Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand ervaring met: Seidon 120V VER.2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iemand ervaring met: Seidon 120V VER.2

    Ben van plan DEZE waterkoeler te kopen maar heb daar 0,0 ervaring mee.
    Volgens de verkoper koelt dat beter dan DEZE koeler.

    Ben altijd al zeer wantrouwig geweest tegenover waterkoeling maar dat lijkt nu helemaal anders te zijn dan met die plastieken buizen koelvloeistof en koeler buiten de PC.
    Bedoeling van de waterkoeling is een nog stillere PC met een heel goede air flow in de kast.
    De PC behuizing is er eentje met kabel management, dus binnenin is het heel ruim met een 12cm koeler vooraan en een 12 cm koeler achteraan, bovendien kan er nog een 14cm koeler bovenaan geplaatst worden.

    Mocht iemand ondervinding hebben met deze of gelijkaardige koeling dan zou ik graag zijn/haar ondervindingen graag vernemen. Dank u.
    Last edited by Red Falcon; 14 maart 2015, 10:09.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  • #2
    Re: Iemand ervaring met: Seidon 120V VER.2

    Niemand happig op waterkoeling blijkbaar, en 'pertang' de duurste en snelste graka van MSI is water gekoeld.
    't Moet dus zijn dat ze dat beter achten dan luchtkoeling.
    En nu ga ik dat voor het eerst in mijn leven ook eens proberen op een cpu van Intel de Q6600 Quad Core (een ouder model).
    Ben dat geknoei met het monteren van die monsters beu geworden soms zijn die echt heel moeilijk te plaatsen.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Iemand ervaring met: Seidon 120V VER.2

      Vraag is of je waterkoeling echt nodig hebt?
      Als je extreem gaat belasten of overclocken misschien nuttig, maar voor gewoon dagelijks gebruik van een PC heeft het weinig zin.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Iemand ervaring met: Seidon 120V VER.2

        Weinig zin?
        1) Veel simpeler te plaatsen.
        2) Betere air flow binnenin de kast.
        3) Stiller dan de meeste luchtkoelers.
        4) Goedkoper dan een serieuze luchtkoeler (ik spreek hier dan wel over Noctua en Be Quiet!).
        Toch al 4 voordelen dacht ik zo.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Iemand ervaring met: Seidon 120V VER.2

          Hier staat op mijn Intel processor de origineel bijgeleverde koeler, die volstaat voor gewoon dagelijks gebruik (ben geen overclocker of zware gamer), die hoor ik niet draaien, temperatuur blijft binnen de normale perken, was op nog geen twee minuten geplaatst, airflow blijft prima door de standaard stille ventilator van de kast en het kabel management.
          Goedkoper dan de standaard meegeleverde koeler kan het volgens mij moeilijk.
          Ik heb me ook ooit eens laten overhalen om zo'n dure waterkoeling te kopen die zogezegd stiller was ... die maakt net meer geluid dan de standaard Intel koeler (welk merk het ook mag zijn).
          Simpel te plaatsen ... dat doe je toch maar één keer?
          Dus niet voor een of ander, ik zie geen enkel voordeel bij gewoon gebruikt.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Iemand ervaring met: Seidon 120V VER.2

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Weinig zin?
            1) Veel simpeler te plaatsen.
            2) Betere air flow binnenin de kast.
            3) Stiller dan de meeste luchtkoelers.
            4) Goedkoper dan een serieuze luchtkoeler (ik spreek hier dan wel over Noctua en Be Quiet!).
            Toch al 4 voordelen dacht ik zo.
            even reageren
            punt 1 ben ik niet direct mee eens, het is evenveel werk misschien zelfs minder werk om een degelijke lucht gekoelde cpu koeler te plaatsen dan waterkoeling zeker als je kast niet is voorzien voor waterkoeling
            punt 2 ja en neen, indien dat je kast niet voorzien is voor waterkoeling kan het zijn dat deze een minder goede airflow heeft dan met een kast met luchtkoeling
            punt 3 klopt niet , als ik zie dat die waterkoeling kan oplopen tot 27db en een degelijke luchtkoeling rond de 19 a 20 db dat is een pak verschil in geluid dus een luchtkoeler is zo is zo stiller
            punt 4, je vergelijkt appelen met peren, als je de betere waterkoelers vergelijkt met de betere luchtkoelers helt de balans over naar luchtkoelers
            ik zelf heb een noctua NH-D14 en kan je verzekeren dat die een pak stiller en beter werkt dan de standaard luchtkoeler van intel en ook stiller is dan de meeste waterkoelingen
            waterkoeling heeft enkel zijn nut als je uw cpu zwaar zou gaan overclocken
            maar voor normaal gebruik zie ik het nut er totaal niet van in.

