Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grasmaaier valt stil

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • grasmaaier valt stil

    Na het starten valt onze grasmaaier (4-takt Honda, "easy start") na een 15 sekonden stil. Ik zie dan dat er "automatisch" een hendeltje beweegt aan het motor blok. Starten in traagloop stand lukt ook, maar dan valt hij ook stil na een tijdje (halve minuut). Ik zie dan geen hendeltje bewegen.
    Bougie al gecontroleerd en proper gemaakt.
    Is wel het eerste gebruik na de winterstop, en jammer genoeg niet goed afgesloten op einde van vorig seizoen (brandstof kraan stond nog open...). Benzine tank was zo goed als leeg. Bijgetankt met 'verse'.
    Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
    And why do we fall, Bruce?

  • #2
    Re: grasmaaier valt stil

    filters???
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: grasmaaier valt stil

      Er zal denk ik een probleem zijn met toevoer van de benzine. Eens kijken naar de carburator. Het hendeltje zal de ''shook'' zijn voor koude start.

      De benzinefilter eens nakijken kan ook helpen.
      Last edited by Fabbe; 4 april 2009, 16:31.

      Comment


      • #4
        Re: grasmaaier valt stil

        De oude benzine die nog in de carburator zit, daarvan zijn de meest vluchtige delen verdampt. Daardoor wordt de bougie vettig, dat heb ik ooit gezien bij motorfietsen die een winter hadden stilgestaan (ik heb er zelf nooit problemen mee gehad, want mijn motoren hebben nooit zo lang stilgestaan).
        Bij de meeste carburators zit er onderaan in de vlotterkamer een schroefje dat je kan verwijderen om de oude brandstof eruit te laten lopen.
        (Draai niet aan de regelschroefjes als je niet weet waarvoor ze dienen.)

        Kijk dan nog eens of de bougie wel goed vonkt, want als ze zuiver is wil dat nog net zeggen dat ze ook werkt.

        Kijk ook of het choke-mechanisme werkt, want als de motor koud is dan heb je die ook nodig (er zal geen elektronisch geregelde injectie op zo'n grasmachine zitten).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: grasmaaier valt stil

          Linkje met de oplossing

          Comment


          • #6
            Re: grasmaaier valt stil

            Vermoedelijk door de benzine dat er in gebleven is, als deze van mindere kwaliteit is dan kan deze een soort schilfertjes maken door lang te staan, dit kan een en ander verstoppen of de carburator doen plakken.
            Heb net hetzelfde meegemaakt met een bosmaaier en de carbu was er aan. (Gratis nieuwe gekregen van Honda)
            Nu moet het zo ver niet gaan, meestal is het al voldoende om de benzinefilter eens eruit te halen en te vervangen of met de compressor uit te blazen in omgekeerde richting.

            Aan de choke zal het niet liggen want normaal is dat net om te starten (wat hij doet) maar moet die direct uit ... zelfs rapper dan die 15 seconden dat hij wel draait.
            Mocht de choke niet goed zijn dan zou hij zelfs die eerste 15 seconden niet draaien.
            Zelfde met de bougie, mocht die echt volledig stuk zijn dan zou die ook geen 15 seconden draaien. Een slechte bougie zou eerder voor vierkant draaien (stotteren) zorgen in dit geval.

            Nu is benzine bijvoegen niet hetzelfde als benzine vervangen maar dat zal ook overbodig zijn.
            Dat kraantje open of toe draaien maakt ook niet uit, er zit trouwens toch altijd benzine in de carbu en leidingen.
            Wij hebben nog nooit op een grasmachine dat kraantje dichtgedraaid en we hebben de vraag al eens gesteld aan een technieker van Honda. Die beweerde dat dit niets uitmaakt, het is een extra veiligheid voor het geval de carbu eens zou haperen en de benzine doorloopt of voor als er een darmpje zou lossen opdat de benzine niet zou weglopen.

            Een motor dat even draait en dan stopt lijkt wel degelijk op benzinetoevoer dat ontoerijkend is.
            Enfin, ik kan me vergissen maar da's wat we uit ervaring al zowat meegemaakt hebben.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: grasmaaier valt stil

              Bedankt voor de tips !
              Ik heb het schroefje van de vlotterkamer verwijderd en leeg laten lopen. Om de controleren of de toevoerleiding voldoende doorlaat heb ik vervolgens de brandstofkraan open gedraaid. Er komt vlot benzine uit de vlotterkamer gelopen, dus toevoer OK.
              Ik denk dat ik hem toch maar 'binnen doe' ...
              Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
              And why do we fall, Bruce?

              Comment

              Working...
              X