Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Volgens Nissan is het rendement 80 tot 90 procent ten opzichte van conventioneel opladen met een stekker.
    Wat Nissan betreft, is dat ook wat ik ervan begrijp.

    Maar dat is met hun systeem op dat moment, daarom niet overal hetzelfde of al verbeterd.
    Zoals eerder vermeld zou het systeem van BMW en Mercedes boven de 97% liggen, als dat zo is dan kunnen andere merken niet nalaten ook nog te verbeteren.

    Het staat anders allemaal nog redelijk in een beginfase en dat zal de volgende jaren vermoedelijk nog fors evolueren.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
      Dank voor je info.
      80 tot 90 procent vind ik heel slecht. Veel te slecht.
      Ik ook. Maar zo zie je hoe gegevens worden gemanipuleerd.

      Comment


      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
        Tenzij ik verkeerd las : 80-90 % tov van het systeem met een stekker.

        Voor alle zekerheid knip en plak ik dus maar : Volgens Nissan is het rendement 80 tot 90 procent ten opzichte van conventioneel opladen met een stekker.
        Bij het laden via de stekker zijn er inderdaad ook nog verliezen van de lader en de cellen zelf (die worden warm tijdens het laden).
        Als het juist moet berekend worden, dan moeten de verliezen vanaf de stekker worden gerekend (de kabel van de stekker naar de lader, de kabel van de lader naar de auto, de stekkerverbindingen...).
        Alles samengeteld zal daar ook wel een paar procentjes verlies op zitten vanaf de stekker tot aan de cellen van de accu, en dan komen daar de laadverliezen van de cellen ook nog bij.
        En daar moeten dan de verliezen van het draadloos laadsysteem nog bijgeteld worden.
        Wereldwijd moeten ze daar een elektriciteitscentrales extra voor laten draaien als we allemaal elektrisch gaan rijden...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          Om diesel vanuit de bron tot aan de pomp te krijgen is er ook energie nodig, denk maar eens aan de distillatie.
          En de vrachtwagen die diesel transporteert rijdt ook niet op water.

          Elk transport en elke transformatie van energie heeft verliezen.

          Je wil niet weten hoeveel gas, benzine en olie er verloren gaat....

          Comment


          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Om diesel vanuit de bron tot aan de pomp te krijgen is er ook energie nodig, denk maar eens aan de distillatie.
            En de vrachtwagen die diesel transporteert rijdt ook niet op water.

            Elk transport en elke transformatie van energie heeft verliezen.

            Je wil niet weten hoeveel gas, benzine en olie er verloren gaat....
            Klopt volledig ... maar alvorens een elektriciteitscentrale en het bijhorend net ontworpen, gebouwd en operationeel is ... dan is er al veel gas, diesel, benzine en olie verbruikt.
            En nadien ook nog om te onderhouden en daarbij de verliezen op het elektriciteitsnet.
            De productiekost is er natuurlijk overal.

            Er is inderdaad overal verlies ... maar eens geproduceerd vermindert het aantal liters diesel niet gewoon door het te transporteren, bij elektriciteit is er tijdens de weg tot de eindverbruiker (toestel, wagen, ...) al een redelijk verlies.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Om diesel vanuit de bron tot aan de pomp te krijgen is er ook energie nodig, denk maar eens aan de distillatie.
              En de vrachtwagen die diesel transporteert rijdt ook niet op water.

              Elk transport en elke transformatie van energie heeft verliezen.

              Je wil niet weten hoeveel gas, benzine en olie er verloren gaat....
              Dat is heel juist maar daar gaat het hier niet om. Het gaat hem hier in de eerste plaats over draad- of inductielaadverliezen van accu's.

              Trouwens, wanneer je het hebt over verliezen (en dus rendement) moet je wel heel precies stellen over welke energieomzetting je het hebt. Ik geef een voorbeeld : we verwarmen en we rijden op diesel, in beide gevallen zijn we in een heel ander eindresultaat geïnteresseerd. In het eerste geval zal het rendement véél hoger liggen, we moeten alleen maar zorgen dat we niet te veel verspelen via de schoorsteen. In het tweede geval zijn we enkel geïnteresseerd in Ekin (mechanische energie dus), en daar is de Carnotcyclus onvermurwbaar : er gaat stukken meer naar warmte dan naar beweging, meer nog : we willen van die warmte af.

