Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand in de zaal die thuis is in den elentriek? UPDATE

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iemand in de zaal die thuis is in den elentriek? UPDATE

    Voor nog enkele veranderingen aan schakelaars (jaartal 1972) heb ik gezocht naar een elektricien, helaas is de job te klein, hebben ze geen tijd enz. zefs de man die onze renovatie gedaan heeft geeft niet thuis.
    Daarom ben ikzelf maar eens beginnen info te zoeken....
    Maar aangezien ik er zelf niet veel kaas van gegeten heb leg ik het bij deze even voor of ik wel de juiste draadjes aan de juiste klemmen leg.

    1st schakeling:
    Mag geen probleem geven denk ik:



    2de schakeling:
    Een kruisschakeling als ik het goed gelezen heb?
    De derde op de schets is reeds vervangen in de renovatie.



    3de schakeling:
    Zijn twee vreemde schakelaars voor het buitenlicht waarvan er een zou wegmogen..



    Zou mij plezieren als ik van iemand raad, oplossing enz. mocht ontvangen.
    Last edited by Debruri; 8 februari 2014, 09:49.
    EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
    debruri.be

  • #2
    Re: Iemand in de zaal die thuis is in den elentriek?

    Ziet er OK uit voor mij

    EDIT: zie nu je derde schakeling. Dit is een dubbelpolige wisselschakeling:


    Lang geleden dit nog eens gezien te hebben.
    Als de nieuwe schakelaar idd een dubbelpolige is dan kan je beter eerst uitvissen op welke schakelaar de spanning toekomt. Dan zou ik de blauwe niet gebruiken en 1 witte op 1 en de andere op 2 steken.
    Bij de rechtse schakelaar dan de blauwe ook loskoppelen en 1 witte aan de 1 groene leggen en de andere witte aan de andere groene (en de groene dus niet samenleggen ).
    Last edited by Sultana; 2 februari 2014, 17:19.

    Comment


    • #3
      Re: Iemand in de zaal die thuis is in den elentriek?

      Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
      Als de nieuwe schakelaar idd een dubbelpolige is
      Had ik zo in mijn gedacht, moet die nog aankopen, kan dus ook met een dubbelpolige wisselschakelaar?
      Wss. is de aansluiting dan anders? ook bij die die ik weg zou laten?.
      EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
      debruri.be

      Comment


      • #4
        Re: Iemand in de zaal die thuis is in den elentriek?

        Ik zou idd de 2 dubbelpolige wissels laten vervallen (dat is de bedoeling sowieso vermoed ik) en dan heb je idd genoeg aan een dubbelpolige schakelaar maar dan niet aansluiten zoals op jou schema maar wel zoals in mijn eerste antwoord.
        De 2 rode zal je samen moeten laten zitten want die spanningsdragende draad zal vermoedelijk nog een andere schakelaar van spanning voorzien.
        Diir de 2 groene draden samen te leggen zoals jij voorsteld zou dit een kortsluiting geven want dat zijn de 2 draden die naar de lamp gaan.

        Comment


        • #5
          Re: Iemand in de zaal die thuis is in den elentriek?

          bij je 3 de schakeling zou ik op eerste zicht denken dat de eerste nieuwe een gewone dubbele polige schakelaar is en geen [dubbelpolige]wissel schakelaar
          Canon 5Dmark III - EF 50mm f/1.8 II - EF 70-200mm f/2.8L IS USM II - EF 24-70mm f/2.8L II USM - Canon EF 16-35mm f/2.8L USM II - Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM -2 x Speedlite 600EX-RT - Speedlite Transmitter ST-E3-RT - Canon WFT-E7B

          Comment


          • #6
            Re: Iemand in de zaal die thuis is in den elentriek?

            Oorspronkelijk geplaatst door sbghannibal Bekijk bericht
            bij je 3 de schakeling zou ik op eerste zicht denken dat de eerste nieuwe een gewone dubbele polige schakelaar is en geen [dubbelpolige]wissel schakelaar
            De nieuwe eerste schakelaar is inderdaad een dubbelpolige schakelaar (te zien aan het teken)

            Comment


            • #7
              Re: Iemand in de zaal die thuis is in den elentriek?

              Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
              Ik zou idd de 2 dubbelpolige wissels laten vervallen (dat is de bedoeling sowieso vermoed ik) en dan heb je idd genoeg aan een dubbelpolige schakelaar maar dan niet aansluiten zoals op jou schema maar wel zoals in mijn eerste antwoord.
              De 2 rode zal je samen moeten laten zitten want die spanningsdragende draad zal vermoedelijk nog een andere schakelaar van spanning voorzien.
              Diir de 2 groene draden samen te leggen zoals jij voorsteld zou dit een kortsluiting geven want dat zijn de 2 draden die naar de lamp gaan.
              Was dit idd zinnens van die te laten vallen.
              Dus nog even samenvatten:
              1 en 2 dus geen probleem.
              Voor de derde schakeling, als ik het juist begrepen heb, een dubbelpolige aanschaffen, draadjes koppelen zoals hierboven: Rode laten zitten, blauwe gewoon loskoppelen,een witte op 1 en de andere witte op 2.
              Bij de rechtse 1 witte aan de 1 groene leggen en de andere witte aan de andere groene.
              Super bedankt voor je oplossing "Sultana"

              Oei.... die Gele? ook laten zitten? op L2?
              EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
              debruri.be

              Comment


              • #8
                Re: Iemand in de zaal die thuis is in den elentriek?

                Oorspronkelijk geplaatst door Debruri Bekijk bericht
                Was dit idd zinnens van die te laten vallen.
                Dus nog even samenvatten:
                1 en 2 dus geen probleem.
                Voor de derde schakeling, als ik het juist begrepen heb, een dubbelpolige aanschaffen, draadjes koppelen zoals hierboven: Rode laten zitten, blauwe gewoon loskoppelen,een witte op 1 en de andere witte op 2.
                Bij de rechtse 1 witte aan de 1 groene leggen en de andere witte aan de andere groene.
                Super bedankt voor je oplossing "Sultana"

                Oei.... die Gele? ook laten zitten? op L2?
                Yip, de gele laten zitten want dat is de andere fase. Is dat nog draad met textiel eromheen?

                Comment


                • #9
                  Re: Iemand in de zaal die thuis is in den elentriek?

                  Nee, draad met textielomhulsel hebben we gelukkig niet gevonden, de bedrading was anno 1972.
                  De schakelkast en sommige bedradingen zijn wel veranderd, er was wel geknos....met de fases, vertrokken met twee kringen voor verlichting(weet niet of ik het goed zeg) en ergens ten velde de fases verwisseld! Enfin toch goed gekregen (ik nie hé.... mijnen elentrieker...)
                  Nogmaals bedankt, ik kan aan de slag voor de een van de laatste klusjes
                  EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
                  debruri.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Iemand in de zaal die thuis is in den elentriek?

                    Als ik zie dat voor de wisseldraden blauw is gebruikt……
                    Mvg.
                    Robert
                    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                    Comment


                    • #11
                      Re: Iemand in de zaal die thuis is in den elentriek?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                      Als ik zie dat voor de wisseldraden blauw is gebruikt……
                      Tja, en gele en groene draden ... Dit zijn nog steeds draden die perfect mogen gebruikt worden in verschillende landen trouwens (veel Commonwealth landen, de US heeft ook zwart voor N maar weet niet wat hun fasekleuren zijn).
                      L1 = rood
                      L2 = geel
                      L3 = blauw
                      N = zwart

                      Comment


                      • #12
                        Re: Iemand in de zaal die thuis is in den elentriek?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                        Tja, en gele en groene draden ... Dit zijn nog steeds draden die perfect mogen gebruikt worden in verschillende landen trouwens (veel Commonwealth landen, de US heeft ook zwart voor N maar weet niet wat hun fasekleuren zijn).
                        L1 = rood
                        L2 = geel
                        L3 = blauw
                        N = zwart
                        Maar voorlopig ligt Stekene nog in België!
                        Inderdaad, geel en groen mag helemaal niet gebruikt worden.
                        Mvg.
                        Robert
                        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                        Comment


                        • #13
                          Re: Iemand in de zaal die thuis is in den elentriek?

                          Ik zou het eens moeten nakijken in het nieuwe arei Vincent :-) , maar ik meen dat
                          buitenlichten niet meer verplicht dubbelpolig moeten onderbroken worden, indien er
                          een verliesstroom schakelaar in de installatie is voorzien.


                          Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

                          Comment


                          • #14
                            Re: Iemand in de zaal die thuis is in den elentriek?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                            Maar voorlopig ligt Stekene nog in België!
                            Inderdaad, geel en groen mag helemaal niet gebruikt worden.
                            Uiteraard maar vroeger was het ook in Stekene (en de rest van Be) de Far Wast op gebied van elektriciteit. AREI, CEBEC, keuringsorganisaties, ... allemaal onbekend in 1972

                            Comment


                            • #15
                              Re: Iemand in de zaal die thuis is in den elentriek?

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Ik zou het eens moeten nakijken in het nieuwe arei Vincent :-) , maar ik meen dat
                              buitenlichten niet meer verplicht dubbelpolig moeten onderbroken worden, indien er
                              een verliesstroom schakelaar in de installatie is voorzien.


                              Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
                              Klopt, pas een keuring achter de rug en ik heb de keurder die vraag gesteld. Toch ben ik voorstander van 2-polig. Zeker in die netten waar 230V 2 fazig wordt geleverd.
                              Mvg.
                              Robert
                              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                              Comment

                              Working...
                              X