Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 26 t/m 50 van 88

Discussie: Het bier topic

Standaard Re: Het bier topic

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Pol, je hebt soorten Rodenbach, er is er zelfs eentje bij die niet buiten Roeselare wordt verkocht.
    De gewone is inderdaad zurig zoet, maar je hebt er eentje bij die echt wijnachtig zoet is, fruitig zou ik durven zeggen.
    Ja, inderdaad fruitig is een betere omschrijving van dit soort zuur. Fruitigheid en zuren wordt ook nogal eens verward bij wijn.
    Laatst gewijzigd door enero; 9 januari 2018 om 20:18
    Leeft en LAAT LEVEN !

Dit topic kan ik niet laten passeren

Liefmans zowel het Oud Bruin als de Goudenband.
    Gisting in open lucht.
    Maakt nu deel uit van de Moortgat groep.
    Voordien van een Angelsaksische groep en die wilden het brouwproces naar ergens anders verplaatsen.
    Mislukt wegens het ontbreken van al die bacteriën die in het Liefmans gebouw rondhangen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MP61 Bekijk bericht
    Dit topic kan ik niet laten passeren

Liefmans zowel het Oud Bruin als de Goudenband.
    Gisting in open lucht.
    Maakt nu deel uit van de Moortgat groep.
    Voordien van een Angelsaksische groep en die wilden het brouwproces naar ergens anders verplaatsen.
    Mislukt wegens het ontbreken van al die bacteriën die in het Liefmans gebouw rondhangen.
    Rodenbach vergist ook in open lucht.
    Maar met één ding heb ik problemen en ik had het er toevallig gisteren nog met mijn zoon over. Iedereen zal ongetwijfeld weten dat er enkel rond het Brusselse de wilde gisten zijn die zorgen voor de gueuze lanbic en dat ze daar op locatie dakpannen weglaten om die te verwelkomen.
    Nu kan ik me echt niet meer voorstellen dat ze daar in kuipen van 50.000 l rekenen op het toeval. Feit is wel dat de wort steriel is als de gist zijn werk moet doen maar dan nog....
    In open lucht betekent wel : onder een dikke laag CO2.
    Maar toch kan ik me niet voorstellen dat ze niet werken met een giststarter zoals met wijn. Druivensap is niet steriel dus je wil dat de cultuurgist de wilde gisten gaat overheersen.
    Bovendien zou ik niet weten waarom die gistculturen uit het Brusselse niet gekweekt kunnen worden.

Wat ik ook niet begrijp, en daar ging het gisteren ook over is dat bepaalde exclusieve bieren blijkbaar het alleenrecht zouden hebben op een bepaalde gistsoort (lees : abdij van Westvleteren). Ik zou het ten zeerste betwijfelen als elke gistcel op de bodem van een recente fles dood is.

Maar in feite hebben we hier een bio-ir brouwkunde voor nodig denk ik. Ik heb zelf wel enige ervaring met brouwen maar ik vrees dat ik schromelijk te kort schiet....
    Ik denk dat ik er nog eens ga drinken in de Hoppeschuur in Knesselare en daarover nog eens een klapke ga doen met Hildegard, als zij het niet weet dan weet niemand het.

Jawel, enkele jaren geleden een bezoekje gebracht aan een aantal van die Geuze en kriekbrouwers. En daar zijn ze er dus van overtuigd dat die speciale gisten daar ruimschoots rondzwerven. Bizar verhaal in elk geval. En die gisten moeten dan toch over bijzonder veel weerstand beschikken tegen allerhande troep die zich de laatste tijd in de lucht bevindt.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Wort is inderdaad steriel, en een (huis)brouwer moet heel proper werken (materiaal ontsmetten etc) om te zorgen dat de juiste gist (die hij toegevoegd heeft) begint te werken.
    Als de verkeerde gist begint te werken, dan wordt je bier zuur, en spreken ze van een "infectie".