              Betreft de eigenlijke bedoeling van het topic volg ik de strekking van Geert, gewoon omdat hij kan rekenen. Op een aantal van die rekeningen komt trouwens geen antwoord (laadtijd, laadstroom, beschikbaar vermogen op een laadpunt, levensduur en kost van batterijen...). Argumenten genre : "je zal wel zien dat we er iets op gaan vinden binnenkort" zijn aan mij niet besteed, Musk of geen Musk, Chinezen of geen Chinezen.

              Er zijn genoeg voorbeelden van dingen die niet aanslaan, alle grote verhalen ten spijt. We werken bijna 50 jaar aan kernfusie, wie herinnert (jaja, niks mis met mijn geheugen) zich nog het triomfantelijke bericht van een paar jaar geleden toen Frau Dr. Merkel op de knop mocht duwen ? Binnen de 4 jaar werd de zoveelste spectaculaire doorbraak verwacht. Wel ????

              Ik kan zo nog moeiteloos 5 zaken noemen die het maar niet willen doen : beantwoorden aan het verwachtingspatroon (ik ga niet in herhaling vallen). Zolang ze met een batterij de energiedichtheid van fossiele brandstoffen niet kunnen benaderen zeg ik : het zal niet lukken.

              Comment


              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Om diesel vanuit de bron tot aan de pomp te krijgen is er ook energie nodig, denk maar eens aan de distillatie.
                En de vrachtwagen die diesel transporteert rijdt ook niet op water.

                Elk transport en elke transformatie van energie heeft verliezen.

                Je wil niet weten hoeveel gas, benzine en olie er verloren gaat....
                Klopt allemaal Tommie, maar enkel in ons klein Belgenlandje zijn er meer dan 150.000 mensen werkzaam in de petrochemie sector,
                waarvan het grootste deel in het Antwerpse, van de schipper tot de pompbediende enz.
                Die sector afschaffen betekend ook dat je veel kunststoffen en verven enz. niet meer zal kunnen produceren.
                Het een hangt gewoon aan het andere, dat we onszelf en onze planeet aan het opleven zijn is een feit,
                alles is nu eenmaal gewoon eindig, ik zeg niet dat we daar niet alles moeten aan doen om dat proces te vertragen,
                maar stoppen zal en kan nooit lukken, stop wereldwijd met het gebruik van fossiele brandstoffen en de wereld gaat ook om zeep.
                Denk je nu echt dat dat haalbaar is?

                Comment


                • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Klopt volledig ... maar alvorens een elektriciteitscentrale en het bijhorend net ontworpen, gebouwd en operationeel is ... dan is er al veel gas, diesel, benzine en olie verbruikt.
                  En nadien ook nog om te onderhouden en daarbij de verliezen op het elektriciteitsnet.
                  De productiekost is er natuurlijk overal.

                  Er is inderdaad overal verlies ... maar eens geproduceerd vermindert het aantal liters diesel niet gewoon door het te transporteren, bij elektriciteit is er tijdens de weg tot de eindverbruiker (toestel, wagen, ...) al een redelijk verlies.
                  Als ik een vrachtwagen vol tank met 30.000l in de citerne, en 300l in de brandstoftank, dan is de brandstoftank na een paar 100km toch leeg.
                  Dat is juist hetzelfde.

                  Benzine verdampt, in gasleidingen zitten lekken etc, etc.

                  Comment


                  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Klopt allemaal Tommie, maar enkel in ons klein Belgenlandje zijn er meer dan 150.000 mensen werkzaam in de petrochemie sector,
                    waarvan het grootste deel in het Antwerpse, van de schipper tot de pompbediende enz.
                    Die sector afschaffen betekend ook dat je veel kunststoffen en verven enz. niet meer zal kunnen produceren.
                    Het een hangt gewoon aan het andere, dat we onszelf en onze planeet aan het opleven zijn is een feit,
                    alles is nu eenmaal gewoon eindig, ik zeg niet dat we daar niet alles moeten aan doen om dat proces te vertragen,
                    maar stoppen zal en kan nooit lukken, stop wereldwijd met het gebruik van fossiele brandstoffen en de wereld gaat ook om zeep.
                    Denk je nu echt dat dat haalbaar is?
                    Dat moet ook niet 100% stoppen, en inderdaad, dat gaat ook niet 100% stoppen.

                    Ik heb het eerder al geschreven. Zelfs als we vanaf 2019 enkel nog electrische auto's zouden kopen, dan duurt het nog ca 25 jaar voor de laatste auto op brandstof weg is uit het gewone gebruik.

                    We gaan in 2019 met héél veel geluk 2-3% van de nieuwe auto's zien die volledig op batterijen rijden. In 2020 misschien 5%.
                    Dat betekent dat we héél véél tijd hebben om de rest in orde te krijgen.
                    Petroleum kan dan gebruikt worden voor de duurzame toepassingen, en daar zal men langzaamaan alternatieven ontwikkelen.

                    Denk eens aan de overgang van pellicule naar digitaal.
                    Er waren ook massa's mensen die niet wouden geloven dat digitaal ooit pellicule zou vervangen (half Kodak), en toch is het gebeurd.
                    Maar daar is ook een periode van 10-15 jaar over gegaan eer er vrijwel geen filmpjes meer verkocht werden.

                    Comment


                    • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Als ik een vrachtwagen vol tank met 30.000l in de citerne, en 300l in de brandstoftank, dan is de brandstoftank na een paar 100km toch leeg.
                      Dat is juist hetzelfde.
                      Je begrijpt het verkeerd, ik doel vooral op het product.

                      Als je 30.000 liter in die vrachtwagen doet bij vertrek, dan komt er ook 30.000 liter aan bij het eindpunt.
                      Als men daarentegen x-aantal elektriciteit opwekt om te transporteren via het net, dan is daar al een deel van verloren voor het bij de bestemming toekomt.

                      Die 300 liter in de brandstoftank zal inderdaad verminderen, maar dat zijn de transportkosten en niet het product dat afneemt.

                      Bij elektriciteit heeft men de verliezen op het product en daarbij de transportkost.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Prijzen en bedroevende prestaties van die rommel.

                        Comment


                        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          Ik vind de Ioniq dan nog het meeste wagen voor het geld....
                          Maar zolang er niet meer laadpalen komen zou ik toch nog steeds de voorkeur geven aan een plugin hybride. Dan kan je de wagen nog steeds es laten drinken wanneer nodig
                          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                          Si non, on devient bonbon
                          Et les gens nous mangent !"

                          Comment


                          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            waarom zijn elektrische wagens nog steeds niet uitgerust met zonnepanelen zodat ze ook tijdens rijden en geparkeerd gratis opgeladen worden, al is dat dan misschien maar een fractie van hun verbruik?
                            Albums
                            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                            Comment


                            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                              waarom zijn elektrische wagens nog steeds niet uitgerust met zonnepanelen zodat ze ook tijdens rijden en geparkeerd gratis opgeladen worden, al is dat dan misschien maar een fractie van hun verbruik?
                              Een Fisker had dat alvast en er zijn er nog wel.
                              Maar of die veel opbrengen met zo een kleine oppervlakte weet ik niet.


                              Zou men dan ook prosumententaks moeten betalen? [emoji16]
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                                waarom zijn elektrische wagens nog steeds niet uitgerust met zonnepanelen zodat ze ook tijdens rijden en geparkeerd gratis opgeladen worden, al is dat dan misschien maar een fractie van hun verbruik?
                                Dat zou voor mij in ieder geval niet veel opbrengen, want als ik mijn auto niet nodig heb, dan staat die altijd in de garage.
                                De extra kostprijs van die zonnepanelen zou ik nooit terugverdienen.

                                Een collega op het werk rijdt nu al zo'n 3 weken met een BMW i3 (met "Range Extender", dat is een ingebouwde stroomgroep), volgens hem rijdt dat niet slecht.
                                Hij laadt de auto wel thuis op zodat de "ingebouwde stroomgroep" niet moet werken, maar hij zal dat verbruik uiteindelijk toch moeten betalen aan de elektriciteitsleverancier.
                                Hij mag die auto als vervangwagen gebruiken omdat zijn BMW in de garage staat met heel zware stukken (door een probleem met de distributieketting is er heel veel schade aan de motor (zou een veel voorkomend probleem zijn bij dat type motor), BMW komt wel voor 60% tussen aan de kosten, maar de uiteindelijke rekening zou voor hem toch nog meer dan 3000 euro worden).
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X