Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe geraak je af van telefoonoproepen van (microsoft)scammers ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe geraak je af van telefoonoproepen van (microsoft)scammers ?

    Sinds begin deze maand krijgen we dagelijks (behalve vrijdag (rustdag) + w/e) een of 2 oproepen van oplichters die zogezegd van Microsoft zijn en die bellen om een probleem met de PC op te lossen.
    Of je nu zegt dat je geen PC hebt, dat je een IT-expert bent, dat je weet dat ze oplichters zijn, dat ze bedankt zijn en neerlegt, dat ze dit nummer van hun lijst moeten schrappen, of hun oproepen gewoon niet opneemt : het maakt niks uit.
    Ze blijven bellen.
    Een keer heb ik hun scenario gevolgd (eventviewer bekijken, olala veel problemen op de PC, we zullen dat oplossen....) tot het moment dat je teamviewer moest installeren.
    Toen hij voelde dat ik niet verder wou : tuuuut tuuuut tuuut, einde gesprek.
    En wat raad je : een paar uur later terug telefoon... "der ies ee problem wief jor piesie"

    En het vervelende is ook dat ze hun buitenlands nummer maskeren door een willekeurige nummercombinatie die begint met een 0 en even lang is als een Belgisch nummer.
    Dus je bent niet altijd zeker dat zij het zijn.

    Is er iemand die een effectieve oplossing weet om hun aan hun verstand te brengen dat het geen zin heeft van te bellen ?
    Of is het gewoon wachten tot het einde van de maand en beginnen ze dan met een andere lijst van telefoonnummers ?
    Mijn fotowebsite : www.filover.be

  • #2
    Re: Hoe geraak je af van telefoonoproepen van (microsoft)scammers ?

    Als ik mij niet vergis staat dat op de site van Telenet goed uitgelegd.
    Ik had dat vroeger ook en nu nooit meer.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Hoe geraak je af van telefoonoproepen van (microsoft)scammers ?

      Geef die mannen gewoon wachtmuziek, of je zet je telefoon in mute en ondertussen doe je gewoon iets anders.
      Een privénummer nemen, en van nummer veranderen helpt ook....

      Comment


      • #4
        Re: Hoe geraak je af van telefoonoproepen van (microsoft)scammers ?

        Vreemd dat ze zo dikwijls blijven proberen. Ik ben ook een paar keer opgebeld maar heb hen zeer lang bezig gehouden, eerst vragen welke PC het was want er staan er meerdere, dan zeggen dat ik nog moest opstarten en dat de PC traag was (door het virus volgens die mannen). Daarna moest ik vanalles doen, wat ik gewoon niet deed, ik keek mijn mails na, las nieuws sites e.d. en liet hen altijd wachten omdat het zo traag ging. Dan zei ik dat de PC gecrasht was en dat ik dus weer moest starten... weer 5 minuten... Ik deed zogezegd altijd wat ze vroegen, maar niet echt natuurlijk, ik was even verwonderd dan zij dat teamviewer niet werkte en ze niet konden connecteren. Uiteindelijk vriendelijk gevraagd of ze dachten dat ik "stupid"was en hen een F*** Y** gegeven.

        Een tweede keer zei ik dat mijn Mac geen info doorstuurt naar "Windows support" en nog een andere keer begonnen ze over de windows toets op het keyboard maar die had ik niet op mijn Android tablet... In ieder geval heb ik een paar keer met hun voeten gespeeld en hen tijd doen verliezen (dat is ook het enige dat hen kan schelen).

        Ze belden in het begin met korte nummers (00559) en dat heb ik in mijn Fritzbox geblokkeerd, later gebruikten ze 0041988 en dat heb ik ook geblokkeerd. Sindsdien heb ik geen last meer gehad. privénummers worden sowieso niet naar de telefoontoestellen doorgeschakeld en verkopers die wel nummerherkenning hebben gaan na 1 keer bellen ook bij de blocked calls (blijkbaar zijn er verschillende actief in het Gentse).

