Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaring snijden van glas ...? iemand?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

    Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    Geef me dan meteen het smeltpunt van borosilicaatglas, en nu je toch bezig bent, ook dat van boter.
    heeft een smelttraject, dus het smelt. Vloeistoffen kunnen niet smelten. Ruudbaers heeft gelijk dat het geen vloeistof is, maar hij kan waarschijnlijk ook niet zeggen wat het dan wel is.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #32
      Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

      Het ging over glas snijden, en pyrex valt daar, mijn gedacht, niet onder.......
      D90 - D70 - F80 + glas

      Comment


      • #33
        Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

        Mag ik ook eens...

        Mijn vader is zijn hele leven zelfstandig schrijnwerker geweest, en dat al van vader op zoon.
        Ik heb hem vele keren glas zijn snijden en daarbij ook geholpen.
        Ik ben ook menig keer mee geweest naar de glashandel.
        Ik heb ook al heel wat meters glas gesneden.

        Het is zoals velen hier ook al zeiden:
        Je moet het best uitgelegd worden van iemand die bij je staat en je wijst op je tekortkomingen.

        Toch een paar raadgevingen:
        • Veeg met een verfkwast met wat whitespirit(of een ander "weinig vettig, niet te vluchtig" product) op de omgeving waar je straks zal snijden, daardoor "rijdt" het snijwieltje beter.
        • Gebruik je pink als een soort rem op het glas om plots versnellen van je beweging te voorkomen (stel de houding voor als een elegante dame die een kopje koffie vasthoudt, maar jij houdt met dezelfde vingers het snijdertje vast ipv een kopje).
        • na het snijden schuif je het glas met de kras omhoog een paar cm over de tafelrand en je tikt vervolgens kordaat op de onderkant een aantal keren met de glassnijder ter hoogte van die kras, meestal zal het glas daardoor verzwakken en misschien zelfs al breken.(voorzichtig dus dat je geen polsen oversnijdt!!)
        • Hou er ook rekening mee dat glas door de jaren "verslijt" (een beetje naar analogie met metaal dat vermoeid raakt) en daardoor moeilijker te snijden valt! Bij ervaring weet ik dat de doe-het-zelver dikwijls naar occasie-glas grijpt voor een sporadische klus, dus...


        En neen,... gehard glas (soms verkeerdelijk "pyrex" genoemd, zoals ook niet alle balpennen Bic's zijn) valt niet te snijden zoals het hoort. Dit glas wordt eerst op maat gemaakt en eventueel geslepen, om dan daarna gehard te worden.


        succes
        Last edited by dréten; 29 mei 2013, 18:51.

        Comment


        • #34
          Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

          Comment


          • #35
            Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Jaja...zo simpel...
            En zéker als het om glas met een structuur gaat...

            Comment


            • #36
              Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
              Geef me dan meteen het smeltpunt van borosilicaatglas, en nu je toch bezig bent, ook dat van boter en thermoplastisch (niet gecrosslinked plastic) (als je dat woord niet begrijpt : vb PVC of PE of PP of PS)
              Je mag ook zwijgen, dat vind ik persoonlijk de betere keuze.
              Maar als je het nog ziet zitten, graag ook nog het smeltpunt van rubber, eboniet en bakeliet.

              Niet dat ik een antwoord verwacht, verre van.

              Maar als je er als roodbaars niks van kent : zwijg dan, dat spaart ons allemaal moeite en tijd.

              Persoonlijk ben ik die stomme reacties feitelijk wel beu aan het worden. Begin eens te praten eenmaal je het verschil kent tussen een kristallijne en een amorfe toestand. Als je die moeite niet wil doen, zwijg dan.
              Dit is voor ons allemaal een win-win-situatie
              boter , bakeliet rubber ? jongen wat haal je er allemal bij .

              doorzichtige afleidins manövre . je stelling was glas is een vloeistof en je had het fout , pas op dat de boter op je hoofd niet smelt

              Comment


              • #37
                Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

                Maar roodbaarsje toch, doe toch eerst eens je best om je moedertaal te beheersen.

                doorzichtige afleidins manövre

                Op die manier kom je toch niet echt geloofwaardig over.
                Mijn vrouw en mijn dochter liggen hier te krullen met lachstuipen.
                Zelfs voor een 12 -jarige is dit een complete afgang. Ik denk dat ik hem op Facebook plaats

                Hup, vuilbak in

                Comment


                • #38
                  Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

                  Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  productieproces: dat was al zo toen het honderden jaren geleden geplaatst werd.
                  Als je gelijk hebt heb je gelijk Putor en dan zeg ik het ook ( is lang niet altijd het geval hoor ) maar voorlopig volg ik hier toch de Wikipedia, die het er zelfs bij zegt: het werd vroeger zo onderwezen, en zo heb ik het ook geleerd.

