|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| Chit Chat Forum voor alle off-topic postings, postings die dus absoluut NIETS met fotografie te maken hoeven hebben. Lees de specifieke forumregels erop na in de sticky posting. |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
||||
|
opstarten van cd en repair?
|
heb je een originele XP CD, of zijn het (typisch 2 of 3) CD's die je hebt moeten aanmaken toen je de PC voor het eerst aangezet hebt?
|
Citaat:
Het is 1 cd.
|
1) trek nooit de stekker uit , druk in het ergste geval 10 seconden op de aan-uit knop (probeer eerst met CTRL-ALT-DEL te herstarten of in taakbeheer terecht te komen)
2) probeer op te starten in veilige modus (F8 ingedrukt houden tijdens het opstarten en veilige modus zonder netwerk kiezen) Als dit lukt begin je met een schijfcontrole en probeer je daarna eens opnieuw gewoon op te starten 3) probeer hierna pas met de cd van XP een herstel uit te voeren (deze laten je systeem niet bepaald proper achter) 4) Besef dat backups noodzaak zijn, en geen noodzakelijk kwaad. |
|
||||
|
Citaat:
Ik heb geprobeerd op te starten via veilige modus maar computer blijft bij het opstarten uitvallen. Ik heb ook al geprobeerd om de laatst werkende configuratie te starten maar alles blijft hetzelfde.
|
Als ik via de cd terug opstart, wat moet ik dan precies doen, want dit heb ik nog nooit gedaan en wil ook niets verkeerd doen, zodoende ik nog de kans heb om mjn documenten niet kwijt te spelen.
|
Citaat:
|
|
||||
|
Persoonlijk zou ik eerst proberen de gegevens op de harde schijf veilig te stellen. De simpelste methode hiervoor is ze in een 2e pc te steken (of in zo'n harddisk case via USB).
En die harddisk dus zo weinig mogelijk belasten met foutcontroles, of wat dan ook. Als windows niet meer opstart, is dat meestal omdat de harddisk de geest gegeven heeft (hopelijk niet natuurlijk)...
|
Ik vrees dat je met zo'n zogenaamde "merk PC" opgescheept zit, anders kon je efkes op de reset knop duwen, maar die stomme merken achten die knop overbodig. Dit terzijde.
In uw plaats zou ik gewoon een nieuwe harde schijf gaan kopen, die in de PC monteren en dan daarop de hele zaak terug installeren. De huidige schijf steek je in een ICY box (heb je meteen een backup) en dan kan je na de herinstallatie uw data van de oude schijf ophalen. Het steeds herstarten van XP of Vista kan 101 oorzaken hebben. Treedt dat verschijnsel opnieuw op na herinstallatie dan is er fundamenteel iets fout met de PC zelf. Ook eens kijken of de koelventilatoren niet vegreven zitten van stof.
|
Citaat:
Heb juist gebeld met de computerzaak en dat is ook wat zij voorstellen. De data die er op staat is van groot belang en zou deze zeker niet willen verliezen. Heb mij ook onmiddellijk een externe harde schijf aangeschaft om deze problemen in de toekomst te vermijden. (qua data). en dit te weten dat ik dit weekend er nog iemand op wees dat een backup zo belangrijk is......moe mij hier nu zien staan. Van het zelfde laken en broek.
|
Citaat:
En hoe dikwijls heb jij die reset-knop dan nog nodig dat je die zo mist? ![]() Citaat:
Akkoord dat het problemen kan geven maar dan eerder na enkele minuten. Een Intel zou (in principe) zelfs niet mogen crashen door warmte maar gewoon trager worden.
|
Dat Windows niet meer opstart of in een loop draait is meestal te wijten aan een systeemfout en daarom niet altijd aan een kapotte schijf.
BarTpe is een zeer goed en gratis programma waarmee je de harde schijf altijd kan bereilen en zo de data kan back-uppen. Een nieuwe schijf kopen en daarop Windows installeren lijkt me toch te omslachtig en daarom het laatste redmiddel. Het herstellen van een schijf is zeer dikwijls mogelijk zonder te formateren op voorwaarde dat de schijf niet stuk is natuurlijk. Wat ik ook kan aanraden is, als je moederbord deze functie heeft, S.M.A.R.T op enable te zetten in het bios. Je krijgt dan een melding wanneer je schijf bijna de geest gaat geven. Zo heb je nog voldoende tijd om je gevoelige data te back-uppen. Geloof niet altijd wat ze in een computerwinkel zeggen. Sommigen willen maar al te graag verkopen en als ze merken dat je niet veel van computers kent, zijn ze snel geneigd om je de duurste oplossing te geven. Wat ik zelf ook ervaar is dat vele computerwinkels goed zijn om te verkopen maar als het op herstellen aankomt, weten ze niet al te veel. Zoals hier eerder al vermeld zou ik eerst een repair proberen te doen vanop de originele Windows Xp cd. Nog een tip: windows heeft een backup van de boot.ini, system.ini en win.ini opgeslagen in de map C:\windows\pss. Je kan de originele bestanden hiermee herstellen. Laatst gewijzigd door nomino; 26 september 2008 om 20:14 |
|
|||||
|
Citaat:
En een warme restart is minder belastend dan eerst alles uitschakelen en dan onmiddellijk terug starten. Blijf het onnozel vinden dat de "merk" PC's op dat ene knopje zitten kniezen (de pinnen zitten op elk moederbord klaar.
|
Citaat:
| Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies
|
||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic | Jan_10D | Camera's | 434 | 25 augustus 2008 16:33 |
| mensen die onlangs zijn overgeschakeld van windows naar Mac? | Matthias | Chit Chat | 78 | 22 maart 2008 13:03 |
| Kerstboodschap van Zijne Bedenkelijkheid vanslycken | vanslycken | Chit Chat - Archief | 39 | 29 december 2006 22:28 |
| TK gevraagd : boek ps7 niet meer nodig...reeds | toerist | Aangeboden | 1 | 9 juni 2004 22:59 |
| "Byzantium" was ooit een naam ... | Sammeke | Showcase - Archief | 19 | 11 november 2002 18:35 |