Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 68

Discussie: hardlopen

  1. #1
    Geregistreerd: 28 december 2006

    Standaard hardlopen

    Zijn er meer onder jullie die hardlopen?
    Ik loop nu misschien net 3 maanden, 14 december heb ik hardloopschoenen en kleren gekocht.
    Maar contstante snelheid aanhouden valt niet mee. Ik heb maar een Polar M200 gekocht voor 100 euro. Werkt best goed voor zijn geld. ik heb dan ook geen smartphone. laatst was ik 15de van de 24 op de 5km. iets van gemiddeld 11.3km/u.
    hoe doen jullie het? en hoe nemen jullie water mee?
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

  2. #2

    Standaard Re: hardlopen

    Yep... Loop nu ongeveer 6 jaar denk ik.
    Momenteel aan het opbouwen voor de 10-miles en 20km van Brussel.

    Momenteel neem ik geen water mee. In de zomer heb ik een heupband van Nike waar 2 flesjes water in passen. Maar dan nog neem ik dit enkel mee als ik meer dan 10k ga lopen.
    Bij "wedstrijden" ook geen water mee, want dan staan er genoeg drink posten onderweg.
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM
    500px - Instagram

  3. #3
    Geregistreerd: 24 november 2005

    Standaard Re: hardlopen

    Ik neem ook nooit water mee. Als je onder de 15 a 20 km blijft is dat voor mij nutteloze ballast.

  4. #4
    Geregistreerd: 17 oktober 2002

    Standaard Re: hardlopen

    Het is nu ongeveer 45 jaar dat ik een regelmatige loper ben. Tussen mijn 25 en 55, 3 keer per week 11km en op hard, asfalt. Vanaf dan beginnen afbouwen naar 5 à 10km en ook niet meer in extreme klimaatsomstandigheden. Liep vroeger nog bij temperaturen van 30° en meer en zelfs in de sneeuw en bij hoge vriestemperaturen. Dit was er soms wel een beetje over, maar iedereen die sport, en dat is bij hardlopen ook niet anders, dat de endorfines die de sport in de hersenen genereert vragen naar herhaling en meer, een natuurlijke drug dus. In mijn beste jaren was mijn snelheid rond de 14, nu is dit nog 10 à 11. Let wel, nooit meegedaan aan wedstrijden, laat staan competitie. Enkel voor de conditie dus. Ik loop nu ook nog enkel als het beter weer is. In de winter fiets ik vrij extreem op een cardiotrainer. Dit zijn sessies van 40 minuten tot 1 uur en op interval. Daar zitten hellingen van 10 tot 15% bij.
    Ik heb echter een zeer moeilijke periode meegemaakt, een 8-tal jaren terug toen ik hartritmestoornissen kreeg. Deze had ik geconstateerd door te trainen met een hartslagmeter. Dit is geëindigd met het plaatsen van een pacemaker om geen risico's te lopen op volledig hartfalen. Nadien vrij hard afgezien om terug een beetje op mijn niveau te komen. Dit is uiteraard niet meer helemaal gelukt gezien de pacemaker een boven en onderlimiet heeft, maar ik slaag er toch nog in 2 keer preek serieus te fietsen en tijdens de lente,zomer en herfstmaanden te lopen met met afstanden die variëren rond de 5 km o alle terrein. Dit lijkt mij genoeg voor mijn leeftijd.
    En wat betreft drank. Ik neem enkel als het heel warm is water mee die ik in een 33ml flesje in de hand houd. Ik heb vroeger nog zo'n gordel gedragen met verschillende kleine flesjes, maar soms vielen die eruit en dat was ook niet zo goed. Een hartslagmeter draag ik enkel bij het fietsen en ik ga daarbij niet boven de 120/130min. De extremen zoek ik dus ook niet meer op. Bij het lopen weet ik dat ik normaal rond de 110/min zit en dat is dan bij tempo lopen.
    Laatst gewijzigd door enero; 17 maart 2018 om 12:04
    Leeft en LAAT LEVEN !

