Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Enkel voor de kenners van LEDs.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Enkel voor de kenners van LEDs.

    http://www.technolit.be/App/WebObjec...%E2%80%9C.html

    Ik heb deze looplamp met de verkeerde lader opgeladen en nu is hij defect.
    Zouden het de batterijen zijn of zou het eerder de electronica zijn die het beheven heeft.

    Last edited by filip claeys; 9 februari 2014, 00:18.

  • #2
    Re: Enkel voor de kenners van LEDs.

    Een goede Voltmeter kan je veel vertellen. Dan weet je hoeveel spanning die lader nog heeft.
    Werken die batterijen in een ander toestel?

    Edit: antwoord aangepast.
    Last edited by Skitch; 9 februari 2014, 00:10.
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: Enkel voor de kenners van LEDs.

      http://www.technolit.be/App/WebObjec...%E2%80%9C.html


      De batterij is ingebouwd.
      Aan de foto werk ik nog Skitch.

      Comment


      • #4
        Re: Enkel voor de kenners van LEDs.

        Oeps.
        Was er een groot verschil in spanning tussen de originele lader en de verkeerde?
        LED's kunnen wel een beetje variatie in spanning aan.
        Misschien, ik hoop het, is er in de looplamp een zekering, in zo'n glazen buisje. Dat is vervangbaar.
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #5
          Re: Enkel voor de kenners van LEDs.

          Nee, een zekering is er niet.
          Ik heb hem zopas open gedaan.
          De lader had een spanning van 12 V.
          Maar was het niet de stroom die van belang is bij het laden van batterijen?
          Zoals je kan zien: 3 batterijen van 1,2 Volt.

          Last edited by filip claeys; 9 februari 2014, 00:37.

          Comment


          • #6
            Re: Enkel voor de kenners van LEDs.

            Als de stroom van de lader niet voldoet, dan laadt de batterij niet en zal eerder de lader stuk gaan.
            Als de lader meer stroom kan geven dan gevraagd, dan heeft uw lader wat reserve maar gaat er niets stuk.
            Enkel als de spanning veel te hoog is, dan gaat eerder uw toestel stuk.
            De LED's zelf kunnen alleen maar stuk gaan als ze ook aan waren met een te hoge spanning, anders is het eerder de elektronica die bij het laden hoort.

            De spanning van de lader moet volgens die site tussen de 6 en 12 Volt liggen ... dus de originele is 6V en de vervangende was 10V.
            Geen probleem op zich als de polarisatie ook correct was.

            Maar wat noem jij defect?
            Hoe lang heb je geladen, hoe plat waren de batterijen voor je begon te laden, ...
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Enkel voor de kenners van LEDs.

              Door er 12V op te zetten in plaats van 6V is er waarschijnlijk iets stuk gegaan aan het laadcircuit, want de stroomsterkte loopt dan veel te hoog op.
              Het hangt er vanaf op welke manier het laadcircuit is gebouwd, als er gewoon weerstandjes in serie staan met de accu's, dan zou je die vrij gemakkelijk moeten kunnen vervangen.

              De leds zullen waarschijnlijk niet stuk zijn, tenzij je een flits hebt gezien bij het inschakelen van de lamp.
              In dat geval is er niet veel meer te redden, of je zou soortgelijke leds moeten vinden, maar het zal niet simpel zijn om die met een gewone soldeerbout op die strip te solderen.
              Voor zover ik kan zien zijn het SMD-leds, die rechtstreeks op de print gesoldeerd zijn, maar aan de hand van de foto's van de buitenkant die ik op de website zie ben ik daar ook niet 100% zeker van.

              De accu's kan je meten met een voltmeter, als daar nog spanning over staat, en de leds branden niet, dan zijn de leds of de voorschakelweerstandjes stuk (die weerstandjes kan je wel vervangen als je de juiste waarde kent).
              Als ik die lamp kan uitmeten met een voltmeter, dan kan ik vrij snel zeggen wat er stuk is, maar om alles zo uit te leggen van hieruit, dat is niet zo gemakkelijk.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Enkel voor de kenners van LEDs.

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Door er 12V op te zetten in plaats van 6V is er waarschijnlijk iets stuk gegaan aan het laadcircuit, want de stroomsterkte loopt dan veel te hoog op.
                Ook als de fabrikant dit aangeeft?