Je kan thuis ook gueze maken, dan moet je de wort buiten zetten en start de gist vanzelf, want die zit in de lucht. Dat zijn niks anders dan bacteriën die een voedingsbodem vinden en beginnen te groeien.
    Dat zal wel wat verschillen opleveren, maar het verhaal dat het enkel kan in de streek ten zuidwesten van Brussel is zeker overdreven. Er zijn zeker huisbrouwers in de VS die al Gueuze gemaakt hebben.

Die gisten en bacteriën zitten overal. Leg gelijk wat van voeding uit, en daar begint iets op te groeien.
    Beste voorbeeld is nog de koffiedrab in een automatische machine. Als de koffie daar door loopt aan bijna 90-100°C, dan is de drab steriel. En toch, als je de afvalbak niet leeg maakt, dan groeit daar een paar dagen witte of groene schimmel op.
    Die schimmel komt uit de lucht, van waar zou die anders komen?
    Tommie
    Een machientje van Sony, een oud bierblikje, iets breed van Tamron, en een Minolta macroscoopje. En een dikke Jonagold om alles in te bewaren.

Als het kind maar een naam heeft. De brouwers zelf varen er wel bij als je kijkt voor welke bedragen de flessen van brouwerij Cantillon en 3 fonteinen verkocht worden. Hoe exlusiever het sfeertje dat er rond hangt, hoe extremer de prijzen gaan worden.
    D610 14 - 200 f2.8, 20mm 1.8, 50mm 1.4, 85mm 1.4 105mm micro 2.8

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    Jawel, enkele jaren geleden een bezoekje gebracht aan een aantal van die Geuze en kriekbrouwers. En daar zijn ze er dus van overtuigd dat die speciale gisten daar ruimschoots rondzwerven. Bizar verhaal in elk geval. En die gisten moeten dan toch over bijzonder veel weerstand beschikken tegen allerhande troep die zich de laatste tijd in de lucht bevindt.
    Ook waar, vandaar dat ik er ook zoveel vragen bij heb. Onze pizzadeeg (is wel geen bier maar soit) maak ik met zuurdesemgist. Ik heb die niet bepaald uit de lucht geplukt hier bij ons maar uit een Zweeds volkorengraan. Puur gokken over wat er hier ronddwarrelt vond ik een beetje tricky.
    Ik ben in een vorig leven nog gaan fotograferen in de verlaten brouwerij Eylenbosch en dat verhaal van die dakpannen klopt wel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Ik ben in een vorig leven nog gaan fotograferen in de verlaten brouwerij Eylenbosch en dat verhaal van die dakpannen klopt wel.
    Klopt absoluut, is mij ook opgevallen bij de kleinere, wat meer artisanale brouwerijtjes, alwaar het niet altijd even proper is.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Als ik aan een Brocante denk, dan begin ik al gelukzalig te dromen!...

Klopt absoluut, is mij ook opgevallen bij de kleinere, wat meer artisanale brouwerijtjes, alwaar het niet altijd even proper is.
    Dat is juist. Het bier waar ik zelf de mooiste herinneringen aan heb is de eerste batch van Boskeun (Dolle brouwers). We spreken van ergens eind jaren 80 toen ze nog zowat brouwden in de waskuipen van hun moeder, ze hebben dat nooit meer kunnen evenaren.
    Enfin, nu heb ik veel exclusiever van zoon Nils maar ik heb hem al regelmatig de oren gewassen, hij moet alle recepten angstvallig bewaren. Koppige ezel als hij is weigert hij evenwel om hetzelfde recept te hergebruiken en dat snap ik voor geen meter. Heeft daar al grote onderscheidingen mee behaald op proeverijen maar neen, geen praten aan. Stil staan = achteruit gaan.
    Herken ik misschien een beetje mezelf daarin ??????

