Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gasslang

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gasslang

    Voor een gaskookplaat, na hoelang moet je die vervangen? Er staat nu een zwart rubberen aan, met vervaardigingsdatum 2002, in de winkel liggen er ook zwarte met geldigheidsdatum (2029) , maar ook slangen die met plastiek en metaal zijn omhuld , gaan die langer mee (ook 4x duurder en geen datum op) ?
    gewone
    andere optie
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

  • #2
    Re: Gasslang

    Waarschijnlijk wel. Vraag het eens in de winkel.
    Daar wil je toch niet echt op besparen denk ik.

    Comment


    • #3
      Re: Gasslang

      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Waarschijnlijk wel. Vraag het eens in de winkel.
      Daar wil je toch niet echt op besparen denk ik.
      Neen, maar als ze maar even lang meegaan ...
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

      Comment


      • #4
        Re: Gasslang

        Rubber gasslangen moet je geregeld controleren op scheurtjes (die zie je beter als je de slang plooit), een echte vervangdatum kan ik nergens vinden, het komt er op aan om die op tijd te controleren en ze meteen te vervangen als je ziet dat het rubber begint te verouderen. Rubber slangen mogen daarom ook alleen maar gebruikt worden voor losstaande gasfornuizen (dan zijn ze gemakkelijker te controleren), ingebouwde gasfornuizen moeten aangesloten worden met RVS slangen.
        Flexibele RVS slangen hebben dat verouderingsprobleem niet, die zijn duurder, maar ze gaan langer mee.
        Dit is wel de uitleg op een Nederlandse website: https://www.loodgieter-nu.nl/gasfornuis-aansluiten/
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Gasslang

          Los staande toestellen mag je aansluiten met een zwarte GAS slang met geldigheids datum.
          Vaste toestellen moet je aansluiten met een GELE slang met inox weefsel, deze zijn onbeperkt in tijd.

          Comment


          • #6
            Re: Gasslang

            Ik heb na 25 jaar de gasslang vervangen: ik kon aan de oude niets van aantasting ontdekken, maar het toch verstandig, alleen al voor de verzekering de slang te vervangen. De aanbeveling van sommige loodgieters is om binnen 10 jaar de slang te vervangen.

            Comment


            • #7
              Re: Gasslang

              Dank voor de respons
              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
              George Orwell

              Comment


              • #8
                Re: Gasslang

                Een flexibele RVS slang is geen rubber slang met geel inox weefsel rond. Dat zijn massief geribbelde inox buizen die buigzaam zijn. Ziet er zo uit: https://www.bol.com/nl/p/rvs-flex-ga...0000010573907/

                Die met geel weefsel rond zijn beter bestand tegen schuren maar het blijft ruber binnenin. Enkel geel om ze niet te verwarren met identieke slangen voor water.

                Comment


                • #9
                  Re: Gasslang

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Een flexibele RVS slang is geen rubber slang met geel inox weefsel rond. Dat zijn massief geribbelde inox buizen die buigzaam zijn. Ziet er zo uit: https://www.bol.com/nl/p/rvs-flex-ga...0000010573907/

                  Die met geel weefsel rond zijn beter bestand tegen schuren maar het blijft ruber binnenin. Enkel geel om ze niet te verwarren met identieke slangen voor water.
                  Deze lijkt wel rubber met rvs rond ???
                  """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                  George Orwell

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gasslang

                    Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                    Deze lijkt wel rubber met rvs rond ???
                    Zo'n slang is opgebouwd uit verschillende lagen, de binnenste laag is de laag die gasdicht is, de andere lagen dienen voor de bescherming.
                    Voor zover ik het op de foto kan zien zit er rond het RVS weefsel nog een plastiek laag die gedeeltelijk geel en doorzichtig is.
                    Geel is de standaardkleur voor aardgasleidingen.
                    Zo'n slang is even flexibel als een rubber leiding (net zoals de RVS remleidingen die ik vroeger op mijn Bandit 1200 had gemonteerd, maar daar zat dan geen laag plastiek rond aan de buitenkant).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gasslang

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Geel is de standaardkleur voor aardgasleidingen.
                      Inderdaad, en verplicht voor aardgas, als bij nieuwbouw of aansluiting van een nieuwe teller de leidingen
                      niet in het geel zijn wordt de gaskraan verzegeld tot dat in orde is gebracht, omwikkelen met geel plakband
                      of schilderen is OK.

                      Comment

                      Working...
                      X