Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 75

Discussie: Het rijbewijs..

Standaard Het rijbewijs..

Ik ga binnenkort, eindelijk, mijn rijbewijs halen. Allesinds, ik ga het proberen tussen het studeren door.

Nu leek het mij misschien wel interessant om eens te vragen waar men best extra aandacht aan schenkt.

Dingen zoals, achter de schouder kijken of op de correcte manier rond je wagen lopen,..

Er zullen ongetwijfeld wel mensen zijn die leuke anekdotes kunnen vertellen omtrent hun rijbewijs of ervaringen op de baan of eventueel het rijbewijs van hun kinderen.

U mag ze altijd delen, ik hoop er iets uit te leren.

Grtz
    ::: Flickr :::

Standaard Re: Het rijbewijs..

bij het parkeren niet vergeten de handrem op te trekken, ik had geoefend in die van m'n pa met automatische handrem en heb examen(s) gedaan met andere auto. Gevolg dat handremautomatisme zat er niet in en gebuisd

overduidelijk in de spiegels kijken
    "Why fake it, when you can create it"

Technische stukken moet je eerst routine-matig kunnen uitvoeren (vlot vertrekken, schakelen, sturen, gecontroleerd rijden), anders ben je met je gedachten teveel met de techniek bezig en niet met het verkeer.
    Niet verkrampt rijden, of focusseren op 1 punt, hou een 'open gezichtsveld' (ik ben zelf destijds gebuisd op het examen omdat ik door het rood licht reed : ik stond in file, en was zo gefocust op mijn voorganger, dat ik deze gewoon volgde toen hij nog door het oranje reed).
    Ik heb afgelopen 2 jaar 2 tieners leren rijden (zoon heeft al eigen wagen, dochter leert nog), en waar ik steeds op hamer is oog hebben voor de 'zwakke weggebruikers'; bv bij rechts afslaan goed opletten of er geen fietser of snelle brommer langszij komt (en niet enkel vertrouwen op je spiegels...). Vooral met de vele rotondes nog belangrijker geworden.
    Nikon D80 - Tamron 17-50 DiII - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - Minolta A1 - http://pbase.com/alain_db
    Als je enkel een hamer hebt, begin je elk probleem als een spijker te zien

En geen fietser inhalen in een bocht (weg zonder fietspad) zodat je quasi (volgens de examinator toch) geen zicht hebt dat er een tegenligger zou kunnen afkomen. Zelfs niet als je denkt ruim plaats te hebben daarvoor.
    Groeten,

Polleke

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
    bij het parkeren niet vergeten de handrem op te trekken, ik had geoefend in die van m'n pa met automatische handrem en heb examen(s) gedaan met andere auto. Gevolg dat handremautomatisme zat er niet in en gebuisd
    Zeker doen in de winter,alles nat,buiten parkeren en handrem goed aantrekken.
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.
    marctphotography.smugmug.com

Niet de avond voor je examens stevig blijven hangen

Nonchalant op voorhand 100 euro op zijn zetel en zeggen, "stap maar al in, ik leg even mijn jas in de kofer, dat zit makkelijker"...
    Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
    BE-Wommelgem
    .: 20D & D700 :.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loloboy Bekijk bericht
    Nonchalant op voorhand 100 euro op zijn zetel en zeggen, "stap maar al in, ik leg even mijn jas in de kofer, dat zit makkelijker"...
    Hahaha
    Zo'n dikke overjas of duffel
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Tijdens je examen NOOIT sneller rijden dan de max. toegestane snelheid, ook al hangt er een hele file achter de auto. En ALTIJD zo defensief mogelijk rijden.
    Nu, ik had wel chance tijdens mijn examen, dat was einde juni, de laatste schooldag, tegen 16h00, in Leuven centrum : ik kon gewoon niet rapper rijden dan 15km/u, er was gewoon veel teveel verkeer .
    David Leemans
    Canon 300D-1000D-550D-5D-5D2-1Ds | Gallery - JAlbum

Een examen boeken tegen sluitingstijd van het examencentrum wil ook wel eens geluk brengen

Mijn relaas:

Auto:

1e x: Maneuvers perfect, bij het afrijden van het maneuver-parcours maar 1 hand op het stuur => meneer mag zich omdraaien en nog eens terugkomen

2e x: Als de examinator niets zei moest ik rechtdoor of rechts(als ik niet rechtdoor kon).
    Kwamen aan een T-splitsing. Reed achter een bus, bus reed rechts enkel-richting in(die mocht dat), door de hoogte van de bus had ik het bord niet gezien.
    Einde examen.

3e x: Laatste examen van de dag
    Heel de Bischoppenhoflaan van Deurne af, terugdraaien aan het licht.
    Andere richting helemaal af, terugdraaien aan het licht.
    Zo het examencentrum terug binnen.
    Na 5-6km en 10minuten: GESLAAGD

Moto:

1e x: eerste maneuver (halve maan) technisch onmogelijk met mijn type motor.
    Dus niet verder geraakt.

2e x: Moto van de rijschool, maneuvers perfect.
    Geen grote fouten gemaakt, maar mijn rijstijl was niet vlot genoeg.
    -probeer maar eens vlot te rijden in Antwerpen, met in het achterhoofd dat je je volgwagen niet mag kwijtspelen + constant andere mensen op de frequentie van je headset.

3e x: Nog eens proberen tegen sluitingstijd:
    Bischoppenhoflaan af, ring op aan het Sportpaleis, E34, eraf aan Shoppingcenter en terug binnen

samengevat: Altijd 2 handen op stuur, niet te kort achter bussen/vrachtwagens, chance hebben met parcours

Leuk om het zo allemaal te lezen!

Het examen zelf is om 8u in Asse/Mollem, ik vermoed dat ik dus ook meer ga stilstaan dan ga rijden.

Of dit een voor of een nadeel is, daar ben ik nog niet uit..

Als je binnenkort examen gaat doen, dan hoop ik dat dit het theoretisch examen is en niet het praktisch.
    Als je praktisch bedoelt, dan wil het zeggen dat je al een voorlopig rijbewijs hebt of rijschool volgt en dan zou je eigenlijk al moeten weten waarop je moet letten.
    Beste is rijschool volgen, die leren u "in principe" waar je op moet letten.

Anekdotes zal iedereen dat rijdt wel kunnen vertellen denk ik.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

- Zeker ook niet te traag rijden, hebben ze ook niet graag.

- Overduidelijk vertragen bij voorrang van rechts situaties

- Kijken over je schouder om dode hoek situaties te counteren

Les nemen in een rijschool, geven je gouden tips.

Auto:
    - Parcours: in 1x
    - Op de weg: in 1x

Moto:
    - Parcours: in 1x
    - Op de weg: in 1x

Kreeg de melding dat ik toch zeker vlot genoeg reed.
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    .......... dan wil het zeggen dat je al een voorlopig rijbewijs hebt....
    hoe werkt dat in België?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    Onze albums: http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3

Ik heb mijn theorie al een dik jaar..

Voor zover ik daarover kan oordelen rijd ik vrij goed. Toch leek het mij leerzaam om te horen waar bij anderen bijvoorbeeld de problemen lagen zodat de aandacht er nog eens op gevestigd wordt.

Ik vind uw opmerking dan ook een beetje kort door de bocht.

Tips als, je sleutel uit het contact halen en je auto op slot doen wanneer je rond je auto moet lopen als je hem geparkeerd hebt.. Ik doe de auto nooit op slot als er nog iemand in zit.. Het alarm zou trouwens afgaan.. Nu weet ik het en is het al een kans minder om er niet door te zijn. Een vriend had dit niet gedaan en had ook zijn sleutel op het contact laten steken en hij mocht het nog eens opnieuw komen doen.

Een andere vriend kreeg na zijn examen de opmerking dat hij zijn 4e vitesse had moeten gebruiken om te tonen dat hij dit kon..

Ik vraag u dus niet om mij de voorrang van rechts uit te leggen he..

nergens tegen rijden! Helpt zeker!

kijk echt OVERDREVEN VEEL in je 3 spiegels.

Doe een open bloesje... ow wacht, nee, werkt niet bij u
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
    nergens tegen rijden! Helpt zeker!

kijk echt OVERDREVEN VEEL in je 3 spiegels.

Doe een open bloesje... ow wacht, nee, werkt niet bij u
    Bij u wel dan of wa?
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
    Bij u wel dan of wa?
    nee... 2x geprobeerd en 3e keer met gewoon t-shirt was het raak (jaja, ik heb het een paar keer moeten proberen)
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

Voor de mensen die praktisch examen moeten doen in Deurne...

De Bischoppenhoflaan is sinds kort een 50Km zone !! Niet langer 70Km.

Tips, 'k denk dat het meeste echt al wel gezegd is.
    Defensief rijden
    kijken in je spiegels, spiegels goed zetten voor je vertrekt.
    Niet te snel, maar zeker ook niet te traag rijden. Tegen 40 km op een baan waar je 70 mag komt niet goed over.

Voor de rest, veel succes

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
    Ik vind uw opmerking dan ook een beetje kort door de bocht.
    Typische reactie als een antwoord niet naar de zin is of men alles negatief bekijkt!
    Langs de andere kant had je ook niet veel uitleg gegeven, dus was het maar gissen hoever je stond.
    Is anders pure realiteit! Als je bijna een jaar je voorlopig hebt, dan zou je zeker al moeten weten waar je op moet letten.
    Als je het examen doet, dan moet ge gewoon de verkeersregels volgen en voor de rest zo normaal mogelijk doen.
    Al de rst spreekt voor zich ... papieren en auto moeten in orde zijn, verkeersregels moeten gevolgd worden en je moet een indruk geven een veilige vlotte chauffeur te zijn!
    En vooral, dat zijn mensen zoals een ander waar je tegen kan spreken.
    Dus als je een overtreding "moet" begaan, zeg dan direct ook waarom.
    Voorbeeld ... verkeerslicht blijft half uur op oranje staan, dan weet je dat dit niet klopt.
    Dus als je door dat oranje gaat rijden, zeg dan gewoon "Ik kan hier niet blijven staan voor een defect licht" ... dan weet hij/zij dat je het beseft!
    Moet je over een volle witte lijn omdat er iets in de weg staat, doe het en zeg het gewoon dat je niet anders kan.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Er beginnen weer wat tips op te dagen (is ook alweer zo lang geleden)

-Als je een stoplicht nadert, ook al is het groen, kijk in je achteruitrijspiegel.
    reden: als het plots oranje wordt, weet je of er iemand kort op je zit => veilig stoppen

-als je moeilijkheden hebt met inparkeren, hier is een truukje voor
    *zet je op kleine meter met de linkerspiegel van de geparkeerde auto op uw *schouderhoogte
    *draai in stilstand volledig naar rechts en rij achteruit.
    *als je in je linkerspiegel de stoeprand ziet, stop en draai je stuur recht
    *rij achteruit tot je schouder gelijk is met de linker-achterkant van de geparkeerde *wagen
    *stop en draai volledig naar links
    *rij in en je staat perfect geparkeerd

-Achteruitrijden tussen kegels:
    *je hoofd niet draaien, maar op de spiegels rijden.
    kijk in je linker en rechterspiegels
    !!!!!de rubberen afsluiting tussen ramen en carrosserie (horizontale lijn), trek je in verbeelding door tot achter de auto. Als deze de kegels niet raken, geraak je erdoor.
    Als je ziet dat de lijn de kegels kruist, mag je er zeker van zijn dat je ze na enkele meters zal raken als je niet corrigeert !!!!

Ik kreeg zo de vraag tijdens mijn examen welke auto (kleur) achter ons reed.

Hmmm don't remind me!

16 jaar geleden speelde het volgende zich af:

Ik had een vlekkeloss parcours afgelegd voor de manoeuvres, en ging vol vertrouwen de openbare weg op. Ik had het terrein van het examencentrum nog geen 20 meter verlaten en reed op een drukke indrustrieweg en werd stante pede aangemaand om sneller te rijden.
    Na een paar kilometers kwamen we in de bebouwde kom, waar zich een bocht bevindt waar je geen overzicht hebt. Op de tegengestelde rijstrook waren wagens geparkeerd, niet op mijn rijstrook voor alle duidelijkheid. Ik nam voorzichtig de bocht, maar middenin de bocht doemde een lichte vrachtwagen op, op mijn rijstrook. Volgens het hoffelijke verkeer moest hij mij laten passeren, want de geparkeerde obstakels bevonden zich op zijn rijstrook. Achter mij stonden al een tiental wagens aan te schuiven. De vrachtwagenbestuurder weigerde de weg vrij te maken, hoewel hij dit kon. Ik kon dus geen kant meer op. De examinator gebood mij op het voetpad te rijden omdat we in een impasse zaten. Ik opperde dat je niet mag rijden op het voetpad en ik niemand in gevaar wilde brengen. Geen probleem volgens hem, indien ik het niet deed ging hij me laten zakken.
    Je kan al raden... terug op het examencentrum zakte hij me... enkel en alleen omdat ik op het voetpad had gereden!
    Ik kon die kerel **********, maar helaas heb je nergens verhaal. Je bent een speelbal in de willekeur van die mensen.

Mijn advies, je goed voorbereiden, de rest is loterij!
    Laatst gewijzigd door grootmogol; 22 februari 2011 om 14:26

als ge voortdurend in je spiegels en op je snelheidsmeter zit te kijken, ga je in je voorganger zijn gat zitten ja
    ze overdrijven toch wa mee da defensief rijden zenne
    maar ja op 't 'exaam' moet da nu éénmaal zeker

ge moet ook wa sjans hebben met examinator en parcours
    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Regels voor berichten