Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand op de hoogte ivm hypothecair krediet, registratierechten, woonbonus,... ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iemand op de hoogte ivm hypothecair krediet, registratierechten, woonbonus,... ?

    Wij kennen helaas niemand en zouden graag een paar vraagjes sturen aan iemand onafhankelijks die hierover iets afweet.
    De bank & notaris kunnen gratis advies geven, maar is niet onafhankelijk.

    Alle mensen die wij kennen hebben reeds lang geleden een woning gekocht en zijn niet op de hoogte van nieuwe regels.
    Online hebben wij wel wat opgezocht, maar toch hebben wij nog enkele vragen, alvast bedankt!

  • #2
    Re: Iemand op de hoogte ivm hypothecair krediet, registratierechten, woonbonus,... ?

    In 2013 gekocht dus shoot
    Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
    Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
    Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

    Comment


    • #3
      Re: Iemand op de hoogte ivm hypothecair krediet, registratierechten, woonbonus,... ?

      Notaris is wel neutraal, en wordt door jou betaald. Dus zeker consulteren voor je iets koopt.

      Probeer ook eens bij de Immoteker, die helpen ook.

      Wat altijd helpt is dezelfde vragen stellen bij 2-3 verschillende banken. Met wat gezond verstand haal je dan de commerciële zever tussen de essentie wel uit.

      Comment


      • #4
        Re: Iemand op de hoogte ivm hypothecair krediet, registratierechten, woonbonus,... ?

        Is al een tijdje geleden dus kan je enkel wat algemene dingen zeggen:
        - ga naar je eigen bank maar zeker ook naar andere banken. Een bank doet het voor de winst, niet om jou te dienen. Je eigen bank weet dat ze in een bevoordeelde positie zit doordat ze je rekeningen (en andere) zaken al "binnen heeft". Een andere bank zal misschien interessante voorstellen doen om die handel "binnen te krijgen". Aan de hand van het advies en de wijze waarop je dat krijgt weet je al een en ander. Maar het kan ook van het kantoor afhangen.
        - hoor in je eigen buurt/familie eens rond over de notarissen. Elke partij van de koop kiest zijn eigen notaris (of kan dit doen). Wij hebben aan onze notaris veel gehad omdat die de juiste formules van aktes voorstelde en direct de nodige stappen voor (véél) later ondernam. En hij kon dit in een verstaanbare taal doen. Maar elke situatie is anders.
        - geen schrik hebben om er 2 tegen elkaar uit te spelen.

        Vragen stellen: "neen" heb je, "ja" kan je krijgen.

        Comment


        • #5
          Re: Iemand op de hoogte ivm hypothecair krediet, registratierechten, woonbonus,... ?

          Gewoon vragen aan mensen die het weten.
          En daar is de beste partij de notaris.
          Behoorlijk onafhankelijk en ook technisch onderlegd.

          Voel je je niet goed bij de uitleg van een notaris dan pak je toch gewoon een ander?

          Banken moet je voor opletten, veel zijn sharks en op een commerciele deal uit waar zij veel aan kunnen stekken. Jij bent hun product.
          En dat moet je in hun nadeel gebruiken. Tegen elkaar uitspelen dus en op een lepe manier.

          Een voorbeeld zou kunnen zijn:
          In een ander bank kan ik lenen aan x% dat toch .20 lager is dan bij u! antwoord dat ze terug spelen: en welke bank is dat dan? jou antwoord: het is aan jou een beter voorstel te doen niet aan mij om u uitleg te geven over de markt.
          counteren door de vraag te negeren.

          Pasop die mannen bij de bank krijgen permanent training om jou te kunnen pakken op je zwakke plekken.

          En de beste raad van al: Neem NOOIT een beslissing IN de bank zelf!!!!! Doe dat thuis op uw gemak en neem daar ruim de tijd voor. Dat is uw recht.
          En als ze met praatjes afkomen van "tis nu of nooit" dan moet je besluit "nooit" zijn want dan zijn ze u aan het vangen.

          Comment


          • #6
            Re: Iemand op de hoogte ivm hypothecair krediet, registratierechten, woonbonus,... ?

            Jij hebt ooit een cursus onderhandelen gevolgd....
            Maar ik geef je 100% geliljk.

            Die truc van "nu of nooit" is zo'n klassieker. Alsof ze je morgen aan die voorwaarden niet meer zouden willen als klant.
            Ik vraag dan altijd wat er morgen kan veranderen. De markt of het humeur van je baas...

            Gebruik dezelfde truc, en zeg dat je nog moet overleggen met je ouders of kinderen.

            Comment


            • #7
              Re: Iemand op de hoogte ivm hypothecair krediet, registratierechten, woonbonus,... ?

              Wijzelf hebben geleend tegen 9.25 % ... maar de spaarcenten brachten toen wel meer dan 13 % op (ongeveer 40 jaar geleden).
              Nu leen je tegen een spotrente, maar de spaarcenten brengen 'niks' meer op.
              In feite was lenen toen dus voordeliger dan nu (?).
              Of zie ik dat verkeerd .

              Comment


              • #8
                Re: Iemand op de hoogte ivm hypothecair krediet, registratierechten, woonbonus,... ?

                Je moet je leningspercentage vergelijken met de inflatie, niet direct met de spaarrente.
                In die periode was de inflatie ook gedurende enkele jaren kort tegen de 10% en zelfs meer. Eigenlijk kreeg je dan geld bijna gratis.
                Je maandelijkse afbetaling werd ook ieder jaar een pak lichter omdat je loon sneller steeg.
                Nu zitten we met inflaties van 1-2%, als je dan kan lenen tegen 3,5%, dan blijft dat goedkoop.

                Vandaag kan je enkel rendement op je spaargeld halen als je bereid bent om wat risico te nemen (aandelen, fondsen etc). Maar dat is een ander verhaal.

                Comment


                • #9
                  Re: Iemand op de hoogte ivm hypothecair krediet, registratierechten, woonbonus,... ?

                  Percentage zou tss de 2-3% liggen volgens een collega momenteel, het eerst bekomen percentage is 3.2% bij eigen bank, maar al meteen kregen we de opmerking dat 2.45% gegeven werd aan een andere klant onlangs dus zeker mogelijk. ING zei dat een schatter verplicht is en kost €180 (!), bij Belfius is rond de 2.45% ook mogelijk maar daar is de schatter volledig gratis, de eerste 2 banken zitten er al op, morgen nog 2 banken...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Iemand op de hoogte ivm hypothecair krediet, registratierechten, woonbonus,... ?

                    Als je percentages wil vergelijken hou dan rekening met je eigen specifieke situatie(s) en vergelijk dan met aanbiedingen voor gelijkaardige situatie(s).

                    De ene hypotheeklening is de andere niet, de ene klant is de andere niet... , de ene bank de andere niet, ... , enz.

                    Ik wil maar zeggen dat men ook met percentages tot bijna 1 % rentevoet op jaarbasis kan afkomen, die bestaan ook echt.

                    Dus advies geven kan enkel als binnen een bepaalde marge informatie kan gegeven worden, minimum toch wel de looptijd van de lening, de totale som, de quotiteit, enz...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Iemand op de hoogte ivm hypothecair krediet, registratierechten, woonbonus,... ?

                      Ik zou ook eens op spaargids.be kijken, maar neem die info zeker met een zekere korrel zout. Mensen met een super lage rentevoet hebben meestal ook een vrij lage quotiteit. Toen ik 3,6% op 20 jaar als laagste rentevoet kreeg stonden er daar ook te showen met hun rentevoet van 2,6% op 20 jaar ... Ware het niet dat ik single ben en een quotiteit van 90% had terwijl ze op spaargids maar een quotiteit van 50% hadden en het een koppel was die de lening aanging voor een kleiner bedrag.

                      Als je echt voor het uiterste wil gaan, dan zou het naar het schijnt helpen om eerst bij een lokaal kantoor te gaan, dan een regionaal kantoor en dan gewoon bij de hoodzetel, maar dan moet je er echt wel goesting en tijd voor hebben. Ook niet belangrijk om te vergeten is dat kantoren werken quota, van zodra ze hun minimum aantal nieuwe leningen per jaar hebben (+ nog andere variabelen) dan gaat de rentevoet gewoon omhoog omdat elke nieuwe klant dan gewoon pure winst is.

                      Wat je daar zegt van die schatter klinkt mij niet bekend in de oren, bij mij is de gehele aankoop zonder schatter verlopen.


                      Last but not least, vergelijk niet alleen de lening, maar ook de extra's die je erbij moet nemen. Een lening zonder zichtrekening waar je loon op wordt gestort gaan ze sowiso nooit doen, maar bij een bepaalde bank moest ik daar ineens een pakket bijpakken met 2 visa's en een aantal spaarrekeningen ... te zot voor woorden. Vergeet ook niet om te vragen achter premies voor brandverzekering en schuldsaldo verzekering en maak dan eens de totaalsom in Excel.
                      Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                      Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                      Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Iemand op de hoogte ivm hypothecair krediet, registratierechten, woonbonus,... ?

                        Voor de mensen die willen, hier is een handig Excel sheetje dat ik indertijd heb gemaakt: http://1drv.ms/1DuMvzy
                        Ik heb het geheel wat opgekuist en overal commentaar bijgezet. Het eerste tabblad is om een goed idee te krijgen van de invloed van de rentevoet, leenduur en de quotiteit, het tweede tabblad is om snel banken met elkaar te vergelijken.

                        Enkel de cellen die lichtblauw gekleurd zijn moet je aanpassen (de getallen die er nu instaan zijn fictief en komen niet overeen met mijn lening, mijn loon of mijn spaargeld ... de realiteit is in elk geval minder ). Moest je iets anders willen aanpassen, het wachtwoord is 123456789.
                        Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                        Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                        Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Iemand op de hoogte ivm hypothecair krediet, registratierechten, woonbonus,... ?

                          Top Wutske.

                          En als het een beetje meezit (lees : alle voorwaarden zijn vervuld), kijk ook eens naar de Vlaamse Woonlening, momenteel 2 %, 100 euro dossierkosten (als de lening niet doorgaat krijg je die terug), geen extra kosten, wel de gewoonlijke paperasserij zoals zo vaak bij iets dat via tussenwegen met ' een ' overheid werkt.
                          En, duurt wel meerdere maanden vooraleer je zeker bent, iets om rekening mee te houden bij de compromis, ttz. je komt er niet met de gebruikelijke ontbindende voorwaarde als je niet binnen de 3 of 4 weken een hypotheeklening kunt krijgen (let ook op :'t is niet omdat je bij 1 bank of instelling geen lening kunt krijgen dat je dan van de aankoopbelofte af bent, meestal moet je minstens 2 weigeringen kunnen voorleggen.

                          Mijn dossier ingediend op 10 juni, op 30 juli mocht ik de leningsaanvraag ondertekenen. Dat is dus nog geen leningsofferte, die volgt weer een 3 tal weken later. Of niet want geweigerd ... kan ook nog.

                          correctie : mijn dochter haar dossier ... was ongewild aan het liegen ...
                          Last edited by Empe; 7 augustus 2015, 18:58.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Iemand op de hoogte ivm hypothecair krediet, registratierechten, woonbonus,... ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                            Top Wutske.

                            En als het een beetje meezit (lees : alle voorwaarden zijn vervuld), kijk ook eens naar de Vlaamse Woonlening, momenteel 2 %, 100 euro dossierkosten (als de lening niet doorgaat krijg je die terug), geen extra kosten, wel de gewoonlijke paperasserij zoals zo vaak bij iets dat via tussenwegen met ' een ' overheid werkt.
                            En, duurt wel meerdere maanden vooraleer je zeker bent, iets om rekening mee te houden bij de compromis, ttz. je komt er niet met de gebruikelijke ontbindende voorwaarde als je niet binnen de 3 of 4 weken een hypotheeklening kunt krijgen (let ook op :'t is niet omdat je bij 1 bank of instelling geen lening kunt krijgen dat je dan van de aankoopbelofte af bent, meestal moet je minstens 2 weigeringen kunnen voorleggen.

                            Mijn dossier ingediend op 10 juni, op 30 juli mocht ik de leningsaanvraag ondertekenen. Dat is dus nog geen leningsofferte, die volgt weer een 3 tal weken later. Of niet want geweigerd ... kan ook nog.
                            Inderdaad, bij de compromis moet je zeker ontbindende voorwaarden toevoegen ivm de lening (en evt. andere ontbindende voorwaarden, bijvoorbeeld als er een huurder inzit dat je die er zeker uit moet kunnen krijgen).

                            Verder, kijk wel een beetje uit met een immotheker, die hun advies is gratis enkel als je de lening pakt die zij aanbieden, anders moet je een paar honder euries ophoesten.
                            Ook om mee op te letten, vraag altijd heel duidelijk om een vrijblijvende simulatie, collega van mij hebben ze in 't zak gezet door direct een dossier op te starten en €350 van haar zichtrekening te halen !
                            Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                            Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                            Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Iemand op de hoogte ivm hypothecair krediet, registratierechten, woonbonus,... ?

                              Wij lenen €185.000 (100%) en betalen de notariskosten & bankkosten.
                              Wij kregen een voorstel aan 2.32% vaste rentevoet met de opmerking 'hiervan wordt 115000€ genomen op hypotheek en 70000€ op mandaat. Dit is toch ook belangrijk voor de notariskosten'
                              Wat betekent dit precies dat dit bedrag opgesplitst zou worden ?

                              Bij de argenta kun je een formule vast + VLK (deel variabel) nemen.
                              Maar heb geen idee als de rente vast is, waarom dit opgesplitst wordt en belangrijk is voor de notariskosten ?

                              Comment

                              Working...
                              X