Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hard water

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hard water

    Wij zitten hier met zeer kalkrijk water waardoor kranen en toestellen om de haverklap helemaal verkalkt raken.
    Het thermostatisch element van de douche moet ik elke 3 weken ontkalken want hij geeft dan bijna geen warmte meer.
    De filters in de muur voor de kranen zitten dan ook telkens helemaal vol.

    Maar het ergste is nog dat de warmtewisselaar van de verwarmingsketel helemaal verkalkt raakt en niet meer werkt.
    Ik heb hem vorig jaar laten vervangen en nu is hij weer bijna op het einde van zijn latijn. Das dus een duur grapje.

    We zijn nu dus uit aan het kijken naar een waterontharder.

    Mijn water komt binnen langs de kelder, waar er geen mogelijkheid is voor een afvoer voor een eventuele ontharder.
    Dus dacht ik om de ontharder enkel voor de verwarmingsketel te plaatsen, zodat enkel het warm water ontkalkt wordt.
    Daar kan ik wel een afvoer voorzien.

    Ik ben nu wat aan het lezen op zoek naar de verschillende systemen.
    Nu kom ik ook ergens iets tegen, dat het water zou 'ontkalken' door een toestelletje op de leiding te plaatsen
    dat werkt dmv magnetisme. Als dit zou werken zou het voor mij een mooie oplossing zijn.

    Is er iemand die zoiets in gebruik heeft, of die hier iets meer over kan vertellen? Kan zoiets daadwerkelijk werken?
    Groetjes,
    Dominic

  • #2
    Re: Hard water

    Er wordt veel gespeculeerd over de effectiviteit van deze magnetische waterontharders. Ofwel worden ze tussen de leidingen geplaatst, ofwel gewoon over de


    2 jaar geleden is hier een deur-aan-deur verkoper langs geweest. Heeft hier verscheidene van die toestelletjes verkocht (maar niet aan mij). Apparaatje wordt via een adapter op het net aangesloten, en een draadje wordt spiraalvormig over een lengte van 50cm rond de toevoer van de boiler geplaatst. Prijs was slechts 125€ inclusief plaatsing. Resultaat is nul komma nul. Na het douchen drogen we steeds de glazen wand van de inloopdouche af, of we hebben er kalkvlekken op. Zij die zulk een apparaatje op hun boiler hebben laten plaatsen, hebben nog net dezelfde last van de kalk als wij.
    Wat men hier verkoopt is echte kwakzalverij.
    Last edited by notex; 14 december 2014, 18:01.

    Comment


    • #3
      Re: Hard water

      Het zou om deze gaan. Prijs heb ik ergens gelezen zou rond de 600 euro liggen.
      Mja, ik stond er al sceptisch tegenover.

      Zal dus waarschijnlijk naar eentje met zout moeten gaan zoeken.
      Bijkomend probleempje, de verwarmingsketel staat op zolder, dus die ontharder zou daar ook moeten komen.
      De temperatuur kan daar in de winter echter rond het vriespunt of mss zelfs lager komen. Kan dat kwaad voor deze toestellen?
      Groetjes,
      Dominic

      Comment


      • #4
        Re: Hard water

        Een heel goed begin is je watertemperatuur in je boiler terug te brengen tot onder de 60°C.
        Kalk zet zich immers onder die temperatuur niet af!
        Die magnetische spullen werken inderdaad niet, blijf daar dus zeker af.
        Bedenk wel dat de chemische ontharders (zowat de enige mogelijk manier) heel wat onderhoud vragen (zout, zuur, harsen, regeneratie....), zeker een niet te verwaarlozen kost!
        mvg,
        Luc
        "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

        Comment


        • #5
          Hard water

          Die magnetische dingen werken voor geen meter, ik heb er ooit eentje open gedaan, en daar zit echt niets zinnigs in, gewoon show.
          Hoezo, geen mogelijkheid tot afvoer, bij de meeste systemen kan je het regeneratie spoelwater gewoon naar omhoog brengen, werkt op druk en niet op afloop.

          Comment


          • #6
            Re: Hard water

            Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
            Een heel goed begin is je watertemperatuur in je boiler terug te brengen tot onder de 60°C.
            Kalk zet zich immers onder die temperatuur niet af!
            Die magnetische spullen werken inderdaad niet, blijf daar dus zeker af.
            Bedenk wel dat de chemische ontharders (zowat de enige mogelijk manier) heel wat onderhoud vragen (zout, zuur, harsen, regeneratie....), zeker een niet te verwaarlozen kost!
            mvg,
            Luc
            Het gaat om een doorstromer. Die dingen zijn blijkbaar nog gevoeliger voor kalk dan boilers.
            Zonder een ontharder maak ik ook elke keer kosten, maar zit ik ook elke keer met de gebakken peren. Dus liever een preventieve kost.


            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Die magnetische dingen werken voor geen meter, ik heb er ooit eentje open gedaan, en daar zit echt niets zinnigs in, gewoon show.
            Hoezo, geen mogelijkheid tot afvoer, bij de meeste systemen kan je het regeneratie spoelwater gewoon naar omhoog brengen, werkt op druk en niet op afloop.
            Mijn kelder ligt in het midden van het huis, ik kan dus nergens naar buiten met een afvoer, of dat nu met afloop of druk is.
            Groetjes,
            Dominic

            Comment


            • #7
              Re: Hard water

              Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
              Het gaat om een doorstromer. Die dingen zijn blijkbaar nog gevoeliger voor kalk dan boilers.
              Zonder een ontharder maak ik ook elke keer kosten, maar zit ik ook elke keer met de gebakken peren. Dus liever een preventieve kost.
              Tegenwoordig zitten er overal platenwarmtewisselaars in die doorstromers, die warmtewisselaars zijn zo gemaakt dat er binnenin allemaal kleine kanaaltjes zitten om zoveel mogelijk oppervlakte te krijgen in een zo compact mogelijk "blok".
              In zo'n warmtewisselaar is er geen plaats voor kalk, een beetje is al voldoende om de boel dicht te laten slibben.
              Als de platenwarmtewisselaar niet helemaal dicht zit, dan is die nog te reinigen met speciale producten (daarvoor moet die gedemonteerd worden om er die vloeistof door te kunnen pompen).

              Hier heb ik de temperatuur van het warm leidingwater ingesteld op 55°C, dat is warm genoeg voor de afwas (dan verbrand ik mijn handen niet, en de kalk zal zich niet zo gemakkelijk vast zetten in de warmtewisselaar).
              Het water voor de douche en bad wordt toch op een lagere temperatuur gebracht door de thermostaatkraan, daarvoor mag de temperatuur van de doorstromer zelfs nog lager ingesteld worden.
              Die brander hangt er nog maar 4 jaar, en die moet ook niet werken voor een groot gezin, maar tot nu toe werkt die probleemloos (er zit hier ook niet overdreven veel kalk in het water).

              Maar als er echt heel veel kalk in het water zit, dan is het niet zeker of het helpt dat je de watertemperatuur onder de 60°C houdt.
              In dat geval zal je toch een degelijke ontkalker moeten (laten) plaatsen.

              De oudere doorstromers hadden dat probleem veel minder omdat de kanalen van de warmtewisselaar inwendig veel groter waren, als je een doorsnede van een platenwarmtewisselaar bekijkt, dan zie je een heleboel kanaaltjes die hooguit een paar millimeter doorlaat hebben.

              Op het werk gebruiken wij zo'n platenwarmtewisselaars in persluchtdrogers, warmtepompen en verschillende soorten koelmodules die op maat gemaakt worden voor bepaalde toepassingen.
              Die koelmodules worden in machines ingebouwd om een productieproces op een bepaalde temperatuur te houden, dat kan zowel een lage als hoge temperatuur zijn (tot zelfs 130°C, maar dan wordt voor de warmte overdracht een soort thermische olie gebruikt in plaats van water).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Hard water

                Zoek eens op polyfosfaat kristallen.

                Zowel hier als in ons vorige woning had ik 2 eenvoudige filters na elkaar geplaatst waarvan de eerste filter een eenvoudige katoenfilter is en de tweede pot polyfosfaatkristallen bevat.

                Totale kostprijs moet minder dan 100 euro geweest zijn en werkt 100% perfect.
                Wij kennen het fenomeen aankalken hier niet meer. Niet in de keuken, niet in de badkamer.

                Jammer genoeg is dat type "ontkalken" zeer onbekend. De meeste mensen kopen een dure ontharder (totaal overpriced) die al evenveel kost aan onderhoud en nog eens in de weg staat ook.
                Eigenlijk is het geen ontkalken dat het ding doet maar ergens iets met ionen die zich binden aan de kalk waardoor kalk zich niet meer kan afzetten.

                1 keer per jaar moet je de katoenfilter vervangen (kost 5 euro max) en de kristallen "herladen" (kon geen beter woord bedenken)
                Je doet de kristallen in een gewone kookpot met goed wat sodazout en water bij en laat die een 10-20 tal minuten goed warmen.
                Je zal zien dat de kristallen terug doorzichtig worden. Spoelen en ze mogen terug de filter in. Eventueel moet je een klein beetje aanvullen want die kristallen smelten over de jaren. (een zak van 1 kg van die kristallen kost +- 10 euro)

                Na pakweg een jaar gaan de kristallen terug beginnen aanslaan en ondoorzichtig worden, het is dan terug tijd voor "herladen".
                Meer werk is er niet aan.



                Ik moet er wel een kleine kanttekening bij plaatsen dat ik het grootste formaat van filters geplaatst heb en staan bij mij net achter de teller.
                Die hebben 1 duim aansluiting denk ik.
                Je kan die filters ook kopen in kleiner model en aan hoge prijzen maar als je wat zoekt moet je de volledige set kunnen kopen onder de 100 euro en anders moet je maar eens bij de "stock americain" van brugge zijn. daar heb ik alles gekocht en koop er nog steeds mijn kristallen en katoenfilters.

                Ik kontent dat het niet veel kost
                Ik kontent dat ik er niet veel werk aan heb
                Vrouwtje kontent dat er geen kalk meer in huis is.

                En ik hoor de predikers al komen van het werkt niet en zo....
                Geef ik even de bedenking mee dat in de horeca ELKE professionele koffiemachine aangesloten is op zo een filter die onder de toog zit.
                Werkt 100% waar voor je geld.

                Comment


                • #9
                  Re: Hard water

                  oops, dubbelpost

                  ooja, ik heb het systeem bij verschillende vrienden geinstalleerd en die zijn er allemaal tevreden van.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hard water

                    Ik heb sinds 1989 een waterverzachter van de firma http://www.aquaservice-waterverzachter.be. Dat toestel is vorig jaar stuk gegaan, dus qua investering kan dat tellen. Ik liet het zout door de firma leveren en dan werd het door de technicus ook telkens gecontroleerd, een paar keer werden in die periode een paar rubberen klepjes vervangen, maar voor de rest bleef het ding prima werken. Je bent natuurlijk niet verplicht om het zout bij hen te bestellen, voor mij was het gewoon de makkelijkste manier (niet zelf met zakken moeten sleuren bvb als je een zere rug hebt). Altijd tevreden geweest dus ook het nieuwe toestel komt van bij hen.

