Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

    Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
    @opapol Ik zou de Norrona niet direct een cruiseschip noemen maar ik snap dat ook wel. Het eerste half uur loop je rond en dan begint het.. water links, water rechts, voor en achter Ook de overtocht vanuit Duitsland naar Finland (26u) hadden we het al vlug bekeken.

    Het lijkt mij als "serial citytrip" misschien nog te doen op de Middellandse zee (net als de Caraïben) als je drijvende hotelkamer je 's nachts naar de volgende bestemming brengt maar meestal heb je toch maar weinig tijd om een stad serieus te verkennen.

    We zagen al verschillende keren cruiseschepen aanleggen en het is toch altijd een grote drukte omdat een massa mensen gelijktijdig hetzelfde wil doen. In Key West was het stadje "overspoeld" door toeristen en toen het cruiseschip vertrok sloten vele winkeltjes hun deuren en was er haast niemand meer op straat.
    Heb je de pech dat het schip niet kan aanleggen dan ben je een tijdje zoet met wachten op de shuttle bootjes om je naar de kant te brengen (en terug). Een paar jaar terug in Groenland duurde het minstens 1.5u om iedereen van een Hurtigruten schip aan wal te brengen met Zodiacs en kleine bootjes van de locals in Qassiarsuk (bij Narsarsuaq).
    Ik heb nog de oude Norröna meegemaakt : een stuk kleiner en onstabieler maar de sfeer was fantastisch : overal mocht je je slaapzak leggen en tegen de avond, toen de mensen van de Faroe begonnen zat te worden werd er gezongen en gedanst. Toen ik vroeg om een bezoekje aan de brug en de machinekamer kon dit zonder problemen, de autodekken waren constant open. Nu mag je zelfs je eigen boterhammen niet meer opeten... De eerste keer heb ik nog lang gesproken met iemand die het nog oudere tijdperk heeft meegemaakt met de Smyril, dat waren nog eens tijden .
    Wat vond je van Groenland ?

    Comment


    • #17
      Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

      Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
      WoW WoW WoW rustig! Ik heb er helemaal geen probleem mee! Jij trekt dit uit verband!!!
      Mijn reaktie was op een post die aangaf dat cruises voor gebrekkige rolstoelpatienten was! Niet dus.
      Let dus zelf maar op u insinuaties. Ik hoef dit niet te slikken!
      Rudy,
      Ik heb jarenlang een cruise gemaakt in een kano of Kajac: weinig ruimte en geen dans of gokpaleis aanwezig maar wel genieten van de prachtige natuur langs beken en plassen.
      Ik heb de leeftijd bereikt dat dit fysiek steeds moeilijker wordt. Ik ben in wel eens uitgenodigt door vrienden om op hun kosten mee te gaan met zo'n enorm groot zeehotel maar ik bedankte er voor omdat ik me daarop dood zou vervelen en ontwijk ook graag grote mensen massa's.
      Ik geloof best dat veel gezonde mensen net als mijn vrienden tijdens zo'n cruise een ongelooflijk mooie en verzorgde vakantie beleven en zeker de minder mobielen onder ons: zeker doen dus ook al heb je een rollator nodig om je te verplaatsen.

      Comment


      • #18
        Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
        WoW WoW WoW rustig! Ik heb er helemaal geen probleem mee! Jij trekt dit uit verband!!!
        Mijn reaktie was op een post die aangaf dat cruises voor gebrekkige rolstoelpatienten was! Niet dus.
        Let dus zelf maar op u insinuaties. Ik hoef dit niet te slikken!
        Rudy,
        Ik heb jarenlang een cruise gemaakt in een kano of Kajac: weinig ruimte en geen dans of gokpaleis aanwezig maar wel genieten van de prachtige natuur langs beken en plassen.
        Ik heb de leeftijd bereikt dat dit fysiek steeds moeilijker wordt. Ik ben in wel eens uitgenodigt door vrienden om op hun kosten mee te gaan met zo'n enorm groot zeehotel maar ik bedankte er voor omdat ik me daarop dood zou vervelen en ontwijk ook graag grote mensen massa's.
        Ik geloof best dat veel gezonde mensen net als mijn vrienden tijdens zo'n cruise een ongelooflijk mooie en verzorgde vakantie beleven en zeker de minder mobielen onder ons: zeker doen dus ook al heb je een rollator nodig om je te verplaatsen.

        Comment


        • #19
          Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
          Ik heb nog de oude Norröna meegemaakt : een stuk kleiner en onstabieler maar de sfeer was fantastisch : overal mocht je je slaapzak leggen en tegen de avond, toen de mensen van de Faroe begonnen zat te worden werd er gezongen en gedanst. Toen ik vroeg om een bezoekje aan de brug en de machinekamer kon dit zonder problemen, de autodekken waren constant open. Nu mag je zelfs je eigen boterhammen niet meer opeten... De eerste keer heb ik nog lang gesproken met iemand die het nog oudere tijdperk heeft meegemaakt met de Smyril, dat waren nog eens tijden .
          Wat vond je van Groenland ?
          Ik heb op de Norrona een tijdje boven in het "werkhuis" gezeten met mij zender en antenne vastgemaakt aan de reling. Ik had op voorhand toelating gevraagd bij de rederij die me doorverwees naar de kapitein die dat probleemloos toeliet. De sfeer was er gemoedelijk en niet strikt, dat was in 2001.

          Groenland zou je wel bevallen denk ik. Ondertussen heeft Air Greenland al wel extra vluchten ingelegd en worden er meer tours georganiseerd. Ook cruiseschepen vinden meer de weg naar Groenland en waarschijnlijk volgen ze in het spoor van Scandinavië en Ijsland als het op toerisme aan komt. Er zijn geen wegen en transport gaat via bootjes of helicopter. Wat natuur betreft is het prachtig, je kan (in 2013 toch) een hele dag gaan wandelen en niemand tegenkomen (Narsarsuaq). Het is ook de plaats waar je global warming zeer duidelijk kan zien (Eqi).
          Soms is de mentaliteit wel "raar". We hadden bv. een dag op voorhand in het (enige) restaurantje gevraagd of we nog iets konden eten voor onze boot de dag er na vertrok. Geen probleem, we spraken een tijdstip af en maakten ons geen zorgen. Volgende dag komen we aan in het restaurantje, eigenaar weg.. het weer was te goed en hij was gaan vissen... geen eten dus... Na wat aandringen heeft zijn moeder ons dan een croque monsieur gemaakt. Om maar te zeggen dat je er niet altijd kan op rekenen dat gemaakte afspraken nagekomen worden. De bootjes waren wel altijd (redelijk) op tijd, ze maken soms een onverwachte stop om post af te geven in een klein dorpje langs hun route. In short: aanrader, bucketlist materiaal.
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #20
            Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

            Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
            Rudy,
            Ik heb jarenlang een cruise gemaakt in een kano of Kajac: weinig ruimte en geen dans of gokpaleis aanwezig maar wel genieten van de prachtige natuur langs beken en plassen.
            Ik heb de leeftijd bereikt dat dit fysiek steeds moeilijker wordt. Ik ben in wel eens uitgenodigt door vrienden om op hun kosten mee te gaan met zo'n enorm groot zeehotel maar ik bedankte er voor omdat ik me daarop dood zou vervelen en ontwijk ook graag grote mensen massa's.
            Ik geloof best dat veel gezonde mensen net als mijn vrienden tijdens zo'n cruise een ongelooflijk mooie en verzorgde vakantie beleven en zeker de minder mobielen onder ons: zeker doen dus ook al heb je een rollator nodig om je te verplaatsen.
            Klopt, we hebben het er hier ook al over gehad, als we wat slechter te been zijn, en dat zal stilletjes aan beginnen, we voelen nu al dat 15u vliegen lang aan het worden is, zullen we zeker nog cruisen, al is het voor de luxe!

            Comment


            • #21
              Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

              Persoonlijk zou ik zoals anderen hier terecht aangeven enkele city trips aanstippen.
              Dagelijks en tijdens het zomerseizoen zien wij vanop ons vakantieverblijf aan de Azurenkust ter hoogte van de baai van Villefranche sur Mer 's morgens vroeg cruise schepen aankomen en 'avonds weer vertrekken. De schepen kunnen niet aan wal gezien de kleinschaligheid van de haventjes aldaar.
              Elk die dus één en ander wil gaan bezoeken moet via kleinere vessels aan wal gebracht worden. Ik kan mij inbeelden dat dit nogal een bedoening moet zijn. Schepen met soms tot 4000 personen aan boord. Al zijn er maar een 500-tal die aan wal willen, ze op een deftige manier en dito tijd aan land brengen is al een ganse karwei.
              Daarbij komt nog dat niettegenstaande dit voor de lokale handelaars wat verdienste moet bijbrengen, men die massa in regel niet zo graag meer ziet komen. De overlast die dit meebrengt in sommige kleinere dorpen wordt niet meer zo gesmaakt. Burgemeesters van sommige dorpen hebben er zelfs de buik van vol en willen actie ondernemen.
              De lokale restaurants die wij in de streek hebben leren kennen zijn daar ook niet meer zo happig naar. Groepen komen binnen en willen in een mum van tijd gediend worden. Dat zegt al genoeg. en als je de mentaliteit van het zuiden wat kent komen daar soms wel conflicten van.
              Dat neemt natuurlijk niet weg dat, diegene die zinnens is van een middellandse zee cruise te doen hiermee rekening dient te houden. Mensen hebben allerlei gewoontes en opvattingen hierover. Maar ik wou hier toch eens de algemene teneur van de "locals" aan wal laten weten.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #22
                Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

                Iets speciaal zoek je toch hé.

                Ik kan je Egypte aanraden. Ik ken een reisorganisatie die je een prefecte en zeer betaalbare tour kan aan bieden met gids en chauffeur. Wij hebben dit gedaan voor ca 1000€ per persoon in een week.
                Alles op maat naar jou wensen.

                Je kan dan ook een paar dagen cruisen op de nijl als je dat wenst.

                Comment


                • #23
                  Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                  Wij hebben een middelandse zeecruise gedaan. 6 nachten, Royal Carribian met Navigator of the seas.
                  Vertrokken in Barcelona, Marseille, Palermo, Calgliari en nog enkele steden aangedaan. Ja vaart meestal s'nacht, aan boord is het pure luxe, en entertainement. Heerlijk eten en drinken, shows, sport, wellness, zwembaden, golftereinen, klimmuur, en ik vergeet nog wel 100 dingen.
                  Per stad heb je meestal een uur of 8, en in de meeste steden kom je echt in de haven, moet je niet echt op die bussen stappen, maar kan je veel op eigen houtje verkennen.
                  Zorg wel op tijd terug aan de boot te zijn, die wacht niet op je.
                  Geloof me, het is echt geen "bejaardentehuis", ik heb geen rolstoelpatienten gezien, je hoeft niet tussen de "schipbreukelingen" aan land te komen, en het zijn ook geen bootjes waar 60 man op zit.
                  10000 euro kost het ook niet (wij waren 3K kwijt incl. vluchten op Barcelona) en het was een fantastsiche ervaring!
                  Als je eens wat anders wilt, zeker een aanrader.
                  Wie hard werkt en maar weinig vakantie heeft kan op zo'n cruise op een groot schip zeker zijn zinnen verzetten.
                  De pers stond deze zomer wel vol met verhalen van overspoelde havensteden.

                  Mij zegt die luxe niet zoveel, en georganiseerde uitstappen nog minder.
                  Met een minimum aan voorbereiding gaan wij (ik veronderstel dat het voor 2 personen was) voor 3K wel een stuk langer weg dan 6 dagen.
                  Wij hebben nog altijd meer plezier van een klein kapelletje waar je ergens de sleutel moet gaan vragen dan van de San Marco in Venetië.

                  Op een klein schip naar Spitsbergen of zo moet wel de moeite zijn.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Op een klein schip naar Spitsbergen of zo moet wel de moeite zijn.
                    Daar gaat je 3K
                    bye, Maurice
                    https://on4bam.com/
                    Nikon D7500

                    Comment


                    • #25
                      Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

                      Mijn zoon werkt op de "Koningsdam" van Holland America Lines. Neus op hun site eens rond...
                      Touch the Earth...Gently
                      www.passionsenfrance.com

                      Comment


                      • #26
                        Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

                        Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                        Ik heb op de Norrona een tijdje boven in het "werkhuis" gezeten met mij zender en antenne vastgemaakt aan de reling. Ik had op voorhand toelating gevraagd bij de rederij die me doorverwees naar de kapitein die dat probleemloos toeliet. De sfeer was er gemoedelijk en niet strikt, dat was in 2001.

                        Groenland zou je wel bevallen denk ik. Ondertussen heeft Air Greenland al wel extra vluchten ingelegd en worden er meer tours georganiseerd. Ook cruiseschepen vinden meer de weg naar Groenland en waarschijnlijk volgen ze in het spoor van Scandinavië en Ijsland als het op toerisme aan komt. Er zijn geen wegen en transport gaat via bootjes of helicopter. Wat natuur betreft is het prachtig, je kan (in 2013 toch) een hele dag gaan wandelen en niemand tegenkomen (Narsarsuaq). Het is ook de plaats waar je global warming zeer duidelijk kan zien (Eqi).
                        Soms is de mentaliteit wel "raar". We hadden bv. een dag op voorhand in het (enige) restaurantje gevraagd of we nog iets konden eten voor onze boot de dag er na vertrok. Geen probleem, we spraken een tijdstip af en maakten ons geen zorgen. Volgende dag komen we aan in het restaurantje, eigenaar weg.. het weer was te goed en hij was gaan vissen... geen eten dus... Na wat aandringen heeft zijn moeder ons dan een croque monsieur gemaakt. Om maar te zeggen dat je er niet altijd kan op rekenen dat gemaakte afspraken nagekomen worden. De bootjes waren wel altijd (redelijk) op tijd, ze maken soms een onverwachte stop om post af te geven in een klein dorpje langs hun route. In short: aanrader, bucketlist materiaal.
                        Dat moet nog net de oude Norröna geweest zijn. Ik dacht ergens te hebben gelezen dat de nieuwe in de vaart is genomen in 2003.
                        Groenland nooit geweest, doe je daar wat je wil omwille van de ijsberen ?
                        Dat verhaal van de global warming kan ik alleen maar bevestigen, ik was 2x bij Kverkfjöll op IJsland (niet bepaald een bestemming voor Jan Modaal omwille van de moeilijke bereikbaarheid) eenmaal in 2006 en eenmaal in 2014. Van de prachtige ijsgrot van 2006 (uitgesmolten door een warme rivier) was 8 jaar later NIKS over, ik ben daar 2x op de gletsjer zelf geweest, eens met de gidsen die zich zaten te vervelen (we waren er alleen) en laatst op eigen houtje, iets wat me ten stelligste afgeraden was, misschien terecht maar soit. Op het blauwe ijs waren er heuse smeltstroompjes die ik me van de vorige keer onmogelijk kon herinneren. Bij de Skaftafellsjökull ben ik meerdere keren geweest, de eerste keer in 1984. In 2006 stonden er paaltjes met getallen op (ze zijn weg nu) : 1900, 1940, 1980, ik zeg maar iets waarvan ik aanvankelijk de betekenis niet snapte tot ik me realiseerde dat dit de ijsgrens was. Bij het terugkeren heb ik ze in mijn GPS gezet en later eens gerekend met hoeveel meter die grens opschuift per jaar. Het was hallucinant : voor 1980 was dat iets van een 11 m per jaar, na 1980 was dat het dubbele (opgepast : gemiddelde waarden hoor, ze zetten niet elk jaar een paaltje) : meer dan 20 meter, de totale regressie sinds 1900 draaide rond de 1,4 km, dat was in 2006. En dan zeggen dat er anno 2017 nog mensen zijn die staalhard ontkennen dat er iets aan de hand is. Eén ervan is zelfs president van de machtigste staat ter wereld.
                        Wat we er kunnen aan doen is een compleet andere vraag maar ik ben bang dat de natuur zelfregulerend zal optreden, zoals ze altijd al gedaan heeft, hoe en wanneer weet er niemand.

                        Maar het mag weer on-topic, met échte cruises heb ik geen enkele ervaring.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

                          Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                          Ik heb op de Norrona een tijdje boven in het "werkhuis" gezeten met mij zender en antenne vastgemaakt aan de reling. Ik had op voorhand toelating gevraagd bij de rederij die me doorverwees naar de kapitein die dat probleemloos toeliet. De sfeer was er gemoedelijk en niet strikt, dat was in 2001.

                          Groenland zou je wel bevallen denk ik. Ondertussen heeft Air Greenland al wel extra vluchten ingelegd en worden er meer tours georganiseerd. Ook cruiseschepen vinden meer de weg naar Groenland en waarschijnlijk volgen ze in het spoor van Scandinavië en Ijsland als het op toerisme aan komt. Er zijn geen wegen en transport gaat via bootjes of helicopter. Wat natuur betreft is het prachtig, je kan (in 2013 toch) een hele dag gaan wandelen en niemand tegenkomen (Narsarsuaq). Het is ook de plaats waar je global warming zeer duidelijk kan zien (Eqi).
                          Soms is de mentaliteit wel "raar". We hadden bv. een dag op voorhand in het (enige) restaurantje gevraagd of we nog iets konden eten voor onze boot de dag er na vertrok. Geen probleem, we spraken een tijdstip af en maakten ons geen zorgen. Volgende dag komen we aan in het restaurantje, eigenaar weg.. het weer was te goed en hij was gaan vissen... geen eten dus... Na wat aandringen heeft zijn moeder ons dan een croque monsieur gemaakt. Om maar te zeggen dat je er niet altijd kan op rekenen dat gemaakte afspraken nagekomen worden. De bootjes waren wel altijd (redelijk) op tijd, ze maken soms een onverwachte stop om post af te geven in een klein dorpje langs hun route. In short: aanrader, bucketlist materiaal.
                          Dat moet nog net de oude Norröna geweest zijn. Ik dacht ergens te hebben gelezen dat de nieuwe in de vaart is genomen in 2003.
                          Groenland nooit geweest, doe je daar wat je wil omwille van de ijsberen ?
                          Dat verhaal van de global warming kan ik alleen maar bevestigen, ik was 2x bij Kverkfjöll op IJsland (niet bepaald een bestemming voor Jan Modaal omwille van de moeilijke bereikbaarheid) eenmaal in 2006 en eenmaal in 2014. Van de prachtige ijsgrot van 2006 (uitgesmolten door een warme rivier) was 8 jaar later NIKS over, ik ben daar 2x op de gletsjer zelf geweest, eens met de gidsen die zich zaten te vervelen (we waren er alleen) en laatst op eigen houtje, iets wat me ten stelligste afgeraden was, misschien terecht maar soit. Op het blauwe ijs waren er heuse smeltstroompjes die ik me van de vorige keer onmogelijk kon herinneren. Bij de Skaftafellsjökull ben ik meerdere keren geweest, de eerste keer in 1984. In 2006 stonden er paaltjes met getallen op (ze zijn weg nu) : 1900, 1940, 1980, ik zeg maar iets waarvan ik aanvankelijk de betekenis niet snapte tot ik me realiseerde dat dit de ijsgrens was. Bij het terugkeren heb ik ze in mijn GPS gezet en later eens gerekend met hoeveel meter die grens opschuift per jaar. Het was hallucinant : voor 1980 was dat iets van een 11 m per jaar, na 1980 was dat het dubbele (opgepast : gemiddelde waarden hoor, ze zetten niet elk jaar een paaltje) : meer dan 20 meter, de totale regressie sinds 1900 draaide rond de 1,4 km, dat was in 2006. En dan zeggen dat er anno 2017 nog mensen zijn die staalhard ontkennen dat er iets aan de hand is. Eén ervan is zelfs president van de machtigste staat ter wereld.
                          Wat we er kunnen aan doen is een compleet andere vraag maar ik ben bang dat de natuur zelfregulerend zal optreden, zoals ze altijd al gedaan heeft, hoe en wanneer weet er niemand.

                          Maar het mag weer on-topic, met échte cruises heb ik geen enkele ervaring.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

                            Ik was ooit in Dubrovnic op het ogenblik dat de cruiseschepen gelost werden.
                            Stari Grad veranderde in een populaire winkelstraat op de eerste dag van de solden. Dringen, wringen, aanschuiven, ...
                            Wanneer dit op elke aanlegplaats van die schepen hetzelfde is, denk ik dat ik de voorkeur zou geven aan een andere invulling.
                            Het is natuurlijk wel zo dat je veel toeristische bezienswaardigheden binnen korte tijd en op gestructureerde wijze bezoekt.
                            En zo een cruisetocht zal ook wel zijn charme en voordeel hebben, het is maar wat je zelf verwacht en waarvoor je interesse hebt.
                            mvg,
                            Patric

                            Comment


                            • #29
                              Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

                              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                              Dat moet nog net de oude Norröna geweest zijn. Ik dacht ergens te hebben gelezen dat de nieuwe in de vaart is genomen in 2003.
                              Groenland nooit geweest, doe je daar wat je wil omwille van de ijsberen ?
                              Dat verhaal van de global warming kan ik alleen maar bevestigen, ik was 2x bij Kverkfjöll op IJsland (niet bepaald een bestemming voor Jan Modaal omwille van de moeilijke bereikbaarheid) eenmaal in 2006 en eenmaal in 2014. Van de prachtige ijsgrot van 2006 (uitgesmolten door een warme rivier) was 8 jaar later NIKS over, ik ben daar 2x op de gletsjer zelf geweest, eens met de gidsen die zich zaten te vervelen (we waren er alleen) en laatst op eigen houtje, iets wat me ten stelligste afgeraden was, misschien terecht maar soit. Op het blauwe ijs waren er heuse smeltstroompjes die ik me van de vorige keer onmogelijk kon herinneren. Bij de Skaftafellsjökull ben ik meerdere keren geweest, de eerste keer in 1984. In 2006 stonden er paaltjes met getallen op (ze zijn weg nu) : 1900, 1940, 1980, ik zeg maar iets waarvan ik aanvankelijk de betekenis niet snapte tot ik me realiseerde dat dit de ijsgrens was. Bij het terugkeren heb ik ze in mijn GPS gezet en later eens gerekend met hoeveel meter die grens opschuift per jaar. Het was hallucinant : voor 1980 was dat iets van een 11 m per jaar, na 1980 was dat het dubbele (opgepast : gemiddelde waarden hoor, ze zetten niet elk jaar een paaltje) : meer dan 20 meter, de totale regressie sinds 1900 draaide rond de 1,4 km, dat was in 2006. En dan zeggen dat er anno 2017 nog mensen zijn die staalhard ontkennen dat er iets aan de hand is. Eén ervan is zelfs president van de machtigste staat ter wereld.
                              Wat we er kunnen aan doen is een compleet andere vraag maar ik ben bang dat de natuur zelfregulerend zal optreden, zoals ze altijd al gedaan heeft, hoe en wanneer weet er niemand.

                              Maar het mag weer on-topic, met échte cruises heb ik geen enkele ervaring.
                              Off topic :

                              Zelfs dichter bij huis is het goed te merken. Ik zag voor het eerst de Aletschgletsjer in 1980, toen ik er nog eens kwam in 2010 kon ik mijn ogen niet geloven, hij was bijna niet meer te zien van op hetzelfde punt waar we stonden in 1980. Het is nochtans één van de Europese gletsjers die het minst zou te lijden hebben van de opwarming, maar toch is hij reeds 100 m minder dik geworden. Op het net zijn genoeg foto's te vinden met vergelijkingen vroeger/nu.

                              Evenzo met de Rhonegletsjer. In 1970 parkeerde je voor het hotel Belvédère daar en na een paar tientallen meter achter het hotel liep je zo de ijsgrot binnen. Nu is het vanaf de parking verdorie reeds een hele wandeling om aan de gletsjer/ijsgrot te komen. Nu wordt deze gletsjer tijdens de zomermaanden reeds met witte zeilen afgedekt in een poging om de zon wat te weerkaatsen, want tegen 2100 zou deze gletsjer volledig verdwenen zijn.

                              En dat zal wel met elke gletsjer in Europa en elders het geval zijn.

                              Onvoorstelbaar hoeveel er is veranderd is 40/50 jaar.

                              On topic : wij gaan nu al jaaren tijdens de winter naar La Palma (Canarische eilanden) en iedereen die in een hotel op La Palma verblijft weet dat indien je aan het rijden bent naar de hoofdstad en je ziet een cruiseschip of schepen liggen in de haven, dat je dan beter meteen rechtsomkeer maakt. Santa Cruz de la Palma is al niet groot, en als ze er dan nog eens een meute van duizenden tegelijk uit die cruiseschepen op loslaten is het er niet meer te doen.

                              Tazacorte aan de Oostkust heeft ook een grote nieuwe haven gebouwd met aanlegmogelijkheden voor cruiseschepen... tot ze beseften dat Tazacorte zelf helemaal niet klaar was om die grote meutes op te vangen, ook al is het maar voor één dag. Nu zijn ze blij dat het bij het aanleggen van één cruiseschip gebleven is (het was voor een soort test) en dat ze er nu (voorlopig ?) wegblijven.

                              Er werd alleszins reeds genoeg parking voorzien voor de horden bussen die de passagiers van de cruiseschepen moeten vervoeren .
                              Maar de parking ligt er nu reeds jaren elke dag zo bij.



                              Als er ooit cruiseschepen in het rustige Tazacorte gaan aanleggen dan zien ze ons niet meer op La Palma.
                              Last edited by Guest17; 9 oktober 2017, 14:05.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

                                Als je zoiets https://qz.com/791230/nograndinavi-v...ase-them-away/ ziet in je haventje aankomen dan begrijp ik de lokale protesten...
                                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                                Comment

                                Working...
                                X