Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 17 1 2 3 4 5 11 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 418

Standaard Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Als de gegevens zijn :' Het lithium/polymeer accupakket heeft een capaciteit van 8,9 kWh. Opladen via een regulier stopcontact neemt 135 minuten in beslag'. Wat een kost (+/-) heeft dit nu in Belgie zonder zonnepanelen etc...gewoon aan dagtarief om deze accu's te laden ?

Standaard Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Kan je niet zeggen als je niet de laadefficiëntie van die accu's kent. Je kent de kost per kWh van de stroom die uit je stopcontact komt. Je weet hoeveel er in de batterij gaat. Enige wat je niet weet is hoeveel extra je nodig hebt om die batterij te laden.

Een batterij zet niet 100% van de stroom die je erin steekt om in nuttige lading (die je later er weer uit kan halen). Een deel zal in de lader verloren gaan, een deel in de leidingen, de lader en elektronica verbruikt ook wat en een deel zal gewoon je batterij opwarmen. Dat zal je laadefficiëntie bepalen.

Als dat bvb 80% is, dan zal je 8.9 / 0.8 kWh nodig hebben om die batterij van 0 tot 100 op te laden. Dus als je dan weet hoeveel 1 kWh kost bij jouw elektriciteitsleverancier dan is het relatief simpel om te berekenen.

Die 8,9 KWh zal wel een serieuze misse zijn. Een kleine auto is minstens 50KWh. Een grotere wagen al snel 100 of meer.
    En die 135 minuten moet je ook al niet veel van geloven. Reken eerder op 13,5 uur aan oplaadtijd in een normaal stopcontact. 135 minuten zal je wel halen op een snellaadpunt waar de spanning en stroom veel hoger zijn.

Uit een normaal stopcontact mag je maximaal 16 Ampere onttrekken wat neer komt op een kleine 4KWh. Slordig rekenen aan 20 cent per KWh is dus 80 cent per uur laden. Reken op 13,5 uur laden kost je dat 11 euro om uw "bak vol te doen".

Nog steeds goedkoop maar ik voorspel je dat de regering niet lang zal wachten om een km-heffing in te voeren eens de elektrische wagen aan succes zal winnen. Je zal dan al snel aan prijzen zitten die duurder zijn dan wat we nu betalen voor benzine of diesel. Want die dure wegen gaan ze niet kunnen leggen als niemand belastingen er op betaalt.

Over welke auto gaat het Titus?

Een gewone auto zal met 8 kWh amper 30 km ver geraken.
    En 8 Kwh zal je ongeveer 2€ kosten. Of je zonnepanelen hebt of niet maakt niet uit, je hebt die ook niet gratis gekregen.
    Tommie
    Een machientje van Sony, een oud bierblikje, iets breed van Tamron, en een Minolta macroscoopje. En een dikke Jonagold om alles in te bewaren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Over welke auto gaat het Titus?

Een gewone auto zal met 8 kWh amper 30 km ver geraken.
    En 8 Kwh zal je ongeveer 2€ kosten. Of je zonnepanelen hebt of niet maakt niet uit, je hebt die ook niet gratis gekregen.
    Het gaat om de nieuwe Kia Niro die nu op de markt gaat komen:
    https://www.autointernationaal.nl/20...tekkerhybride/

ps.Ik doe maar 40 km per dag (heen en terug) enkel gewestwegen (max:70km/hr)...als dat maar 2€ kost om die batterijen iedere nacht te laden, is dat te overwegen ?
    Laatst gewijzigd door Titus5; 21 augustus 2017 om 03:24

Zeker! Je moet de berekening eens maken. Je zal waarschijnlijk ook weining BIv en rijtaks betalen.
    In de winter zal de actieradius puur op electriciteit wel een stuk minder zijn omdat je ook het interieur wil verwarmen, en op zeer warme dagen eet de airco ook wat stroom natuurlijk.
    Tommie
    Een machientje van Sony, een oud bierblikje, iets breed van Tamron, en een Minolta macroscoopje. En een dikke Jonagold om alles in te bewaren.

.. en als je minister Bart Tommelein mag geloven op zijn woorden, niks dan voordeel want : "Als er 's avonds rond zeven uur toch te weinig elektriciteit is, kunnen mensen hun huishouden doen draaien op de batterij van hun auto die is aangesloten op hun huisnet"
    ....maar misschien is dat alleen maar onzinnige redenering die nergens op slaat!?

Gaan we terug alles in het negatieve trekken...

Er is hier iemand die een duurdere auto wil kopen die in zijn geval makkelijk 80% electrisch gaat rijden, en we gaan weer doemscenario's bovenhalen.

Auto's hebben een gemiddelde levensduur van 15-20 jaar, dus als mensen nu langzaam beginnen electrsiche auto's te kopen, dan is er tijd zat om de toelevering op te vangen.
    Er worden nog altijd minder dan 10% nieuwe electrische auto's gekocht, dus dat zal allemaal wel meevallen zeker.
    En dat er in de toekomst 2-way chargers komen, waarom niet hé. Maar ik weet niet of de technologie er al is, zal wel komen zeker.

@Titus: kopen die auto! Voor jouw toepassing is dat perfect.
    Tommie

Laatst gewijzigd door Alfa Centauri; 21 augustus 2017 om 09:09
    A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer
    "Ex falso sequitur quod libet"

Gaan we terug alles in het negatieve trekken...

Er is hier iemand die een duurdere auto wil kopen die in zijn geval makkelijk 80% electrisch gaat rijden, en we gaan weer doemscenario's bovenhalen.

Auto's hebben een gemiddelde levensduur van 15-20 jaar, dus als mensen nu langzaam beginnen electrsiche auto's te kopen, dan is er tijd zat om de toelevering op te vangen.
    Er worden nog altijd minder dan 10% nieuwe electrische auto's gekocht, dus dat zal allemaal wel meevallen zeker.
    En dat er in de toekomst 2-way chargers komen, waarom niet hé. Maar ik weet niet of de technologie er al is, zal wel komen zeker.

@Titus: kopen die auto! Voor jouw toepassing is dat perfect.
    Iedereen mag van mij kopen wat hij of zij wil Tommie, maar ik snap nog altijd niet waarom veel mensen nog altijd niet snappen dat VANDAAG DE DAG een electrische auto HEBBEN (ik heb het dan duidelijk niet over de aankoopprijs) een heel dure/vervelende aangelegenheid is. Het laden, de actieradius (bvb tijdens de winter, verlichting en verwarming aan !!), en dan moeten we nog eens gaan berekenen hoeveel keer je de batterijen zal moeten vervangen in die 15-20 jaar waar jij van spreekt.

Voor mij blijft het dus VOORLOPIG enkel voor zij die met hun centen geen blijf weten, of voor zij die niet kunnen rekenen .
    Dat is mijn mening hé, want gelukkig zijn er anderen, anders zouden er geen elektrische wagens verkocht worden.

Elektrische wagens, niks op tegen maar dan moet je de totaalrekening maken.
    Waar halen we de elektriciteit vandaan ? Stel dat je die wegen wil overlaten voor een nieuwe (de batterijen zijn versleten), welke garagist zal interesse hebben ? Hoelang zal het nog duren vooraleer de staat beseft om een heleboel inkomsten uit de taks op klassieke brandstoffen te missen ? Wat kost de recyclage van de batterijpacks ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
    Slordig rekenen aan 20 cent per KWh is dus 80 cent per uur laden.
    Inclusief transportkosten en taksen zal dat wel wat meer kosten vrees ik.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
    Hier heb je een mooi overzicht:

https://www.egear.be/hybride-wagens/
    Ik ken persoonlijk 3 eigenaars van een auto uit deze lijst. Geen enkele haalt de opgegeven km of het verbruik.
    Dit zijn geen doemscenario's, maar de harde realiteit.

Audi A3
    Opgegeven bereik : 50 km. In realiteit ooit een maximum behaald van 25 km, maar dan aan een constante snelheid van 45kmh.
    Opgegeven benzineverbruik : 1,5 liter. Werkelijk verbruik 9 liter.

BMW X5
    Opgegeven bereik : 31 km. Werkelijk maximum ooit 18 km behaald.
    Opgegeven verbruik : 3,3 liter. Werkelijk verbruik 12 liter

Volvo XC90
    Opgegeven bereik : 40km. Werkelijk bereik 15 km
    Opgegeven verbruik : 2,1 liter. Werkelijk verbruik 13 liter
    Deze auto is nu na 11 maanden teruggenomen door de garage wegens 21 pannes (met noodzakelijke takeling) op 11 maanden.
    Vervangen door een gewone benzineversie.

We weten al langer dan vandaag dat verbruikstesten niet door een echte chauffeur worden uitgevoerd.
    Het wordt gedaan op een rollenbank in een windtunnel, door een robot.
    Alle naden van de deuren en motorkap worden met tape afgeplakt om een zo laag mogelijke luchtweerstand te bekomen.
    Het bekomen verbruik geeft dikwijls een verschil van 25 tot 50% tegenover de realiteit.

Hoe men dan de testen doet met hybrides, weet ik nog niet. Daar loopt het verschil op tot 500%

In het geval van b.v. de Volvo kan het elektrisch bereik van 15km en het daaropvolgend verbruik van 13l/100 gedurende 85km nooit tot het opgegeven verbruik van 2,1 liter/100km resulteren.
    Eigenlijk maak ik een verkeerde berekening. De 13l/100km is de bekomen waarde nadat er vertrokken is met een geladen batterij. Het werkelijk benzineverbruik is dus nog iets hoger.
    Gesjoemel en bedriegerij in de hoogste graad.

Iedereen weet nu toch al dat een aantal merken electrische en hybride-wagens in hun aanbod opnemen,om de totaal co2 uitstoot van hun totale gamma laag te houden,en zo wagens nog te produceren die veel uitstoten.(Porsche,Range Rover etc.)
    In de laatste autogids,test van Volvo,Porsche.Vooropgestelde afstanden nooit gehaald.En in geval van de hybride Porsche,buiten zuiver electrisch,in de andere standen,wordt de CO2 uitstoot gewoon over boord gegooit.Maar men rijdt wel met een HYBRIDE.
    Anderzijds is de aankoop van deze wagens fiscaal interessant. (NB:voor deze Porsche:basis 190.551 eu.)
    Maar zoals hierboven reeds gesteld:het voorop gesteld rijbereik wordt nooit gehaald.Radio laten spelen,airco,ruitenwissers,electrische ruiten,achterruit ontdooing,ventilator luchtverversing,knipperlichten,remlichten,kruislic hten,afstandsbediening etc,Handsfree,etc....allemaal uitgeschakeld in de tests.En ja dan de hulpmotor,dikwijls wat klein voor het totaal gewicht,met een verbruik dat wel wat hoger ligt dan verwacht.
    Electrische wagens ??? Voor korte afstanden te overwegen.Maar om van Oostende naar Brussel te rijden,zul je alleen kunnen genieten van het fiscaal voordeel,maar of je je CO2 uitstoot zult verlagen,wat toch de bedoeling is,???????

Ja waarschijnlijk toch wat gesjoemel en bedriegerij.

Klopt voor die 'taxmodellen'.

Maar een Tesla Model S haalt wel 300km op een batterij, en er zijn mensen die al 300.000km afgelegd hebben met hun Tesla zonder die te vervangen.
    Het kan dus wel, maar er is nog wat ontwikkeling nodig.

Een collega van mij rijdt met een i3. Die haalt ca 100km actieradius zonder benzine, en met benzine ca 200km (5l tank).

Die Tesla Model 3 mogen ze morgen voor mijn deur zetten, daarmee geraak ik overal waar ik moet zijn.
    Tommie

Amai, Notex, dat zijn nog al verschillen
    En ik geloof U hoor !

Nu, uitgezonderd van die Audi A3, zijn die twee andere "fiscale" auto's of auto's voor (imho - want dat is relatief rijke mensen.

Zoals Tommie zegt biedt alleen Tesla een goed alternatief ALS ze bij prijs blijven, want Model 3 wordt oon vrij kaal geleverd en ALS er voldoende laadpalen komen.

Ik denk dat het nog nét, maar dan ook nét iets te vroeg is om een elektrische wagen te kopen. Binnen pakweg 2-3 jaar zal het landschap er totaal anders uitzien.

Maar als je in mijn bovenstaande links kijkt, zie je dat haast alle merken ermee bezig zijn: ofwel met hybride, ofwel met hybride plugin, ofwel met elektrisch...

Consumenten zullen de foutieve cijfers van de fabrikanten ook niet blijven pikken denk ik.
    Zodra er een nieuwe wagen uitkomt wordt ie via alle mogelijke kanalen getest, en dan komt de waarheid toch aan het licht. ( ALS ze de journalisten niet te veel in de watten leggen natuurlijk)

Want BMW geeft 41 km radius aan voor zijn 225XE, dse meeste reviews spreken over 30 km en ik ken iemand ie er nauwelijks 20 km mee doet.....
    En nu is de wagen nog nieuw....wat gaat dat binnen een paar jaar zijn ?

fwiw de nieuwe Hyundai's lijken wel op de goede weg te zijn.

https://www.egear.be/hyundai-ioniq-electric-rijtest/
    A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer

Voor mij mogen zij die ook voor mijn deur zetten.Kostprijs:van 82500 tot 102350 euro.

BMW i3:vanaf 42650 eu.
    Niet dus voor iedereen weggelegd.
    Voor korte afstanden rond de kerktoren en iets verder geen probleem.
    Maar heb je een mix tussen lokaal verkeer en verdere verplaatsing,dan heb je al twee auto's nodig.Een BMW en een Tesla.Reken zelf maar uit.
    En ga maar eens 200 km aan één stuk rondrijden in een i3.Is ontwikkeld voor lokaal verkeer,en doet daar zijn ding.(cfr. Smart)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
    Voor mij mogen zij die ook voor mijn deur zetten.Kostprijs:van 82500 tot 102350 euro.

BMW i3:vanaf 42650 eu.
    Niet dus voor iedereen weggelegd.
    Voor korte afstanden rond de kerktoren en iets verder geen probleem.
    Maar heb je een mix tussen lokaal verkeer en verdere verplaatsing,dan heb je al twee auto's nodig.Een BMW en een Tesla.Reken zelf maar uit.
    En ga maar eens 200 km aan één stuk rondrijden in een i3.Is ontwikkeld voor lokaal verkeer,en doet daar zijn ding.(cfr. Smart)
    Model 3 is niet zo "duur" hoor - vanaf 35.000 euro, echter reken maar 45.000 als je hem wat wil aankleden.

Maar... 18 maanden wachten, tegen dan zijn de meeste merken misschien al "bijgebeend" + die merken zullen nooit de capaciteitsproblemen van Musk hebben.....

Autogids 16/08/2017

Verder:
    Eos nr 9 sept 2017
    Toyota Prius PHV
    Rijbereik elek:63 km,gemeten 48 km
    Opladen 3h40min.
    Onderweg opladen:klein halfuur en dan kun je 15 km extra rijden.
    Sta maar achter iemand die aan een oplaadpaal staat.
    Prijs:42790 eur.

Wil je elektrisch rijden,zijn je verplaatsingen vooraf perfect ingecalculeerd,kun je s'avonds en s'nachts je wagen opladen,dus heb je een perfect gestroomlijnd levenspatroon,dan is dit waarschijnlijk een oplossing.
    Maar dat is niet voor iedereen weggelegd
    Laatst gewijzigd door demuro; 21 augustus 2017 om 14:11

Zolang de actieradius van die elektrische wagens niet enorm naar omhoog gaat is een elektrische wagen verloren geld naar mijn gevoel.
    En veel verloren geld, zou niet graag die elektriciteitsrekening betalen elke maand, tevens de hele hoge aankoopprijs voor een deftig model waarmee je toch redelijk wat km's kunt afleggen

Komt nog bij, wat doe je met de mensen die jaarlijks een paar keer met de wagen op vakantie gaan ?
    bvb één keer naar het zuiden in de zomer +- 1250km, en dan nog twee dichtbij vakanties, laat zeggen een 600km elk.
    Moeten die dan extra verlof nemen om enkele dagen ervoor en erna te hebben om de wagen onderweg te laden in een B&B ?
    Of misschien mag niemand nog met de auto op vakantie en moeten we allemaal met het groot vervuilende vliegtuig, trein, boot, enz ...

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
    Autogids 16/08/2017

Verder:
    Eos nr 9 sept 2017
    Toyota Prius PHV
    Rijbereik elek:63 km,gemeten 48 km
    Opladen 3h40min.
    Onderweg opladen:klein halfuur en dan kun je 15 km extra rijden.
    Sta maar achter iemand die aan een oplaadpaal staat.
    Prijs:42790 eur.

Wil je elektrisch rijden,zijn je verplaatsingen vooraf perfect ingecalculeerd,kun je s'avonds en s'nachts je wagen opladen,dus heb je een perfect gestroomlijnd levenspatroon,dan is dit waarschijnlijk een oplossing.
    Maar dat is niet voor iedereen weggelegd
    Die heeft ook nog een benzinetank hé.
    Maar voor velen zou het al lukken om dagelijks naar het werk te rijden en terug zonder te tanken.
    Tommie

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Zolang de actieradius van die elektrische wagens niet enorm naar omhoog gaat is een elektrische wagen verloren geld naar mijn gevoel.
    En veel verloren geld, zou niet graag die elektriciteitsrekening betalen elke maand, tevens de hele hoge aankoopprijs voor een deftig model waarmee je toch redelijk wat km's kunt afleggen

Komt nog bij, wat doe je met de mensen die jaarlijks een paar keer met de wagen op vakantie gaan ?
    bvb één keer naar het zuiden in de zomer +- 1250km, en dan nog twee dichtbij vakanties, laat zeggen een 600km elk.
    Moeten die dan extra verlof nemen om enkele dagen ervoor en erna te hebben om de wagen onderweg te laden in een B&B ?
    Of misschien mag niemand nog met de auto op vakantie en moeten we allemaal met het groot vervuilende vliegtuig, trein, boot, enz ...

grts
    Sieg
    Er zijn mensen die al naar het zuiden gereden hebben met een Tesla. Met hun superchargers lukt dat. Half uur laden geeft dik 200 km bereik.
    Electriciteitsrekening gaat naar boven, maar de tankrekening gaat sneller naar beneden.

Met Model 3 komt dat ineens binnen het bereik van vééééél meer mensen. Prijs is vergelijkbaar met een Passat, Mondeo, BMW3, A4....

Er zijn ook een pak mensen die niet die verplaatsingen van 1200 km maken. Sinds onze kinderen niet meer mee op zomerverlof gaan kiezen wij voor kortere bestemmingen of vliegtuig en huurwagen.
    De laatste keer dat ik meer dan 600km op een dag gereden heb is 4 jaar geleden.
    Een TESLA model 3 zie ik direct zitten. Ik heb die niet voorbesteld, maar als de leveringstermijnen korter worden staat die alvast op de shortlist.
    Tommie

Er zijn mensen die al naar het zuiden gereden hebben met een Tesla. Met hun superchargers lukt dat. Half uur laden geeft dik 200 km bereik.

