Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Euro 95-10,verbruik???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Euro 95-10,verbruik???

    Nu vriest het, en je doet één tank.
    De nauwkeurigheid is zeer beperkt!

    Comment


    • #17
      Re: Euro 95-10,verbruik???

      Daar ben ik volledig akkoord.
      Maar ik ben kritisch genoeg.Als het 100 km verschil is,lig ik niet wakker.Maar is het 200 km of meer dan??
      Je motor is ook spits-technologisch elektronisch gestuurd,en moet hiermee overweg kunnen.
      Maar in deze omstandigheden volg ik jou wel.

      Comment


      • #18
        Re: Euro 95-10,verbruik???

        Wat blijkbaar een groot geheim is, is de energie-inhoud van benzine, daar wordt een algemene waarde van 35 Megajoule of 9,7 Kwh per liter op geplakt
        maar of er een energie verschil is tussen benzine met een octaangetal 95 en 98, daar is weinig over te vinden???
        bio-ethanol heeft een energie-inhoud van slechts 5 Kwh per liter, dus bijna de helft.
        Even snel rekenen zegt dat benzine met toevoeging van 10% bio-ethanol een energie-inhoud heeft van 9,23 Kwh per liter, dus een verschil
        van bijna pakweg 4,5%, of je dat nu kan omzetten naar een zuivere waarde in kracht, dat weet ik niet, waarschijnlijk zal daar nog wat meer komen
        bij kijken, het kan minder zijn, maar het zou ook meer kunnen zijn, maar het zal veel meer moeten zijn om het verschil in prijs goed te maken
        tussen E10 en super 98.
        Wat mij echter meest verontrust is het gevolg op lange termijn zoals het aantasten van bepaalde materialen zoals je kan lezen in #13.

        Comment


        • #19
          Re: Euro 95-10,verbruik???

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Wat blijkbaar een groot geheim is, is de energie-inhoud van benzine, daar wordt een algemene waarde van 35 Megajoule of 9,7 Kwh per liter op geplakt
          maar of er een energie verschil is tussen benzine met een octaangetal 95 en 98, daar is weinig over te vinden???
          Klopt niet helemaal. Energie zit in de massa, niet in het volume. De densiteit van de brandstof speelt hier serieus in mee.
          (Is o.a. ook de reden waarom je dus minder diesel verbruikt)
          (Verder ook de reden waarom veel mensen minder verbruiken als men bij Esso tankt trouwens)

          Nu zakt door toevoeging van ethanol idd de densiteit van de benzine.
          Komt daar nog bij dat bio-ethanol idd een lage calorische waarde heeft.

          Verder zal je niet meer energie halen uit EURO95 of EURO98, als je motor hiervoor niet is ontworpen.
          Om alles uit EURO98 te halen, moet de compressie hoger liggen.
          Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
          Website - 500px - Instagram

          Comment


          • #20
            Re: Euro 95-10,verbruik???

            Telefoontje gekregen van de invoerder.
            Bij hen is een meer verbruik niet direct bekend.
            Mogelijks minder goede kwaliteit van brandstof??Probleem in omschakelen van productie??Tank al jaren daar mijn 95.Maar je weet nooit.
            Voorstel:
            Tanken 95e10 van een ander merk,en kijken hoeveel je rijdt op een tank,Hoeveel het je kost.
            Daarna tanken 98,kijken hoever je raakt en wat het je kost.
            Daarna afwegen voor jezelf wat je tankt.
            Daarmee zij we weeral een aantal weken zoet gehouden.
            Ik hou jullie op de hoogte.

            Comment


            • #21
              Re: Euro 95-10,verbruik???

              Ik zie bij ons niet direct verschil (c3 picasso).

              Comment


              • #22
                Re: Euro 95-10,verbruik???

                Ondertussen heb ik nog wat meer kilometers gedaan, een groot verschil zie ik nog altijd niet, maar ik ben er ook niet zeker van dat er op dat ogenblik al wel E10 in de tank van het tankstation zat toen ik de laatste keer heb getankt.
                En omdat ik doorgaans meer dan een maand toe kom met een tank (naargelang de temperatuur doe ik 860-980km met ongeveer 47L benzine), daarom zal het nog wel een tijdje duren voor ik nog eens moet tanken...
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #23
                  Re: Euro 95-10,verbruik???