  5. #5
    Geregistreerd: 17 oktober 2002

    Standaard Re: hardlopen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
    Ik neem ook nooit water mee. Als je onder de 15 a 20 km blijft is dat voor mij nutteloze ballast.
    Paul, water is toch steeds nuttig bij hoge buitentemperaturen en zelfs onder de afstanden die je noemt. Als je dorst krijgt is het al te laat. Je moet steeds drinken voordien, anders worden je prestaties danig verstoord. Mar wel regelmatig en kleine hoeveelheden.
    Leeft en LAAT LEVEN !

  6. #6
    Geregistreerd: 28 december 2006

    Standaard Re: hardlopen

    Ik ben deze ochtend weer wat gaan lopen. Eerste helft gemiddeld rond de 12km/u, hierna rond de 8km/u. Dus een gemiddelde van iets meer dan 10km/u. Was maar een half uurtje ofzo, 4,65km rondom mijn huis. Heb hoe dan ook even lekker uitgewaaid. Als ik me wat duf begin te voelen, dan ga ik weleens naar buiten toe voor een rondje. Ik heb zo' n ronde gekozen, dat ik zo binnen 5 a 10 min thuis kan geraken. Op een gegeven moment had ik last van steken in de buik en dan ben ik eigenlijk wel afgewerkt.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

  7. #7
    Geregistreerd: 24 november 2005

    Standaard Re: hardlopen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    Paul, water is toch steeds nuttig bij hoge buitentemperaturen en zelfs onder de afstanden die je noemt. Als je dorst krijgt is het al te laat. Je moet steeds drinken voordien, anders worden je prestaties danig verstoord. Mar wel regelmatig en kleine hoeveelheden.
    Daar ben ik het mee eens. Ikzelf drink heel weinig water, en als het echt te warm is beperk ik me tot 5 a 10 km. En 2 grote bekers water een kwartier voor ik vertrek. Maar water meezeulen: no way.

  8. #8

    Standaard Re: hardlopen

    Ik loop sinds een 6-tal jaar zeer regelmatig, meestal tussen de 5 en 10 kilometer. Daarbij vind ik water meenemen niet nodig. Ook voor langere afstanden heb ik nog nooit een draagsysteem gekocht. Deze winter heb ik de eerste keer enkele maanden ‘s avonds in de Basic Fit gelopen en daar heb ik wel last van dorst. Dat is een andere (en zweterigere) loopervaring.

  9. #9

    Standaard Re: hardlopen

    ik loop nu een zevental jaar regelmatig tussen de vijf en de tien km en neem als de temp boven de 15° is steeds een klein flesje water mee.
    Iedereen moet natuurlijk ondervinden wat voor hem het beste werkt en iedereen bepaalt ook voor zichzelf of hij loopt om prestaties neer te zetten of enkel om het plezier om te lopen of zelfs enkel voor de frisse kop achteraf
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

  10. #10

    Standaard Re: hardlopen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
    Ik ben deze ochtend weer wat gaan lopen. Eerste helft gemiddeld rond de 12km/u, hierna rond de 8km/u. Dus een gemiddelde van iets meer dan 10km/u. Was maar een half uurtje ofzo, 4,65km rondom mijn huis. Heb hoe dan ook even lekker uitgewaaid. Als ik me wat duf begin te voelen, dan ga ik weleens naar buiten toe voor een rondje. Ik heb zo' n ronde gekozen, dat ik zo binnen 5 a 10 min thuis kan geraken. Op een gegeven moment had ik last van steken in de buik en dan ben ik eigenlijk wel afgewerkt.
    Steken zijn omdat je direct snel loopt ipv rustig op te bouwen en op te warmen. Begin met die 8km/u en werk zo op

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
    500px

  11. #11

    Standaard Re: hardlopen

    Mijn goede raad: niet fixeren om snelheid. Gebruik je hartslagmeter en train op hartslag.
    Er is genoeg info over te vinden op het net.