Er zijn ook een pak mensen die niet die verplaatsingen van 1200 km maken. Sinds onze kinderen niet meer mee op zomerverlof gaan kiezen wij voor kortere bestemmingen of vliegtuig en huurwagen.
    De laatste keer dat ik meer dan 600km op een dag gereden heb is 4 jaar geleden.
    Een TESLA model 3 zie ik direct zitten. Ik heb die niet voorbesteld, maar als de leveringstermijnen korter worden staat die alvast op de shortlist.
    Als je om de 200km een half uur moet opladen ben je niet goed bezig, als er nog anderen staan mag je in het rijtje aanschuiven.
    En die 200km zal ook niet gerekend zijn als je in de bergen rondrijdt, zal een héél pak minder zijn !
    En dan spreken we nog niet over de airco vollen bak, file, volgeladen auto, enz ...

Ja maar je spreekt weeral eens voor jezelf, je moet eens kijken hoeveel mensen er wel met de auto op vakantie gaan, hoe gaan die dat oplossen ?
    En je spreekt dat jullie meer kortere bestemmingen doen, ze zullen wel heel kort worden met je elektrische auto hoor.
    Met het vliegtuig, is dat dan zo milieubewust ?

grts
    Sieg
    Laatst gewijzigd door Sieg; 21 augustus 2017 om 17:32
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    En je spreekt dat jullie meer kortere bestemmingen doen, ze zullen wel heel kort worden met je elektrische auto hoor.
    Met het vliegtuig, is dat dan zo milieubewust ?
    En goedkoop rijden?
    Allemaal goed als men toch van plan is om meestal met het vliegtuig weg te gaan, maar niet interessant als men met het vliegtuig gaat omdat het niet meer kan met de wagen.
    Een auto kopen en dan nog voor alternatieven moeten betalen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Het antwoord op je oorspronkelijke vraag (eerste deel) is dat je die 8,9KWh plug-in hybride accu op twee uur en een kwartier kan laden via een gewoon stopcontact, maar dan mogen er geen andere verbruikers meer op die strookring aangesloten zijn om overbelasting te voorkomen. Ik zou dan eerst nog eens controleren of alle schroeven van de aansluitingen op het stopcontact en aan de zekeringen stevig vast zitten, want als er meer dan 2 uur aan een stuk continu bijna 20A door moet, dan wil je niet dat er ergens een slechte verbinding zit (brandgevaar, ik heb zo al bedrading gezien waarvan de isolatie gesmolten was, dat was de stroomkring waarop een wasmachine aangesloten was).

Let bij de prijsberekening van het verbruik ook op alle bijkomende taksen, als je alleen maar de prijs per KWh telt, dan zal je toch schrikken van het meerverbruik als je de eindafrekening aankrijgt.
    Ik ken er die hetzelfde hebben gezien met een Golf GTE, die hadden het eerste jaar met die auto een meerverbruik van ongeveer 4000KWh.
    En als je denkt dat je daar zuinig mee kan rijden op benzine, dan zal dat ook flink tegenvallen, want heel erg zuinig is die niet...(toch in het geval van de GTE, die verbruikt véél meer dan het opgegeven "normverbruik", en elektrisch bolt die ook een stuk minder ver dan opgegeven).

Pagina 1 van 17 1 2 3 4 5 11 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Reacties: 5
    Laatste bericht: 15 april 2016, 15:05
  2. Reacties: 51
    Laatste bericht: 24 juli 2015, 11:12
  3. USB -> stopcontact <> power out -> stopcontact
    Door 2010 in forum Chit Chat
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 13 maart 2010, 22:16
  4. dé elektrische wagen: rijdt als een sportwagen
    Door jejochen in forum Chit Chat