Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 51

Standaard Husqvarna robot grasmaaiers

Iemand ervaring met deze robots?
    Onze jongste zoon is daar uiterst tevreden over en heeft zo'n robot al verschillende jaren. Ik denk dat ook wij stilletjes aan gaan overschakelen naar zoiets. Wij hebben de boot al een paar jaar afgehouden omdat onze achtertuin via een poort met twee opendraaiende panelen is afgesloten van de voortuin. Met de poort open is het probleem natuurlijk opgelost, maar dit kan niet de bedoeling zijn gezien die er gekomen is i.v.m. veiligheid. Ik vermoed dus dat wij een tweeling zullen moeten aanschaffen willen wij alles dichthouden, tenzij wij die misschien zelf verplaatsen naar voor. Bijvoorbeeld 's nachts achteraan laten lopen en overdag vooraan misschien?
    Men heeft mij ook altijd wijsgemaakt dat Husqvarna van het betere materiaal is.
    Heb daarover al één en ander bekeken en het is gek welke mogelijkheden dergelijke toestallen mogelijk maken. Bediening via smartphone, verlichting???, GPS e.d.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Standaard Re: Husqvarna robot grasmaaiers

Ik kan je dat aanraden, en vooral: keep it simple.

We hebben al enkele jaren een Gardena R40li, welk eigenlijk een Husqvarna is. Dat was een basismodel. We maaien 400m2 daarmee. We hebben geen bluetooth connectie, gps of regensensor... en dat missen we totaal niet. Het ding werkt perfect zoals het is... gewoon een timer en ad random rondrijden. Met een extra geleidingsdraad kan je ook de robot laten regelmatig zijn sequentie starten in een eerder afgelegen stuk. Dat is simpel en werkt in de praktijk goed.

De lichte scheermesachtige mesjes van de gardena doen dat zeer goed en zijn goedkoop en ook makkelijk te vervangen.

Het voordeel van die gardena's / husqvarna's is dat ze zoveel verkocht werden zodat je alle wisselstukken (mesjes / batterijen / wielen / geleidingsdraad /...) gemakkelijk vindt op Duitse websites / ebay / aliexpress. Als je ooit eens een geleidingsdraad kapotstekt, of je wil een bloemperk aanleggen, dan regel je dat makkelijk zelf.

Ik heb alles zelf aangelegd, en zelfs via een Duits forum geleerd dat ik het toestel weg van het terrein kan laten parkeren (kan officieel niet). Tot slot ook een shelter(tje) gekocht bij een hobbyist die dat maakt als bijverdienste. Nu parkeert de robot zich naast het grasveld tussen de buxussen.

De robot werd vorig weekend opgestart. Dat wil zeggen dat ik nog een keer mijn gazon gemaaid heb voor de rest van het jaar. Voor de rest doe ik nog een keer per maand wat randjes af (mijn tuin was al aangelegd voor we de robot kochten, dus ik krijg niet overal perfecte boordjes) en keer dan ook de mesjes om of vervang ze.
    | Fuji x-T20 | 14mm 2.8 | 18mm 2.0 | 35mm 1.4 | 60mm 2.4 | 18-55mm 2.8-4 |
    There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

Let op, die dingen worden ook gestolen....
    Ik ken er ook die daar tevreden over zijn. Dat moet wel vrijwel continu maaien, want als het gras te lang is geraakt een robot er niet door, en er zou te veel gras blijven liggen.
    Enig nadeel is dat je grasmat zou vervilten doordat het niet snel genoeg verteert.
    Tommie
    Een machientje van Sony, een oud bierblikje, iets breed van Tamron, en een Minolta macroscoopje. En een dikke Jonagold om alles in te bewaren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
    Ik kan je dat aanraden, en vooral: keep it simple.

