Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hardlopen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hardlopen

    Zijn er meer onder jullie die hardlopen?
    Ik loop nu misschien net 3 maanden, 14 december heb ik hardloopschoenen en kleren gekocht.
    Maar contstante snelheid aanhouden valt niet mee. Ik heb maar een Polar M200 gekocht voor 100 euro. Werkt best goed voor zijn geld. ik heb dan ook geen smartphone. laatst was ik 15de van de 24 op de 5km. iets van gemiddeld 11.3km/u.
    hoe doen jullie het? en hoe nemen jullie water mee?
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

  • #2
    Re: hardlopen

    Yep... Loop nu ongeveer 6 jaar denk ik.
    Momenteel aan het opbouwen voor de 10-miles en 20km van Brussel.

    Momenteel neem ik geen water mee. In de zomer heb ik een heupband van Nike waar 2 flesjes water in passen. Maar dan nog neem ik dit enkel mee als ik meer dan 10k ga lopen.
    Bij "wedstrijden" ook geen water mee, want dan staan er genoeg drink posten onderweg.
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

    Comment


    • #3
      Re: hardlopen

      Ik neem ook nooit water mee. Als je onder de 15 a 20 km blijft is dat voor mij nutteloze ballast.

      Comment


      • #4
        Re: hardlopen

        Het is nu ongeveer 45 jaar dat ik een regelmatige loper ben. Tussen mijn 25 en 55, 3 keer per week 11km en op hard, asfalt. Vanaf dan beginnen afbouwen naar 5 à 10km en ook niet meer in extreme klimaatsomstandigheden. Liep vroeger nog bij temperaturen van 30° en meer en zelfs in de sneeuw en bij hoge vriestemperaturen. Dit was er soms wel een beetje over, maar iedereen die sport, en dat is bij hardlopen ook niet anders, dat de endorfines die de sport in de hersenen genereert vragen naar herhaling en meer, een natuurlijke drug dus. In mijn beste jaren was mijn snelheid rond de 14, nu is dit nog 10 à 11. Let wel, nooit meegedaan aan wedstrijden, laat staan competitie. Enkel voor de conditie dus. Ik loop nu ook nog enkel als het beter weer is. In de winter fiets ik vrij extreem op een cardiotrainer. Dit zijn sessies van 40 minuten tot 1 uur en op interval. Daar zitten hellingen van 10 tot 15% bij.
        Ik heb echter een zeer moeilijke periode meegemaakt, een 8-tal jaren terug toen ik hartritmestoornissen kreeg. Deze had ik geconstateerd door te trainen met een hartslagmeter. Dit is geëindigd met het plaatsen van een pacemaker om geen risico's te lopen op volledig hartfalen. Nadien vrij hard afgezien om terug een beetje op mijn niveau te komen. Dit is uiteraard niet meer helemaal gelukt gezien de pacemaker een boven en onderlimiet heeft, maar ik slaag er toch nog in 2 keer preek serieus te fietsen en tijdens de lente,zomer en herfstmaanden te lopen met met afstanden die variëren rond de 5 km o alle terrein. Dit lijkt mij genoeg voor mijn leeftijd.
        En wat betreft drank. Ik neem enkel als het heel warm is water mee die ik in een 33ml flesje in de hand houd. Ik heb vroeger nog zo'n gordel gedragen met verschillende kleine flesjes, maar soms vielen die eruit en dat was ook niet zo goed. Een hartslagmeter draag ik enkel bij het fietsen en ik ga daarbij niet boven de 120/130min. De extremen zoek ik dus ook niet meer op. Bij het lopen weet ik dat ik normaal rond de 110/min zit en dat is dan bij tempo lopen.
        Last edited by enero; 17 maart 2018, 13:04.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Re: hardlopen

          Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
          Ik neem ook nooit water mee. Als je onder de 15 a 20 km blijft is dat voor mij nutteloze ballast.
          Paul, water is toch steeds nuttig bij hoge buitentemperaturen en zelfs onder de afstanden die je noemt. Als je dorst krijgt is het al te laat. Je moet steeds drinken voordien, anders worden je prestaties danig verstoord. Mar wel regelmatig en kleine hoeveelheden.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: hardlopen

            Ik ben deze ochtend weer wat gaan lopen. Eerste helft gemiddeld rond de 12km/u, hierna rond de 8km/u. Dus een gemiddelde van iets meer dan 10km/u. Was maar een half uurtje ofzo, 4,65km rondom mijn huis. Heb hoe dan ook even lekker uitgewaaid. Als ik me wat duf begin te voelen, dan ga ik weleens naar buiten toe voor een rondje. Ik heb zo' n ronde gekozen, dat ik zo binnen 5 a 10 min thuis kan geraken. Op een gegeven moment had ik last van steken in de buik en dan ben ik eigenlijk wel afgewerkt.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: hardlopen

              Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
              Paul, water is toch steeds nuttig bij hoge buitentemperaturen en zelfs onder de afstanden die je noemt. Als je dorst krijgt is het al te laat. Je moet steeds drinken voordien, anders worden je prestaties danig verstoord. Mar wel regelmatig en kleine hoeveelheden.
              Daar ben ik het mee eens. Ikzelf drink heel weinig water, en als het echt te warm is beperk ik me tot 5 a 10 km. En 2 grote bekers water een kwartier voor ik vertrek. Maar water meezeulen: no way.

              Comment


              • #8
                Re: hardlopen

                Ik loop sinds een 6-tal jaar zeer regelmatig, meestal tussen de 5 en 10 kilometer. Daarbij vind ik water meenemen niet nodig. Ook voor langere afstanden heb ik nog nooit een draagsysteem gekocht. Deze winter heb ik de eerste keer enkele maanden ‘s avonds in de Basic Fit gelopen en daar heb ik wel last van dorst. Dat is een andere (en zweterigere) loopervaring.
                Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                Comment


                • #9
                  Re: hardlopen

                  ik loop nu een zevental jaar regelmatig tussen de vijf en de tien km en neem als de temp boven de 15° is steeds een klein flesje water mee.
                  Iedereen moet natuurlijk ondervinden wat voor hem het beste werkt en iedereen bepaalt ook voor zichzelf of hij loopt om prestaties neer te zetten of enkel om het plezier om te lopen of zelfs enkel voor de frisse kop achteraf
                  Albums
                  Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                  Comment


                  • #10
                    Re: hardlopen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                    Ik ben deze ochtend weer wat gaan lopen. Eerste helft gemiddeld rond de 12km/u, hierna rond de 8km/u. Dus een gemiddelde van iets meer dan 10km/u. Was maar een half uurtje ofzo, 4,65km rondom mijn huis. Heb hoe dan ook even lekker uitgewaaid. Als ik me wat duf begin te voelen, dan ga ik weleens naar buiten toe voor een rondje. Ik heb zo' n ronde gekozen, dat ik zo binnen 5 a 10 min thuis kan geraken. Op een gegeven moment had ik last van steken in de buik en dan ben ik eigenlijk wel afgewerkt.
                    Steken zijn omdat je direct snel loopt ipv rustig op te bouwen en op te warmen. Begin met die 8km/u en werk zo op

                    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
                    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                    500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: hardlopen

                      Mijn goede raad: niet fixeren om snelheid. Gebruik je hartslagmeter en train op hartslag.
                      Er is genoeg info over te vinden op het net.

                      Comment


                      • #12
                        Re: hardlopen

                        Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                        Ik heb echter een zeer moeilijke periode meegemaakt, een 8-tal jaren terug toen ik hartritmestoornissen kreeg. Deze had ik geconstateerd door te trainen met een hartslagmeter. Dit is geëindigd met het plaatsen van een pacemaker om geen risico's te lopen op volledig hartfalen.
                        Elke persoon zal wel verschillend zijn, maar is er bij jou nooit een "ablatie" overwogen ? Mijn vrouw kreeg een jaar of 10 geleden ook serieus last van hartritmestoornissen. Ze hebben dan in 2 keer alle punten waar er in haar hart "storingspulsen" optraden, die plaatsen als het ware dichtgebrand. Sindsdien totaal geen last meer, ze vermijd wel te extreme inspanningen.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • #13
                          Re: hardlopen

                          Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                          Daar ben ik het mee eens. Ikzelf drink heel weinig water, en als het echt te warm is beperk ik me tot 5 a 10 km. En 2 grote bekers water een kwartier voor ik vertrek. Maar water meezeulen: no way.
                          Water meedragen is inderdaad niet zo comfortabel.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #14
                            Re: hardlopen

                            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Elke persoon zal wel verschillend zijn, maar is er bij jou nooit een "ablatie" overwogen ? Mijn vrouw kreeg een jaar of 10 geleden ook serieus last van hartritmestoornissen. Ze hebben dan in 2 keer alle punten waar er in haar hart "storingspulsen" optraden, die plaatsen als het ware dichtgebrand. Sindsdien totaal geen last meer, ze vermijd wel te extreme inspanningen.
                            Ablatie is inderdaad overwogen, maar wat te ingewikkeld volgens de opinie van de hartchirurgen in mijn geval. De runs (reden van de ritmestoornissen) komen bij mij voor in de linker voorkamer waar ze moeilijker aan kunnen volgens hun zeggen. Ze zouden dan eigelijk de scheidingswand tussen de voorkamers moeten doorboren om de ablatie te kunnen uitvoeren. En overigens ablatie lukt niet altijd, maar indien mogelijk, de moeite om het te doen om een pacemaker te vermijden. Ik zal vermoedelijk volgend jaar een nieuwe moeten laten plaatsen (9jaar). Batterij zal tegen dan naar haar einde lopen, maar men vervangt uiteraard de ganse de unit zonder de leads weliswaar.
                            Last edited by enero; 18 maart 2018, 12:26.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #15
                              Re: hardlopen

                              Ik loop al jaren niet meer.
                              Maar doe wel regelmatig wat inspanningen.
                              Hoe groot ben je,hoeveel weeg je,wat is je motivatie,heb je vroeger nog gesport ??Hoeveel maal per week ?
                              Drinken meenemen?? Ben je een zweter of niet? Hoelang loop je?? Daar heb je al op geantwoord.Voor inspanningen van een uur in normale omstandigheden,drink voldoende op voorhand.Je ziet er wel die 100 m gelopen hebben en al beginnen te slurpen. Nut??
                              Ikzelf verdraag geen grote hoeveelheden drank als ik tamelijk wat inspanning doe.Maar dat is persoonlijk.
                              Start eerder langzaam,en nadien wat versnellen ipv. van snel naar traag.
                              Hartslagmeter ?? Ik draag altijd een hartslagmeter,is zoals bij mijn wagen een toerenteller.
                              Welke zones ??hangt af van persoon tot persoon.
                              Theoretisch zou je 220- leeftijd max harstslag hebben((is een wat onnauwkeurige formule,maar geeft een idee),als ik het goed voor heb 30,dan zou je tot 180-190 kunnen gaan.Maar ik zou dat niet doen.Hou het tot 110-120 gemiddeld. en max 140 en kijk waar je uitkomt.Je komt waarschijnlijk vanuit niets doen tot lopen nu.Haal je dat niet :geen probleem.Train lager.Gaat het zonder moeite,drijf langzaam lichtjes op.
                              De echte max. hartslag haal je alleen bij een inspanningsproef,op jouw leeftijd doenbaar misschien zonder ekg controle,maar boven de 50 zou ik het niet aanraden zonder permanente electrocardiogramcontrole.
                              Houd dus in dat je tot het max. gaat,dus anaeroob wat niet lekker aanvoelt,en waar je nadien meestal even moet van bekomen.
                              Snelheid:maak daar geen doel van in eerste instantie.(hierboven al aangehaald).Kijk naar je hartslag,en doe dat waar je je goed bij voelt.
                              Wat ook belangrijk is:forceer niet,let op de ondergrond,want als je teveel wilt ineens,trek je kwetsuren.Hangt af van de conditie van je spierstelsel.
                              Belangrijk:luister naar je lichaam.Wat pijn,spieren die wat tegentrekken OK; even doortrekken om wat de grens te verleggen.Maar het mag geen foltering zijn als je recreatief bezig bent.
                              Last edited by demuro; 18 maart 2018, 14:40. Reden: toevoeging

                              Comment

                              Working...
                              X