  12. #12

    Standaard Re: hardlopen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    Ik heb echter een zeer moeilijke periode meegemaakt, een 8-tal jaren terug toen ik hartritmestoornissen kreeg. Deze had ik geconstateerd door te trainen met een hartslagmeter. Dit is geëindigd met het plaatsen van een pacemaker om geen risico's te lopen op volledig hartfalen.
    Elke persoon zal wel verschillend zijn, maar is er bij jou nooit een "ablatie" overwogen ? Mijn vrouw kreeg een jaar of 10 geleden ook serieus last van hartritmestoornissen. Ze hebben dan in 2 keer alle punten waar er in haar hart "storingspulsen" optraden, die plaatsen als het ware dichtgebrand. Sindsdien totaal geen last meer, ze vermijd wel te extreme inspanningen.
    BD0473BE / www.nete.be
    1" Lumix FZ1000 + CP en ND filter
    MFT Lumix GM5 met 12-32 mm


  13. #13
    Geregistreerd: 17 oktober 2002

    Standaard Re: hardlopen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
    Daar ben ik het mee eens. Ikzelf drink heel weinig water, en als het echt te warm is beperk ik me tot 5 a 10 km. En 2 grote bekers water een kwartier voor ik vertrek. Maar water meezeulen: no way.
    Water meedragen is inderdaad niet zo comfortabel.
    Leeft en LAAT LEVEN !

  14. #14
    Geregistreerd: 17 oktober 2002

    Standaard Re: hardlopen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Elke persoon zal wel verschillend zijn, maar is er bij jou nooit een "ablatie" overwogen ? Mijn vrouw kreeg een jaar of 10 geleden ook serieus last van hartritmestoornissen. Ze hebben dan in 2 keer alle punten waar er in haar hart "storingspulsen" optraden, die plaatsen als het ware dichtgebrand. Sindsdien totaal geen last meer, ze vermijd wel te extreme inspanningen.
    Ablatie is inderdaad overwogen, maar wat te ingewikkeld volgens de opinie van de hartchirurgen in mijn geval. De runs (reden van de ritmestoornissen) komen bij mij voor in de linker voorkamer waar ze moeilijker aan kunnen volgens hun zeggen. Ze zouden dan eigelijk de scheidingswand tussen de voorkamers moeten doorboren om de ablatie te kunnen uitvoeren. En overigens ablatie lukt niet altijd, maar indien mogelijk, de moeite om het te doen om een pacemaker te vermijden. Ik zal vermoedelijk volgend jaar een nieuwe moeten laten plaatsen (9jaar). Batterij zal tegen dan naar haar einde lopen, maar men vervangt uiteraard de ganse de unit zonder de leads weliswaar.
    Laatst gewijzigd door enero; 18 maart 2018 om 11:26
    Leeft en LAAT LEVEN !

