Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geen verhaal van vandaag dus, elektrische auto's.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geen verhaal van vandaag dus, elektrische auto's.


  • #2
    Re: Geen verhaal van vandaag dus, elektrische auto's.

    Mooi en ontnuchterend artikel, Geert.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Geen verhaal van vandaag dus, elektrische auto's.

      Leuk artikel. Dank voor de link.
      'k Ben het eens met die schrijver.

      Mijn leraar thermodynamica bekloeg zich erover dat 45 kW (60pk) om één mens te vervoeren er ver over was. ( dat was begin jaren 1970... en hij was al groen ).
      Als hij zou weten en zien dat een eenvoudige Nissan Leaf nu 80 kW (109 pk) vermogen heeft en een Tesla vermogens heeft van 290 kW tot 523 kW, (388 tot 701 pk) volledig electrisch, dan draait die zich om in zijn graf.
      En dat moet allemaal door een chemische batterij (batterij van accu's) geleverd worden.

      Wat de marketeers er niet bijvertellen is dat al die elektrische energie opgewekt moet worden. Ook gas en steenkoolcentrales helpen daar bij.
      Wat de marketeers er niet bijvertellen is dat het elektriciteitsnet dat helemaal niet aan kan om iedereen elektrisch te laten rijden.
      Wat de marketeers er niet bijvertellen is dat als er meer en meer mensen elektrisch rijden er extra accijnzen op elektriciteit gebruikt voor drijfkracht, of zo, zal geheven worden. (En extra netvergoeding )
      Geef me maar een Otto of Diesel motor.
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

      Comment


      • #4
        Re: Geen verhaal van vandaag dus, elektrische auto's.

        Bovendien valt het op dat ze nergens met geen woord reppen over airco en verwarming bij het vermelden van de actieradius van de huidige elektrische wagens.
        En die Tesla kan ook maar een van de twee zijn hoor, ofwel een bom zijn met een zéér kleine autonomie, of een grote autonomie met een slakkengang.
        Dat verhaal trekt zich ook door voor alle wagens met verbrandingsmotor, als ik met mijn Sub (benzine 4 X 4) van hier naar Knokke rijd met een gemiddelde snelheid van 100 á 120 Kmh kom ik gemakkelijk aan een verbruik van om en bij de 6 L/100 maar als ik de rijksweg naar Kuurne neem (met om de 500 meter verkeerslichten) en het valt wat tegen met veel rood en tussen iedere stop een sprintje, ja, dan komt de teller op 10 te staan.
        Wie het tegendeel kan bewijzen, kom maar af...
        Goedkoop rijden kan alleen met goedkope brandstof en een lichte voet.
        En om nog eens terug te komen op elektrische auto's, maak maar eens de rekening, aankoop, huur batterijen, enz. je zal zeker niet goedkoper rijden, en afhankelijk van hoe de elektriciteit geproduceerd wordt ook niet groener vrees ik.
        Beste optie momenteel is aardgas denk ik.

        Comment


        • #5
          Re: Geen verhaal van vandaag dus, elektrische auto's.

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          ........................
          Beste optie momenteel is aardgas denk ik.
          Aardgas of LPG zullen de bestkope en minst vervuilende brandstoffen zijn op dit ogenblik.
          Met elektriciteit verleg je de vervuiling naar een andere plaats voor het opwekken, en naar een andere tijd, en plaats, voor het aanmaken en daarna recycleren (of vernietigen) van de chemische batterijen. Daar is alles ook niet over gezegd.
          In tegendeel : daar wordt in alle talen over gezwegen........

          Kan je je voorstellen met het begin van de vakantie: de grote trek naar het zuiden, met of zonder caravan, maar wel electrisch.
          En iedereen moet dan zijn batterij opladen in het servicestation langs de autoweg.
          Last edited by Skitch; 3 juli 2015, 10:15. Reden: Link naar beeldje er bij gezet.
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

          Comment


          • #6
            Re: Geen verhaal van vandaag dus, elektrische auto's.

            Er bestaan nochtans al voertuigen op elektriciteit die heel ver en snel gaan : https://nl.wikipedia.org/wiki/Train_...Grande_Vitesse
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Geen verhaal van vandaag dus, elektrische auto's.

              ... maar "aan de electricietskabel hangen"

              Comment


              • #8
                Re: Geen verhaal van vandaag dus, elektrische auto's.