We hebben al enkele jaren een Gardena R40li, welk eigenlijk een Husqvarna is. Dat was een basismodel. We maaien 400m2 daarmee. We hebben geen bluetooth connectie, gps of regensensor... en dat missen we totaal niet. Het ding werkt perfect zoals het is... gewoon een timer en ad random rondrijden. Met een extra geleidingsdraad kan je ook de robot laten regelmatig zijn sequentie starten in een eerder afgelegen stuk. Dat is simpel en werkt in de praktijk goed.

De lichte scheermesachtige mesjes van de gardena doen dat zeer goed en zijn goedkoop en ook makkelijk te vervangen.

Het voordeel van die gardena's / husqvarna's is dat ze zoveel verkocht werden zodat je alle wisselstukken (mesjes / batterijen / wielen / geleidingsdraad /...) gemakkelijk vindt op Duitse websites / ebay / aliexpress. Als je ooit eens een geleidingsdraad kapotstekt, of je wil een bloemperk aanleggen, dan regel je dat makkelijk zelf.

Ik heb alles zelf aangelegd, en zelfs via een Duits forum geleerd dat ik het toestel weg van het terrein kan laten parkeren (kan officieel niet). Tot slot ook een shelter(tje) gekocht bij een hobbyist die dat maakt als bijverdienste. Nu parkeert de robot zich naast het grasveld tussen de buxussen.

De robot werd vorig weekend opgestart. Dat wil zeggen dat ik nog een keer mijn gazon gemaaid heb voor de rest van het jaar. Voor de rest doe ik nog een keer per maand wat randjes af (mijn tuin was al aangelegd voor we de robot kochten, dus ik krijg niet overal perfecte boordjes) en keer dan ook de mesjes om of vervang ze.
    Een linkje naar dat Duitse forum graag. En dat naast het grasveld parkeren vind ik ook een zeer nuttige hint.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Ik ken er ook die daar tevreden over zijn. Dat moet wel vrijwel continu maaien, want als het gras te lang is geraakt een robot er niet door, en er zou te veel gras blijven liggen.
    Enig nadeel is dat je grasmat zou vervilten doordat het niet snel genoeg verteert.
    Stelen is niet zo'n bekommernis. Camera's moeten daarbij een handje helpen...
    Bij onze zoon loopt die een gans zomerseizoen dag en nacht. Heeft wel een zeer grote tuin, maar zijn gras is steeds perfect kort en mooi gemaaid.Heeft ook een onderhoudscontract en dat spul halen ze jaarlijks op om na te zien. https://www.grasrobots.be
    Leeft en LAAT LEVEN !

Heb even moeten zoeken want het is lang geleden:

Dit is bvb. een linkje: http://www.roboter-forum.com/showthr...-Gardena-R40Li
    Als je op "garage für gardena r40li" googlet dan vind je allerlei voorbeelden, en ook behoorlijk wat die buiten het grafveld geparkeerd zijn.
    Ik denk dat er zelfs iemand was die beweerde dat hij zijn Gardena een meter of zo liet achter zijn struiken inparkeren. Zover heb ik het niet gedreven, bij mij staat de shelter een centimeter of 10 van het grasveld af.

Ja, maar het toestel is uitgerust met een pincode, dus eigenlijk zijn ze er niet veel mee. Geen idee of die pincodes te kraken of te omzeilen zijn, maar geeft een vorm van gemoedsrust.
    En ja, dat toestel draait zeer regelmatig, bij mij ongeveer 10uur per dag en dat 4 dagen op een week. In periodes van grote groeite mag dat zelfs wat meer zijn.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
    Heb even moeten zoeken want het is lang geleden:

Dit is bvb. een linkje: http://www.roboter-forum.com/showthr...-Gardena-R40Li
    Als je op "garage für gardena r40li" googlet dan vind je allerlei voorbeelden, en ook behoorlijk wat die buiten het grafveld geparkeerd zijn.
    Ik denk dat er zelfs iemand was die beweerde dat hij zijn Gardena een meter of zo liet achter zijn struiken inparkeren. Zover heb ik het niet gedreven, bij mij staat de shelter een centimeter of 10 van het grasveld af.
    Bedankt!
    Ondertussen al een afspraak gemaakt met hogervermeld bedrijf om de zaak eens van dichtbij te komen bekijken.
    Ik vermoed dat de enige plausibele oplossing bij ons 2 robots zal zijn. Een zeer dure scheidingspoort tussen voor en achtertuin is er gekomen voor de veiligheid en het is uitgeloten die weer open te laten.
    En bij die huisjes zitten inderdaad zeer vernuftige exemplaren tussen. Een beetje schrijnwerken moet zoiets toch gemakkelijk voor mekaar krijgen.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Tunneltje maken tussen voor en achtertuin.
    Tommie
    Een machientje van Sony, een oud bierblikje, iets breed van Tamron, en een Minolta macroscoopje. En een dikke Jonagold om alles in te bewaren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommie1 Bekijk bericht
    tunneltje maken tussen voor en achtertuin.
    :g:g:g
    Leeft en LAAT LEVEN !

Tunneltje maken tussen voor en achtertuin.
    Of een luchtbrug.
    Laatst gewijzigd door enero; 4 april 2018 om 06:21

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    Of een luchtbrug.
    Gat in de markt voor de drone grasmaaier. ;-)

Oh ja, en dat ie dan maar de bomen ook snoeit.

twee jaar geleden een Landroid gekocht in de Brico, aanbieding (goedkoper énincl.installatie ) behaalde goede resultaten in een review.
    Tevreden van en leuk om bezig te zien :-)
    Groetjes
    Luc
    Groetjes

Lukathi

@ Enero: Husqvarna is idd de maaier die grasrobots.be aanraadt. Volgens mijn buurman is dit een betrouwbare firma, maar wel niet goedkoop. Ik heb op fietstochtjes al eens een paar gebruikers aangesproken ivm installatie en ik sta versteld van het aantal "doe het zelvers", terwijl dat bij grasrobots.be zoveel geld kost.
    Er is ook nog altijd een beetje werk zelf te doen, maar dat zal je wel weten via je zoon:
    “Eens de machine aan het werk, wordt het uw taak om hem goed te verzorgen. Zelfs de klanten met een full-onderhoudscontract (zowel heel kleine als heel grote gazons) dienen hun machines eens per week te controleren en te reinigen. Het is uw verantwoordelijkheid om de machine proper te houden en zijn wekelijkse zorgen toe te dienen; dit zal u maximaal 15 minuten kosten. De juiste zorg is afhankelijk van het type machine, maar bestaat veelal uit:
    Het reinigen van de onderkant zodat niet teveel gras ophoopt.

Controleren van de messen (mes, of mesjes)
    Vervangen of reinigen van de messen wanneer deze niet meer voldoende snijden. Alle types grasrobots zijn zodanig ontwikkeld dat u dit heel eenvoudig zelf kan.
    Het laadstation vrijhouden en contacten reinigen zodat de machine degelijk kan parkeren.
    Andere onderhoudszorgen variëren i.f.v. het type machine, hierover krijgt u uitleg bij de levering/afhaling/installatie.”

Je moet zeker in winterberging voorzien.
    Wij kijken hier nog de kat uit de boom, mede omwille van nog verdere tuinwijzigingen.

Hier kan je interessante info zien. (test)

Zeer interessant om een overzicht te krijgen van diverse modellen. https://www.youtube.com/watch?v=7X9L88iUVHY

