Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 26 t/m 50 van 69

Discussie: hardlopen

  1. #26
    Geregistreerd: 17 oktober 2002

    Standaard Re: hardlopen

    De gemakkelijkste test is inderdaad regelmatig zelf je pols voelen. De regelmatigheid kan je hartritme dus zelf zeer goed checken.
    Leeft en LAAT LEVEN !

  2. #27
    Geregistreerd: 28 december 2006

    Standaard Re: hardlopen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
    In deel 1 even de rem er wat opzetten,dan heb je nog voldoende over om in deel 2 wat sneller te gaan.
    Waar zit je met gemiddelde hartslag in 1 en 2 ??
    En kijk eens hoe snel die oploopt in deel 2.
    Hartslag zal wel hoger hebben gelegen. Maar het viel mee. Maar weet zo even niet waar hij precies lag. Maar is ook weer afhankelijk van het ogenblik.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
    Is dat lopen of (snel)wandelen?
    Ergens tussen in
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

  3. #28
    Geregistreerd: 12 juli 2001

    Standaard Re: hardlopen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    Heb dat zelf opgemerkt tijdens het fietsen op mijn hometrainer met cardiometer. Mijn hartslagmeter gaf tegenstrijdige gegevens. Wanneer ik tijdens het interval trainen een verhoogd hartritme verwachtte (berg op bijvoorbeeld), kreeg ik een verlaagd hartritme. En omgekeerd, als ik een verlaagd hartritme verwachte (bergaf of minder inspanning) kreeg ik een verhoog ritme. De schommelingen in hartritme vertoonden dus een tegenstrijdig beeld. Daarbij had ik ook nog af en toe eens heel kortstondige duizelingheid in rust (dizziness)...
    Ik heb vroeger al, bij mij, kleine onregelmatige dipjes gezien in constante duurtrainingen.
    Niet altijd maar soms gaat mijn hartslag voor 'n korte periode (20 a 30 sec),snel 10 HS naar beneden.
    Dat is, na mijn vroegere trainingen te herzien, blijkbaar al jaren zo.
    Moest ik de HR curve achteraf niet gezien hebben, zou ik het nooit gemerkt hebben.
    Vroeger waren het constante trainingen rond 1 uur en > op een hometrainer.

    'sinds 1 jaar ben ik overgestapt naar roeien. Concept2.
    Ondertussen al 2.000.000 meter op mijn palmares staan.

    Even OT:
    Hardlopers drukken hun prestatie toch uit in tijd en afstand.
    Ttz: PACE of min/1 km ( min/1 mile).
    Voor roeien geld slechts één maat dat is min/500m. In heel de wereld, naar mijn weten.
    km/u is voor fietsen en al wat sneller gaat (rijdt)

    Terug naar het resultaat:
    Mijn conditie is enorm verbeterd, zelfs op mijn leeftijd, waar die meestal achteruitgaat.
    En daarbij heb ik altijd getraind, maar nooit zo intens.
    Waar ik vroeger in 85 a 90 % van mijn HRMax zone zat of tegen de tresshold, zit ik nu 85 a 95%. Dus in de anaerobe zone.
    Mijn VO2Max of conditie is ook gestegen en dat voel ik goed bij alledaagse fysieke inspanningen.
    Ik heb meer lucht en herstel sneller na inspanningen.(om het eenvoudig te stellen)
    Hoge Interval Intensiteit Trainingen of HIIT, welke ik vroeger nooit deed, laten je vooruitgang goed merken.

    Al bij al, moet ik dus wel opletten op mijn leeftijd. Zelfs al voel ik me prima en kan mijn trainingen ook goed aan...maar,
    In mijn straat woonde een echte marathon loper ( ex-rijkswachter) die iedere dag liep.
    BV: voor het leger met rugzak in de woestijn. De 100 miles etc...echt in topconditie was die man.
    Op 'n bepaalde dag in mijn brievenbus, een brief met ... ja, ik kon het niet geloven...
    Overleden aan een hart aderbreuk.
    Later vertelde me iemand dat een bestuurder hem van zijn fiets zag gaan op de grond.
    Er kon niets meer baten bleek achteraf volgens ambulanciers.
    Dit blijft je wel bij, zeker als je die persoon en zijn gezonde levensstijl goed kent.