                • Lade-Spannung: 6 V/500 mA
                (max. 12 V DC mit Auto-Ladekabel)
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Enkel voor de kenners van LEDs.

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Ook als de fabrikant dit aangeeft?

                  • Lade-Spannung: 6 V/500 mA
                  (max. 12 V DC mit Auto-Ladekabel)
                  In de sigarenaanstekerplug zit dan over het algemeen een kleine omvormer VerSeg.
                  7805 of DcDc converter zoals bij de meeste losse gps toestelletjes.
                  (Max. 12 v DC) wil zeggen dat je deze plug niet mag gebruiken in een vrachtwagen, waar de spanning meestal 24 volt bedraagt .
                  Last edited by Guest42; 9 februari 2014, 07:59.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Enkel voor de kenners van LEDs.

                    Ik moet enorm verstrooid geweest zijn en gedacht: "er zit een autolader bij, dus moet ik een 12 v voeding gebruiken"
                    Ik heb gisteren de veel goedkopere variant gekocht bij ACTION en daar is de voeding 6 V DC 300mA.
                    Zoals je kan zien op de foto is er één weerstand aanwezig.
                    Alle draadjes gaan wel in een vakje die volgegoten zit met witte silicone en daar is hij waarschijnlijk zeer warm geworden.



                    Last edited by filip claeys; 9 februari 2014, 13:02.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Enkel voor de kenners van LEDs.

                      Ik zie hier geen foto's, kan je misschien een link naar de foto's zetten als het niet lukt om ze hier zichtbaar te maken?

                      Bij Action hebben ze altijd heel goedkope spullen (maar ze zijn niet allemaal even degelijk).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Enkel voor de kenners van LEDs.

                        dit zijn ze:



                        Comment


                        • #13
                          Re: Enkel voor de kenners van LEDs.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Ik zie hier geen foto's, kan je misschien een link naar de foto's zetten als het niet lukt om ze hier zichtbaar te maken?

                          Bij Action hebben ze altijd heel goedkope spullen (maar ze zijn niet allemaal even degelijk).
                          Hier de reeks: http://www.flickr.com/photos/96650413@N03/12403087214

                          Comment


                          • #14
                            Re: Enkel voor de kenners van LEDs.

                            Ik kan de foto's nu ook bekijken, maar om de fout te zoeken zou ik toch de boel moeten kunnen uitmeten met een voltmeter, op het zicht is het niet te bepalen welke onderdelen defect zijn.
                            Eerst beginnen bij de accu's, als die nog spanning leveren dan controleer je de schakelaar, voorschakelweerstandjes, printplaat (scheurtjes)...
                            Als de accu's helemaal leeg zijn, dan moet eerst het laadcircuit nagezien worden, controleren of de accu's ook werkelijk stroom krijgen van de lader.

                            De accu's zelf gaan gewoonlijk niet plotseling stuk, daar zal je eerst een capaciteitsverlaging krijgen, maar dat gebeurt niet op een paar dagen (tenzij de accu's van een heel slechte kwaliteit zijn, wat toch wel mogelijk is bij dergelijke toestellen).
                            Als die stuk zijn, dan kan je ze eventueel vervangen door betere, zeker als het een standaardformaat is (AA of AAA) kan je dan gemakkelijk een alternatief vinden.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Enkel voor de kenners van LEDs.

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              In de sigarenaanstekerplug zit dan over het algemeen een kleine omvormer VerSeg.
                              7805 of DcDc converter zoals bij de meeste losse gps toestelletjes.
                              (Max. 12 v DC) wil zeggen dat je deze plug niet mag gebruiken in een vrachtwagen, waar de spanning meestal 24 volt bedraagt .
                              Dan staat het onduidelijk aangegeven op de website.
                              Er staat letterlijk Lade-Spannung: 6 V/500 mA (max. 12 V DC mit Auto-Ladekabel), er staat niet "Laden met een 12V autolader".
                              Want anders kan je even goed zetten Lade-Spannung : 220V mit Adapter.
                              Normaal vermeldt men altijd de toegelaten ingangsspanning van het toestel (uitgangsspanning van de voeding) en niet de ingangsspanning van de voeding (auto-lader).
                              Hoogstens staat er dan dat men de 12V autolader kan gebruiken, maar dan staat dat niet als "Lade-Spannung".
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X