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Ook waar, vandaar dat ik er ook zoveel vragen bij heb. Onze pizzadeeg (is wel geen bier maar soit) maak ik met zuurdesemgist. Ik heb die niet bepaald uit de lucht geplukt hier bij ons maar uit een Zweeds volkorengraan. Puur gokken over wat er hier ronddwarrelt vond ik een beetje tricky.
    Over de Brouwerij Eylenbosch : https://www.persinfo.org/nl/nieuws/a...chepdaal/31165
    Zit daar ook niet zover van af.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Liever ambachtelijke, dit klinkt zo kunstaars-achtig
    Laatst gewijzigd door toerist; 12 januari 2018 om 13:23
    “The further a society drifts from truth the more it will hate those that speak it”
    George Orwell
    Worldometers

*Men kan nog zo veel uitroepen als het beste bier, voor mij is de Grimbergen dubbel grote top of de Gordon Scotch-ale en nog beter, de Gordon Christmas
    *zij die het bier van het jaar uitroepen bvb.
    Vraagje, bestaat de ginder-ale nog ?
    Laatst gewijzigd door toerist; 12 januari 2018 om 13:29
    “The further a society drifts from truth the more it will hate those that speak it”
    George Orwell
    Worldometers

Grimbergen dubbel vind ik nogal zoet.

Heb gisteren Averbode 7.5% gedronken. Lekker simpel, licht bitter, goede smaak, niet zoet!
    Tommie
    Een machientje van Sony, een oud bierblikje, iets breed van Tamron, en een Minolta macroscoopje. En een dikke Jonagold om alles in te bewaren.

Ik ben nog altijd fan van La Chouffe. Redelijk commercieel nu, maar toch het blijft lekker.

En hoppus is ook een goeie aanrader.

ik ben tegenwoordig nogal fan van TANK 7, een blond straf (8.5°) bier van Boulevard Brewing Cy uit Kansas. Sinds 2013 in handen van Moortgat.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
    *Men kan nog zo veel uitroepen als het beste bier, voor mij is de Grimbergen dubbel grote top of de Gordon Scotch-ale en nog beter, de Gordon Christmas
    *zij die het bier van het jaar uitroepen bvb.
    Vraagje, bestaat de ginder-ale nog ?
    Gordon Christmas?
    Dacht dat enkel maar met de eindejaar feesten te verkrijgen was.
    Geen idee of de Ginder-Ale nog bestaat, vond het toch niet zo lekker als de Gordon Scotch.
    FUJIFILM: X-T1 | FUJIFILM: X-E2s | Samyang 12mm f/2.0 NCS CS[/B] | Fujinon XF18-55mm f/2.8-4 R LM OIS | Fujinon XF 18-135mm OIS WR f/3.5-5.6 | Fujinon XF 27mm f/2.8 R | Fujinon XF35mm f/1.4 R | NISSIN i60A.

Christmas is zoals het zelf zegt enkel in de eindejaarsperiode verkrijgbaar .
    Ginder-Ale is/was een amberbier zoals De Koninck of Palm (waarvan de dobbele palm erg goed is).
    Dus die zware bieren zijn ook van een ander kaliber (en prijs ) dan die amberkleurige .
    Btw, van de week een "Zotte Bloare " gedronken, hemels !
    George Orwell
    Worldometers

Zelf een liefhebber van donker bier (en niet van blond, tenzij een gewoon 'pintje', uit het flesje, als ik echt dorst heb in de zomer). Liefst een trappist (dubbele): Westmalle is te drinken van het flesje (uitgeschonken, niet uit de fles), maar is van 't vat zoveel lekkerder, voor mijn part zo goed als Westvleteren. Heb hier nog 3/4 bak Westvleteren 12 staan, maar die bevat zoveel gist dat ik 'm telkens moet affiltreren, en de partikels zijn zo klein dat dat echt niet meevalt.
    Tegenwoordig hou ik het liefst op een Grimbergen 'Optimo Bruno'. Maar zoals gezegd: de meeste bruine bieren kunnen me bekoren. Kon ik maar opnieuw aan Guinness (blikjes!) geraken. Hier in de streek vind ik enkel de flesjes 'export' (dubbel zo sterk, maar een compleet andere smaak).
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 1TB HD (0SX 10.13.4) - iPhone 4s (iOS 9.3.5)+iPad5 WiFi (iOS 11.3)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
    Christmas is zoals het zelf zegt enkel in de eindejaarsperiode verkrijgbaar .
    Ginder-Ale is/was een amberbier zoals De Koninck of Palm (waarvan de dobbele palm erg goed is).
    Dus die zware bieren zijn ook van een ander kaliber (en prijs ) dan die amberkleurige .
    Btw, van de week een "Zotte Bloare " gedronken, hemels !
    Wo oln-zetut-ee, eun "Zotte Bloare" wo moak'n ze da neu wére?
    Woek in Bruhhe?
    FUJIFILM: X-T1 | FUJIFILM: X-E2s | Samyang 12mm f/2.0 NCS CS[/B] | Fujinon XF18-55mm f/2.8-4 R LM OIS | Fujinon XF 18-135mm OIS WR f/3.5-5.6 | Fujinon XF 27mm f/2.8 R | Fujinon XF35mm f/1.4 R | NISSIN i60A.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Wo oln-zetut-ee, eun "Zotte Bloare" wo moak'n ze da neu wére?
    Woek in Bruhhe?
    Hierzie
    George Orwell
    Worldometers

Die "Zwarte Zjef" zou ik nog wel eens willen proeven.

Dit weekend Leffe Rituel 9 geprobeerd. Wat een tegenvaller, nooit gedacht dat je met een dergelijk alcoholpercentage nog iets kan brouwen dat zo goed de smaak van water benaderd.

Mijn top 5 momenteel: Westmalle Tripel, Duvel, Hopus, Houblon Chouffe en Kasteel Tripel. Vroeger stond Karmeliet in dat lijstje. Die lijkt me de laatste tijd wat veranderd te zijn van smaak (al is het waarschijnlijker dat ik veranderd ben).
    Laatst gewijzigd door Laurens; 22 januari 2018 om 21:37

Ja, waar is de tijd dat ik deelnam aan officiële objectieve bierproeverijen.
    Waar is de tijd van het evenement "24u bierproeven" in de stadsfeestzaal van Antwerpen.
    Allemaal een hele tijd geleden.

Ik heb het geluk gehad reeds ontelbare bieren te mogen degusteren, en ja daar zaten echte pareltjes
    tussen en veelal ook eenmalige brouwsels.

In Antwerpen had ik een vaste stek waar ik naartoe ging en dan een speciale boek kreeg (enkel voor vaste klanten) om mijn
    keuze uit te maken om er eentje te degusteren. Soms zelfs bieren die vele jaren gerijpt hadden in de kelder. Pareltjes dus.

Heb ik een toplijst.
    Ja, maar die is eigenlijk heel lang.

Het meest speciale bier vind ik een eku28 welke je best heel koud drinkt en gaat degusteren aan
    het einde van de avond. Een bier met een heel lange en speciale nasmaak.
    Een echte geuze of zure kriek van het vat kan och toch zo lekker zijn, maar is jammer genoeg
    niet zomaar meer te vinden.

En ja, geregeld een enkele duvel drinken voor het slapen gaan zou heel goed zijn tegen preventie
    van darmkanker omdat daar een speciale levende gist in zit.

Voor mij liefst geen pilsen zoals een Jupiler, dat stinkt naar kattepis.

Groetjes,

Dirk

Een echte geuze of zure kriek van het vat kan och toch zo lekker zijn, maar is jammer genoeg
    niet zomaar meer te vinden.

En ja, geregeld een enkele duvel drinken voor het slapen gaan zou heel goed zijn tegen preventie
    van darmkanker omdat daar een speciale levende gist in zit.
    Echte geuze of kriek vind je niet op vat want er is hergisting op de fles. Kriekelambik of lambik wel en dat is inderdaad moeilijk te vinden en lekker in de zomer. Wel te vinden op het folkfestival in Gooik, recht van bij De Cam.

Een Duvel 's avonds was ook mijn ma haar ding. Is 90 geworden en geen darmkanker.

Pagina 2 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. * * * BOB-BIER, het lekkerste bier van 't land * * *
    Door Wim Meeus in forum Macro & Close-Up
    Reacties: 33
    Laatste bericht: 26 augustus 2008, 20:50
  2. Bier
    Door DaVinzius in forum Stilleven & Abstract
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 10 februari 2007, 08:45

Regels voor berichten