                  Zie vloeistof of vaste stof:


                  Walter
                  D850

                  Comment


                  • #39
                    Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

                    Oorspronkelijk geplaatst door ruudbaers Bekijk bericht
                    Je stelling was glas is een vloeistof en je had het fout.
                    En Paul heeft gelijk. Bel of mail naar professor Michael Wübbenhorst, Laboratorium voor Akoestiek en Thermische Fysica KU Leuven, tel.: 016/32 71 48,
                    email: michael.wubbenhorst@fys.kuleuven.be

                    Wat is een vaste stof? Wat is een vloeistof? Het antwoord lijkt eenvoudig, maar is het allerminst. Neem bijvoorbeeld glas. Uit ervaring weten we dat glas een vaste stof is. Niets doet vermoeden dat het raam waardoor we kijken of het glas waaruit we drinken op microscopisch niveau de wanordelijke structuur van een vloeistof heeft.

                    Glas is als het ware een vloeistof waarvan de bewegende moleculen door afkoeling praktisch tot stilstand zijn gebracht. Het geheel stolt en neemt zijn vaste vorm aan. Het moment waarop de vloeistof stolt noemen we de ‘glasovergang’. Door de wanordelijke structuur van de moleculen op microscopisch niveau is geen enkel glas een exacte kopie van het andere. De dichtheid van glas hangt bijvoorbeeld af van de afkoelsnelheid. Wetenschappers proberen al enige tijd na te gaan of er in beperkte mate orde bestaat in de microscopische structuur van glas. Zo hopen ze de bijzondere eigenschappen van de glasovergang te kunnen verklaren.


                    Onderzoekers van het Laboratorium voor Akoestiek en Thermische fysica van de KU Leuven en het Laboratorium voor Dynamica van Polymeren en Zachte materialen van de ULB brachten met hun onderzoek de oplossing voor dit raadsel een stap dichterbij.
                    Ze ontwikkelden een alternatieve methode om glas te maken. Daarvoor gebruikten zij de stof glycerol. In plaats van de vloeistof te laten afkoelen tot een vaste stof lieten zij de vloeistof verdampen om deze vervolgens, molecule per molecule, op een oppervlak te laten neerslaan. Daardoor vormde zich een microscopisch kleine laag glycerol op dit oppervlak. Door de laag glycerol langzaam te laten aangroeien verkregen de onderzoekers een soort glas met een veel minder wanordelijke structuur dan normaal glas.


                    De wetenschappers gingen nadien het glas weer verwarmen, met de verwachting dat ze opnieuw vloeibaar glycerol zouden krijgen. Tot ieders verbazing bleek dat de ‘minder wanordelijke structuur’ van het speciale glas in grote mate behouden bleef. De stof werd weer vloeibaar, maar de deeltjes bleven harder aan elkaar kleven, waardoor de stof tot zes keer stroperiger was dan de stof waar ze oorspronkelijk mee aan de slag gegaan waren. Deze toestand bleef enkele uren behouden tot de moleculen weer over gingen tot de gebruikelijke wanordelijke structuur van een vloeistof.
                    Deze onderzoeksresultaten openen een nieuwe onderzoekspiste die kan leiden tot een beter begrip van de structuur van glas en onderkoelde vloeistoffen. Glazen met een uitzonderlijk ordelijke microscopische structuur hebben daarnaast het potentieel voor nieuwe functionele materialen.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      En Paul heeft gelijk. Bel of mail naar professor Michael Wübbenhorst, Laboratorium voor Akoestiek en Thermische Fysica KU Leuven, tel.: 016/32 71 48,
                      email: michael.wubbenhorst@fys.kuleuven.be

                      Wat is een vaste stof? Wat is een vloeistof? Het antwoord lijkt eenvoudig, maar is het allerminst. Neem bijvoorbeeld glas. Uit ervaring weten we dat glas een vaste stof is. Niets doet vermoeden dat het raam waardoor we kijken of het glas waaruit we drinken op microscopisch niveau de wanordelijke structuur van een vloeistof heeft.

