Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fiscale aftrek nieuwe verwarmingsketel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Fiscale aftrek nieuwe verwarmingsketel

    Neen BlackB@ndit een condensatieketel die aangesloten is op een batterij oudere convectoren MOET constant op hoge (80°) temperatuur geregeld zijn, of het nu buiten -20° of +10°C is anders krijg je je woning gewoon niet warm.

    Eigenlijk zijn convectoren en condensatieketel niet echt compatibel omdat convectoren een zo HOOG mogelijke watertemperatuur vragen en een condensatieketel een zo LAAG mogelijke watertemperatuur.

    Tegenwoordig proberen de fabrikanten van convectoren dit op te lossen door lagere watertemperatuur te combineren met ventilatoren boven het verwarmingselement van de convector zodat de lucht versneld door de convectoren gaat + meerdere batterijen in een convector te plaatsen om het vermogen op te schroeven.

    Hangen er in uw huis alleen convectoren die al wat van het oudere type zijn plaats dan geen condensatieketel maar een hoogrendementsketel want je condensatieketel zal niet condenseren (dus geen besparing energie) maar daarenboven VERBRUIKT een condensatieketel MEER stroom (elektriciteit) dan een hoogrendementsketel.
    Niet echt zuinige keuze dus.
    Ben je in de toekomst zinnens de convectoren te vervangen door radiatoren dan is een condensatieketel de goede keuze.
    Last edited by Sennheiser; 8 februari 2014, 12:38.

    Comment


    • #17
      Re: Fiscale aftrek nieuwe verwarmingsketel

      Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht
      Neen BlackB@ndit een condensatieketel die aangesloten is op een batterij oudere convectoren MOET constant op hoge (80°) temperatuur geregeld zijn, of het nu buiten -20° of +10°C is anders krijg je je woning gewoon niet warm.
      Hoe lager de buitentemperatuur, hoe meer warmte de radiatoren moeten afgeven om de gevraagde kamertemperatuur te halen.
      Hoe warmer de radiatoren, hoe groter het warmteverschil ten opzichte van de kamertemperatuur, en hoe meer warmte ze afgeven.
      Met een hogere buitentemperatuur moet de radiatortemperatuur helemaal geen 80°C zijn om de kamer warm genoeg te krijgen, want dan is er minder warmteverlies naar buiten.
      Het verschil in temperatuur tussen buiten en binnen bepaalt de hoeveelheid warmte die de radiators moeten afgeven (bij een bepaalde oppervlakte, isolatiewaarde enz...).
      Op die basis wordt de centrale verwarming berekend, maar dan wordt er op dat ogenblik rekening gehouden met een bepaalde minimum-buitentemperatuur.
      Alleen bij die minimum buitentemperatuur moeten de radiators de maximale temperatuur hebben om het binnen voldoende warm te krijgen, hoe groter het verschil tussen buiten en binnen, hoe warmer de radiators moeten zijn, als dat niet juist is, dan weet ik er niets van, en ga ik er verder ook niet meer op in....

      Met een betere isolatie mogen de radiators kleiner zijn, maar als je de bestaande radiators blijft gebruiken terwijl er minder warmteverlies is, dan krijg je de woning ook warm met een lagere watertemperatuur in de radiators.
      Dat lukt hier toch zonder problemen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #18
        Re: Fiscale aftrek nieuwe verwarmingsketel

        Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht
        Daarenboven VERBRUIKT een condensatieketel MEER stroom (elektriciteit) dan een hoogrendementsketel.
        Niet echt zuinige keuze dus.
        Waar heb je dat vandaan? Bron en reden graag.

        Comment


        • #19
          Re: Fiscale aftrek nieuwe verwarmingsketel

          Wie wil geld besparen kan een Magna3 pomp van Grundfos plaatsen, zuiniger dan de Europese regels (buiten categorie).
          The full range supplier of pumps and pump solutions. As a renowned pump manufacturer, Grundfos delivers efficient, reliable, and sustainable solutions all over the globe. Step into our world.


          En net als Geert benieuwd waar het extra elektriciteitsverbruik bij een condensatieketel vandaag komt.

          Comment


          • #20
            Re: Fiscale aftrek nieuwe verwarmingsketel

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Waar heb je dat vandaan? Bron en reden graag.
            Verbruikt net minder omdat ze in moderne ketels pompen steken die minder verbruiken.
            Waar Sennheiser de info haalt is me ook een raadsel.
            Ik heb hier de specificaties van verschillende ketels en kan niet vinden wat hij beweert.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Re: Fiscale aftrek nieuwe verwarmingsketel

              Een condensatieketel die op een zo laag mogelijke temperatuur werkt zal meer verbruiken dan een ketel die op 80°C draait, omdat de condensatieketel er dan langer over doet om dezelfde hoeveelheid warmte af te geven in de woning.
              Het is dus omdat de condensatieketel meer uren draait dat het elektrische verbruik op jaarbasis hoger zal zijn (als beide toestellen even veel stroom verbruiken).
              Maar ik heb het elektriciteitsverbruik hier niet zien stijgen na de plaatsing van de condensatieketel, het zal dus wel meevallen met dat meerverbruik.
              Ik vraag mij af of het hier met die erg beperkte installatie wel nodig is dat de pomp nog 5 minuten blijft nadraaien, door die tijd korter te zetten kan er per jaar misschien nog wel een besparing in zitten van een paar KWh (er zijn maar 4 radiators aangesloten).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #22
                Re: Fiscale aftrek nieuwe verwarmingsketel

