Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geheugen bijsteken in een "oude" pentium4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Geheugen bijsteken in een "oude" pentium4

Ik heb hier een zeer goede pentium4 ( 3 Ghz ) computer van bij Tones.
    Hij voldoet in alle opzichten, dus ik ga zeker nog geen nieuwe kopen, noch overschakelen op VISTA.

Moederbord is een ASUS P4C800 E-Rev2.00

Er zitten twee geheugen-modules in van 512 MB

Mushkin 3200 ( 2 x 52 contacten )

Omdat ik met DRAGON zou willen beginnen te werken ( = voice recognition ) zou ik wat meer geheugen in mijn computer willen steken.
    Ik heb naar Nuance gemaild en volgens hen is RAM hét belangrijkste voor snelle en vlotte spraakherkenning.

Kan iemand mij hier wat raad in geven ?

- Is het zinvol volgens jullie ?

- Kan ik "bijsteken" of moet ik vervangen .

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar op het moederbord steken deze 512 MB-modules ell in een BLAUWE sleuf, maar vlak naast elek blauwe sleuf zie ik nog een zwarte ....
    Dient dat ook voor RAM ?

- En zo ja, kunnen jullie mij dan iets aanraden uit de webshop van Tones ?

Vriendelijk dank !
    Qui multa scit, parum patientiae habet

Re: Geheugen bijsteken in een "oude" pentium4

Als je de pc nog een tijdje wil houden, is RAM bijsteken inderdaad de beste optie. Dit heb ik ook al enkele keren gedaan bij een pc thuis, waardoor hij telkens nog 1 à 2 jaar langer meegaat.

Uit de datasheet van je moederbord (linkje) haal ik dat je moederbord maximum 4GB geheugen in totaal aankan, wat overeenkomt met een maximum van 1GB per slot (je hebt 4 sloten: 2 blauwe en 2 zwarte).

Misschien kort uitleggen waarom zwarte en blauwe sloten.
    RAM geheugen kan werken in dual channel, wat erop neerkomt dat 2 latjes RAM kunnen samenwerken, waardoor je geheugen sneller zal werken. Hiervoor moet je 2 identieke latjes RAM hebben en die in slots steken met eenzelfde kleur.

Als je dus je huidige geheugen wil behouden en nieuw bijsteken, ben je dus het beste af (= zal je computer het snelste werken) als je ervoor zorgt dat je huidige en nieuwe RAM beide in dual channel kunnen werken.
    Hiervoor moet je 2 dezelfde latjes RAM bijsteken in de zwarte slots. Op deze manier werken zowel je oude als nieuwe geheugen in dual channel.
    Als je toch maar 1 RAM latje zou bijkopen, zal je meer geheugen hebben, maar zal je geheugen minder snel zijn dan voordien.

Als ik het goed begrijp, heb je momenteel 2x512MB DDR PC3200.
    Mogelijkheden om bij te kopen (indien dual channel gewenst):
    - 2x512MB
    - 2x1024MB

Bij Tones kan je deze vinden via volgende link:
    http://tones.be/shop_producten.php?cat=21020

Moest je het wat duur vinden, dan kan je bijvoorbeeld via een Engelse webshop (lange ponden!) bestellen aan ongeveer de helft van de prijs. Ik heb bijvoorbeeld een week geleden via blahdvd nog 2 latjes RAM van 1GB besteld.
    - 512MB
    - 1024MB

Wil je wel even controleren of het het juiste moederbord is waarvan ik de specificaties heb genomen? Dat je toch zeker het juiste aankoopt.

BTW, ik ben ook van Leuven, dus mocht je ergens nog vragen/problemen hebben, wil ik je zeker wel verder helpen.
    Last edited by molotovke; 17 januari 2009, 11:46. Reden: aangevuld
    Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

Comment

Amai Molotovke, da's nu eens een uitleg waar ik iets mee ben !

Ik moet de factuur eens opzoeken ( op zolder ) want daar staat alles precies op.

Hier alvast twee fotokes, gewoon met de "feun" gemaakt hoor, dus geen BD-kwaliteit.

Comment

Misschien een makkelijkere oplossing is ff een tooltje runnen dat informatie geeft over je moederbord en geheugen, dan ken je de exacte specificaties.

Een simpel programma dat je niet moet installeren is cpu-z.
        1) Downloaden: http://www.cpuid.com/download/cpuz_149.zip
        2) run cpuz.exe
        3) nuttige informatie onder de tabs 'mainboard', 'memory' en 'spd'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door molotovke Bekijk bericht

Moest je het wat duur vinden, dan kan je bijvoorbeeld via een Engelse webshop (lange ponden!) bestellen aan ongeveer de helft van de prijs. Ik heb bijvoorbeeld een week geleden via blahdvd nog 2 latjes RAM van 1GB besteld.
          Ik zou 2 latjes van 1GB erbij steken zodat je aan 3GB komt, je kan later zelfs met vista of windows 7 behoorlijk uit de voeten komen met een P4/3Ghz.
          Over de prijzen: tones is niet zo goedkoop, ik gebruik regelmatig deze shop (in Gent maar ze sturen ook op):

1GB PC3200 kost daar 26 euro, 8 euro verzending met taxipost.

En bij Forcom kosten ze ook 26 euro voor 1GB, misschien is dat al wat meer in je buurt:

(Gent, Edegem en Leuven)
          wim
          Last edited by Wim; 17 januari 2009, 17:00.
          Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Als je de pc nog een tijdje wil houden, is RAM bijsteken inderdaad de beste optie. Dit heb ik ook al enkele keren gedaan bij een pc thuis, waardoor hij telkens nog 1 à 2 jaar langer meegaat.

Uit de datasheet van je moederbord (linkje) haal ik dat je moederbord maximum 4GB geheugen in totaal aankan, wat overeenkomt met een maximum van 1GB per slot (je hebt 4 sloten: 2 blauwe en 2 zwarte).

Misschien kort uitleggen waarom zwarte en blauwe sloten.
            RAM geheugen kan werken in dual channel, wat erop neerkomt dat 2 latjes RAM kunnen samenwerken, waardoor je geheugen sneller zal werken. Hiervoor moet je 2 identieke latjes RAM hebben en die in slots steken met eenzelfde kleur.

Als je dus je huidige geheugen wil behouden en nieuw bijsteken, ben je dus het beste af (= zal je computer het snelste werken) als je ervoor zorgt dat je huidige en nieuwe RAM beide in dual channel kunnen werken.
            Hiervoor moet je 2 dezelfde latjes RAM bijsteken in de zwarte slots. Op deze manier werken zowel je oude als nieuwe geheugen in dual channel.
            Als je toch maar 1 RAM latje zou bijkopen, zal je meer geheugen hebben, maar zal je geheugen minder snel zijn dan voordien.

Als ik het goed begrijp, heb je momenteel 2x512MB DDR PC3200.
            Mogelijkheden om bij te kopen (indien dual channel gewenst):
            - 2x512MB
            - 2x1024MB

Wil je wel even controleren of het het juiste moederbord is waarvan ik de specificaties heb genomen? Dat je toch zeker het juiste aankoopt.

BTW, ik ben ook van Leuven, dus mocht je ergens nog vragen/problemen hebben, wil ik je zeker wel verder helpen.
            Inderdaad, tones roept wel hard dat ze de goedkoopste zijn... , maar zo zijn er nog.

Nog een winkel in Gent: http://www.aios.be/producten.cfm?s=19

Je technische uitleg is OK !
            Last edited by nete; 17 januari 2009, 21:01.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
              Ik heb er niet zoveel verstand van, maar op het moederbord steken deze 512 MB-modules ell in een BLAUWE sleuf, maar vlak naast elek blauwe sleuf zie ik nog een zwarte ....
              Dient dat ook voor RAM ?
              Als je alle banken (sloten) vol steekt kan je best in de twee zwarte hetzelfde type en grootte steken en in de blauwe ook.
              De grootste geheugenlatten dien je best in de blauwe te steken voor de beste performantie van de PC.
              Veel kans (afhankelijk wat je koopt) is dat het nieuwe geheugen dat je zou plaatsen eigenlijk het beste is ... die zet je dan bij voorkeur in de blauwe sloten en het oude geheugen zet je in de zwarte sloten.
              Zoals al gezegd twee latjes van 1 GB bij kopen.
              Last edited by VerSeg; 17 januari 2009, 22:19.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Molotovke, Wim, VerSeg en Nete: héél erg bedankt voor jullie reply's !

@ Molotovke: Schitterende uitleg en vooral: verstaanbaar voor een leek !

@ Wim: Ik wist dat er ook al een Forcom in Leuven was - is dat al lang ?
                Dat is héél dichtbij voor mij.
                Als ik er geraak ga ik woensdag eens kijken.