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
    Zeer interessant om een overzicht te krijgen van diverse modellen. https://www.youtube.com/watch?v=7X9L88iUVHY
    Bedankt voor de degelijke info.
    Ik wist uiteraard al één en ander en besef ook dat dit niet altijd goedkope oplossingen zijn als men daar zelf de hand niet kan of wil aan uitsteken.
    Enkele jaren geleden zou ik dat allemaal wel zelf hebben gedaan mits wat advies maar de laatste jaren zijn vele zaken die de tuin aangaan in handen van anderen gegeven. Een grote tuin hebben met veel diversiteit aan aanplantingen kost veel geld als je alles laat doen, dit is gekend. Wij hebben hier o.a. verschillende hagen die boven de 2 meter zijn uitgegroeid en over vrij lange afstanden en die vragen ook een deskundig onderhoud. Zelf heb ik steeds graag het gras onderhouden, maar dit kon enkel tijdens de weekends en gezien daar enkel de zaterdagen resten, op zondag wordt hier niet gemaaid wegens verbod, kan dat niet altijd i.v.m. weersomstandigheden. Wij houden van een net goed onderhouden grasveld, mesten verticuteren, behandelen tegen onkruid enz... Dit wordt past ook in onze overeenkomst met de tuinman. Dus een robot vonden wij nu uiteindelijk een goeie oplossing indien deze niet te gecompliceerd wordt. Twee robots zou toch wel een beetje van het goeie teveel zijn gezien de scheiding van voor- en achtertuin met een dubbele poort. Openzetten is ook geen optie.
    Alles zal dus wat afhangen van het prijskaartje dat eraan vast zit. Je kan ook wekelijks iemand betalen om je gras te komen maaien. Jaren hebben wij een buur gehad die met betaling uiteraard, dit voor ons kwam doen als ik het zelf niet kon, maar die persoon is zo overdreven zwaarlijvig geworden dat elke inspanning voor hem teveel wordt. Dus op die zullen wij in de toekomst nog maar weinig beroep meer kunnen doen.
    Dat er onderhoud aan dergelijke robots is kan ik mij wel inbeelden. Maar dat zal geen probleem zijn, dat hou ik zelf wel in het oog.
    Na de winter, in het voorjaar moet je ook nog steeds een eerste maaibeurt zelf doen met een conventionele machine. En afhankelijk van de afgrenzing van je gras terrein zou het kunnen dat de randen misschien ook nog zullen moeten getrimd worden. Maar dat is allemaal te bekijken met de firma.
    En zelf messen vervangen en eventuele onderhoudsbeurten zie ik zelf ook niet zo zitten. Onze huidige grasmaaier wordt ook eens per jaar door de firma waar die is aangekocht afgehaald en die wordt dan volledig nagezien teruggebracht. Een Honda die ondertussen 22 jaar oud is, maar door goed onderhoud nog steeds perfect werkt.
    Er is wel een grote verscheidenheid in modellen. In de eerste plaats afhankelijk van de oppervlakte die ze moeten bewerken en bijkomend een aantal opties die al dan niet nuttig zijn. Een GPS??, een module om met je Smartphone te bevelen, vind ik toch niet essentieel en prijsbepalend. Volgens mij is de degelijkheid en betrouwbaarheid van de robot het belangrijkst.
    En voor de winter zullen wij ook wel een schuilplaats vinden. Desnoods spreek ik een schrijnwerker aan om er een huisje rond te bouwen. Kan ook mooi en exclusief zijn.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Bedankt voor de degelijke info.