                      Glas is als het ware een vloeistof waarvan de bewegende moleculen door afkoeling praktisch tot stilstand zijn gebracht. Het geheel stolt en neemt zijn vaste vorm aan. Het moment waarop de vloeistof stolt noemen we de ‘glasovergang’. Door de wanordelijke structuur van de moleculen op microscopisch niveau is geen enkel glas een exacte kopie van het andere. De dichtheid van glas hangt bijvoorbeeld af van de afkoelsnelheid. Wetenschappers proberen al enige tijd na te gaan of er in beperkte mate orde bestaat in de microscopische structuur van glas. Zo hopen ze de bijzondere eigenschappen van de glasovergang te kunnen verklaren.


                      Onderzoekers van het Laboratorium voor Akoestiek en Thermische fysica van de KU Leuven en het Laboratorium voor Dynamica van Polymeren en Zachte materialen van de ULB brachten met hun onderzoek de oplossing voor dit raadsel een stap dichterbij.
                      Ze ontwikkelden een alternatieve methode om glas te maken. Daarvoor gebruikten zij de stof glycerol. In plaats van de vloeistof te laten afkoelen tot een vaste stof lieten zij de vloeistof verdampen om deze vervolgens, molecule per molecule, op een oppervlak te laten neerslaan. Daardoor vormde zich een microscopisch kleine laag glycerol op dit oppervlak. Door de laag glycerol langzaam te laten aangroeien verkregen de onderzoekers een soort glas met een veel minder wanordelijke structuur dan normaal glas.


                      De wetenschappers gingen nadien het glas weer verwarmen, met de verwachting dat ze opnieuw vloeibaar glycerol zouden krijgen. Tot ieders verbazing bleek dat de ‘minder wanordelijke structuur’ van het speciale glas in grote mate behouden bleef. De stof werd weer vloeibaar, maar de deeltjes bleven harder aan elkaar kleven, waardoor de stof tot zes keer stroperiger was dan de stof waar ze oorspronkelijk mee aan de slag gegaan waren. Deze toestand bleef enkele uren behouden tot de moleculen weer over gingen tot de gebruikelijke wanordelijke structuur van een vloeistof.
                      Deze onderzoeksresultaten openen een nieuwe onderzoekspiste die kan leiden tot een beter begrip van de structuur van glas en onderkoelde vloeistoffen. Glazen met een uitzonderlijk ordelijke microscopische structuur hebben daarnaast het potentieel voor nieuwe functionele materialen.
                      De Wikipedia alweer onbetrouwbaar...is niet de eerste keer....

                      Walter
                      D850

                      Comment


                      • #41
                        Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

                        en water is weer te gebruiken om glas te snijden.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #42
                          Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

                          Ja Mannen sorry hé, ik ben maar ne simpele hé, al vind ik het bijzonder interessant !
                          maar als glas dan traag vloeibaar is, dan had ik nog een vraag. Als ik lees dat glasramen
                          traag uitzakken, en steeds van onder dikker zijn, zijn onze lenzen dan wel vormvast ?

                          MVG, Jeff C.
                          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                          Comment


                          • #43
                            Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                            Ja Mannen sorry hé, ik ben maar ne simpele hé, al vind ik het bijzonder interessant !
                            maar als glas dan traag vloeibaar is, dan had ik nog een vraag. Als ik lees dat glasramen
                            traag uitzakken, en steeds van onder dikker zijn, zijn onze lenzen dan wel vormvast ?

                            MVG, Jeff C.
                            Dat hangt er vanaf. Ik heb het al eens meegemaakt dat mijn lens helemaal uitgevloeid was na een bezoek aan het Geraardbergse Boerenhol waar ik met vrienden meerdere Duvels had genuttigd. Thuisgekomen bleek mijn lens haar oorspronkelijke vorm terug had aangenomen. Dat kan dus ook.

                            Walter
                            D850

                            Comment


                            • #44
                              Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                              Ja Mannen sorry hé, ik ben maar ne simpele hé..
                              zijn onze lenzen dan wel vormvast
                              ja hoor die zijn te klein om uit te zakken.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment


                              • #45
                                Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                                Als ik lees dat glasramen traag uitzakken, en steeds van onder dikker zijn, zijn onze lenzen dan wel vormvast ?
                                Uiteraard. Doordat het zo traag gaat en je je camera zowel horizontaal als verticaal gebruikt zal het glas in alle richtingen zakken en zo eigenlijk blijven zoals het origineel was.
                                Misschien is het uitzakken van het glas wel de reden dat de beelden van bewakingscamera's altijd zo slecht zijn, die blijven altijd in dezelfde positie staan
                                bye, Maurice
                                https://on4bam.com/
                                Nikon D7500

                                Comment

                                Working...
                                X