EDIT: Ik heb eens gekeken op Google maps - dat schijnt dicht in de buurt van Loveno te zijn ?

@ VerSeg: bedankt voor de tips
                Last edited by Alfa Centauri; 18 januari 2009, 09:19.

Comment

De uitleg die je kreeg is heel goed.
                  Ik zou er enkel nog willen aan toevoegen dat je best kwaliteit geheugen koopt.
                  OCZ - Corsair en Apacer zijn uitstekende merken.
                  En niet vergeten vooral, je moet DDR PC 3200 kopen.

Grtz, RF
                  Last edited by Red Falcon; 18 januari 2009, 10:36.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                  Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Ik zou er enkel nog willen aan toevoegen dat je best kwaliteit geheugen koopt.
                    OCZ - Corsair en Apacer zijn uitstekende merken.
                    En niet vergeten vooral, je moet DDR PC 400 kopen.
                    En hier kom ik even moeilijk doen.

Ik zie het nut niet van meer geld uit te geven aan 'kwaliteits'geheugen voor een oude computer. De bedoeling leek me toch vooral om meer geheugen te hebben. Dus gewoon goedkope RAM zal ook zeker volstaan. Duurder RAM is goed als je gaat overclocken of een serieuze upgrade zou doen ofzo, maar dat zie ik in jouw geval nog niet gebeuren.
                    Daarnaast zal je geheugen werken aan de snelheid van het traagste latje RAM dat in je pc steekt, dus sneller geheugen bijsteken zal je snelheid niet verhogen.

En als ik me niet vergis heb je momenteel DDR PC3200 in je computer steken, dus ook bests hetzelfde type geheugen bijsteken.

Comment

OK, ik zal voor alle zekerheid één latje meenemen.

( In zilverpapier inpakken ? )

Nog 1 vraagje: Het latje dat ik heb ( zie foto ) zit in soort aluminium behuizing.
                      Heeft dat een doel ? Of is dat gewoon om de IC's te beschermen ?

Comment

OK, ik zal voor alle zekerheid één latje meenemen.
                        Latje zelf meenemen heeft vaak niet veel zin, gezien er op het latje zelf vaak niet veel informatie staat. Als je even het tooltje runt dat ik eerder vermeld heb, krijg je wel alle informatie die je nodig hebt.

Nog 1 vraagje: Het latje dat ik heb ( zie foto ) zit in soort aluminium behuizing.
                        Heeft dat een doel ? Of is dat gewoon om de IC's te beschermen ?
                        Behuizing dient om je geheugen beter te koelen, om de warmte af te voeren. Normaal is dit niet nodig, maar als je gaat overklokken dan kan je RAM te warm worden.

Comment

Verseg & Molotovke:
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

En hier kom ik even moeilijk doen.

Ik zie het nut niet van meer geld uit te geven aan 'kwaliteits'geheugen voor een oude computer. De bedoeling leek me toch vooral om meer geheugen te hebben. Dus gewoon goedkope RAM zal ook zeker volstaan. Duurder RAM is goed als je gaat overclocken of een serieuze upgrade zou doen ofzo, maar dat zie ik in jouw geval nog niet gebeuren.
                            Daarnaast zal je geheugen werken aan de snelheid van het traagste latje RAM dat in je pc steekt, dus sneller geheugen bijsteken zal je snelheid niet verhogen.

En als ik me niet vergis heb je momenteel DDR PC3200 in je computer steken, dus ook bests hetzelfde type geheugen bijsteken.
                            Wat raad ik dan wel aan, toch ook DDR PC 3200
                            En een P IV 3GHz vind ik nog altijd meekunnen met alle nieuwe programma's.
                            Natuurlijk zijn de laatste nieuwe chipsets en CPU's sneller, vooral bij spellen dan, als je ook de geschikte VGA kaart hebt.
                            En het ene geheugen is absoluut het andere niet!
                            Voor een paar euro's meer zou ik niet sukkelen!
                            En als je dual channel wil behouden moet je paar gewijs latjes steken.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Wat raad ik dan wel aan, toch ook DDR PC 3200
                              Je had oorspronkelijk DDR PC 400 staan (is nog te zien in de quote die ik gedaan had van die uitspraak), maar ik veronderstel dat dit een vergissing was, gezien DDR PC 400 volgens mij niet bestaat.

Comment

Working...
                              X