Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Aan alle doemdenkers hier: waarom slaagt Noorwegen er wel in om nu al 26% electrische auto's te hebben? Ik denk niet dat ze daar allemaal stil staan.
    Mijn boodschap is: als we het echt willen, dan kan het! De technische challenges zijn zeker niet onoverkomelijk.
    Lees onderstaande eens Tommie, dan zal je zien hoe "doemdenkers" redeneren....
    Als je dat leest, kunnen ze met wat die dubbelzinnigaars verkopen iedereen voorzien van een eigen laadpaal.
    Vergelijk een land met 13 inwoners per Km² toch niet met een gemiddeld Europees land.
    Neem Noorwegen hun olie en gas af, en ze creperen waar ze zitten.
    Theorie en praktijk staan soms ver uit elkaar voor een ir. Tommie.

    Noorwegen: koploper duurzame energie of oude oliereus?
    Gepubliceerd op 11-08-2017 om 11:17
    96% van de elektriciteit in Noorwegen wordt opgewekt door waterkrachtcentrales, en tegelijk is het land een van de grootste olieproducenten in de wereld. De voorgenomen waterstofinstallatie in de Nederlandse Eemshaven blijkt een illustratieve rol te spelen.

    In een longread in het Belgische webzine Mondiaal Nieuws, MO.be, vraagt journalist Caspar Bovenlander zich af hoe hij de twee gezichten van Noorwegen met elkaar kan rijmen: het is koploper op het gebied van duurzame energie, en tegelijkertijd een van ’s werelds olieproducenten. Hoe het kan dat een land dat zichzelf tot doel heeft gesteld om al in 2030 tot 40% minder CO2 uit te stoten en de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor in 2025 al helemaal verbied, tegelijkertijd blijft inzetten op gas- en energiewinning uit omstreden gebieden als de Arctische zeeën?

    Olieindustrie profiteert van smeltend ijs
    Noorwegen mag dan bekend staan als een voorloper op het gebied van duurzame technologie, in het klimaatplan van de overheid wordt niet getornd aan de eigen olie- en gasindustrie, constateert MO.be. Maar liefst 47% van de volledige Noorse export bestaat uit ruwe olie en gas, en die olieboringen worden verder uitgebreid doordat er nieuwe olievelden vrijkomen in de Arctische oceaan.

    “Paradoxaal genoeg komen deze velden juist vrij door het smeltende ijs van de noordelijke poolkap, een gevolg van de klimaatopwarming”, constateert Bovenlander, “Bovendien ontstaan hierdoor ook nieuwe vaarroutes, waardoor het goedkoper wordt voor Noorwegen om olie te verkopen in Aziatische landen.”


    Uitstoot wordt afgekocht in EU-emissiehandel
    In 2015 stootte Noorwegen nog 53,9 miljoen ton aan emissies uit, grotendeels afkomstig uit de olie- en gaswinning. Het land koopt die af door bedrijven uit andere EU-landen te betalen om hun uitstoot terug te dringen, constateert Bovenlander. Hoewel Noorwegen geen lid is van de EU, maakt het wel onderdeel uit van het Europese emissiehandelsysteem.

    Een groot deel van de gas- en oliewinning wordt verzorgd door Statoil, dat voor twee derde in handen van de Noorse overheid is. Statoil heeft een plan opgesteld om de CO2-uitstoot in 2030 ver teruggebracht te hebben. Per jaar wil het de emissie-uitstoot met 3 miljoen ton verminderen door projecten te ontwikkelen waarbij de uitstoot lager ligt. Een van die projecten is de Eemshaven-centrale, waar energie zal worden gewonnen uit waterstof in plaats van gas, zodat er geen CO2 vrij komt.
    Last edited by Guest42; 11 januari 2018, 09:15.

    Comment


    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Euuuuh, een tesla van 90.000€ ombouwen naar waterstof kost volgens je link nog eens 50.000€....
      Waarom al die moeite als je weet dat een traditionele benzinemotor op waterstof kan draaien.
      Ver gezocht meen ik.
      Wat betreft het prijsplaatje heb je 100 % gelijk, maar ik dacht dat de ombouw van een benzinewagen naar waterstof toch niet zo evident is... Correct me if I am wrong

      Comment


      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        Ik zou niet weten waarom je een Tesla nog eens zou ombouwen op waterstof.

        En om terug te komen op Noorwegen, ja die hebben hun fortuinen verdien met olie, maar ze hebben wel een plan om er op termijn mee te stoppen, en dat vooraleer alle olie opgepompt is.

        Feit is, dat in een zo uitgebreid land als Noorwegen het lukt om een infrastructuur te voorzien. Dat is wat mij betreft moeilijker dan in een dichtbevolkt gebied.
        Zet maar eens een snellader op 200 km van de dichtsbijzijnde stad. Daar een lijn van 300kW capaciteit naar toe trekken is toch wat moeilijker dan naar een tankstation langs de E19.

        Comment


        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Ik zou niet weten waarom je een Tesla nog eens zou ombouwen op waterstof.

          En om terug te komen op Noorwegen, ja die hebben hun fortuinen verdien met olie, maar ze hebben wel een plan om er op termijn mee te stoppen, en dat vooraleer alle olie opgepompt is.

          Feit is, dat in een zo uitgebreid land als Noorwegen het lukt om een infrastructuur te voorzien. Dat is wat mij betreft moeilijker dan in een dichtbevolkt gebied.
          Zet maar eens een snellader op 200 km van de dichtsbijzijnde stad. Daar een lijn van 300kW capaciteit naar toe trekken is toch wat moeilijker dan naar een tankstation langs de E19.
          Hmmmm heb je ervaring met Noorwegen, de afstanden en de maatschappij ?????
          Ik wel en vééééééél.
          Eerlijk gezegd : ik spreek al 15 jaar niet meer in hun voordeel. Het zijn op korte tijd geldwolven geworden. Je zou eens moeten weten hoe de Zweden denken over de Noren....

          Comment


          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Oorspronkelijk geplaatst door jv2e Bekijk bericht
            Wat betreft het prijsplaatje heb je 100 % gelijk, maar ik dacht dat de ombouw van een benzinewagen naar waterstof toch niet zo evident is... Correct me if I am wrong
            Meestal wordt waterstof gecombineerd met brandstofcellen en elektrische motoren omdat dat een hoger rendement geeft dan een benzinemotor om te bouwen zodat die op waterstof kan draaien (daar zal ook het een en ander bij komen kijken omdat waterstof toch heel andere eigenschappen heeft dan LPG of aardgas, maar in principe moet het mogelijk zijn om een verbrandingsmotor op waterstof te laten draaien).
            Het grootste probleem van brandstofcellen is dat die heel erg duur zijn (maar daar wordt naar het schijnt volop aan gewerkt om de prijs daarvan naar beneden te krijgen).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              Oorspronkelijk geplaatst door jv2e Bekijk bericht
              Wat betreft het prijsplaatje heb je 100 % gelijk, maar ik dacht dat de ombouw van een benzinewagen naar waterstof toch niet zo evident is... Correct me if I am wrong
              Via indirecte cryogene injectie lukt dat, daar was BMW toch mee bezig enkele jaren geleden.
              En veel heb je er niet nodig, 1 liter waterstof bevat ongeveer 100 Kwh aan energie.

              Comment


              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                En om terug te komen op Noorwegen, ja die hebben hun fortuinen verdien met olie,
                maar ze hebben wel een plan om er op termijn mee te stoppen, en dat vooraleer alle olie opgepompt is.
                Geloof je nog in de sint Tommie? 47% van hun uitvoer is olie en gas, denk je nu echt dat ze dat zullen laten vallen?

                Trouwens anderhalf jaar geleden.... http://ozld.nl/pjvp

                Comment


                • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  En de laatste 4 jaar is het aan het zakken. Ze zitten nu 30% lager dan hun hoogste punt.

                  Noorwegen heeft altijd een belangrijk deel van hun olieinkomsten opzij gezet 'voor slechte tijden'. Die zitten op bergen geld, in tegenstelling tot de arabieren die te veel uitgeven en nu al met tekorten zitten op hun begroting (Saudi-Arabie).

                  Maar inderdaad, het is duidelijk dat je niet van de ene op de andere dag 50% van je economie stil kan leggen zonder dat het pijn doet.
                  En let ook op wat China aan het doen is met auto's. Als je niet een bepaald percentage electrische auto's verkoopt, dan vlieg je er uit.

                  Bussen en scooters zijn in vele steden al electrisch. En als je daar van een middelgrote stad spreekt, dan denken de chinezen aan inwoneraantallen tussen 5 en 10 mio inwoners. Grote steden: 20 mio inwoners.
                  Maar toegegeven, China zet wel nog kerncentrales bij!

                  Comment


                  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    ............................
                    Bussen en scooters zijn in vele steden al electrisch. En als je daar van een middelgrote stad spreekt, dan denken de chinezen aan inwoneraantallen tussen 5 en 10 mio inwoners. Grote steden: 20 mio inwoners.
                    Maar toegegeven, China zet wel nog kerncentrales bij!
                    Juist!
                    En als wij electrisch willen rijden, ( een Fisker graag ) dan zullen we ook met kernenergie moeten werken.
                    Onderstaand grafiekje is veelbetekend. T.t.z. vergelijk het aandeel van de windturbines met het aandeel van de kerncentrale's.


                    Denk daar de kernenergie weg en dus meteen dn ook heel onze welvaart.......
                    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                    Comment


                    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?




                      500km met een A4 op 1 batterijlading ?
                      Last edited by notex; 18 januari 2018, 22:59.

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        http://www.cylex.be/reviews/viewcomp...anyId=12525474


                        500km met een A4 op 1 batterijlading ?
                        Verkeerde link blijkbaar ... komt op algemene pagina uit.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          De eerste elektrische ferry is er ook al : die van Helsingør-Helsingborg. Dat wordt dan weer als een pro argument aan gegrepen pro batterijen.
                          En dan komen de kleine lettertjes : vaartijd : een half uurtje. Deze ferry ligt meer stil voor de roll-on roll-off dan dat hij vaart. Kan bij wijze van spreken elk halfuur aan de lader.
                          Ik zie niet meteen de Emma Maersk varen op batterijen.
                          Passagiersvliegtuigen op batterijen ? Gaan we ze onderweg opladen of zo ? Beetje zoals de straaljagers ?

                          Een batterij is een minderwaardige energiedrager in termen van J/kg, zeker als je dat vergelijkt met een chemische energiedrager. Punt en dan zwijg ik nog even over de flexibiliteit van het "bijvullen".

                          Maar blijkbaar kunnen (of willen) vele mensen niet rekenen (politiekers al helemaal niet).

                          Comment


                          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Verkeerde link blijkbaar ... komt op algemene pagina uit.
                            Als je een halve pagina naar beneden scrolt, kom je uit op "reserveer als een van de eersten je elektrische Audi".
                            Maar 't is je vergeven. Om 01h51 zat je waarschijnlijk met slaapoogjes voor je computer
                            Last edited by notex; 19 januari 2018, 11:09.

                            Comment


                            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                              Als je een halve pagina naar beneden scrolt, kom je uit op "reserveer als een van de eersten je elektrische Audi".
                              Maar 't is je vergeven. Om 01h51 zat je waarschijnlijk met slaapoogjes voor je computer
                              Hier nogthans klaar wakker notex, en zoals Freddy zegt algemene pagina
                              niets van "reserveer als een van de eersten je elektrische Audi".................

                              Comment


                              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                                Dan zal ik een speciale browser hebben. Bij mij komt er :

                                Audi e-tron quattro Concept

                                De allereerste 100% elektrische SUV van Audi verschijnt eind 2018 op onze wegen. De highlights: een krachtige 100% elektrische aandrijving die tot 370 kW (500 pk) ontwikkelt, een autonomie van meer dan 500 km, een opmerkelijke aerodynamica en talloze innovatieve designelementen.

                                Comment

                                Working...
                                X