        Dus ofwel zelf blokkeren ofwel hulp vragen bij je provider, hoewel ik twijfel of die er iets gaan aan doen.
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment


        • #5
          Re: Hoe geraak je af van telefoonoproepen van (microsoft)scammers ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Een privénummer nemen, en van nummer veranderen helpt ook....
          Wij hebben een privé nummer, maar in het verleden toch ook een paar keer gebeld geweest.
          Ik denk dat ze soms lukraak een nummer vormen.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Hoe geraak je af van telefoonoproepen van (microsoft)scammers ?

            Bedankt voor de reacties

            @RedFalcon : ik heb al gezocht maar helaas niets concreets gevonden

            @Tommie1 : zodra ze merken dat het niks wordt, haken ze zelf in. Maar de dag nadien zijn ze er helaas terug....

            @on4bam : blokkeren is moeilijk/onmogelijk want ze gebruiken (door computer gegenereerde?) willekeurige nummers en als je die bvb opzoekt bij 1207 zijn die onbekend.
            En lang bezighouden ontmoedigt ze ook niet. Je zou denken dat ze het na een tijdje toch zouden begrepen hebben dat het niets gaat opleveren.
            Maar ja, als daar in dat callcenter 50 man zit die dagelijks de telefoonlijst aan elkaar doorgeven, dan zullen ze nog een tijdje zoet zijn...

            @verseg : ik vermoed dat ze een ergens een lijst van telefoonnummers op de kop getikt hebben en die nu constant bellen. Sommige van die bendes werken idd met willekeurige cijfercombinaties. Ze bellen 10 nummers tegelijk op en de eerste die opneemt heeft prijs. Maar in mijn geval blijkt niet opnemen ook geen effect te hebben....
            Mijn fotowebsite : www.filover.be

            Comment


            • #7
              Re: Hoe geraak je af van telefoonoproepen van (microsoft)scammers ?

              Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
              @on4bam : blokkeren is moeilijk/onmogelijk want ze gebruiken (door computer gegenereerde?) willekeurige nummers en als je die bvb opzoekt bij 1207 zijn die onbekend.
              En lang bezighouden ontmoedigt ze ook niet. Je zou denken dat ze het na een tijdje toch zouden begrepen hebben dat het niets gaat opleveren.
              Maar ja, als daar in dat callcenter 50 man zit die dagelijks de telefoonlijst aan elkaar doorgeven, dan zullen ze nog een tijdje zoet zijn...
              Volgens ik las krijgen mensen in periodes oproepen en meestal in dezelfde zones. Daarna stopt het (voor een tijdje). Waarschijnlijk bellen ze naar alle nummers, steeds +1 enz..
              Van de keren dat ze mij belden gebruikten ze twee nummers en beiden zagen er niet als een regulier nummer uit.
              Ik hoopte dat het was omdat ik ze zo lang had bezig gehouden dat ze gestopt zijn want de laatste keer dat ik opnam was direct na zo'n lang gesprek, het was gewoon om mij een mother*** te noemen en ze legden direct daarna af... Ik denk dat ik op hun blacklist sta.
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

              Comment


              • #8
                Re: Hoe geraak je af van telefoonoproepen van (microsoft)scammers ?

                ze lezen mee op het forum... ze zijn nu nog actiever.... deze morgen al drie oproepen gekregen :
                eerste keer haakte ze zelf in terwijl ze zich aan het voorstellen was
                2e keer liet ik hem eerst wat uitleg geven om dan te antwoorden dat ik geen interesse had
                3e keer haakten ze in nadat ik hallo gezegd had...

                ik heb ze misschien nog niet lang genoeg bezig gehouden om op hun blacklist te geraken...

                vandaag waren het twee 03-nummers en één 060-nummer.
                Mijn fotowebsite : www.filover.be

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe geraak je af van telefoonoproepen van (microsoft)scammers ?

                  Hier bellen ze nu zelfs met heet zonale nummer en in het Engels. Ze proberen dus zo hun oproepen te maskeren. Je hoort dat het vanuit een call center is. Hoe ze aan die zonale nummers komen weet ik niet. Maar ze beseffen ondertussen wel dat mensen dit beu worden.
                  Persoonlijk wordt ik al achterdochtig als het om een anoniem nummer gaat, alhoewel die nog bestaan voor mensen met eerlijke bedoelingen. Oproepen met prefixen uit het buitenland doen bij mij ook een belletje rinkelen. Maar het is en blijft een pest.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe geraak je af van telefoonoproepen van (microsoft)scammers ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
                    @verseg : ik vermoed dat ze een ergens een lijst van telefoonnummers op de kop getikt hebben en die nu constant bellen. Sommige van die bendes werken idd met willekeurige cijfercombinaties. Ze bellen 10 nummers tegelijk op en de eerste die opneemt heeft prijs. Maar in mijn geval blijkt niet opnemen ook geen effect te hebben....
                    Als ze een lijst hebben met nummers, dan vaak ook de naam en dat merkt men snel als ze bellen … dan vragen ze specifiek achter iemand en anders vragen ze met wie ze spreken (hier toch), maar het verandert natuurlijk niets aan het probleem.
                    Antwoorden met "Ahhh collega, ik werk ook bij Microsoft" of "U bent hier bij de politie van …".
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe geraak je af van telefoonoproepen van (microsoft)scammers ?

                      Gewoon zeggen dat je geen engels begrijpt, en vragen dat ze naar je vader belt, en dan geef je het nummer van de lokale politie door.

                      Ik kreeg vroeger oproepen van beleggingsverkopers op het werk. Die praten en praten maar, je krijgt daar amper iets tussen.
                      Ik zet die gewoon in wacht, kunnen ze wat muziek luisteren. Er waren er die pas na 30 minuten opgaven.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe geraak je af van telefoonoproepen van (microsoft)scammers ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                        Hoe ze aan die zonale nummers komen weet ik niet.
                        Ze bellen via internet (VOIP) en vullen zelf het nummer in dat jij op je scherm ziet. Een echte VOIP provider laat je ook zelf een nummer invullen maar stuurt dan een bevestigingscode naar dat nummer (of gebruikt spraaktechnologie om je de code te zeggen) om dat nummer te verifiëren. Aangezien de oplichters/spammers e.d. hun eigen VOIP dienst draaien hoeft er niet geverifieerd te worden en krijg jij het nummer te zoen dat zij gekozen hebben.
                        Waarschijnlijk gebruiken ze nu dus nummers die lijken op lokale telefoonnummers om vertrouwen te winnen.
                        bye, Maurice
                        https://on4bam.com/
                        Nikon D7500

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe geraak je af van telefoonoproepen van (microsoft)scammers ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                          Waarschijnlijk gebruiken ze nu dus nummers die lijken op lokale telefoonnummers om vertrouwen te winnen.
                          Dit zal allicht de voornaamste reden zijn. Mijn vrouw en ik kregen immers tal van oproepen met anonieme nummers, klaarblijkelijk afkomstig van callcenters. Wij zijn dat zo beu geworden dat wij nu juist even luisteren en dan direct afleggen. Maar recent zien wij nu inderdaad zonenummers op onze displays verschijnen. Dat geeft een mens inderdaad meer vertrouwen. Maar ik vraag mij toch af waar die mannen de moed halen om te blijven op diezelfde nagel te hameren als het toch niks uithaalt.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe geraak je af van telefoonoproepen van (microsoft)scammers ?

                            Een luide claxon bij de hand houden

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe geraak je af van telefoonoproepen van (microsoft)scammers ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                              Een luide claxon bij de hand houden
                              Zalig

                              Comment

                              Working...
                              X