    Aan mijn huisdokter, die ook sportarts is, ook al verteld over dat "dipje" en stelde mij een sessie met ECG.
    Het is echter zo dat dit fenomeen zich toen sporadisch voordeed, maar nu al wat vaker.
    Het is ook niet gekoppeld aan een bepaalde zone, want ik heb dat ook tijdens een cooldown gehad.

    Mijn post is nu al wat te lang, maar de bottom line:
    Wil je fit blijven en je gewicht onder controle houden? Denk eens aan roeien.
    Of zoek het eens op wat je met roeien kunt bereiken. Voor mij was het snel duidelijk...had er veel eerder aan moeten beginnen.

  4. #29
    Geregistreerd: 28 december 2006

    Standaard Re: hardlopen


    Vandaag weer is gelopen, ik wou tot een bepaald punt hardlopen. Daarna het punt een halve km opgeschoven en toen wou ik nog van de 8,5 naar 9km lopen aan een vrij constante tempo. Maar die laatste km was erg zwaar.
    Ergens op 40 a 45% van de route lag een viaduct waarbij je de snelweg overging. Heb zandpaden en verharde wegen gehad. Dus van allerhande ondergronden.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

  5. #30

    Standaard Re: hardlopen

    Wie ben je daar tegen gekomen rond de 10 min ???
    Ja en op het einde was het vat af .
    Wat eigenaardig dat je pols naar 170 gaat,en volgens de hoogtemeter je nog vlak loopt met dezelfde snelheid.Ofwel zat je daar door zand te ploeteren of tegenwind of zoiets.
    Maar ja die dingen zijn ook maar wat ze zijn.Als je altijd hetzelfde parcours loopt,kun je natuurlijk wel vergelijken.
    Komt erop aan dat je beweegt en je goed voelt.

  6. #31
    Geregistreerd: 28 december 2006

    Standaard Re: hardlopen

    Altijd dezelfde parcour vind ik saai. Ik heb in landbouw gebied /langs de snelweg en op openbare wegen gelopen. Dus lekker diverse rondje
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

  7. #32
    Geregistreerd: 1 juli 2016

    Standaard Re: hardlopen

    Hier ook wel redelijk wat bezig met lopen nu.
    Vorig jaar een eerste marathon gedaan (na gebrekkige training, jammer genoeg), dit jaar gaan we proberen op 4 augustus in Schotland wat te lopen in de "highlands"
    https://www.devilothehighlandsfootrace.co.uk

    Ik loop nu zo'n 4 (à 5x) per week, zo'n 60-70km per week momenteel.

    Water neem ik mee op de langere trainingen in een rugzak (waterzak en drinkfles vooraan) ook handig om na het werk de gewone kledij thuis te krijgen en te wennen aan de rugzak want die zal in Schotland zeker nodig zijn.

  8. #33
    Geregistreerd: 28 december 2006

    Standaard Re: hardlopen

    Doe je goed 515. Ik ga zo is met iemand hardlopen.
    Maar afgelopen week heb ik ook weer is zo'n 30 a 35km gelopen over 3 dagen verspreid. Waarvan hierboven de kortste traject staat. Langste was 13,x km

    Ik ga zo eens een Camelback uitproberen, ik mag er eentje lenen van een collega. Kijken of ik het fijn vind.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

  9. #34

    Standaard Re: hardlopen

    Roeien zal zeker goed zijn omdat je je hele lichaam inclusief arm en beenspieren gebruikt. Enkel opletten met de rug!

    Maar altijd rustig opbouwen, en als het slecht aanvoelt is een dagje pauze geen slecht gedacht.
    In het begin is het zelfs beter om niet elke dag te trainen.
    Tommie
    Een machientje van Sony, een oud bierblikje, iets breed van Tamron, en een Minolta macroscoopje. En een dikke Jonagold om alles in te bewaren.

