cloner de volledige inhoud van je harde schijf clonen; of je dat zomaar naar een fusion drive kunt doen is een andere kwestie, en ik zal eerst nog moeten bestuderen hoe zo'n FD in mekaar steekt.
        Het klopt dat het OS niet meer op DVD geleverd wordt, maar bv Mavericks was gratis te downloaden van Apple (op voorwaarde dat je minimum Snow Leopard (10.6), Lion (10.7) of Mountain Lion (10.8) had).
        Wat je in feite downloadt is een volledige installer; het komt er gewoon op neer deze apart op te slaan (want als je zonder nadenken onmiddellijk aan de slag gaat, zal de installer na installatie automatisch verdwijnen).
        Ik werk nog met 10.8.5, maar ben bijna klaar (op een clone van mijn huidige harde schijf na - om eventueel de stap terug te zetten) om de upgrade te doen.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #19
          Re: iMac

          Les, en ook TS, bekijk DEZE link eens en vooral het filmpje onderaan de pagina.
          Het is een videotest tussen een HDD en een FD. Niet verschieten van het verschil tussen beiden hé.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #20
            Re: iMac

            Da's inderdaad verbazend!
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #21
              Re: iMac

              Amai, die 200 euro lijken me dan wel de moeite!
              Bedankt voor de info
              Beelden maken is plezant!

              Comment


              • #22
                Re: iMac

                Die fusion drive is gewoon een combinatie van een 128GB SSD en een harddisk in 1 volume. Dus het ding vult eerst de SSD, maar als die vol geraakt zorgt de controller ervoor dat de meest gebruikte bestanden op de SSD blijven, en rest verhuist naar de harddisk.
                Voor de computer is dat eigenlijk gewoon 1 harddisk, en het wordt ook zo gebruikt. Het zou dus helemaal geen probleem mogen zijn om een harddisk te clonen naar zo'n fusion disk.

                Die test vind ik wel geen eerlijke vergelijking geven : Als je wil vergelijken, moet je dat doen met het snelste type harddisk, en een 5400 tr./min versie is nu niet bepaald het snelste. Een beetje harddisk haalt voor grote bestanden evengoed een 150 MB/s. Voor kleine bestanden is een SSD vele malen sneller (voornamelijk door de veel lagere toegangssnelheid van zo'n ding).

                Persoonlijk heb ik liever een aparte SSD en een aparte harddisk. Ik bepaal liever zelf wat waar thuis hoort...
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #23
                  Re: iMac

                  Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  Die fusion drive is gewoon een combinatie van een 128GB SSD en een harddisk in 1 volume. Dus het ding vult eerst de SSD, maar als die vol geraakt zorgt de controller ervoor dat de meest gebruikte bestanden op de SSD blijven, en rest verhuist naar de harddisk.
                  Voor de computer is dat eigenlijk gewoon 1 harddisk, en het wordt ook zo gebruikt. Het zou dus helemaal geen probleem mogen zijn om een harddisk te clonen naar zo'n fusion disk.

                  Die test vind ik wel geen eerlijke vergelijking geven : Als je wil vergelijken, moet je dat doen met het snelste type harddisk, en een 5400 tr./min versie is nu niet bepaald het snelste. Een beetje harddisk haalt voor grote bestanden evengoed een 150 MB/s. Voor kleine bestanden is een SSD vele malen sneller (voornamelijk door de veel lagere toegangssnelheid van zo'n ding).

                  Persoonlijk heb ik liever een aparte SSD en een aparte harddisk. Ik bepaal liever zelf wat waar thuis hoort...
                  Akkoord met de vergelijking: ik ben vorig jaar ook voor een 7200rpm gegaan, niet voor de tragere. En wat je persoonlijke voorkeur betreft: ik dacht niet dat de iMac (waarover het hier toch gaat) die optie had. Wel?
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #24
                    Re: iMac

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Die fusion drive is gewoon een combinatie van een 128GB SSD en een harddisk in 1 volume. Dus het ding vult eerst de SSD, maar als die vol geraakt zorgt de controller ervoor dat de meest gebruikte bestanden op de SSD blijven, en rest verhuist naar de harddisk.
                    Voor de computer is dat eigenlijk gewoon 1 harddisk, en het wordt ook zo gebruikt. Het zou dus helemaal geen probleem mogen zijn om een harddisk te clonen naar zo'n fusion disk.

                    Die test vind ik wel geen eerlijke vergelijking geven : Als je wil vergelijken, moet je dat doen met het snelste type harddisk, en een 5400 tr./min versie is nu niet bepaald het snelste. Een beetje harddisk haalt voor grote bestanden evengoed een 150 MB/s. Voor kleine bestanden is een SSD vele malen sneller (voornamelijk door de veel lagere toegangssnelheid van zo'n ding).

                    Persoonlijk heb ik liever een aparte SSD en een aparte harddisk. Ik bepaal liever zelf wat waar thuis hoort...
                    De algoritmes die gebruikt worden zijn net iets slimmer dan hoe jij ze beschrijft. Bestanden die veel gelezen worden, komen op de ssd en de ssd dient ook als buffer voor het wegschrijven. Ik vind dit een beter systeel dan een losse ssd met hdd. Verder werden er geruime tijd 5400rpm schijven in macbooks en imacs gebruikt, dus ik vind het nog niet zo'n verkeerde vergelijking.