                Ik had ergens gelezen dat er in Europa vanaf 2030 alleen nog elektrische auto's mogen worden verkocht...
                Met de huidige technologie zal dat voor heel wat problemen zorgen, daar komt nog bij dat al die elektrische energie ook nog ergens vandaan moet komen.
                Kilometerheffing zal er heel zeker komen, want op dit ogenblik betaal je voor een elektrische wagen geen accijns op de "brandstof", voor een wagen met verbrandingsmotor zal je dan wel dubbel betalen (voor de kilometers + op elke liter die je hebt getankt).
                Die accijns op benzine en diesel zorgt voor een heel groot deel van de belastinginkomsten voor de meeste landen, zonder die inkomsten krijgen de meeste landen binnen de kortste keren financiële problemen.
                Op dit ogenblik zijn het vooral mensen met een bovengemiddeld inkomen die een elektrische wagen kunnen betalen (meestal als tweede of zelfs derde wagen), die hebben dan wel genoeg geld om de accijns op brandstoffen te betalen, maar omdat ze elektrisch rijden ontkomen ze daar weer aan (net zoals voor andere belastingen geldt hier dus ook weer dat de mensen met het meeste geld gewoonlijk wel ergens een manier vinden om die niet te moeten betalen...).

                Wat het verbruik van de huidige wagens betreft, dat wordt ook niet vastgesteld op een realistische manier, maar het is wel een cijfer dat wordt gebruikt om de belastingen (inschrijvingstaks) te bepalen.
                Voor een hybride wagen is die test al helemaal fout, want daar vertrekken ze met een vooraf volgeladen accu, en die zal na die verbruikstest ook wel helemaal leeg zijn, om het brandstofverbruik op papier zo laag mogelijk te krijgen.
                Dat is nog minder realistisch dan de opgegeven verbruikscijfers van benzine en dieselwagens zonder hybride technologie.
                Je kan dus een hybride wagen kopen die volgens de verbruikstest maar 3,5 liter per 100km verbruikt, terwijl het reële verbruik toch eerder rond de 5,5 liter per 100km zit.
                Bekijk hier http://www.werkelijkverbruik.nl/ maar eens het werkelijke verbruik van hybride wagens, je zal zien dat het een heel stuk hoger is dan wat er in de boekjes staat.
                Het gaat daar wel over automobilisten met een "travelcard", als je bijvoorbeeld van een bedrijf een tankkaart hebt, dan heb je eigenlijk geen voordeel om het verbruik zo laag mogelijk te houden, want je moet het toch niet zelf betalen.
                Als je met een hybridewagen een traject aflegt met veel "start-stops", dan haal je wat meer voordeel uit dat systeem, maar als je pakweg 200km over de snelweg rijdt, dan moet je alleen maar extra gewicht meesleuren.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Geen verhaal van vandaag dus, elektrische auto's.

                  En dan is er nog Uber:
                  'Als Tesla tegen 2020 voldoende zelfrijdende auto's kan bouwen, dan koopt Uber 500.000 exemplaren'.
                  Met die stelling tekent Uber-CEO Travis Kalanick alsmaar duidelijker de toekomst van zijn bedrijf uit: een zelfrijdende taxivloot.
                  Bron: De Tijd - Express.be

                  Dit is wel O.T. , gewoon ter info.
                  Last edited by Skitch; 3 juli 2015, 14:14.
                  " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Geen verhaal van vandaag dus, elektrische auto's.

                    Volgens de petroleumfederatie van België is er voor 2013 1.660.402.685 liter benzine en 8.144.057.623 liter diesel vebruikt. Als 1 liter benzine 35 MJ levert en 1 liter diesel 40 MJ, reken dan eens uit hoeveel electriciteit er nodig is om dat allemaal te vervangen. Je komt met 100 extra kernreactoren niet toe. En dat is voor België alleen.

                    En dat verhaal van verwarming of airco is ook correct. Heb eens et iemand gesproken op een parking die zo'n electrische outo reed van de gemeente. Die hebben enkele kleine volledig electrische wagens voor interne verplaatsing. Prima volgens die man zolang je de verwarming niet moet aanzetten want dan daalde de actieraduis met 30-50%. Ook ruitenwissers en lichten gaven een merkbare vermindering.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Geen verhaal van vandaag dus, elektrische auto's.

                      Ik denk dat we allemaal wel een beetje ervaringsdeskundige zijn uit onze kindertijd.

                      Wie heeft GEEN autotje gehad op afstandsbediening?

                      En zoveel we enthousiast we waren als er nieuwe batterijen in gingen, even teleurgesteld we waren een paar uur nadien als de batterijen ALWEER veel te snel leeg waren.

                      Spanik maakt ook een terechte opmerking. Die rekening krijgen we gewoon niet rond.

                      Ik zie meer toekomst in bio-brandstoffen die bv "geproduceerd" worden in de "arme" landen. Dan hebben die mensen er ook nog een centje aan en is de wereldvrede al weer meer in evenwicht. Of landbouw op zee (lach niet) Er is onderzoek in Nederland naar het telen van een soort algen dat zeer energierijk is. En dat kan dan eventueel ook op zee gebeuren. Staat wel nog allemaal in kinderschoenen. Zou veel gemakkelijker zijn in distributie en veiliger voor opslag.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Geen verhaal van vandaag dus, elektrische auto's.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        als je bijvoorbeeld van een bedrijf een tankkaart hebt, dan heb je eigenlijk geen voordeel om het verbruik zo laag mogelijk te houden, want je moet het toch niet zelf betalen..
                        Da's niet helemaal waar (of toch niet voor de mensen die ik ken met een bedrijfswagen). Volgens de wagen wordt bij hen een verbruik van vb 5.5l/100km opgelegd, indien ze daar over een bepaalde periode gezien over zitten wordt dit toch van hun inkomen gehouden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Geen verhaal van vandaag dus, elektrische auto's.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                          Da's niet helemaal waar (of toch niet voor de mensen die ik ken met een bedrijfswagen). Volgens de wagen wordt bij hen een verbruik van vb 5.5l/100km opgelegd, indien ze daar over een bepaalde periode gezien over zitten wordt dit toch van hun inkomen gehouden.
                          Mijn kinderen hebben ook een bedrijfswagen en bij hen wordt er geen max. verbruik opgelegd, maar het wordt wel gecontroleerd of het verbruik niet buiten proportie is.
                          Dit is niet bedoeld als tip, maar het zou niet de eerste zijn die zijn bedrijfswagen voltankt en bij elke tankbeurt telkens een 10-tal liter in de privéauto van zijn vrouw tankt die achter hem staat aan de pomp .
                          Als de meeste wagens van die firma bvb. rond de 6 liter verbruiken en er is er ééntje bij die die rond de 10 liter zit, dan gaat er meestal wel een lichtje branden bij de firma.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Geen verhaal van vandaag dus, elektrische auto's.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                            Dit is niet bedoeld als tip, maar het zou niet de eerste zijn die zijn bedrijfswagen voltankt en bij elke tankbeurt telkens een 10-tal liter in de privéauto van zijn vrouw tankt die achter hem staat aan de pomp .
                            Als de meeste wagens van die firma bvb. rond de 6 liter verbruiken en er is er ééntje bij die die rond de 10 liter zit, dan gaat er meestal wel een lichtje branden bij de firma.
                            Dat het zover gaat kan ik mij amper voorstellen. Dit is toch je patroon bestelen. Mensen die zoiets doen zijn tot veel in staat, mijn, gedacht.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Geen verhaal van vandaag dus, elektrische auto's.

                              Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                              Dat het zover gaat kan ik mij amper voorstellen. Dit is toch je patroon bestelen. Mensen die zoiets doen zijn tot veel in staat, mijn, gedacht.
                              Of de wagen heeft een defect.
                              Het was de boekhouder van mijn werkgever die dank zei zijn "achterdochtigheid" gevonden heeft dat de caburatornaald van mijn wagen defect was.
                              Ik had geen idee hoeveel mijn nieuwe firmawagen zou moeten verbruiken (benzine @ 80.000 km/jaar ).

                              De boekhouder vond mijn verbruik te hoog in vergelijking met de collega's.
                              Na "heimelijk" de garage te contacteren om de wagen te checken bij een onderhoud heeft hij me het verteld.
                              Ik wist van niets, maar ik was wel de "verdachte".
                              De carburatornaald was WEL de schuldige.
                              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                              Comment

                              Working...
                              X