  10. #35
    Geregistreerd: 28 december 2006

    Standaard Re: hardlopen

    Vandaag is gelopen met de camelback, nou dat was niet bepaald een succes story.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

  11. #36

    Standaard Re: hardlopen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
    Vandaag is gelopen met de camelback, nou dat was niet bepaald een succes story.
    Waarschijnlijk door het klotsen? Als je de zak gevuld heb moet je de zak eens omdraaien en de lucht er uit zuigen.

    Als de zak niet goed zit moet je de bandjes wat aanpassen.
    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
    500px

  12. #37
    Geregistreerd: 1 juli 2016

    Standaard Re: hardlopen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
    Doe je goed 515. Ik ga zo is met iemand hardlopen.
    Maar afgelopen week heb ik ook weer is zo'n 30 a 35km gelopen over 3 dagen verspreid. Waarvan hierboven de kortste traject staat. Langste was 13,x km

    Ik ga zo eens een Camelback uitproberen, ik mag er eentje lenen van een collega. Kijken of ik het fijn vind.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
    Vandaag is gelopen met de camelback, nou dat was niet bepaald een succes story.
    Thanks.

    Hoe kwam het dat het niet zo goed ging?

  13. #38
    Geregistreerd: 28 december 2006

    Standaard Re: hardlopen

    Rugzak kreeg ik niet zo goed en mijn houding was niet zo goed.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

  14. #39
    Geregistreerd: 17 oktober 2017

    Standaard Re: hardlopen

    Ik doe atletiek, afstandlopen, geen wedstrijden, 4 keer per week trainen. Ongeveer 60 km per week (als er niets tussenkomt). Rustige duurloop 12, snelle duurloop 15, interval 17-18 per uur.

    Ik neem nooit water mee, tenzij het 27 graden is en ik 20 km zou lopen, maar dan wacht ik liever tot 's avonds laat.
    Gewoon op voorhand genoeg drinken.

    Ik heb een Polar M400. Standaard loop hartslagmeter. Gebruik enkel de chronometer, bijna nooit de hartslagband. Na zoveel jaar ken je je lichaam wel.

    Er zullen er sneller zijn dan mij, en anderen trager. Boeien. Feit dat je loopt is al de max, gewoon slim lopen en naar je lichaam luisteren.

    V

  15. #40
    Geregistreerd: 28 december 2006

    Standaard Re: hardlopen

    Ik was afgelopen zaterdag al om 8 uur in de ochtend vertrokken, om de warmte voor te wezen. Maak nu steeds vaker een tocht van tussen de 10 en 15km.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

  16. #41
    Geregistreerd: 17 oktober 2017

    Standaard Re: hardlopen

    Een mooie evolutie!

    Ik doe dat af en toe ook wel eens 's morgens, maar bijna nooit op een nuchtere maag. Is iets met je lichaam dat optimaal moet kunnen teren op (sport)voeding en vocht en zo weinig mogelijk op de reserves van je lichaam zelf.

    V
    Laatst gewijzigd door Valvert; 23 april 2018 om 20:34

  17. #42
    Geregistreerd: 28 december 2006

    Standaard Re: hardlopen

    Mannen lichaam verbranden eerder vet op een nuchtere maag en vrouwen eten juist weer wat beter van te voren.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

  18. #43
    Geregistreerd: 17 oktober 2002

    Standaard Re: hardlopen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
    Mannen lichaam verbranden eerder vet op een nuchtere maag en vrouwen eten juist weer wat beter van te voren.
    Klopt inderdaad, als ik met verlof ben doe ik dat ook meestal vóór het ontbijt. Maar als dat voor vrouwen anders zou zijn betwijfel ik wel. Is daar trouwenseen wetenschappelijke verklaring voor?
    Vet verbranden is natuurlijk één zaak, vermageren een andere. Met gewoon wat gaan sporten ga je niet vermageren tenzij je marathons zou gaan lopen of uren op de fiets zitten , daarvoor moet je diëten.
    Ben zelf momenteel een paar kilo's te zwaar en doe nog steeds sport zoals ik al altijd heb gedaan. Na de winter pas ik mijn eetgewoontes wat aan. Veel verse salades, minder deegwaren, alcohol beperken en suikers vermijden. Binnen een paar weken zie je al het verschil.
    Laatst gewijzigd door enero; 24 april 2018 om 10:09
    Leeft en LAAT LEVEN !