            Comment


            • #7
              Re: Iemand ervaring met: Seidon 120V VER.2

              wil je een stille en goede koeler prijs kwaliteit
              kijk dan eens naar een be quiet dark rock advance C1
              die is voor normaal gebruik meer dan voldoende en zeer stil met max 18.8db
              Pc’s op maat, laptops, gaming gear en meer koop je snel bij ALTERNATE. Volgende werkdag geleverd of binnen 30 minuten af te halen in onze showroom!

              Last edited by gert007; 15 maart 2015, 18:37.

              Comment


              • #8
                Re: Iemand ervaring met: Seidon 120V VER.2

                Heb hier ook een zwaar overclockte machine gehad met waterkoeling. Maar een goede fase-change cooler met heatpipes is even efficient als je box maar genoeg doorstroming heeft.
                Dit is ook zo voor de waterkoeling trouwens. Het is eigenlijk onzin om een waterkoeling IN je box te hangen. Meeste kasten hebben veel uitlaten van lucht maar geen instroom.
                Nadeel van heatpipes cooling is dat er een zeer zware blok aan je MB hangt. Als je dat gewicht niet afvangt dan kan je wel eens een defect MB krijgen.
                Nadeel van waterkoeling is dat die pompjes altijd snel om zeep gaan. Zeker het merk mastercooler kan ik STERK afraden, daarvan hebben we er in de winkel al honderden van vervangen.

                Ideaal is er niet. Waterkoeling kan je beter de radiator buiten de kast hebben ofwel plaats je een heatpipesysteem en zorg je voor goede doorstroom binnen je kast.

                Comment


                • #9
                  Re: Iemand ervaring met: Seidon 120V VER.2

                  in mijn huidige hoofd PC steekt een NH-C14, in de vrouw haar PC steekt een NH-C14, als er iets moeilijker is dan deze op een mobo vast te zeggen dan hoor ik het graag.
                  Ik heb hier alles liggen om een nieuwe hoofd PC te maken en als koeler heb ik deze keer de Be-Quiet! Dark Rock Advanced C1 genomen.
                  Lijkt me eenvoudiger om te monteren.
                  Die PC is nog niet klaar omdat ik elke kabel sleeve en dat vraagt zijn tijd.

                  Die waterkoeler heb ik nu gekocht omdat eerst niemand reageerde op mijn bericht en dus dacht ik dat niemand ondervinding had met waterkoeling.
                  Had ik ondervinding gehad dan zou ik hier geen topic gestart hebben.
                  Buiten een trol antwoorde dus niemand en opeens, nu ik die besteld heb krijg ik toch respons, dank u maar 't is te laat, morgen wordt die al geleverd.

                  Vroeger, met die buitensystemen en al die darmen in de kast was het een geknoei van jewelste, die kasten waren daarvoor niet gemaakt en kabelmanagement moest nog uitgevonden worden.
                  Die kasten hadden allemaal de voeding bovenaan zitten en die voeding werd gekoeld door de "frisse" lucht van de CPU koeler die dan nog een kabaal van jewelste maakte.
                  Meestal kon je toen een (huilend) koelerke van 80cm vooraan monteren en de duurdere kasten hadden zelfs plaats voor een (huilend) koelerke achteraan.

                  Als je die kasten van toen vergelijkt met de kasten van nu...........
                  Je zou dus denken dat waterkoeling overbodig is geworden en toch, waarom levert MSI zijn snelste graka dan met waterkoeling?

                  Dus die waterkoeler wordt geplaatst en we zien wel hoelang die zal meegaan.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Iemand ervaring met: Seidon 120V VER.2

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Die kasten hadden allemaal de voeding bovenaan zitten en die voeding werd gekoeld door de "frisse" lucht van de CPU koeler die dan nog een kabaal van jewelste maakte.
                    Meestal kon je toen een (huilend) koelerke van 80cm vooraan monteren en de duurdere kasten hadden zelfs plaats voor een (huilend) koelerke achteraan.
                    Ik veronderstel dat je 8cm bedoelt i.p.v. 80cm ... of je hebt je kleerkast als PC-kast gebruikt.
                    Vroeger altijd een voeding gehad met eigen ventilator ... klopt ook dat 15 jaar geleden elke ventilator meer lawaai maakte dan nu, al waren er toen ook al betere beschikbaar.

                    Je zou dus denken dat waterkoeling overbodig is geworden en toch, waarom levert MSI zijn snelste graka dan met waterkoeling?
                    Als ze dat niet zouden doen, dan zouden ze vooral een gat in de markt missen.
                    Je moet ook zien hoeveel een graka belast wordt ... voor Word of Exel zal dat al niet veel zijn, je moet al een extreme gamer zijn.
                    Daarom belangrijk om er steeds bij te vermelden voor welk doeleinde je een PC in elkaar steekt.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Iemand ervaring met: Seidon 120V VER.2

                      Euh ja, ik gebruik inderdaad mijn kleerkast
                      8,0cm bedoelde ik vanzeneigens, een mens kan er al eens neffe slaan hé.
                      Nee Freddy ik doe al iets meer dan Word, Excel en andere office zaken.
                      Ik speel ook wel eens een spelleke en nog andere dingen.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Iemand ervaring met: Seidon 120V VER.2

                        Ja sorry dat we niet binnen het uur allemaal een antwoord voorzien hadden.

                        Ale veel succes alvast.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Iemand ervaring met: Seidon 120V VER.2

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          8,0cm bedoelde ik vanzeneigens, een mens kan er al eens neffe slaan hé.
                          Wat een nulleke kan doen hé.
                          Maar zover kon ik nog wel volgen hoor ... 80cm zou anders wel heel goed koelen.
                          Freddy ik doe al iets meer dan Word, Excel en andere office zaken.
                          Ik speel ook wel eens een spelleke en nog andere dingen.
                          Er is niets mis mee met iets meer kopen dan nodig ... enige wat men moet beseffen is dat wat op de markt te vinden is niet altijd nuttig is.
                          Ze profiteren zo al extreem van de goedgelovigheid van mensen dat elke extra poging weer wat extra de kassa laat rinkelen.
                          Ik heb nooit willen beweren dat waterkoeling niet goed kan zijn, alleen heeft het voor de meesten onder ons geen extra nut.
                          De processoren en videokaarten zijn nu enorm sneller dan vroeger, ook in portables, toch hebben die geen grote airflow, waterkoeling, 5 ventilatoren of wat dan ook.
                          OK, er is vaak een verschil in gebruik maar de meeste portables worden professioneel ook lang en veel gebruikt.
                          Mijn mening blijft dat voor gewoon gebruik en af en toe een spelleke de meeste koelingen gewoon voldoen ... geluid zou dan ook de enige reden zijn waarom ik dan een ventilator zou vervangen.
                          Overclocken en zwaar gamen is dan wel weer anders.
                          Maar dan nog is er geen garantie dat een ventilator dat volgens specificaties stiller moet zijn, dat ook echt is.
                          Succes met je PC. [emoji106]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Iemand ervaring met: Seidon 120V VER.2

                            Freddy, op die PC zat een Zalman koeler en daarbij geleverd een regelbare weerstand.
                            In het begin 10 jaar geleden blonk al dat koper gelijk een spiegel en hoorde je alleen de wind.
                            De CPU kreeg max. 35° C wat heel goed was natuurlijk.
                            Maar er komt dus sleet op alles (hihi ook op mij) en nu kan ik in een betere kast met twee geruisloze 12cm koelers van Master Cooler niet onder de 52° C.
                            Ik was dus zowiezo aan een nieuwe koeler toe.
                            Een goede vriend van mij heeft heeft eens die buitenkoeler van Zalman gekocht en na amper twee maand lekte één van die buizen in de kast, ik moet verder vertellen zeker?
                            Bon in het stenen tijdperk van de PC's maakten die koelers enorm veel lawaai, waren de kasten uit blik de kabels enorm groot en zat vanalles verkeerd daar binnenin.
                            Eén ding hadden ze toen wel, geen kabelmanagement want kabelmanagement is mooi en zeer goed maar het zorgt toch voor een hoop werk meer.
                            Als men mij niet meer ziet deze namiddag is het omdat ik de koeler aan het plaatsen ben en de boel eens deftig ga uittesten.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Iemand ervaring met: Seidon 120V VER.2

                              Zalman ... was inderdaad ooit het betere, heb er veel van geplaatst.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X