                    Hier staat een kort overzicht over de verschillende ontkalkingsmethodes :

                    De MilieuAdviesWinkel is het servicepunt voor duurzaam wonen en bouwen van het Gents MilieuFront.
                    Computer nerds don't byte, they just nibble a bit ;)

                    Be careful who you shoot; they may shoot back

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hard water

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Tegenwoordig zitten er overal platenwarmtewisselaars in die doorstromers, die warmtewisselaars zijn zo gemaakt dat er binnenin allemaal kleine kanaaltjes zitten om zoveel mogelijk oppervlakte te krijgen in een zo compact mogelijk "blok".
                      ...
                      Inderdaad, ik heb die warmtewisselaar vorig jaar tijdens de vervanging gezien en die openingen zijn zo minuscuul dat het om problemen vragen is.
                      Je zag ook bijna geen metaal meer, dat ding was wit van de kalk.

                      Mijn doorstromer heeft zo'n ingebouwd mini boilertje met een paar liter water, zodat je dadelijk warm water zou moeten hebben.
                      Maar dat mist zijn doel natuurlijk. Eerst krijg je het koude leidingwater, dan die 5 liter warm water van het boilertje en dan weer koud water want de ketel heeft zijn temperatuur zo snel nog niet gehaald
                      Bijgevolg zet ik de verwarming van dat boilertje af en staat de warmwaterregeling van de ketel op eco. Ik moet eens in de handleiding bekijken hoe warm hij het water dan maakt bij warmwaterafname.


                      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                      Zoek eens op polyfosfaat kristallen.

                      ...
                      Dit ziet er ook heel interessant uit. Ik ga eens kijken of ik dat hier in de buurt ook ergens kan vinden.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lionezz Bekijk bericht
                      Ik heb sinds 1989 een waterverzachter van de firma http://www.aquaservice-waterverzachter.be. Dat toestel is vorig jaar stuk gegaan, dus qua investering kan dat tellen. Ik liet het zout door de firma leveren en dan werd het door de technicus ook telkens gecontroleerd, een paar keer werden in die periode een paar rubberen klepjes vervangen, maar voor de rest bleef het ding prima werken. Je bent natuurlijk niet verplicht om het zout bij hen te bestellen, voor mij was het gewoon de makkelijkste manier (niet zelf met zakken moeten sleuren bvb als je een zere rug hebt). Altijd tevreden geweest dus ook het nieuwe toestel komt van bij hen.

                      Hier staat een kort overzicht over de verschillende ontkalkingsmethodes :

                      http://www.milieuadvieswinkel.be/ind...01.02.05.02.05
                      Thx voor de info, aquaservice stond ook al in mijn lijstje van eventueel te contacteren firma's.
                      Groetjes,
                      Dominic

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hard water

                        Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                        Mijn doorstromer heeft zo'n ingebouwd mini boilertje met een paar liter water, zodat je dadelijk warm water zou moeten hebben.
                        Maar dat mist zijn doel natuurlijk. Eerst krijg je het koude leidingwater, dan die 5 liter warm water van het boilertje en dan weer koud water want de ketel heeft zijn temperatuur zo snel nog niet gehaald
                        Bijgevolg zet ik de verwarming van dat boilertje af en staat de warmwaterregeling van de ketel op eco. Ik moet eens in de handleiding bekijken hoe warm hij het water dan maakt bij warmwaterafname.
                        Bij mijn Bulex staan de ingestelde warmwatertemperatuur en de temperatuur van de centrale verwarming altijd op het display.
                        Terwijl je warm water afneemt, of als de CV ingeschakeld is krijg je op dezelfde plaats de temperatuur van het water in die kring.
                        Er staan maar een paar drukknoppen op de wandketel, de temperaturen kan je op enkele seconden wijzigen zonder in een of ander menu te gaan.
                        Het warm water staat op 55°C, de CV op 60°C (als het heel koud wordt dan moet ik de radiatortemperatuur waarschijnlijk nog een paar graden verhogen, maar als de buitentemperatuur niet onder de -5°C gaat is dat niet nodig).
                        De radiators (convectors) zijn ooit berekend op enkel glas, met ramen die slecht afdichtten, na plaatsing van nieuwe ramen met hoogrendementsglas kon de radiatortemperatuur een heel stuk lager worden gezet dan vroeger.

                        Ik heb bij de vervanging van de wandketel niet gekozen voor een systeem met boiler, hoe goed ze die boiler ook isoleren, verliezen zijn er altijd als je water warm moet houden.
                        Als er ooit een boiler bij komt, dan wordt het wel een zonneboiler (die is ook te koppelen aan de wandketel).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hard water

                          Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
                          Een heel goed begin is je watertemperatuur in je boiler terug te brengen tot onder de 60°C.
                          Kalk zet zich immers onder die temperatuur niet af!
                          Die magnetische spullen werken inderdaad niet, blijf daar dus zeker af.
                          Bedenk wel dat de chemische ontharders (zowat de enige mogelijk manier) heel wat onderhoud vragen (zout, zuur, harsen, regeneratie....), zeker een niet te verwaarlozen kost!
                          mvg,
                          Luc
                          Dan had ik toch graag eens geweten hoe het dan komt dat de kraan op het aanrecht in onze garage, waar altijd en alleen enkel koud leidingwater uitkwam en uitkomt (voor het afspoelen van groenten uit de moestuin bvb.) vroeger altijd volledig onder de kalkaanslag zat.
                          Ook de bruiser in de kop van de kraan dienden wij met de regelmaat van een klok te ontkalken of vernieuwen.
                          Dat allemaal tot we een 'echte' ontkalker lieten installeren.
                          Al die problemen zijn nu van de baan. Zelfs een koffiezet gaat nu jaaaren mee, ipv vroeger max. één jaar ondanks herhaald ontkalken.

                          PS. Misschien niet onbelangrijk, maar de waterhardheid ligt hier tussen de 35-42 Franse graden volgens de watermaatschappij, ik wel weet niet of dat veel of weinig is.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hard water

                            35-42 Franse graden is veel... en het zal duidelijk zijn dat door je temperatuur onder de 60°C te houden je de kalk uit je water niet haalt... alleen, hierdoor zet de kalk zich niet af.
                            Als je, zelfs koud water, gewoon laat verdampen, dan blijft uiteraard de kalk (en andere mineralen) over én zichtbaar.
                            Je watertemperatuur naar beneden halen heeft zo zijn voordelen maar is niet heiligmakend.
                            En zeker, als je met een doorstromer werkt, immers, daar verwarm je hoe dan ook boven de 60° vermits je daar tenslotte (bijna) je vlamtemperatuur haalt!
                            Het is nogal evident dat een goede ontkalker ontkalkt, en dus ook bij verdamping amper sporen van kalk zal nalaten.
                            Er werden hierboven al aardig wat interessante links gepost die de voor- en nadelen van ontkalkers op een rijtje zetten.
                            "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hard water

                              Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
                              35-42 Franse graden is veel... en het zal duidelijk zijn dat door je temperatuur onder de 60°C te houden je de kalk uit je water niet haalt... alleen, hierdoor zet de kalk zich niet af.
                              Als je, zelfs koud water, gewoon laat verdampen, dan blijft uiteraard de kalk (en andere mineralen) over én zichtbaar.
                              Je watertemperatuur naar beneden halen heeft zo zijn voordelen maar is niet heiligmakend.
                              En zeker, als je met een doorstromer werkt, immers, daar verwarm je hoe dan ook boven de 60° vermits je daar tenslotte (bijna) je vlamtemperatuur haalt!
                              Het is nogal evident dat een goede ontkalker ontkalkt, en dus ook bij verdamping amper sporen van kalk zal nalaten.
                              Er werden hierboven al aardig wat interessante links gepost die de voor- en nadelen van ontkalkers op een rijtje zetten.
                              Is me nu al wat duidelijker, bedankt voor de uitleg .
                              Tot nu toe ken ik enkel de voordelen van onze ontkalker, de nadelen ga ik niet opzoeken, want dan moeten we ons misschien weer over wat anders zorgen maken .

                              Comment

                              Working...
                              X