  19. #44
    Geregistreerd: 17 oktober 2017

    Standaard Re: hardlopen

    Vet verbranden is één zaak, een wedstrijd lopen of optimaal presteren natuurlijk wat anders.
    Ik heb altijd meegekregen dat je als je vaak op een nuchtere maag loopt, je lichaam sneller je lichaamsreserves aanspreekt ipv hetgeen je at of dronk.
    Wat je prestaties niet ten goede komt.

    V

  20. #45
    Geregistreerd: 12 juli 2001

    Standaard Re: hardlopen

    Om het feest van de arbeid te vieren heb ik zojuist een marathon geroeid.
    Officieel begint het Global roei seizoen op 1 mei.
    Dit was mijn eerste FM van 42.195m!

    Ik heb mijn vooropgezette tijd behaalt.

    https://log.concept2.com/rankings/2019/rower/42195
    (Deze link laat meer resultaten zien met de tijd en het aantal deelnemers.)

    Ben tevreden over mijn resultaat.

  21. #46
    Geregistreerd: 28 december 2006

    Standaard Re: hardlopen

    Ik heb gewoon gewerkt vandaag.
    Deze vrijdag ben ik vrij en volgende week donderdag/vrijdag
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

  22. #47
    Geregistreerd: 28 december 2006

    Standaard Re: hardlopen

    Gisteren en vandaag zo'n 5 a 7 km hardgelopen en vandaag ging eigenlijk best wel lekker. Ondanks de warme middag zon. Heb vandaag zelfs Bambi gespot. Wist niet dat die zo dicht bij mijn huis leeft.

    of een andere type hert/ree.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

  23. #48
    Geregistreerd: 28 december 2006

    Standaard Re: hardlopen

    Straks mijn eerste 10km wedstrijdje. Als goed is staat er een BD' er langs de kant om aan sportfotografie te doen ^^
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

  24. #49
    Geregistreerd: 12 juli 2001

    Standaard Re: hardlopen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
    Straks mijn eerste 10km wedstrijdje. Als goed is staat er een BD' er langs de kant om aan sportfotografie te doen ^^
    Doe maar rustig aan.
    Begrijp niet goed waarom die wedstrijden altijd zo laat beginnen en midden, in het heetst van de dag, eindigen.

  25. #50
    Geregistreerd: 17 oktober 2002

    Standaard Re: hardlopen

    Vroeger liep ik ook nogal eens tijdens het heetst van de dag wegens werkomstandigheden die het mij pas kort na de middag of in het begin van de namiddag toelieten.
    Een 8-tal jaar geleden een pacemaker moeten laten plaatsen en sedertdien wordt het zeer moeilijk, zoniet onmogelijk om nog in die weersomstandigheden te lopen. Nu.;, min conditie is nog steeds goed een loop nu nog een drietal keer per week 5km. Dit verteer ik perfect en aan mijn leeftijd moet dat niet meer zijn. Maar ik ben er toch van overtuigd dat zware inspanningen in warm zwoel weer niet goed zijn, zelf bij geoefende lopers. Het lichaam ziet daar toch veel teveel van af. Als je jong bent verteer je dat nog goed, maar met de leeftijd kijk je daar ook anders tegenover. En dit is dan nog geen topsport. En wees gerust, topsport is niet goed voor de gezondheid. Regelmatig worden wij er via de media met de neus opgedrukt.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

  1. Hardlopen is heeeeeerlijk.......
    Door KCfoto in forum Actie
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 13 juli 2009, 20:24

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •