Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Friteuse met hete lucht....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Friteuse met hete lucht....

    In 2010 heb ik daar eens een topic over gestart maar toen wegens de minder goede commentaren niet tot aankoop over gegaan.
    Ondertussen 6 jaar verder, ik neem aan dat er zeker vooruitgang geboekt is....
    Ik denk bvb aan garnaal kroketten, is dat mogelijk in een hete lucht friteuse....?
    Alle info is welkom.....
    Deze heb ik momenteel in gedachten : http://www.friteusecenter.be/product...hd9240-90.html
    Last edited by Franciskine; 15 augustus 2016, 11:37.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

  • #2
    Re: Friteuse met hete lucht....

    Hebben we ook al vaak willen kopen, maar steeds uitgesteld omdat er veel negatieve commentaar op is.
    Het zou dan toch niet zo geurloos werken als aangegeven wordt, redelijk wat poetswerk bij vettigere producten en het bakken van frietjes neemt te veel tijd in beslag ... dat is wat we heden nog horen vertellen van mensen die zoiets kopen en het na korte tijd aan de kant zetten.
    Wij hebben zelf ook een open keuken en de voornaamste reden tot aankoop zou net de geur zijn.
    Voorlopig bakken we frietjes nog in een gewone friteuse en de rest in de warmelucht-oven.
    Natuurlijk veranderen ontwerpen steeds, maar als ik de reviews doorloop op Coolblue dan lees ik nog steeds dezelfde opmerkingen ... al krijgt het toestel globaal toch een hoge score.
    Ben ook benieuwd om daar wat meer info over te lezen van gebruikers.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Friteuse met hete lucht....

      Die airfryer hebben wij ook en ik ben er wel tevreden over.

      Ovenfrietjes van Lutosa zijn in een klein kwartiertje krokant gebakken en idd veel minder geur en poetsproblemen.

      Vleeskroket, bitterballen en kipnugets bakjen we dan tegelijkertijd in de oven.

      Comment


      • #4
        Re: Friteuse met hete lucht....

        Oorspronkelijk geplaatst door Bobb Bekijk bericht
        Die airfryer hebben wij ook en ik ben er wel tevreden over.

        Ovenfrietjes van Lutosa zijn in een klein kwartiertje krokant gebakken en idd veel minder geur en poetsproblemen.

        Vleeskroket, bitterballen en kipnugets bakjen we dan tegelijkertijd in de oven.
        Qua energieverbruik is dat wel de moeite. Kan je dan niet evengoed friet in de oven bakken?

        En ook een kwartier tussen portie 1 en 2?

        Dus blijkbaar nog altijd niet geschikt voor grote eters/gezinnen.

        Comment


        • #5
          Re: Friteuse met hete lucht....

          Idd 12-13 min voor 2de portie klaar is. Te lang? Beetje trager eten, is ook gezonder 😜

          Friet in de oven is toch anders. De fryer bakt krokanter.

          Comment


          • #6
            Re: Friteuse met hete lucht....

            Oorspronkelijk geplaatst door Bobb Bekijk bericht
            Ovenfrietjes van Lutosa zijn in een klein kwartiertje krokant gebakken en idd veel minder geur en poetsproblemen.
            Moet je daar "fabrieksfrieten" in bakken, of mag je ook zelf de aardappelen schillen en snijden?
            Ik heb ooit een paar verschillende merken diepvriesfrieten gekocht, maar ik heb er nog geen gevonden die even lekker zijn als zelfgemaakte frieten.

            Als de frieten voorgebakken zijn, dan is een gewone frietketel een heel stuk sneller, en dat is handig als je meer porties nodig hebt binnen een bepaalde tijd (niet iedereen blijft een half uur aan tafel zitten, en bovendien is dan ondertussen de rest van het eten ook koud geworden).
            De frietketel zet ik hier onder de dampkap, het grootste deel van het vocht en de geur wordt dan naar buiten afgevoerd (als het buiten koud is, dan zie je heel goed hoeveel waterdamp er zo wordt afgevoerd, vooral tijdens het voorbakken).
            Helemaal geurvrij is dat dan niet, je ruikt nog wel dat er frieten gebakken worden, maar het is zeker niet overdreven.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Friteuse met hete lucht....

              Zelf gesneden friet, gebakken in olie is natuurlijk altijd het lekkerste.

              Comment


              • #8
                Re: Friteuse met hete lucht....