  15. #15

    Standaard Re: hardlopen

    Ik loop al jaren niet meer.
    Maar doe wel regelmatig wat inspanningen.
    Hoe groot ben je,hoeveel weeg je,wat is je motivatie,heb je vroeger nog gesport ??Hoeveel maal per week ?
    Drinken meenemen?? Ben je een zweter of niet? Hoelang loop je?? Daar heb je al op geantwoord.Voor inspanningen van een uur in normale omstandigheden,drink voldoende op voorhand.Je ziet er wel die 100 m gelopen hebben en al beginnen te slurpen. Nut??
    Ikzelf verdraag geen grote hoeveelheden drank als ik tamelijk wat inspanning doe.Maar dat is persoonlijk.
    Start eerder langzaam,en nadien wat versnellen ipv. van snel naar traag.
    Hartslagmeter ?? Ik draag altijd een hartslagmeter,is zoals bij mijn wagen een toerenteller.
    Welke zones ??hangt af van persoon tot persoon.
    Theoretisch zou je 220- leeftijd max harstslag hebben((is een wat onnauwkeurige formule,maar geeft een idee),als ik het goed voor heb 30,dan zou je tot 180-190 kunnen gaan.Maar ik zou dat niet doen.Hou het tot 110-120 gemiddeld. en max 140 en kijk waar je uitkomt.Je komt waarschijnlijk vanuit niets doen tot lopen nu.Haal je dat niet :geen probleem.Train lager.Gaat het zonder moeite,drijf langzaam lichtjes op.
    De echte max. hartslag haal je alleen bij een inspanningsproef,op jouw leeftijd doenbaar misschien zonder ekg controle,maar boven de 50 zou ik het niet aanraden zonder permanente electrocardiogramcontrole.
    Houd dus in dat je tot het max. gaat,dus anaeroob wat niet lekker aanvoelt,en waar je nadien meestal even moet van bekomen.
    Snelheid:maak daar geen doel van in eerste instantie.(hierboven al aangehaald).Kijk naar je hartslag,en doe dat waar je je goed bij voelt.
    Wat ook belangrijk is:forceer niet,let op de ondergrond,want als je teveel wilt ineens,trek je kwetsuren.Hangt af van de conditie van je spierstelsel.
    Belangrijk:luister naar je lichaam.Wat pijn,spieren die wat tegentrekken OK; even doortrekken om wat de grens te verleggen.Maar het mag geen foltering zijn als je recreatief bezig bent.
    Laatst gewijzigd door demuro; 18 maart 2018 om 13:40 Reden: toevoeging

  16. #16
    Geregistreerd: 28 december 2006

    Standaard Re: hardlopen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nick- Bekijk bericht
    Steken zijn omdat je direct snel loopt ipv rustig op te bouwen en op te warmen. Begin met die 8km/u en werk zo op

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
    Mijn standaard licht versnelde loop snelheid is al rond de 7,5km/u. Maar ik probeer niet te snel te gaan in het begin en soms lukt dat beter als op een andere moment. Ik bekijk btw vaak naderhand de snelheden en hartslag terug. Bij een fijn gevoel zit ik zo rond de 9 a 10km/u en hartslag rond de 120-140.

    Denk dus niet dat ik zo snel mogelijk wil lopen. Bij mijn eerste wedstrijd had ik op een gegeven moment een hartslag 194 zag ik naderhand. Maar over het algemeen blijf ik maximaal in de tweede hartslag zones. Of even in een hogere. Als ik een running index heb gekregen, dan sta ik toch altijd verwonderd te kijken naar uistekend en zeer goed. Vroeger schaatste ik heel veel en ben stiekem toch wel een gtote doorzetter. Ga gewoon weer tegen aan na even vermoeid te zijn. Maar hoofd doel is even lekker hoofd te legen te combineren mer gezonde lichaamsbeweging te combineren. Ik heb wel een zittende baan he als IT'ter.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

  17. #17

    Standaard Re: hardlopen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
    Mijn standaard licht versnelde loop snelheid is al rond de 7,5km/u. Maar ik probeer niet te snel te gaan in het begin en soms lukt dat beter als op een andere moment. Ik bekijk btw vaak naderhand de snelheden en hartslag terug. Bij een fijn gevoel zit ik zo rond de 9 a 10km/u en hartslag rond de 120-140.

    Denk dus niet dat ik zo snel mogelijk wil lopen. Bij mijn eerste wedstrijd had ik op een gegeven moment een hartslag 194 zag ik naderhand. Maar over het algemeen blijf ik maximaal in de tweede hartslag zones. Of even in een hogere. Als ik een running index heb gekregen, dan sta ik toch altijd verwonderd te kijken naar uistekend en zeer goed. Vroeger schaatste ik heel veel en ben stiekem toch wel een gtote doorzetter. Ga gewoon weer tegen aan na even vermoeid te zijn. Maar hoofd doel is even lekker hoofd te legen te combineren mer gezonde lichaamsbeweging te combineren. Ik heb wel een zittende baan he als IT'ter.
    Maar je zegt dat je eerste stuk gemiddeld aan 12km/u was? Dat is toch stuk sneller dan die 7,5? Zelf je wedstrijd was maar aan 11,3...