                    Comment


                    • #25
                      Re: iMac

                      De iMac 21,5" wordt inderdaad met een SATA HDD van 5.400rpm geleverd, dus is dit filmpje wel degelijk een eerlijke vergelijking.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #26
                        Re: iMac

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        De iMac 21,5" wordt inderdaad met een SATA HDD van 5.400rpm geleverd, dus is dit filmpje wel degelijk een eerlijke vergelijking.
                        Is niet direct een keuze waar Apple fier kan op zijn, hé... "Laptophardware" proppen in een desktopPC is in mijn ogen nog altijd not done. Die 5400 tr. harddisk kan je vandaag nog in een USB 2.0 case proppen, maar voor die rest zouden die dingen geen bestaansrecht meer mogen hebben. Het prijsverschil met een 7200 tr. versie is belachelijk laag...
                        De manier waarop ik die "controller" beschrijf is weldegelijk juist : eerst wordt die SSD gebruikt, en als die volgeraakt worden de minst gebruikte bestanden op de harddisk gezet. Die wordt inderdaad ook als cache gebruikt, maar je zal meer "leute" hebben van een snellere 7200 tr. harddisk dan van dat cache geheugen. Als die SSD vol begint te geraken, kom je toch terecht op de bottleneck van die harddisk.
                        Daarnaast stel ik me ook vragen bij de betrouwbaarheid van zo'n systeem : als je het grootste deel van je data zowel over SSD als harddisk stuurt. Het aantal schrijfbewerkingen van een SSD zijn nu eenmaal beperkt...
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #27
                          Re: iMac

                          Ik heb mijn persoonlijke redenen om de fusion drive (of een combo SSD+HD) boot voorlopig van me af te houden; ondermeer de diagnostische tools waarop ik nu vertrouw (o.a. DiskWarrior, DriveGenius, TechTool…), zijn die al aangepast aan de nieuwe technologie? En hoe zit het met het maken van een clone van de volledige schijfinhoud? Enz.
                          Ook de prijs zal nog dalen terwijl de efficiëntie en capaciteit zullen stijgen. Een Mac van zeg maar 3-4 jaar van nu zal waarschijnlijk geen bewegende delen meer bevatten, net zoals de iPad nu al 'statisch' is.
                          Uiteindelijk ook de vraag die ik boven gesteld heb (heb ik intussen ook op een Engels Mac-forum voorgelegd): acht je het mogelijk om op een latere tijdstip een bestaande HD te vervangen door een fusion?
                          Voor de nieuwere iMacs is het antwoord niet zo eenvoudig: in een 27-inch eventueel wel (al heb je daar geen overdaad aan vrije ruimte), Mac-mini of MacPro geen probleem, maar de iMac 21,5-inch waarvan in deze topic sprake is: wellicht niet, omdat je daar (in principe-sommigen kunnen ALLES!) zelfs geen RAM kunt bijsteken.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #28
                            Re: iMac

                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Ik heb mijn persoonlijke redenen om de fusion drive (of een combo SSD+HD) boot voorlopig van me af te houden; ondermeer de diagnostische tools waarop ik nu vertrouw (o.a. DiskWarrior, DriveGenius, TechTool…), zijn die al aangepast aan de nieuwe technologie? En hoe zit het met het maken van een clone van de volledige schijfinhoud? Enz.
                            Ook de prijs zal nog dalen terwijl de efficiëntie en capaciteit zullen stijgen. Een Mac van zeg maar 3-4 jaar van nu zal waarschijnlijk geen bewegende delen meer bevatten, net zoals de iPad nu al 'statisch' is.
                            Uiteindelijk ook de vraag die ik boven gesteld heb (heb ik intussen ook op een Engels Mac-forum voorgelegd): acht je het mogelijk om op een latere tijdstip een bestaande HD te vervangen door een fusion?
                            Voor de nieuwere iMacs is het antwoord niet zo eenvoudig: in een 27-inch eventueel wel (al heb je daar geen overdaad aan vrije ruimte), Mac-mini of MacPro geen probleem, maar de iMac 21,5-inch waarvan in deze topic sprake is: wellicht niet, omdat je daar (in principe-sommigen kunnen ALLES!) zelfs geen RAM kunt bijsteken.
                            Er bestaan ook hybride-schijven : dat zijn harddisks waar een deel SSD is ingebouwd dat als cache gebruikt wordt. Eigenlijk doet dat krek hetzelfde als die fusion-drive, maar die SSD-"cache" is kleiner (ergens een 30 GB of zo). Voor de PC is dat een gewone schijf, de controller om die hybride functies te doen zit dus op de harde schijf zelf.
                            De werking is identiek (met als nadeel dat het SSD deel dus kleiner is).
                            Je kan trouwens perfect zo'n fusion nadien installeren (als er plek genoeg is...) : de manier om te clonen is makkelijk op het internet terug te vinden.
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • #29
                              Re: iMac

                              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                              Er bestaan ook hybride-schijven : dat zijn harddisks waar een deel SSD is ingebouwd dat als cache gebruikt wordt. Eigenlijk doet dat krek hetzelfde als die fusion-drive, maar die SSD-"cache" is kleiner (ergens een 30 GB of zo). Voor de PC is dat een gewone schijf, de controller om die hybride functies te doen zit dus op de harde schijf zelf.
                              De werking is identiek (met als nadeel dat het SSD deel dus kleiner is).
                              Je kan trouwens perfect zo'n fusion nadien installeren (als er plek genoeg is...) : de manier om te clonen is makkelijk op het internet terug te vinden.
                              Ik heb zo'n hybride schijf en dat werkt heel goed. Cache is kleiner, tussen 4 en 8GB.

                              Comment

                              Working...
                              X