Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geschenkjes...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geschenkjes...

    Kan men volgens de wet een geschenk terug vorderen?
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

  • #2
    Re: Geschenkjes...

    Ik weet niet wat de wet zegt, maar in de volksmond heet dat:
    'gegeven is gegeven en terug genomen is gestolen'.

    Comment


    • #3
      Re: Geschenkjes...

      Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
      Ik weet niet wat de wet zegt, maar in de volksmond heet dat:
      'gegeven is gegeven en terug genomen is gestolen'.
      In landen romdom ons bestaat er toch een wetgeving die dit mogelijk maakt....
      Dus blijft de vraag: wanneer kan je een geschenk terug vorderen.

      En als 2de vraag: bestaat dit ook bij ons?
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: Geschenkjes...

        Hoho, theokus, nu zitten we volop in het burgerlijk recht.
        Vooreerst moet er nagegaan worden of het geschenk werkelijk een geschenk is, met name of het gaat om een overeenkomst "om niet": de bestaans- en geldigheidsvoorwaarden moeten nagegaan worden (oef: ik bespaar je de theorie).
        Je refereert misschien aan de "schenking" van ouders aan kinderen, die ze kunnen terugvorderen wegens "grove ondankbaarheid". Ik zou het desbetreffende artikel moeten opzoeken, en het is te laat om te googlen

        Comment


        • #5
          Re: Geschenkjes...

          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Kan men volgens de wet een geschenk terug vorderen?
          Als het een reep chocolade was....
          Ze mogen altijd proberen.

          Groetjes
          Skitch
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

          Comment


          • #6
            Re: Geschenkjes...

            Oorspronkelijk geplaatst door Rudi_S60 Bekijk bericht
            Hoho, theokus, nu zitten we volop in het burgerlijk recht.
            Vooreerst moet er nagegaan worden of het geschenk werkelijk een geschenk is, met name of het gaat om een overeenkomst "om niet": de bestaans- en geldigheidsvoorwaarden moeten nagegaan worden (oef: ik bespaar je de theorie).
            Je refereert misschien aan de "schenking" van ouders aan kinderen, die ze kunnen terugvorderen wegens "grove ondankbaarheid". Ik zou het desbetreffende artikel moeten opzoeken, en het is te laat om te googlen
            Dat is het en daar komt het op neer
            Dus die "grove ondankbaarheid".
            Bij deze geschenken gaat het niet zo over kleine dingen.
            Maar ik wist dus niet dat onze wetgeving dit ook voorzag.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: Geschenkjes...

              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              Dat is het en daar komt het op neer
              Dus die "grove ondankbaarheid".

              Comment


              • #8
                Re: Geschenkjes...

                Even de wet erbuiten gelaten ...

                Als je een schenking doet aan iemand dan doe je dat omdat je er op dat moment bewust van bent dat die persoon het verdient dit te krijgen.
                Wat er ook later gebeurt ... dit kan nooit de goede zaken van het verleden wissen.
                Het enige dat er is ... een mens kan soms koppig zijn, zijn gelijk willen behalen en dan doet men dingen waar men later weer spijt van krijgt ...

                Met begrip en respect (in beide richtingen) is dergelijke wet niet veel nodig ...

                Het komt dus neer op wat lut ool al geschreven heeft ...
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Geschenkjes...

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Even de wet erbuiten gelaten ...

                  Als je een schenking doet aan iemand dan doe je dat omdat je er op dat moment bewust van bent dat die persoon het verdient dit te krijgen.
                  Wat er ook later gebeurt ... dit kan nooit de goede zaken van het verleden wissen.
                  Het enige dat er is ... een mens kan soms koppig zijn, zijn gelijk willen behalen en dan doet men dingen waar men later weer spijt van krijgt ...

                  Met begrip en respect (in beide richtingen) is dergelijke wet niet veel nodig ...

                  Het komt dus neer op wat lut ool al geschreven heeft ...
                  Nah, ik ken zo'n geval in Duitsland...ging over een stuk grond.

                  Het is ook zo dat de gewone mens in de straat daar totaal geen weet van
                  heeft en of die mens dat bovendien interesseert laat ik in het midden.

                  Het is wel zo dat tegenwoordig bijna iedereen voor het minste probleempje
                  naar de rechter loopt...
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #10
                    Re: Geschenkjes...

                    is het niet zo dat als ouders schenkingen doen aan de kinderen en ze tja overlijden binnen de 3 jaar dat de staat een stukje terugvordert?
                    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                    Comment


                    • #11
                      Re: Geschenkjes...

                      Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
                      is het niet zo dat als ouders schenkingen doen aan de kinderen en ze tja overlijden binnen de 3 jaar dat de staat een stukje terugvordert?
                      Neen, niet terugvorderen, maar je zal wel erfenisrechten op moeten betalen.
                      Gallery: http://www.fotogallerij.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Geschenkjes...

                        het was eigenlijk dit dat ik bedoelde , komt op hetzelfde neer je moet terug betalen aan vadertje staat voor wat je ouders jou hebben gegeven.
                        [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                        Comment


                        • #13
                          Re: Geschenkjes...

                          Komt omdat het dan in de erfenis valt. Zo kan men de schenking bij bv terminale zieken niet gebruiken om erfenisrechten te ontlopen...

                          Comment

                          Working...
                          X