    Ik wist uiteraard al één en ander en besef ook dat dit niet altijd goedkope oplossingen zijn als men daar zelf de hand niet kan of wil aan uitsteken.
    Enkele jaren geleden zou ik dat allemaal wel zelf hebben gedaan mits wat advies maar de laatste jaren zijn vele zaken die de tuin aangaan in handen van anderen gegeven. Een grote tuin hebben met veel diversiteit aan aanplantingen kost veel geld als je alles laat doen, dit is gekend. Wij hebben hier o.a. verschillende hagen die boven de 2 meter zijn uitgegroeid en over vrij lange afstanden en die vragen ook een deskundig onderhoud. Zelf heb ik steeds graag het gras onderhouden, maar dit kon enkel tijdens de weekends en gezien daar enkel de zaterdagen resten, op zondag wordt hier niet gemaaid wegens verbod, kan dat niet altijd i.v.m. weersomstandigheden. Wij houden van een net goed onderhouden grasveld, mesten verticuteren, behandelen tegen onkruid enz... Dit wordt past ook in onze overeenkomst met de tuinman. Dus een robot vonden wij nu uiteindelijk een goeie oplossing indien deze niet te gecompliceerd wordt. Twee robots zou toch wel een beetje van het goeie teveel zijn gezien de scheiding van voor- en achtertuin met een dubbele poort. Openzetten is ook geen optie.
    Alles zal dus wat afhangen van het prijskaartje dat eraan vast zit. Je kan ook wekelijks iemand betalen om je gras te komen maaien. Jaren hebben wij een buur gehad die met betaling uiteraard, dit voor ons kwam doen als ik het zelf niet kon, maar die persoon is zo overdreven zwaarlijvig geworden dat elke inspanning voor hem teveel wordt. Dus op die zullen wij in de toekomst nog maar weinig beroep meer kunnen doen.
    Dat er onderhoud aan dergelijke robots is kan ik mij wel inbeelden. Maar dat zal geen probleem zijn, dat hou ik zelf wel in het oog.
    Na de winter, in het voorjaar moet je ook nog steeds een eerste maaibeurt zelf doen met een conventionele machine. En afhankelijk van de afgrenzing van je gras terrein zou het kunnen dat de randen misschien ook nog zullen moeten getrimd worden. Maar dat is allemaal te bekijken met de firma.
    En zelf messen vervangen en eventuele onderhoudsbeurten zie ik zelf ook niet zo zitten. Onze huidige grasmaaier wordt ook eens per jaar door de firma waar die is aangekocht afgehaald en die wordt dan volledig nagezien teruggebracht. Een Honda die ondertussen 22 jaar oud is, maar door goed onderhoud nog steeds perfect werkt.
    Er is wel een grote verscheidenheid in modellen. In de eerste plaats afhankelijk van de oppervlakte die ze moeten bewerken en bijkomend een aantal opties die al dan niet nuttig zijn. Een GPS??, een module om met je Smartphone te bevelen, vind ik toch niet essentieel en prijsbepalend. Volgens mij is de degelijkheid en betrouwbaarheid van de robot het belangrijkst.
    En voor de winter zullen wij ook wel een schuilplaats vinden. Desnoods spreek ik een schrijnwerker aan om er een huisje rond te bouwen. Kan ook mooi en exclusief zijn.
    Dat onderhoud stelt echt niets voor ! Op een stoeltje in de zon met een harde borstel de onderkant afborstelen, ne keer per maand (max) en bij het begin van het nieuwe maaisezoen de 4 mesjes vervangen !!

Jammer genoeg is de kwaliteit van de grond zo pover en heeft het gras zo geleden van de droge zomer.. maar het eerste jaar leek het hier met de robot wel een golfterrein ! :-)
    Heb nqaar aanleiding vandit filmpje:
    https://m.youtube.com/watch?v=_nCbpEKFxRU
    gekozen voor de Worx Landroid,nikske gps of wifi, wel met regensensor, was een no brainer tijdens n actie in de Brico 899Euro plaatsing perimeter incl !
    Groetjes

Lukathi

Even de filmpjes bekeken en vastgesteld dat een goeie voorbereiding van het grasveld en in sommige gevallen de tuin, wel heel belangrijk is. Boordstenen zijn dus heel belangrijk om mooi alles te kunnen afmaaien en moeten bovendien zeer goed worden geplaatst. Afstanden van de perimeterdraad is hierbij ook een niet verkeerd te plaatsen onderdeel. Best toch ook deze draden ingraven als je, zoals wij jaarlijks verticuteert.
    Besluit, je moet toch al een zeer handige harry zijn op dit alles tot een goed einde te brengen.
    De keuze van de machine is ook een vrij belangrijk gegeven, vooral als je een gecompliceerd maaiveld hebt met scherpe binnen- en buitenhoeken.
    Veiligheid van de machine i.v.m. de messen en het contact met de handen is allicht het beste bij de duurdere machines. Regeling van de messenhoogte is bij sommige machines beter en praktischer dan bij andere. Vind ik tot een belangrijk punt.
    Lawaai van de motoren zie ik, zit meestal tussen de 60 en de 70 decibel wat aanvaardbaar is. Maar natuurlijk, hoe minder lawaai, hoe beter.
    Wat betreft de snufjes vind ik vooral een regensensor belangrijk. Op afstand bedienen met smartphone is een snufje dat misschien maar enkele keren zal gebruikt worden tot de nieuwigheid ervan af is.
    Heb de indruk dat de Husqvarna één van de betere is.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Even de filmpjes bekeken en vastgesteld dat een goeie voorbereiding van het grasveld en in sommige gevallen de tuin, wel heel belangrijk is. Boordstenen zijn dus heel belangrijk om mooi alles te kunnen afmaaien en moeten bovendien zeer goed worden geplaatst. Afstanden van de perimeterdraad is hierbij ook een niet verkeerd te plaatsen onderdeel. Best toch ook deze draden ingraven als je, zoals wij jaarlijks verticuteert.
    Besluit, je moet toch al een zeer handige harry zijn op dit alles tot een goed einde te brengen.
    De keuze van de machine is ook een vrij belangrijk gegeven, vooral als je een gecompliceerd maaiveld hebt met scherpe binnen- en buitenhoeken.
    Veiligheid van de machine i.v.m. de messen en het contact met de handen is allicht het beste bij de duurdere machines. Regeling van de messenhoogte is bij sommige machines beter en praktischer dan bij andere. Vind ik tot een belangrijk punt.
    Lawaai van de motoren zie ik, zit meestal tussen de 60 en de 70 decibel wat aanvaardbaar is. Maar natuurlijk, hoe minder lawaai, hoe beter.
    Wat betreft de snufjes vind ik vooral een regensensor belangrijk. Op afstand bedienen met smartphone is een snufje dat misschien maar enkele keren zal gebruikt worden tot de nieuwigheid ervan af is.
    Heb de indruk dat de Husqvarna één van de betere is.
    Één van de duurdere alleszins, of heb ik een ander filmpje gezien ?

Groetjes
    Luc
    Groetjes

Lukathi

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
    Één van de duurdere alleszins, of heb ik een ander filmpje gezien ?

Groetjes
    Luc
    Eén van de duurdere uiteraard. Maar in een paar van die filmpjes komt die er toch uit als één van de beste.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Eén van de duurdere uiteraard. Maar in een paar van die filmpjes komt die er toch uit als één van de beste.
    "mijn" filmpje was ie alleen maar duurder, maar niet beter , Hopelijk krijg je korting als je er twee koopt

Groetjes
    Luc
    Groetjes

Lukathi

"mijn" filmpje was ie alleen maar duurder, maar niet beter , Hopelijk krijg je korting als je er twee koopt

Groetjes
    Luc
    Welke heb jij dan als beste prijs/kwaliteit gezien.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Standaard Husqvarna robot grasmaaiers

De betere zaken bieden dan ook een installatie aan.
    Ik zag zelfs op de website van Husqvarna dat ze plaatsing aanbieden in combinatie met een toestel.
    Ik zou dat zelf ook laten doen, ook al kost het wat.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Check reactie #17 !

Gewoon een vergelijk met een model uit de Husqvarna reeks ! ( met mindere scores in ( toch niet onbelangrijke) aspecten )
    Groetjes
    Luc
    Groetjes

Lukathi

Check reactie #17 !

Gewoon een vergelijk met een model uit de Husqvarna reeks ! ( met mindere scores in ( toch niet onbelangrijke) aspecten )
    Groetjes
    Luc
    Dit soort toestellen evolueert ook nog redelijk snel, zeker met de komst van steeds meer concurrentie ... is verwijzen naar een ondertussen 4 jaar oud filmpje dan wel nog correct?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. De Robot
    Door Medussa in forum Stilleven & Abstract
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 20 augustus 2012, 15:22
  2. Mr.Robot
    Door meknoy in forum Stilleven & Abstract
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 21 juni 2011, 17:43