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Ondertussen heb ik nog wat meer kilometers gedaan, een groot verschil zie ik nog altijd niet, maar ik ben er ook niet zeker van dat er op dat ogenblik al wel E10 in de tank van het tankstation zat toen ik de laatste keer heb getankt.
                  En omdat ik doorgaans meer dan een maand toe kom met een tank (naargelang de temperatuur doe ik 860-980km met ongeveer 47L benzine), daarom zal het nog wel een tijdje duren voor ik nog eens moet tanken...
                  Oei oei, uw tank bijna leeg, weet wel dat er dan veel kans is dat er dan water in uw brandstoftank komt (door condensatie), vooral bij koud weer !
                  Ikzelf laat mijn brandstoftank in de winter haast nooit verder dan de helft leeg komen .
                  """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                  George Orwell

                  Comment


                  • #24
                    Re: Euro 95-10,verbruik???

                    Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                    Oei oei, uw tank bijna leeg, weet wel dat er dan veel kans is dat er dan water in uw brandstoftank komt (door condensatie), vooral bij koud weer !
                    Ikzelf laat mijn brandstoftank in de winter haast nooit verder dan de helft leeg komen .
                    Inderdaad, en zeker met E10 Ethanol en water......

                    Euhh en voor de dieselaars en aardgas verbruikers ook weer nieuws..........

                    Een koolstofheffing kan de dieselprijs met tien procent doen stijgen en de aardgasprijs met twaalf procent, toch zou de consument netto beter af zijn. Minister van Energie Marie Christine Marghem (MR) opent de discussie.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Euro 95-10,verbruik???

                      ik rijd nu wel met diesel maar ik rijd altijd mijn tank leeg, ik heb namelijk een hekel aan tanken.
                      Albums
                      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Euro 95-10,verbruik???

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        ......

                        Euhh en voor de dieselaars en aardgas verbruikers ook weer nieuws..........

                        http://m.standaard.be/cnt/dmf2017012...8cead336&imai=
                        Zie ik het goed dat dit pas in 2030 zou doorgevoerd worden..... ?
                        Wie weet heb ik dan nog brandstof nodig .

                        Van die stijging van de aardgasprijzen ben ik al een tijdje bijna zeker dat die er zit aan te komen.
                        Eerst nog enkele jaren zoveel mogelijk mazoutstokers laten omschakelen... en dan pats boem, superstijging(en) van de aardgasprijs.

                        Ik heb nu nog een 2.000 liter stookolie in de tank en zit nog altijd op de wip of ik, wanneer deze op zijn, al dan niet reeds ga overschakelen op aardgas (aansluiting/teller zit reeds binnen).
                        Aan de huidige (relatief) lage stookolieprijzen vul ik misschien wel terug bij en wacht ik nog even met een nieuwe aardgastinstallatie.... ik weet het niet, ik twijfel.
                        Met die 2.000 liter doe ik wel de winter uit, dus ik heb nog even tijd om na te denken.
                        Last edited by Guest17; 24 januari 2017, 12:07.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Euro 95-10,verbruik???

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                          ik rijd nu wel met diesel maar ik rijd altijd mijn tank leeg, ik heb namelijk een hekel aan tanken.
                          Ik rij al zo'n 37 jaar met de auto (en heb ondertussen ook een hele tijd met de motor gereden), en ik heb ook altijd pas getankt als het echt nodig was (ik ga ook niet tanken voor mijn plezier).
                          Op al die jaren heb ik nooit problemen gehad met condensatie van water in de tank.
                          Het is niet zo dat de tank helemaal open staat, er komt eigenlijk alleen een beetje lucht bij terwijl er brandstof uit gaat, die hoeveelheid lucht bevat volgens mij niet voldoende vocht om voor problemen te zorgen.
                          Het zou wel een probleem zijn als je constant met de tankdop open zou rondrijden, dan kan de brandstofdamp die boven de nog vloeibare brandstof zit wel weg, en kan er lucht (met vocht) in de plaats komen.
                          Zolang er nog brandstof in een tank zit zal er niet veel "lucht" in de tank komen, want er zal constant brandstof verdampen waardoor er boven de brandstof bijna 100% damp hangt van de brandstof zelf (zeker bij benzine, die verdampt gemakkelijker dan diesel).

                          Ik tank gewoonlijk zo snel mogelijk als het lampje aan gaat (soms iets eerder als ik een lange afstand moet doen).
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Euro 95-10,verbruik???

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Ik rij al zo'n 37 jaar met de auto (en heb ondertussen ook een hele tijd met de motor gereden).....
                            Auto doe ik ook pas vol als het echt nodig is, maar mijn motor laat ik toch nooit lange tijd met een halfvolle tank staan.
                            Tank is namelijk niet van kunstof, zoals bij een auto. Dus voor de winterstop altijd helemaal vol.
                            Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                            Website - 500px - Instagram

                            Comment


                            • #29
                              Re: Euro 95-10,verbruik???

                              Up dateenkele tankbeurten verder.)
                              Blijkbaar was eerste tank misschien nog niet optimaal.Tweede tank was wel beter.
                              Na een tank 98 verbruik toch duidelijk minder.(ongeveer 15%)Zoals het vroeger was.
                              Verschil in tankbeurt in prijs niet fenomenaal maar 5 euro.
                              Voor mij is het duidelijk;ik rijd vanaf nu 98,niettegenstaande 95 toegestaan is en compatiebel.
                              (Vnl. dat ik gisteren iemand sprak,weliswaar uit het driftingmilieu,die mij zei:blijf van die 95 af,alleen problemen volgens zijn mechaniciens,vnl. dichtingen,etc.Weet wel niet over welke type motoren het ging,want die stoppen er alles in.)
                              Verbruik zal waarschijnlijk afhangen van type motor,en rijstijl.
                              Maar een oudere motor 95,niet compatiebel met 95/10,laten draaien hierop,is miserie zoeken.
                              Voor de rest moet ieder het maar voor zichzelf uitzoeken.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Euro 95-10,verbruik???

                                Vorig weekend heb ik nog eens getankt, en de eerste rit was ongeveer 30km over secundaire wegen, met weinig verkeer en maar zo'n 15% bebouwde kom (tegen een zo constant mogelijke snelheid, met de cruise-control op 70 buiten de bebouwde kom).
                                Toen ik thuis kwam stond de verbruiksmeter op 4,6L/100km, dat lijkt mij zeker niet meer dan vroeger (de temperatuur was ook niet zo laag vorig weekend, bij mijn auto lijkt de temperatuur wel degelijk een heel grote invloed te hebben op het verbruik).
                                Ondertussen heb ik toch een aantal kortere afstanden gereden, en is het verbruik (op de boordcomputer) terug gestegen naar 5,2L/100km, wat ook niet echt afwijkt van wat ik gewend ben.

                                Sinds dit jaar is wel de maximumsnelheid op secundaire wegen van 90 naar 70 gegaan, maar het aantal kilometers dat ik vorig jaar nog tegen 90 kon rijden was al vrij beperkt hier in de buurt.
                                Omdat 70km/h naar mijn aanvoelen de laagst mogelijke snelheid is in 5de versnelling voor mijn auto (volgens de schakelindicator zou die nog eerder in 5de kunnen rijden, maar dan draait de motor niet mooi rond, en dat kan nooit goed zijn) vermoed ik dat het verschil in verbruik tussen 70 en 90km per uur niet zo heel groot zal zijn.
                                Als een motor te weinig toeren draait, dan zal het verbruik zeker niet lager worden (eerder hoger), dat kan ook een reden zijn waarom het verbruik bij sommigen nu hoger uitvalt, omdat ze tegelijk met de nieuwe brandstof ook de snelheidslimiet hebben verlaagd is het mogelijk dat heel wat auto's nu tegen een te laag toerental rondrijden waarbij de motor niet optimaal zijn werk kan doen.

                                Ik weet nu al dat het gemiddelde verbruik van mijn auto binnenkort lager zal zijn, want dat is altijd zo als het buiten warmer wordt.
                                De eerste winter dacht ik dat het aan de winterbanden lag dat het verbruik hoger werd, maar ondertussen heb ik gemerkt dat de temperatuur een veel grotere invloed heeft dan het verschil tussen zomer en winterbanden.
                                Daardoor wordt het wel heel erg moeilijk om uit te maken hoe groot het verschil in verbruik is tussen de oude Euro95 en de nieuwe E10.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X