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Een condensatieketel die op een zo laag mogelijke temperatuur werkt zal meer verbruiken dan een ketel die op 80°C draait, omdat de condensatieketel er dan langer over doet om dezelfde hoeveelheid warmte af te geven in de woning.
                Volgens wat ik hier lees bespaart de pomp op een condensatieketel ook door niet op 100% te draaien wanneer de temp van het water daalt.
                En volgens de installateur van de ketel is het eigenlijk niet goed als de pomp niet lang genoeg blijft draaien ... er komt dan na het warmen even een te hoge temperatuur in de ketel, water moet nog best even circuleren.
                Last edited by VerSeg; 10 februari 2014, 00:54.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #23
                  Re: Fiscale aftrek nieuwe verwarmingsketel

                  Het effect dat hij hierboven beschrijft komt vooral voor bij gietijzeren ketels.
                  Bij mij stond de naloop uit uit (verkeerd afgesteld door installateur), en als de ketel goed moest stoken, dan ging die zelfs in overtemperatuur waardoor de waakvlam uit viel.
                  Een correcte instelling van de naloop (pomp draait verder tot de ketel onder de 35° zit) heeft dit opgelost, en is bovendien zuiniger.
                  Zelfs als er warm water gemaakt wordt, dan pompt de ketel de restwarmte in het verwarmingscircuit.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Fiscale aftrek nieuwe verwarmingsketel

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Volgens wat ik hier lees bespaart de pomp op een condensatieketel ook door niet op 100% te draaien wanneer de temp van het water daalt.
                    En volgens de installateur van de ketel is het eigenlijk niet goed als de pomp niet lang genoeg blijft draaien ... er komt dan na het warmen even een te hoge temperatuur in de ketel, water moet nog best even circuleren.
                    Vanaf 2014 mogen alleen nog A label pompen worden verkocht, ook in België meen ik ZIE ONDERSTE MODELLEN
                    Dat zijn elektronisch gestuurde pompen met brushless permanent magneetmotoren, type zoals Vincent (#19) reeds aanhaalde.

                    Dat van dat nadraaien is juist, maar alle condensatieketels worden tegenwoordig op allerlei vlakken modulerend gemaakt,
                    de kunst van goed condenseren zit hem ook in het doseren van de waterdoorstroming, vroeger deden sommige merken dat met
                    een gestuurde drieweg klep, en een pomp met vast debiet, tegenwoordig gebeurt dat allemaal met variabele pompen al dan niet met brushless A label pompen.

                    Op dat vlak zou Mir mischien nog wel wat kunnen besparen, maar je kan niet zomaar een standaard pomp in een condensatieketel vervangen
                    door een Brushless A label model, die oude pompen worden op een gans andere manier gestuurd, en die stuurelektronica zit nogal dikwijls
                    ondergebracht in de algemene elektronica van de ketel, en als je dan ziet dat de terugverdientijd van zo een pomp nog steeds minimaal
                    vijf jaar is......

                    Comment


                    • #25
                      Re: Fiscale aftrek nieuwe verwarmingsketel

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht
                      Opgepast: in bepaalde gevallen heeft de installatie van een condensatieketel totaal geen zin en is een hoogrendementsketel te verkiezen,
                      voorbeeld: woningen die voorzien zijn van convectoren en destijds niet berekent waren voor condensatieketel zijn beter af met hoogrendementsketel.
                      Een condensatieketel condenseert niet als hij afgeregeld is op 80° voor de convectoren.

                      Heden ten dage zijn er convectoren geschikt voor lagetemperatuur maar de oudere convectoren zijn niet geschikt om op lage temperatuur te werken.
                      100% gelijk Sennheiser.

                      Een convector werkt enkel met hoge water temperaturen en een zeer kleine delta T.
                      Het water dat daarvan terug komt is eigenlijk nog te warm om goed gebruikt te kunnen worden voor het condensatie princiepe.

                      dus : inderdaad, convectoren zijn niet goed voor een condenserende ketel (om die tenminste zijn condenserende werking te laten doen).
                      Eigenlijk zou je met water moeten vertrekken van max rond de 50 graden van je ketel naar de radiatoren. Het terugkomende water is dan 35 graden of lager.
                      Iedeaal om het condensatie principe zijn werk te laten doen.

                      Radiatoren of vloerverwarming zijn daarom beter. Nog eens extra voordeel kan je halen als je die radiatoren groter maakt dan normaal berekend.
                      Ze geven dan meer warmte af en de watertemperatuur gaat dan nog iets dalen.

                      In oudere huizen waar enkel glas reeds vervangen is door HR glas en ramen werkt dat over het algemeen prima omdat deze installaties over
                      berekend zijn.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Fiscale aftrek nieuwe verwarmingsketel

                        Ik heb vorig jaar een condensatieketel (gas) laten plaatsen en ik heb convectoren. Alle installateurs die ik heb laten langs komen om prijs laten te maken rade een condensatieketel aan. En ik moet zeggen het verbruik is toch een groot verschil met mijn vorige ketel (HR). Heb afgelopen winter voor 960 euro gas verbruikt en thuis is het constant 21° binnen daar mijn vrouw onthaalmoeder is. Ik zit wel ingesloten, maar als ik het verbruik van mijn schoonmoeder zie(nieuw ketel op mazout) ben ik toch blij dat ik gas heb.

                        Er is gene fiscale aftrek meer, 2012 was het laatste jaar.

                        Grt,

                        Jean-Pierre
                        Last edited by Guest22; 10 februari 2014, 11:58. Reden: tekst bij geplaatst

                        Comment

                        Working...
                        X