                Oorspronkelijk geplaatst door Bobb Bekijk bericht
                Zelf gesneden friet, gebakken in olie is natuurlijk altijd het lekkerste.
                Hier al sedert jaar en dag op die manier. Keuken is wel gescheiden van living, maar toch bakken wij frietjes altijd in de naast de keuken gelegen garage. Achterdeur open en sektion. poort op een kiertje en niks van geur noch in de garage', noch in de keuken, noch in de living.
                Maar ik begrijp het dat dit niet in elke woning kan.
                Nu prefereert men een open keuken en heeft of wil men meestal geen garage meer.

                Maar of ze nu goed, minder goed of slecht zijn uit zo'n heteluchtding dat weet ik niet, ik heb ze nog nooit gegeten.
                Last edited by Guest17; 15 augustus 2016, 17:02.

                Comment


                • #9
                  Re: Friteuse met hete lucht....

                  Oorspronkelijk geplaatst door Bobb Bekijk bericht
                  Friet in de oven is toch anders. De fryer bakt krokanter.
                  Vergelijk je dan met een traditionele oven of warmelucht oven want dat verschil is ook heel groot?
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Friteuse met hete lucht....

                    Heteluchtoven

                    Comment


                    • #11
                      Re: Friteuse met hete lucht....

                      Hebben nu een jaar of 2 zo'n ding en gebruiken het enkel voor diepvriesfriet. Enige voordeel is dat je niet met olie/vet zit. Je kan dat ding na afkoelen eender waar zetten zonder te moeten opletten of je niets morst. Verder inderdaad lang wachten. 15 minuten voor de eerste portie en 10-12 voor de tweede. Ook goed dat het maar voor 2 personen is. Geur is geen probleem. Klinkt een beetje als een stofzuiger. De frieten zijn wel lekker maar droger. Dus wat je wint aan minder vet in jet frieten compenseer je door meer saus te gebruiken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Friteuse met hete lucht....

                        Oorspronkelijk geplaatst door Bobb Bekijk bericht
                        Heteluchtoven
                        Heteluchtoven met grill functie = hele grote Airfryer .... een ovenplaat met de eerste lading er in en dan 4 minuten later een tweede ovenplaat met de tweede lading frieten ... weg lange wachttijd.

                        alleen ontbreekt dan bijna altijd de geurfilter, zo'n airfryer kan helemaal dicht en alles passeert dan via de filter ... met een oven niet (altijd).

                        Diepvries friet is voorgebakken friet, dus in olie of vet voorgebakken.

                        Rauwe aardappelen in frieten snijden en dan klaarmaken in de oven .... hmmm, lijkt mij vrij lang te gaan duren en waar zit dan de smaak in die frieten ? Wellicht dan maar meer zout en mayonaisse er op ...
                        Last edited by Empe; 15 augustus 2016, 20:46.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Friteuse met hete lucht....

                          Wij hebben er ook één van Philips en idd verse frieten duurt te lang voor ons.
                          Voorgebakken frietjes gaat redelijk goed voor ons klein gezinnetje van drie.
                          Maar eerlijk gebruiken we de AF heel weinig voor frieten, veel meer voor andere zaken.
                          Je kunt daar perfect gehaktbrood in bakken, of vogelnestjes (gehakt met een ei erin), ook zaken als gepaneerde artikelen zoals kroketten en vis sticks.
                          Wij koken daar bv ook onze eieren in. Er gaan er 14 ineens in, koude start en op 15 minuten hard gekookte eieren. Geen omkijken meer naar.
                          We hebben er al een hele kip in gebraden, of ribbetjes. Noem maar op, er gaat bijna geen dag voorbij of de AF heeft gedraaid.
                          Dit zijn maar een paar voorbeelden, er zijn FB pagina's en webpagina's genoeg met recepten.
                          Ik zou je wel één belangrijke tip meegeven, mijn vrouw legt altijd een spat dekseltje er boven op.
                          Verkrijgbaar bij de Blokker. En waarom..... omdat de lucht zo hard geblazen wordt dat er spatten of paneer tegen het warmte element komt.
                          Dit verbrand en geeft dan de rook en geur waar iedereen het over heeft. Met dit deksel geen last meer van.
                          En ook je apparaat blijft zuiverder uiteraard.
                          Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Friteuse met hete lucht....

                            Oh ja, met meerdere spat dekseltjes kun je ook in twee verdiepingen werken.
                            Handig voor de ribbetjes bv.

                            Ze kunnen wel niet in de vaatwasser. Die dekseltjes hé, de ribben zijn dan al op.
                            Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Friteuse met hete lucht....

                              Dat zijn handige tips voor zo'n AirFryer.

                              Comment

                              Working...
                              X