    Ofwel mis je ergens? :-)

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
    500px

  18. #18

    Standaard Re: hardlopen

    Nu vertel je wat meer.Je bent geen beginnend sporter meer.
    Dan kan je hartslagzone wel naar de 135-150.
    Maar als je nog maar drie maand loopt,verwacht dan niet dat je zeer hoge toppen scheert.Bekijk maar eens na zes maanden.
    Hoeveel keer train je per week?
    Blijf verder trainen en dan ben je niet meer te volgen.

  19. #19
    Geregistreerd: 28 december 2006

    Standaard Re: hardlopen

    Dit is van gisteren:
    Deel 1: (Handmatige geselecteerd)
    Afstand 2,08 km
    Gem. snelheid 12.4 km/u
    Duur 00:10:03

    Deel 2: (Handmatige geselecteerd)
    Afstand 2,57 km
    Gem. snelheid 8.9 km/u
    Duur 00:17:21

    Totaal: (Deel 1 + Deel 2)
    Afstand 4,64 km
    Gem. snelheid 10.2 km/u
    Duur 00:27:21

    Vorige week zondag:
    Afstand 11.05 km
    Gem. snelheid 10.4 km/u
    Duur 01:04:02

    En de 7,5km/u is mijn gewone loop snelheid. Dus zonder hardloopschoenen/kleren. Gewoon van het station naar mijn werk lopen bv.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

  20. #20

    Standaard Re: hardlopen

    In deel 1 even de rem er wat opzetten,dan heb je nog voldoende over om in deel 2 wat sneller te gaan.
    Waar zit je met gemiddelde hartslag in 1 en 2 ??
    En kijk eens hoe snel die oploopt in deel 2.
    Laatst gewijzigd door demuro; 18 maart 2018 om 18:34

  21. #21
    Geregistreerd: 12 juli 2001

    Standaard Re: hardlopen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
    ...

    En de 7,5km/u is mijn gewone loop snelheid. Dus zonder hardloopschoenen/kleren. Gewoon van het station naar mijn werk lopen bv.
    Is dat lopen of (snel)wandelen?

  22. #22
    Geregistreerd: 17 oktober 2002

    Standaard Re: hardlopen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
    Is dat lopen of (snel)wandelen?
    Zolang je een zweef faze hebt is het lopen. Iedereen die zich geroepen voelt moet ergens "beginnen". Voor velen al een hele uitdaging om het te doen.
    Laatst gewijzigd door enero; 19 maart 2018 om 09:59
    Leeft en LAAT LEVEN !

  23. #23
    Geregistreerd: 12 juli 2001

    Standaard Re: hardlopen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    ...
    Ik heb echter een zeer moeilijke periode meegemaakt, een 8-tal jaren terug toen ik hartritmestoornissen kreeg. Deze had ik geconstateerd door te trainen met een hartslagmeter.
    ...
    Wat waren de fysieke symptomen?
    Hoe zag je dat op je hartslagcurve?
    HR te hoog, te laag of onregelmatig?

