Brandweer haalt koe uit Demer.
Het slachtoffer kon niet ondervraagd worden
Momenteel is het nog niet bekend of dit een oude koe is
En de Demer gelijk stellen met een gracht is Hasseltse heiligschennis....
Aheum, aheum,
Dat is de zogenaamde Herk, en slechts hoogstens een bijrivier van de Demer.
De naam Herk komt van het Keltische woord arika, het verkleinwoord van ara, wat rivier betekent.
Herk betekent dus riviertje of beek.
Ik weet het want ik zoek alles op, om iedereen ongelijk te kunnen geven.
De plaatselijk bevolking spreekt bovendien van Moos-Herk.
Ik ben daar al geweest.
Daarmee verwijzen ze naar de modder.
Gracht? Een modderpoel, ja!
Moos is dialect voor modder.
Allee, weer iets bijgeleerd
Ken je een "mooshoof"?
(dialect uit Ophoven)
Sabien Tiels zingt er een liedje over in het dialect
http://www.youtube.com/watch?v=6dlpmq1jqR8
Kippenvel en natte ogen; ik toch.
"roead moos, poor en slaai"
of
"wie heet nog Pier of Door" (vertaald in Nederlands)
Door komt van Theodoor
"Ich kos neet denken det ich dat later neet mier haai"
Dat is het ergste, voor mij toch.
Vrije vertaling:
"Ik dacht er toen niet aan dat ik dat later niet meer zou hebben)
Jawel, maar zo ver (cycleroute hasselt-ophoven) mocht ik toen niet met mijn fitske.
Ik was al eens in de prikkedraad blijven hangen. Dat zie je nog op mijn arm.
Thuis kende we alleen ruèt moos. Dat kwam uit een moestuin. Maar als het nog niet tot een modderachtig moes was verwerkt zeiden we gewoon ruje kuul.
--> Limburg allein
Laatst gewijzigd door Poza; 21 augustus 2012 om 12:47
Da hèt er iet van, mer Hesselt za volgens wikipedia in 't gebeed vaan de Aajdsaksische monoftongisatie liggen: 't heet do de eek, boom, rook en zweet tegeneuver eik, boum, rouk en zweit oan den aanere kant. Hesselt lik ooch (en das zekes ni 't selvste as ouch) te weste vaan de ie-ij en oe-ui , meh dees klaanke zen veraanderd in èè en öö (welke lèste klaank tenao dèks weer oontroond is). Tenleste kump in 't Hessels h-deletie veur, meh dit gebäört ooch ni consequint en 't gi weg mè de joare.
Maar ge moet dat tegen niemani zeggen, want thuis is mijn vrouwke de licentiaat filologie, en iech ni.
Maar waar we het over eens kunnen zijn is dat ze in Hasselt, vanuit Herk gezien, dikke nekken zijn, en dat die het 'moos' van Herk eerder interpreteren als modder dan dat dit een associatie met een tuin zou oproepen.
Daar kan ik inkomen, maar Hasselt zou volgens wikipedia in het gebied van de Aajdsaksische monoftongisatie liggen: daar zegt men eek (ijk), boom, rook en zweet, tegenover eik, boum, rouk en zweit aan de andere kant. Hasselt ligt ook (en dat is niet hetzelfde als ouch (uw)) ten westen van de ie-ij en de oe-ijl-lijn, maar deze klanken zijn verworden tot èè en öö (welke laatse klank vaak <dat mag u zelf raden> is). Tenslotte kent Hasselts een h-deletie, maar niet consequent, en is die aan het verdwijnen.
Laatst gewijzigd door Poza; 22 augustus 2012 om 14:42
Moos= moes
hoof= tuin
moestuin.
Moos = ook alle soorten kolen (rode of witte kool)
Moos is dus geen verzamelwoord voor groenten he
Groenten zijn "greunte".
Groen, de kleur = greun.
Alhoewel in een "mooshof" véél groenten staan blijft de naam "mooshoof".
We spreken dus wel over "greunte" in de "mooshoof".
Iedere Hasselaar spreekt geen "Essels". In "Godske" spreken ze anders dan in "Roapertinge" of "Rings" en zeker die van het centrum. Ikzelf ben van de buitenkant van Runkst en spreek geen Hasselts. Moet me daar voor forceren en dan klinkt het niet. Ik moet wel opletten met mijn eind t, maar daar hebben wel meer Limburgers het moeilijk mee.
Mvg.
Robert
Experience is the name everyone gives to their mistakes. Oscar Wilde
Ik ben van Bree.
appelmoos: appelmoes (tot moes gemalen appelen, een waterachtige dikke brij zonder koeien)
Laatst gewijzigd door Poza; 21 augustus 2012 om 15:01
Laatst gewijzigd door theokus; 21 augustus 2012 om 17:02
Oh, ik dacht dat ge al weg waard.
'k Was ni zeker.
Maar dan is ze dus familie van Leon Engelen, landschapsschilder uit Bree, met een gallery in Herk?
Of bedoelt ge gelijk Pieter Bruegel de Oude? Die was ook van Bree.
Er zijn veel Engelen in Bree.
Weinig mensen weten dat.
Goed dat ge het zegt.
Dat Limburgs ziet er nog slechter uit geschreven, dan dat het gesproken wordt....
D90 - D70 - F80 + glas
Wij zingen:
Waar...
Allez!
Waar in 't bronsgroen....
EI-KENHOUT!
Laatst gewijzigd door Poza; 21 augustus 2012 om 18:27
Neen je zit fout.
Pieter Breugel de Oude was van Grote Brogel.
Pieter de Jonge van Kleine Brogel, eigenlijk logisch he.
Met Leon zit je prima goed
In Bree vind je veel engelen ja, er wordt dagelijks aan gewerkt.
Maar als je goed kijkt kan je de duivel zien in de Boneput![]()
Leon heeft zijn galerij in de Molenstraat in Alken. Deze straat loopt wel parallel met de rivier "De Herk" en de overkant van de rivier is Sint-Lambrechts-Herk. Ik denk dat hij ook woont in zijn galerij. Eerder woonde hij in Terkoest, een gehucht van Alken. Voor hij zich professioneel op het schilderen toelegde, werkte hij op het tekenbureau bij de RTT, net zoals zijn vader en een broer van hem.
Mvg.
Robert
Experience is the name everyone gives to their mistakes. Oscar Wilde
Dat is niet Moos-Herk. Dan ben ik mis.
Die koe was trouwens proper.
Dat had ge ook al lang kunnen zien.
Neemt niet weg dat de Herk niet de hoofdarm van de Demer is, en dus eigenlijk hoogstens een bijrivier.
De Demer verandert echter van naam nadat een riooltje uit Leuven er langszij binnenstroomt:
Dat is pas een schande.