  24. #24
    Geregistreerd: 17 oktober 2002

    Standaard Re: hardlopen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
    Wat waren de fysieke symptomen?
    Hoe zag je dat op je hartslagcurve?
    HR te hoog, te laag of onregelmatig?
    Heb dat zelf opgemerkt tijdens het fietsen op mijn hometrainer met cardiometer. Mijn hartslagmeter gaf tegenstrijdige gegevens. Wanneer ik tijdens het interval trainen een verhoogd hartritme verwachtte (berg op bijvoorbeeld), kreeg ik een verlaagd hartritme. En omgekeerd, als ik een verlaagd hartritme verwachte (bergaf of minder inspanning) kreeg ik een verhoog ritme. De schommelingen in hartritme vertoonden dus een tegenstrijdig beeld. Daarbij had ik ook nog af en toe eens heel kortstondige duizelingheid in rust (dizziness).
    Cathetherisatie ondergaan waarbij een onderbreking van de bezenuwing op de voorkamer van het hart werd vastgesteld. Een ablatie was één van de mogelijkheden. Nog eens een week een lifecard gedragen die vooral vrij lange storingen van het hartritme aangaf tijdens het slapen.
    Op een gegeven moment dan eens een AV-blok (atrioventriculair blok) gedaan en dan vond men het toch de moeite om een pacemaker te overwegen.
    Een AV blok doet zich voor wanneer de electrische prikkel die normaal ontstaat in de sinusknoop in de rechterboezem en zich moet verspreiden over de beide boezems richting AV-knoop, daar langer wordt vastgehouden dan normaal. Het hartritme wordt dan dus vertraagd.
    Laatst gewijzigd door enero; 19 maart 2018 om 17:44
    Leeft en LAAT LEVEN !

  25. #25

    Standaard Re: hardlopen

    Hartslagmeters kunnen dus wel nuttig zijn.
    MAAR:als je hartslagmeter kuren krijgt,eerste reflex:neem zelf je pols,en kijk of dat klopt met de frequentie van je meter.Je kunt ook voelen of je pols regelmatig is of niet (overslaat)
    Ik gebruik al meer dan 30 jaar een hartslagmeter,en soms kom je toch rare dingen tegen.Hangt af van type meter etc.
    Enkele voorbeelden:
    Display toont niets:batterij plat van de meter .
    Display vertoont zeer wisselende hartslag:50-90-40 etc.Waarschijnlijk zit je borstband niet goed of slecht contact.Remedie:fysiologisch serum op de contacten brengen.Maar dat heb je niet.Dus niet hygienisch,wat speeksel op de contacten brengen.Na wat verder lopen of wat ,zweet je wel wat en krijg je sowieso een goed contact.
    Hartslag gaat plots tot max. meetwaarde 240,en dan na 30 sec naar 0.Je bent dus dood.Oorzaak bij mij was,dat de batterij in mijn borstband op was.Verschillende malen meegemaakt.Eerste maal wat verschieten,nadien weet je het wel.
    Pols die niet overeenkomt met je eigen pols maar veel hoger.Sympatie met een sporter naast jou,waardoor zijn of haar pulsen opgenomen worden door je eigen meter.
    Plots oplopen van pols waarvoor geen direkte oorzaak.Paar maal tegengekomen op mijn trajectje,na een klimmetje.130 naar 200 en dan 50 meter verder terug 130.Altijd hetzelfde,op de meter bijna te voorspellen.Radioamateur zender die mijn meter op hol liet slaan.
    Dit zijn maar enkele zaken die ik meegemaakt heb.
    Ondertussen zijn er wel afgeschermde hartslagmeters etc;die minder gevoelig zijn voor externe invloeden.Maar de goedkopere zijn waarschijnlijk daar meer gevoelig voor.
    Gelukkig zijn er nu ook meters waar je zelf de batterij kunt vervangen,en ook borstbanden.Maar het blijft toch nog altijd aan te raden je hartslagmeter niet in dezelfde schuif te leggen als je borstband.Beiden zoeken blijkbaar altijd contact,en putten je batterij uit.Vroeger stond dat in de handleiding,maar nu niet meer.Ook biepjes uitzetten etc.
    NB:het gaat hier over Polar's,waar mijn oudste nu 30 jaar is en nog altijd werkt.Probleem is,dat er geen armbanden meer voor zijn,en dus staat hij op mijn fietsstuur gemonteerd.Mijn nieuwere Polar is blijkbaar veel minder gevoelig voor externe factoren.
    Besluit:
    Hartslagmeter doet raar:neem even je eigen pols.
    Als je op een bepaalde leeftijd komt en je wilt nog wat sporten:doe het met een hartslagmeter.

Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

  1. Hardlopen is heeeeeerlijk.......
    Door KCfoto in forum Actie
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 13 juli 2009, 20:24

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •